Du kan ju inte komma och påstå att kontaktledningsanläggningen längs Nockebybanan är smäcker och diskret.Björn Ehnberg skrev: Klipp 8><
Vad det är för kapitel för sig med "kontaktledningen i Bromma" förstår jag inte. Hur strömförsörjningen på cityspårvägen bör utformas har jag inte uttalat mig om (och kommer inte heller att uttala mig om).
Jag kan inte påstå att jag är kunnig i hur mycket olika typer av kontaktledningsanläggningar kostar, men är det verkligen troligt att den mest bulkiga och fulaste varianten är billigast? Vad var det egentligen man beställde? Jag har sett flera upphandlingsunderlag från SL och jag kan inte påstå att man alltid vetat vad man skall beställa - dvs vilka krav man skall ställa på det beställda och vad som är möjligt att få. SL:s tjänstemän verkar inte alltid veta vad som marknaden har att erbjuda - därför vet man heller inte vad man kan beställa och vilka krav man kan ställa.
Det borde vid det här laget framgå att vi som talar för att man skall bygga en högkvalitativ kollektivtrafik (vare sig det gäller buss, spårväg, tunnelbana eller vad annat som helst) även anser att det skall finnas en estetisk aspekt på det som upphandlas (jämför nya spårvägsanläggningar i Frankrike). Upphandlingen av tunnelbanan är förhoppningsvis ett steg i rätt riktning - där man satte upp 17 kvalitetskrav som omvandlades till pengasummor som kunde korrigera krontalen i buden.
Vinnande bud skall inte bara vara billigast. Det skall vara praktiskt, passa ihop med övrig verksamhet, vara av god kvalitet, vara någorlunda öppet för framtida förändringar och estetiskt tilltalande. Det kan finnas fler kriterier (kom igen och ta fram dem) och alla kan kanske inte fungerar ihop med varandra, men det är viljan som måste finnas - och den verkar i stor grad saknas hos många av SL:s tjänstemän. Vill de verkligen lära sig allt som är möjligt att lära sig om modern och framåtriktad kollektivtrafik.
Ett mått på detta kan vara att titta på varifrån föreläsare på stora kollektivtrafikkongresser kommer ifrån - mycket sällan kommer de från SL och Stockholm (om inte kongressen hålls i Stockholm). Så länge SL:s tjänstemän inte är intressanta föreläsare på stora internationella kongresser som hanterar olika aspekter på kollektivtrafiken så tvivlar jag på att de fullt ut kan ge den moderna och högkvalitativa kollektivtrafik vi förväntar oss att få här i Stockholm.
Slutligen - det här med trådar i luften - Under Stockholms Spårvägars tid så skulle alla kontaktledningsritningar underställas Stadsträdgårdsmästaren Holger Bloms argusöga. Han ansågs ha den blick som krävdes för att inte luften över stadens gator skulle fyllas med mer tråd än vad som behövdes.
/ Christer J