[...]Niklas Tengner, som är huvudskyddsombud på Kommunal Söderhallen, säger att facket kommer att kräva en avstängning av trafiken på den aktuella sträckan om man inte hittar en bättre lösning.
SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Bussförare stressas av bygge
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Men gullepluttar. Blir de stressade av gatuarbeten är nog inte bussföraryrket deras rätta val. Iallafall inne i Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Där sa du ett sant ord. Jag vet en busschaufför här i Kronobergs län som tycker det är vansinnigt att stockholmarna strejkar för farthinder i form av gupp - vilket ju också förekommit. Han säger att gupp är det enda farthinder som fungerar - och han kör över flera dagligen.bruse skrev:Men gullepluttar. Blir de stressade av gatuarbeten är nog inte bussföraryrket deras rätta val. Iallafall inne i Stockholm.
Ibland verkar busschaffisarna vara något sjåpiga.
Professionell tyckare
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
han kanske har en buss med en ritkig stol, fungerande fjädring och ordentligt ihopskruvad inredning? upplevelsen blir en annan då. Men till viss del håller jag med dig, vissa kollegor spenderar mer tid med att gnälla över hur dåligt allt är än att faktiskt köra buss...Kantorn skrev:Där sa du ett sant ord. Jag vet en busschaufför här i Kronobergs län som tycker det är vansinnigt att stockholmarna strejkar för farthinder i form av gupp - vilket ju också förekommit. Han säger att gupp är det enda farthinder som fungerar - och han kör över flera dagligen.bruse skrev:Men gullepluttar. Blir de stressade av gatuarbeten är nog inte bussföraryrket deras rätta val. Iallafall inne i Stockholm.

-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Men det här utspelet handlar om politik, inte om bussförarnas välfärd. Och det var väl fullt väntat att något i den här stilen skulle dyka upp. Det är ju så att Socialdemokraterna och Facket är två grenar av samma organisation. Och när nu (s) har förlorat kampen mot spårvägen så är det naturligt att beställa ett uttalande i frågan från Facket för att understryka att man har rätt och spårvägsvännerna har fel.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Den håller inte.Claes Thure Moberg skrev:Men det här utspelet handlar om politik, inte om bussförarnas välfärd. Och det var väl fullt väntat att något i den här stilen skulle dyka upp. Det är ju så att Socialdemokraterna och Facket är två grenar av samma organisation. Och när nu (s) har förlorat kampen mot spårvägen så är det naturligt att beställa ett uttalande i frågan från Facket för att understryka att man har rätt och spårvägsvännerna har fel.
SKAF organiserar även de flesta av landets spårvagnsförare och då kan man inte bara företräda bussförare. S är som parti inte emot spårväg. De lokala S-föreningarna i Stockholm må vara det, men inte S som helhet.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Förlåt att jag återgår till trådens ämne.
Först när jag läste Svenskans text ... "facket kommer att kräva en avstängning av trafiken på den aktuella sträckan om man inte hittar en bättre lösning" uppfattade jag det först som om all annan trafik än bussar skulle stängas ute från gatusträckan. Men det hade ju bara lett till enormt mycket större problem i (minst) halva övriga innerstan.
Tre förslag som till viss mån skulle förbättra för bussförarna:
* Förändra tidtabellen så att bussarna får längre körtider.
* Bättre högtalarinformation före det problematiska området, så att passagerare vet vilka hållplatser som är indragna, och vika provisoriska som bussen stannar vid, samt att sträckan kan ta lång tid att passera.
* Bättre "förhandsinformation till resenärerna. Bl.a. genom väl synliga anslag på alla påstigningshållplatser fr.o.m. utgångshållplatsen fram till problemområdet. Men även i Metro, på mindre anslag i T-banan etc.
När det gäller omläggning av linjer, vad finns det för realistiska möjligheter?
Kan t.ex. linjerna 2 och 62 mot Söder resp. Kungsholmen gå via Nybroplan och Stallgatan? Skulle det gå praktiskt, och skulle det hjälpa upp situationen? Nackdelen är att den nya hållplatsen som snart(?) skall öppnas på Kungsträdgårdsgatan, närmast Hamngatan, inte kan tas i bruk förrän linjen återgår till normal linjeföring.

Först när jag läste Svenskans text ... "facket kommer att kräva en avstängning av trafiken på den aktuella sträckan om man inte hittar en bättre lösning" uppfattade jag det först som om all annan trafik än bussar skulle stängas ute från gatusträckan. Men det hade ju bara lett till enormt mycket större problem i (minst) halva övriga innerstan.
Tre förslag som till viss mån skulle förbättra för bussförarna:
* Förändra tidtabellen så att bussarna får längre körtider.
* Bättre högtalarinformation före det problematiska området, så att passagerare vet vilka hållplatser som är indragna, och vika provisoriska som bussen stannar vid, samt att sträckan kan ta lång tid att passera.
* Bättre "förhandsinformation till resenärerna. Bl.a. genom väl synliga anslag på alla påstigningshållplatser fr.o.m. utgångshållplatsen fram till problemområdet. Men även i Metro, på mindre anslag i T-banan etc.
När det gäller omläggning av linjer, vad finns det för realistiska möjligheter?
Kan t.ex. linjerna 2 och 62 mot Söder resp. Kungsholmen gå via Nybroplan och Stallgatan? Skulle det gå praktiskt, och skulle det hjälpa upp situationen? Nackdelen är att den nya hållplatsen som snart(?) skall öppnas på Kungsträdgårdsgatan, närmast Hamngatan, inte kan tas i bruk förrän linjen återgår till normal linjeföring.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
ursäkten godtages, jag ber om ursäkt jag med för att jag inte skriver om cyklar som andra verkar vilja...
Jag vet inte hur mycket senare bussarna sa bli på Hamngatan pga ombyggnationerna.
På Klarabergsviadukten byggs ett enormt hotell som därmed tagit en fil i anspråk, så det blir långa köer förbi där, som går ända över till Kungsholmen. Vet inte hur mycket sena bussarna är, men inte har facket gnällt om det inte. Men det är så trågnt iallafall, att det inte går att cykla förbi ens en bil. Så trångt är det!
Jag vet inte hur mycket senare bussarna sa bli på Hamngatan pga ombyggnationerna.
På Klarabergsviadukten byggs ett enormt hotell som därmed tagit en fil i anspråk, så det blir långa köer förbi där, som går ända över till Kungsholmen. Vet inte hur mycket sena bussarna är, men inte har facket gnällt om det inte. Men det är så trågnt iallafall, att det inte går att cykla förbi ens en bil. Så trångt är det!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Jourmaster har tagit bort en lång urspårad utläggning om fartgupp och annat. Vi håller oss till situationen på Hamngatan.
mvh
Jourmaster
mvh

Jourhavande forummoderator.
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Ja, på Klarabergsgatan är det hinder i båda riktningarna. Vid Royal Viking är orsaken bygget av Citybanan. (Byggbodar är placerade där.) Och i somras var det arbete på ramperna ner mot Klarastrandsleden som orsakade köer på Klarabergsgatan ända bort till sergelfontänen. Och i alla dessa köer fastnade bussar. Men som bruse säger, då var det inga stora protester från bussförarna!bruse skrev:Jag vet inte hur mycket senare bussarna sa bli på Hamngatan pga ombyggnationerna.
På Klarabergsviadukten byggs ett enormt hotell som därmed tagit en fil i anspråk, så det blir långa köer förbi där, som går ända över till Kungsholmen. Vet inte hur mycket sena bussarna är, men inte har facket gnällt om det inte. Men det är så trågnt iallafall, att det inte går att cykla förbi ens en bil. Så trångt är det!
Vid Normalmstorg brukade det ju kunna vara köbildning även före arbeterna påbörjades. Fast det flöt bättre. Vet inte hur långt bort mot Stureplan som köerna går, men inte så långt, tror jag. Och efter att bussen svängt in på Kungsträdgårdsgatan så är det knappast arbetena på Hamngatan som orsakar köerna. Möjligen Norrbroavstängningen. Och den är väl inne på 3:e året nu. (Snart öppnas Norrbro igen!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
De få gånger jag åker bil förbi platsen så kan jag inte påstå att köerna eller trafiksituationen är värre idag än tidigare.
Men jag funderar på om fotgängarna verkligen har förlorat något övergångsställe, som jag tror nämndes i artikeln?!? Skall kolla idag.
Men jag funderar på om fotgängarna verkligen har förlorat något övergångsställe, som jag tror nämndes i artikeln?!? Skall kolla idag.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Det här verkar onekligen rätt skumt. Så här står det i första stycket i SvD: "Stress, utsatthet och en fruktansvärd röra, det menar Kommunal är konsekvensen för bussförarna när Spårväg City dras fram."
Varför poängterar man att det är Spårväg City som är orsaken (kan iofs vara SvD:s vinkling)?
Vad skiljer detta från all annan gatuombyggnad, avstängningar, tillfälliga trafikstörningar under kortare eller längre tid som förekommit mer eller mindre permanent de senaste 50 åren i Stockholms innerstad?
Otaliga trafikomläggningar med förvirrade passagerare, irriterade bilister m.m. har avlöst varandra i Stockholm under mycket lång tid. Men vid denna trafikomläggning mår plötsligt alla förare så illa att Kommunals huvudskyddsombud hotar att stoppa busstrafiken. Och av en märklig slump råkar det orsakas av en spårvägsutbyggnad som (s) lokalt är emot. Nej, DET håller inte. Ursäkta min konspiratoriska läggning, men det luktar politik lång väg. Man ska inte använda facket till partipolitiska manifestationer, tycker jag.
Varför poängterar man att det är Spårväg City som är orsaken (kan iofs vara SvD:s vinkling)?
Vad skiljer detta från all annan gatuombyggnad, avstängningar, tillfälliga trafikstörningar under kortare eller längre tid som förekommit mer eller mindre permanent de senaste 50 åren i Stockholms innerstad?
Otaliga trafikomläggningar med förvirrade passagerare, irriterade bilister m.m. har avlöst varandra i Stockholm under mycket lång tid. Men vid denna trafikomläggning mår plötsligt alla förare så illa att Kommunals huvudskyddsombud hotar att stoppa busstrafiken. Och av en märklig slump råkar det orsakas av en spårvägsutbyggnad som (s) lokalt är emot. Nej, DET håller inte. Ursäkta min konspiratoriska läggning, men det luktar politik lång väg. Man ska inte använda facket till partipolitiska manifestationer, tycker jag.
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Jag kan tyvärr inte göra annat än hålla med dig. Vi har ju läst hur sossarna allierat sig med Handelskammaren som medvetet farit med osanning och lögner. Detta är ett nytt vapen de tar till. Vad blir nästa vapen sossarna tar till, ren sabotage mot spårvagnarna?!B Thomas skrev:Det här verkar onekligen rätt skumt. Så här står det i första stycket i SvD: "Stress, utsatthet och en fruktansvärd röra, det menar Kommunal är konsekvensen för bussförarna när Spårväg City dras fram."
Varför poängterar man att det är Spårväg City som är orsaken (kan iofs vara SvD:s vinkling)?
Vad skiljer detta från all annan gatuombyggnad, avstängningar, tillfälliga trafikstörningar under kortare eller längre tid som förekommit mer eller mindre permanent de senaste 50 åren i Stockholms innerstad?
Otaliga trafikomläggningar med förvirrade passagerare, irriterade bilister m.m. har avlöst varandra i Stockholm under mycket lång tid. Men vid denna trafikomläggning mår plötsligt alla förare så illa att Kommunals huvudskyddsombud hotar att stoppa busstrafiken. Och av en märklig slump råkar det orsakas av en spårvägsutbyggnad som (s) lokalt är emot. Nej, DET håller inte. Ursäkta min konspiratoriska läggning, men det luktar politik lång väg. Man ska inte använda facket till partipolitiska manifestationer, tycker jag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Absolut!bruse skrev:Jag kan tyvärr inte göra annat än hålla med dig. Vi har ju läst hur sossarna allierat sig med Handelskammaren som medvetet farit med osanning och lögner. Detta är ett nytt vapen de tar till. Vad blir nästa vapen sossarna tar till, ren sabotage mot spårvagnarna?!B Thomas skrev:Det här verkar onekligen rätt skumt. Så här står det i första stycket i SvD: "Stress, utsatthet och en fruktansvärd röra, det menar Kommunal är konsekvensen för bussförarna när Spårväg City dras fram."
Varför poängterar man att det är Spårväg City som är orsaken (kan iofs vara SvD:s vinkling)?
Vad skiljer detta från all annan gatuombyggnad, avstängningar, tillfälliga trafikstörningar under kortare eller längre tid som förekommit mer eller mindre permanent de senaste 50 åren i Stockholms innerstad?
Otaliga trafikomläggningar med förvirrade passagerare, irriterade bilister m.m. har avlöst varandra i Stockholm under mycket lång tid. Men vid denna trafikomläggning mår plötsligt alla förare så illa att Kommunals huvudskyddsombud hotar att stoppa busstrafiken. Och av en märklig slump råkar det orsakas av en spårvägsutbyggnad som (s) lokalt är emot. Nej, DET håller inte. Ursäkta min konspiratoriska läggning, men det luktar politik lång väg. Man ska inte använda facket till partipolitiska manifestationer, tycker jag.
Nästa gång en lastbil river ner kontaktledningen på Tvärbanan så kan du vara säker på att Lars Dahlberg sitter vid ratten... med Peter Egardt i stolen bredvid.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Det är onekligen lite konstigt att just detta gatuarbete är så besvärligt för bussförarna!bruse skrev:Jag kan tyvärr inte göra annat än hålla med dig. Vi har ju läst hur sossarna allierat sig med Handelskammaren som medvetet farit med osanning och lögner. Detta är ett nytt vapen de tar till. Vad blir nästa vapen sossarna tar till, ren sabotage mot spårvagnarna?!
Sabotage i form av att förstöra maskiner etc. hör väl inte till sossarnas normala arbetsmetoder. Men det finns tre andra huvudmetoder som kan passa in under huvudrubriken sabotage.
- Fysiska hinder för att arbetet utförs. Typ fastkedjade demonstranter, uppstälda fysiska hinder och liknande. Inte heller så troligt från sossarna, möjligen radikala SSU:are om de nu verkligen är emot detta bygget.
- Stoppa bygget genom att se till att de som arbetar på platsen strejkar. Möjlig metod, men jag tror inte riktigt på den.
- Stoppa busstrafiken på ett eller annat sätt, vilket ju antyds i artikeln. Inte helt omöjligt. Det gäller väl bara att hitta bra argument och försöka få till en liten förståelse från allmänheten. Egentligen tror jag inte att detta heller blir verklighet, även om det är den mest troliga sabotagemetod av de jag kan komma att tänka på. (Undantaget åtgärder i sammanträdesrum.)
Vad ligger egentligen bakom sossarnas motstånd till spårvägsutbyggnaden? Diskutera gärna det i denna nystartade tråd!
(Kom att tänka på något jag nyligen läste i en blogg i helt annat ämne; Man ska välja sina strider med omsorg, och inte gå i strid om man inte vet att man kan vinna.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Det är inte ett dugg konstigt. Det är tvärtom fullt naturligt. Till och med en självklarhet. Läs mitt inlägg längre upp i tråden så finner du förklaringen.LÅ1 skrev: Det är onekligen lite konstigt att just detta gatuarbete är så besvärligt för bussförarna!
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan
Det var tänkt som ironi! Men jag är fullt medveten om att det inte går genom skärmen utan någon form av hint! Borde lagt till rullande ögon-smilyn.Claes Thure Moberg skrev:Det är inte ett dugg konstigt. Det är tvärtom fullt naturligt. Till och med en självklarhet. Läs mitt inlägg längre upp i tråden så finner du förklaringen.LÅ1 skrev: Det är onekligen lite konstigt att just detta gatuarbete är så besvärligt för bussförarna!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling