Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
17AGR skrev:Efter som spår 1+2 i Rissnedepån ligger inom depåområde så är det så klart L hela vägen.
Jag har själv aldrig kört den vägen och var inte säker på att hela spår 1 och 2 tillhörde depåområde. Den TL som satt den dagen var tydligen inte säker på det heller. Men visst är det som du säger .
Ju mer man syns ute, desto mer intresserade blir folk av en... D v s ju mer C2-tåget rullar, desto större chans att intresset för abbonemangskörningar ökar.
Förslag på trafikering av C2:orna borde vara vid alla 25- / 30- / 40- / 50-årsjubileum av trafikerade sträckor i tunnelbanan. Då skulle också medvetenheten om tunnelbanans och Stockholms historia öka.
Dessutom borde, som tidigare påpekets, konståkningarna till vissa delar utföras med veterantåget.
Man kan också tänka sig evenemang i stil med "julhandla i Vällingby centrum - ta 50-talståget ut dit". Eller bara som insatståg i city sporadiska helger på gamla linje 27 (Alvik-Gullmarsplan) skulle definitivt pigga upp resenärerna och ge SL / Connex goddwill långt utöver det vanliga! T ex i julhandeln...
I och med att de sista gröna vagnarna snart försvinner skiljer sig veterantåget från den övriga vagnparken markant även för vardagsresenären. Använd tåget!! Marknadsför det!!
Mikael R skrev:Det stämmer nog bra det där. Men då gäller det ju att tåget blir kvar i flera år till. Jag har hört elaka rykten om att tåget ska bort pga. att man inte har råd att låta det stå. Det låter ju helt befängt när man rustat upp det för en förmögenhet, fast man vet ju aldrig med beslutsfattarna. De har gjort misstag förrut. Om det nu visar sig att detta stämmer hoppas jag att vi diggare reser oss upp och protesterar. Detta är ju tunnelbanehistoria!
Jag tror att en bra grej skulle vara att ta några av de vagnar som inte har lika stort "bevarandevärde" och ta bort färgen från karosserna och köra dem som "Silverpil II" -- "vanliga" människor lär inte veta skillnaden på riktiga C5 och "simulerade C5" som egentligen är avfärgade Cx från 1980-talet. Eftersom C5 är så legendariska skulle det passa bra som dragplåster till konstgalleritåget eller vad det nu skulle bli förnågot på insidan av vagnarna... Någon som har några sponsorer som vill ha sin egen vagn? PocketShop kan väl sälja böcker i en?
men det finns en c19 vagn som börjar bli klar den blir klar om en vecka men undra det måste spara nån c8 till museitåg jag tycker att det är jävligt att inte dom gamla vagnarna är så synliga mest på blåa men en gång var det bara nya men så den c5 som finns kvar jag har varit i örnsköldsvik och tittat på den och i augusti stog den mest ute och var ny lackerad och 4 stycken c4 karosser har sparats för att det finns en modell som aldrig levererades som skulle heta c17 och den tillverkades i ett exemplar och hade typ c4 kaross och svarta som har samma färg som bil säten och den kommer att tillverkas i 19 exemplar med c4 karosser samt annat det är en mycket okänt vagn men kommer i trafik 2005 det låter sent men testas som provvagn på gröna linjen och c17 är utanpå likadan som c4 men inuti helt annurlunda och den kommer att vara tyst och ha typ c20 boggie
Anonymous skrev:men det finns en c19 vagn som börjar bli klar den blir klar om en vecka men undra det måste spara nån c8 till museitåg jag tycker att det är jävligt att inte dom gamla vagnarna är så synliga mest på blåa men en gång var det bara nya men så den c5 som finns kvar jag har varit i örnsköldsvik och tittat på den och i augusti stog den mest ute och var ny lackerad och 4 stycken c4 karosser har sparats för att det finns en modell som aldrig levererades som skulle heta c17 och den tillverkades i ett exemplar och hade typ c4 kaross och svarta som har samma färg som bil säten och den kommer att tillverkas i 19 exemplar med c4 karosser samt annat det är en mycket okänt vagn men kommer i trafik 2005 det låter sent men testas som provvagn på gröna linjen och c17 är utanpå likadan som c4 men inuti helt annurlunda och den kommer att vara tyst och ha typ c20 boggie
Någon som vet var punkter och stora bokstäver skall vara i det ovanstående?
men det finns en c19 vagn som börjar bli klar den blir klar om en vecka men undra det måste spara nån c8 till museitåg jag tycker att det är jävligt att inte dom gamla vagnarna är så synliga mest på blåa men en gång var det bara nya men så den c5 som finns kvar jag har varit i örnsköldsvik och tittat på den och i augusti stog den mest ute och var ny lackerad och 4 stycken c4 karosser har sparats för att det finns en modell som aldrig levererades som skulle heta c17 och den tillverkades i ett exemplar och hade typ c4 kaross och svarta som har samma färg som bil säten och den kommer att tillverkas i 19 exemplar med c4 karosser samt annat det är en mycket okänt vagn men kommer i trafik 2005 det låter sent men testas som provvagn på gröna linjen och c17 är utanpå likadan som c4 men inuti helt annurlunda och den kommer att vara tyst och ha typ c20 boggie
Är det någon förståndshandikappad som skrivit ovanstående...?
Anonymous skrev:men det finns en c19 vagn som börjar bli klar den blir klar om en vecka men undra det måste spara nån c8 till museitåg jag tycker att det är jävligt att inte dom gamla vagnarna är så synliga mest på blåa men en gång var det bara nya men så den c5 som finns kvar jag har varit i örnsköldsvik och tittat på den och i augusti stog den mest ute och var ny lackerad och 4 stycken c4 karosser har sparats för att det finns en modell som aldrig levererades som skulle heta c17 och den tillverkades i ett exemplar och hade typ c4 kaross och svarta som har samma färg som bil säten och den kommer att tillverkas i 19 exemplar med c4 karosser samt annat det är en mycket okänt vagn men kommer i trafik 2005 det låter sent men testas som provvagn på gröna linjen och c17 är utanpå likadan som c4 men inuti helt annurlunda och den kommer att vara tyst och ha typ c20 boggie
Är det någon förståndshandikappad som skrivit ovanstående...?
Hmm. Jag tar illa upp när jag ser såna kommentarer! Det har inget med förståndshandikapp att göra!!!!!!!! Det är snarare så att vederbörande har missat nåt i skolan...
Anonymous skrev: och Bobjörk översätter
Men det finns en c19 vagn som börjar bli klar. Den blir klar om en vecka. Men undra det måste spara nån c8 till museitåg. Jag tycker att det är jävligt att inte dom gamla vagnarna är så synliga. Mest på blåa men en gång var det bara nya
Men så den c5 som finns kvar jag har varit i örnsköldsvik och tittat på den och i augusti stog den mest ute och var nylackerad. 4 stycken c4 karosser har sparats för att det finns en modell som aldrig levererades som skulle heta c17.
Den tillverkades i ett exemplar och hade typ c4 kaross och svarta som har samma färg som bilsäten och den kommer att tillverkas i 19 exemplar med c4 karosser samt annat.
Det är en mycket okänt vagn men kommer i trafik 2005 det låter sent men testas som provvagn på gröna linjen och c17 är utanpå likadan som c4 men inuti helt annurlunda och den kommer att vara tyst och ha typ c20 boggie
Nu har jag översatt till någorlunda svenska. Har inte rättat några stavfel, har bara ändrat följande: Punkter, stor bokstav och särskrivning.