SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan

Inlägg av bark »

Bussförare stressas av bygge
[...]Niklas Tengner, som är huvudskyddsombud på Kommunal Söderhallen, säger att facket kommer att kräva en avstängning av trafiken på den aktuella sträckan om man inte hittar en bättre lösning.
Användarens profilbild
bruse

Re: SvD: Bussförare mot ombyggnaderna på Hamngatan

Inlägg av bruse »

Men gullepluttar. Blir de stressade av gatuarbeten är nog inte bussföraryrket deras rätta val. Iallafall inne i Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Men gullepluttar. Blir de stressade av gatuarbeten är nog inte bussföraryrket deras rätta val. Iallafall inne i Stockholm.
Där sa du ett sant ord. Jag vet en busschaufför här i Kronobergs län som tycker det är vansinnigt att stockholmarna strejkar för farthinder i form av gupp - vilket ju också förekommit. Han säger att gupp är det enda farthinder som fungerar - och han kör över flera dagligen.

Ibland verkar busschaffisarna vara något sjåpiga.
Professionell tyckare
belay123

Inlägg av belay123 »

Kantorn skrev:
bruse skrev:Men gullepluttar. Blir de stressade av gatuarbeten är nog inte bussföraryrket deras rätta val. Iallafall inne i Stockholm.
Där sa du ett sant ord. Jag vet en busschaufför här i Kronobergs län som tycker det är vansinnigt att stockholmarna strejkar för farthinder i form av gupp - vilket ju också förekommit. Han säger att gupp är det enda farthinder som fungerar - och han kör över flera dagligen.
han kanske har en buss med en ritkig stol, fungerande fjädring och ordentligt ihopskruvad inredning? upplevelsen blir en annan då. Men till viss del håller jag med dig, vissa kollegor spenderar mer tid med att gnälla över hur dåligt allt är än att faktiskt köra buss... :)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Men det här utspelet handlar om politik, inte om bussförarnas välfärd. Och det var väl fullt väntat att något i den här stilen skulle dyka upp. Det är ju så att Socialdemokraterna och Facket är två grenar av samma organisation. Och när nu (s) har förlorat kampen mot spårvägen så är det naturligt att beställa ett uttalande i frågan från Facket för att understryka att man har rätt och spårvägsvännerna har fel.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Claes Thure Moberg skrev:Men det här utspelet handlar om politik, inte om bussförarnas välfärd. Och det var väl fullt väntat att något i den här stilen skulle dyka upp. Det är ju så att Socialdemokraterna och Facket är två grenar av samma organisation. Och när nu (s) har förlorat kampen mot spårvägen så är det naturligt att beställa ett uttalande i frågan från Facket för att understryka att man har rätt och spårvägsvännerna har fel.
Den håller inte.

SKAF organiserar även de flesta av landets spårvagnsförare och då kan man inte bara företräda bussförare. S är som parti inte emot spårväg. De lokala S-föreningarna i Stockholm må vara det, men inte S som helhet.

//T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Förlåt att jag återgår till trådens ämne. :wink:

Först när jag läste Svenskans text ... "facket kommer att kräva en avstängning av trafiken på den aktuella sträckan om man inte hittar en bättre lösning" uppfattade jag det först som om all annan trafik än bussar skulle stängas ute från gatusträckan. Men det hade ju bara lett till enormt mycket större problem i (minst) halva övriga innerstan.

Tre förslag som till viss mån skulle förbättra för bussförarna:
* Förändra tidtabellen så att bussarna får längre körtider.
* Bättre högtalarinformation före det problematiska området, så att passagerare vet vilka hållplatser som är indragna, och vika provisoriska som bussen stannar vid, samt att sträckan kan ta lång tid att passera.
* Bättre "förhandsinformation till resenärerna. Bl.a. genom väl synliga anslag på alla påstigningshållplatser fr.o.m. utgångshållplatsen fram till problemområdet. Men även i Metro, på mindre anslag i T-banan etc.

När det gäller omläggning av linjer, vad finns det för realistiska möjligheter?
Kan t.ex. linjerna 2 och 62 mot Söder resp. Kungsholmen gå via Nybroplan och Stallgatan? Skulle det gå praktiskt, och skulle det hjälpa upp situationen? Nackdelen är att den nya hållplatsen som snart(?) skall öppnas på Kungsträdgårdsgatan, närmast Hamngatan, inte kan tas i bruk förrän linjen återgår till normal linjeföring.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

ursäkten godtages, jag ber om ursäkt jag med för att jag inte skriver om cyklar som andra verkar vilja...

Jag vet inte hur mycket senare bussarna sa bli på Hamngatan pga ombyggnationerna.
På Klarabergsviadukten byggs ett enormt hotell som därmed tagit en fil i anspråk, så det blir långa köer förbi där, som går ända över till Kungsholmen. Vet inte hur mycket sena bussarna är, men inte har facket gnällt om det inte. Men det är så trågnt iallafall, att det inte går att cykla förbi ens en bil. Så trångt är det!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har tagit bort en lång urspårad utläggning om fartgupp och annat. Vi håller oss till situationen på Hamngatan.

mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Jag vet inte hur mycket senare bussarna sa bli på Hamngatan pga ombyggnationerna.
På Klarabergsviadukten byggs ett enormt hotell som därmed tagit en fil i anspråk, så det blir långa köer förbi där, som går ända över till Kungsholmen. Vet inte hur mycket sena bussarna är, men inte har facket gnällt om det inte. Men det är så trågnt iallafall, att det inte går att cykla förbi ens en bil. Så trångt är det!
Ja, på Klarabergsgatan är det hinder i båda riktningarna. Vid Royal Viking är orsaken bygget av Citybanan. (Byggbodar är placerade där.) Och i somras var det arbete på ramperna ner mot Klarastrandsleden som orsakade köer på Klarabergsgatan ända bort till sergelfontänen. Och i alla dessa köer fastnade bussar. Men som bruse säger, då var det inga stora protester från bussförarna!

Vid Normalmstorg brukade det ju kunna vara köbildning även före arbeterna påbörjades. Fast det flöt bättre. Vet inte hur långt bort mot Stureplan som köerna går, men inte så långt, tror jag. Och efter att bussen svängt in på Kungsträdgårdsgatan så är det knappast arbetena på Hamngatan som orsakar köerna. Möjligen Norrbroavstängningen. Och den är väl inne på 3:e året nu. (Snart öppnas Norrbro igen! :D )
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

De få gånger jag åker bil förbi platsen så kan jag inte påstå att köerna eller trafiksituationen är värre idag än tidigare.

Men jag funderar på om fotgängarna verkligen har förlorat något övergångsställe, som jag tror nämndes i artikeln?!? Skall kolla idag.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Det här verkar onekligen rätt skumt. Så här står det i första stycket i SvD: "Stress, utsatthet och en fruktansvärd röra, det menar Kommunal är konsekvensen för bussförarna när Spårväg City dras fram."

Varför poängterar man att det är Spårväg City som är orsaken (kan iofs vara SvD:s vinkling)?
Vad skiljer detta från all annan gatuombyggnad, avstängningar, tillfälliga trafikstörningar under kortare eller längre tid som förekommit mer eller mindre permanent de senaste 50 åren i Stockholms innerstad?

Otaliga trafikomläggningar med förvirrade passagerare, irriterade bilister m.m. har avlöst varandra i Stockholm under mycket lång tid. Men vid denna trafikomläggning mår plötsligt alla förare så illa att Kommunals huvudskyddsombud hotar att stoppa busstrafiken. Och av en märklig slump råkar det orsakas av en spårvägsutbyggnad som (s) lokalt är emot. Nej, DET håller inte. Ursäkta min konspiratoriska läggning, men det luktar politik lång väg. Man ska inte använda facket till partipolitiska manifestationer, tycker jag.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

B Thomas skrev:Det här verkar onekligen rätt skumt. Så här står det i första stycket i SvD: "Stress, utsatthet och en fruktansvärd röra, det menar Kommunal är konsekvensen för bussförarna när Spårväg City dras fram."

Varför poängterar man att det är Spårväg City som är orsaken (kan iofs vara SvD:s vinkling)?
Vad skiljer detta från all annan gatuombyggnad, avstängningar, tillfälliga trafikstörningar under kortare eller längre tid som förekommit mer eller mindre permanent de senaste 50 åren i Stockholms innerstad?

Otaliga trafikomläggningar med förvirrade passagerare, irriterade bilister m.m. har avlöst varandra i Stockholm under mycket lång tid. Men vid denna trafikomläggning mår plötsligt alla förare så illa att Kommunals huvudskyddsombud hotar att stoppa busstrafiken. Och av en märklig slump råkar det orsakas av en spårvägsutbyggnad som (s) lokalt är emot. Nej, DET håller inte. Ursäkta min konspiratoriska läggning, men det luktar politik lång väg. Man ska inte använda facket till partipolitiska manifestationer, tycker jag.
Jag kan tyvärr inte göra annat än hålla med dig. Vi har ju läst hur sossarna allierat sig med Handelskammaren som medvetet farit med osanning och lögner. Detta är ett nytt vapen de tar till. Vad blir nästa vapen sossarna tar till, ren sabotage mot spårvagnarna?!
TKO

Inlägg av TKO »

bruse skrev:
B Thomas skrev:Det här verkar onekligen rätt skumt. Så här står det i första stycket i SvD: "Stress, utsatthet och en fruktansvärd röra, det menar Kommunal är konsekvensen för bussförarna när Spårväg City dras fram."

Jag kan tyvärr inte göra annat än hålla med dig. Vi har ju läst hur sossarna allierat sig med Handelskammaren som medvetet farit med osanning och lögner. Detta är ett nytt vapen de tar till. Vad blir nästa vapen sossarna tar till, ren sabotage mot spårvagnarna?!
Absolut!
Nästa gång en lastbil river ner kontaktledningen på Tvärbanan så kan du vara säker på att Lars Dahlberg sitter vid ratten... med Peter Egardt i stolen bredvid.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Jag kan tyvärr inte göra annat än hålla med dig. Vi har ju läst hur sossarna allierat sig med Handelskammaren som medvetet farit med osanning och lögner. Detta är ett nytt vapen de tar till. Vad blir nästa vapen sossarna tar till, ren sabotage mot spårvagnarna?!
Det är onekligen lite konstigt att just detta gatuarbete är så besvärligt för bussförarna!

Sabotage i form av att förstöra maskiner etc. hör väl inte till sossarnas normala arbetsmetoder. Men det finns tre andra huvudmetoder som kan passa in under huvudrubriken sabotage.
- Fysiska hinder för att arbetet utförs. Typ fastkedjade demonstranter, uppstälda fysiska hinder och liknande. Inte heller så troligt från sossarna, möjligen radikala SSU:are om de nu verkligen är emot detta bygget.
- Stoppa bygget genom att se till att de som arbetar på platsen strejkar. Möjlig metod, men jag tror inte riktigt på den.
- Stoppa busstrafiken på ett eller annat sätt, vilket ju antyds i artikeln. Inte helt omöjligt. Det gäller väl bara att hitta bra argument och försöka få till en liten förståelse från allmänheten. Egentligen tror jag inte att detta heller blir verklighet, även om det är den mest troliga sabotagemetod av de jag kan komma att tänka på. (Undantaget åtgärder i sammanträdesrum.)

Vad ligger egentligen bakom sossarnas motstånd till spårvägsutbyggnaden? Diskutera gärna det i denna nystartade tråd!

(Kom att tänka på något jag nyligen läste i en blogg i helt annat ämne; Man ska välja sina strider med omsorg, och inte gå i strid om man inte vet att man kan vinna.)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

LÅ1 skrev: Det är onekligen lite konstigt att just detta gatuarbete är så besvärligt för bussförarna!
Det är inte ett dugg konstigt. Det är tvärtom fullt naturligt. Till och med en självklarhet. Läs mitt inlägg längre upp i tråden så finner du förklaringen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Claes Thure Moberg skrev:
LÅ1 skrev: Det är onekligen lite konstigt att just detta gatuarbete är så besvärligt för bussförarna!
Det är inte ett dugg konstigt. Det är tvärtom fullt naturligt. Till och med en självklarhet. Läs mitt inlägg längre upp i tråden så finner du förklaringen.
Det var tänkt som ironi! Men jag är fullt medveten om att det inte går genom skärmen utan någon form av hint! Borde lagt till rullande ögon-smilyn. :roll:
Skriv svar