the0fiskis skrev:vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)
17 (stora siffror) är linjenumret och 25 (dom små siffrorna) är turnumret, ett sorts omloppsnummer som följer tåget från utgång till ingång i depå, utom vid vagnbyten då man flyttar över turnumret till det nya tåget.
Just skyltningen av turnumret missade man av någon anledning när man beställde C20 och A32-vagnarna. På A32 löste man det genom att hänga upp turnummerbrickor i hytten och det fungerade i tio år tills någon uppenbarligen bestämde sig för att de inte ville ha det och har kastat brickorna.
För oss är det ju självklart att turnumret skall synas tydligt så att man vet vilken tur vagnen/tåget tillhör.
the0fiskis skrev:vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)
Verkligen trevliga bilder - även om som sagt C5:na inte ser så vackra ut! 25 är helt enkelt turnummer. Helt enkelt för att förare och tågledning skall kunna ha kontroll över vilket tåg (och fr.a. förare) som trafikerar vilken tur. Ett praktiskt och enkelt sätt. I dag sätter man väl inte ut det, men det finns likväl kvar (om än man i regel har ett betydligt längre turnummer med fler siffror (vet inte hur MTR gör i detta fall - men något system är iaf nödvändigt). Här finns ju egentligen två varianter. Att ha en tur för respektive tågs omlopp under dagen, eller där varje tur har ett eget turnummer. Båda systemen har för- och nackdelar, det senare är väl dock en fördel när det hanteras i ett dataprogram. Dett förra om det hanteras manuellt och även just vid avlösning, eftersom det då är lättare att veta vilken tur som är vilken - särskilt vid förseningar och inställda turer. En tredje möjlighet - men den vet jag inte om det bara var på film, finns i New York, i thrillern Pentham 123, användes avgångsdestination och tid (13.23), som "turmärkning", och det skulle väl kunna fungera det också - men verkar ju vara ett betydligt krångligare system...
the0fiskis skrev:vf står det numer ex 17^25 på tågen? det gör ju inte det på dom nya (eller?)
En tredje möjlighet - men den vet jag inte om det bara var på film, finns i New York, i thrillern Pentham 123, användes avgångsdestination och tid (13.23), som "turmärkning", och det skulle väl kunna fungera det också - men verkar ju vara ett betydligt krångligare system...
Jo, New York har fortfarande det sytemet, och undviker tydligen än idag att ha ett tåg som lämnar Pelham 13:23.
En smakfull bild på ett smakfullt tåg med både C2 och C3 i! Skyltningen förbryllar mig dock, vände inte 18 i Åkeshov 1997? Hade man specialtidtabell på valborgsmässoafton eller är det jag som har försnillat mitt snille?
Bussmicke skrev:Kan ju varit ett tåg i högtrafik som körde längre?
Nja, det funkade inte riktigt på samma sätt då men jag låter frågetecknet stå kvar för jag kan ju faktiskt minnas fel. Jag vill i alla fall ha det till att linje 18 vände vid Åkeshov i hela dagtrafiken, och förstärkningen till Hässelby bestod av linje 29. Men just på valborgsmässoafton kan man förstås ha tagit fram någon äldre tidtabell och då kan 18 ha gått till Hässelby med 13 turer. En annan möjlighet är att du har skrivit fel årtal på bilden, men det skulle du väl aldrig göra? Tacksam för rättelser, jag börjar bli orolig!