Eller kanske "Stockholms central - västra" resp "Stockholms central - östra". Men det senare skulle förstås riskera att bli sammanblandat med en annan station några km bort!Traesk skrev:Förstår faktiskt inte heller varför inte alla stationer helt enkelt kan heta Stockholms central / Stockholm C? Och om inte det duger så kan väl fjärrtågscentralen+busscentralen heta Stockholms central / Stockholm C samtidigt som tunnelbanestationen, pendeltågsstationen samt busshållplatser i närheten heter Sergels torg.
Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Är månne T-centralen världens enda tunnelbanestation som är uppkallad efter sig själv? Jag minns att jag undrade över detta redan i slutet av femtiotalet (?) då den döptes om från "Centralen".
- Varför inte kalla Citybanans station för "Stockholm C" med ev. tillägg "Nedre" eller "Spår 21-24"? I många av Europas storstäder med S-bana, eller liknande, under eller intill någon större järnvägsstation så bär stationerna samma namn.

Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Trots att allt redan kallas "Centralen" är namnet tydligen ledigt, så paxa det... Varför krångla till det mer än nödvändigt i stället för att bara döpa stationen till det som den ändå kommer att kallas? Själva poängen är just att de "tre" stationerna (Stockholms central, T-Centralen och Centralen) i själva verket är EN station - om än med lite skyltar och gångar hit och dit.
Nästa CENTRALEN, varsågod.
Nästa CENTRALEN, varsågod.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Med tillägg att även cityterminalen och bussstationerna SKA heta samma sak.djth skrev:Trots att allt redan kallas "Centralen" är namnet tydligen ledigt, så paxa det... Varför krångla till det mer än nödvändigt i stället för att bara döpa stationen till det som den ändå kommer att kallas? Själva poängen är just att de "tre" stationerna (Stockholms central, T-Centralen och Centralen) i själva verket är EN station - om än med lite skyltar och gångar hit och dit.
Nästa CENTRALEN, varsågod.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
SL:s styrelse tog den 20 oktober beslut om följande ärende Riktlinjer för namnstruktur för spår- och busstrafik där man vid namngivning inom pendeltågstrafiken skall ansöka hos Transportstyrelsen enligt Föreskrifter om namn på trafikplats med järnväg – med kommentarer BV-FS 1997:4.
Det innebär att man skall föreslå ett namn samt signatur (förkortning) men även alternativa förslag skall inges. Däremot framgår inte närmare vilka kriterier som skall ställas på namnet. Det jag vet är att namnet och signaturen skall vara unik, men unikt i förhållande till vad? Det är väl det som det tvistas om här i denna debattråd. Kan/får några eller alla delar av stationskomplexet T-Centralen - Centralstation - pendeltågsstationen ha samma namn eller skall de skilja sig åt. Min tolkning är (genom en parallell med Södertälje Syd) att pendeltågsstationen måste ha en unik signatur, men det är oklart om namnet.
Alternativen som jag ser det är antingen samma namn för både tunnelbanestationen som för pendeltågsstationen och då är mitt förslag att man tar bort T:et och kallar allt för Centralen om detta inte anses skapa risk för sammanblandning då är mitt alternativ Klara City för hela komplexet (mitt förslag redan för två år sedan). Troligen måste man då ha en tilläggsbokstav som Ö för tunnelbanedelen och U för pendeltågsdelen, eventuell kan bana 3:s plattform få tillägget M. Skall SL framhärda i att ha treställiga signaturer kan det då bli TCÖ, TCM och TCU. Man hamnar dock i bryderi den dag man beslutar att bygga den fjärde biljetthallen mot Kungsgatan för vilket tillägg skall man använda när Norra, Södra och Krysset redan är upptagna.
Eller så måste pendeltågsstationen ha ett eget unikt namn (vilket jag tolkar innebär att det måste vara skilt från både T-Centralen som från Centralstation eller rättare sagt Stockholms Central). Då är mitt förslag till stationsnamn för pendeltågsstationen Klara City. Enligt Trafikplatsnamn hos Transportstyrelsen är KC och KlC lediga men inte Kl som är taget av Klippan.
Det innebär att man skall föreslå ett namn samt signatur (förkortning) men även alternativa förslag skall inges. Däremot framgår inte närmare vilka kriterier som skall ställas på namnet. Det jag vet är att namnet och signaturen skall vara unik, men unikt i förhållande till vad? Det är väl det som det tvistas om här i denna debattråd. Kan/får några eller alla delar av stationskomplexet T-Centralen - Centralstation - pendeltågsstationen ha samma namn eller skall de skilja sig åt. Min tolkning är (genom en parallell med Södertälje Syd) att pendeltågsstationen måste ha en unik signatur, men det är oklart om namnet.
Alternativen som jag ser det är antingen samma namn för både tunnelbanestationen som för pendeltågsstationen och då är mitt förslag att man tar bort T:et och kallar allt för Centralen om detta inte anses skapa risk för sammanblandning då är mitt alternativ Klara City för hela komplexet (mitt förslag redan för två år sedan). Troligen måste man då ha en tilläggsbokstav som Ö för tunnelbanedelen och U för pendeltågsdelen, eventuell kan bana 3:s plattform få tillägget M. Skall SL framhärda i att ha treställiga signaturer kan det då bli TCÖ, TCM och TCU. Man hamnar dock i bryderi den dag man beslutar att bygga den fjärde biljetthallen mot Kungsgatan för vilket tillägg skall man använda när Norra, Södra och Krysset redan är upptagna.
Eller så måste pendeltågsstationen ha ett eget unikt namn (vilket jag tolkar innebär att det måste vara skilt från både T-Centralen som från Centralstation eller rättare sagt Stockholms Central). Då är mitt förslag till stationsnamn för pendeltågsstationen Klara City. Enligt Trafikplatsnamn hos Transportstyrelsen är KC och KlC lediga men inte Kl som är taget av Klippan.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Fördelen med att inte ha samma namn och signatur som Stockholms C, Cst, är sammanblandning vid en olycka. Kan vara liite dumt om räddningstjänsten åker till fel station, bara för att de heter likadant.
Det är av samma orsak dumt att kalla nya pendeltågsstationen för Centralen, då en sammanblandning bland allmänheten kan ske, vid en ev olycka.
Eftersom kommer att röra sig om tre olika stationer, bör de för enkelhetens skulle ha ett varsitt namn. Varför krångla till enkla saker?
Det är av samma orsak dumt att kalla nya pendeltågsstationen för Centralen, då en sammanblandning bland allmänheten kan ske, vid en ev olycka.
Eftersom kommer att röra sig om tre olika stationer, bör de för enkelhetens skulle ha ett varsitt namn. Varför krångla till enkla saker?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
varför krångla till det och ha olika namn på ett område. Allt ska heta "Stockholm Central" T-banan, P-stationen, Jvg-stationen, bussterminalen och anslutande busshållplatserna.
men signaturerna kan vara olika, det är för mig fullt ok, med tanke för räddningstjänst, t.ex...
men signaturerna kan vara olika, det är för mig fullt ok, med tanke för räddningstjänst, t.ex...
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Så du tror allmänheten vet signaturen på respektive station när de ringer 112?charmander skrev:varför krångla till det och ha olika namn på ett område. Allt ska heta "Stockholm Central" T-banan, P-stationen, Jvg-stationen, bussterminalen och anslutande busshållplatserna.
men signaturerna kan vara olika, det är för mig fullt ok, med tanke för räddningstjänst, t.ex...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
de säger förmodligen vart det sker... t.ex om något händer nere i pendeltågsstationen säger de säkert att det sker där.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
"Ett tåg brinner på centralen, det är blått och vitt". - När det är panik, är kanske inte de flesta så exakta med var det är. Både fjärrtåg, pendeltåg och tunnelbanetåg är både vita och blåa.charmander skrev:de säger förmodligen vart det sker... t.ex om något händer nere i pendeltågsstationen säger de säkert att det sker där.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
"ett pendeltåg brinner!!!" "en tunneltåg brinner!!!" "ett lok brinner!!!" exemplen är många... dessutom kan ju alltid SOS fråga de som riger till SOS några frågor så man blir säkra.
dessutom tror jag att samtliga Cx-vagnar blir ersatta av nya C30 när väl nya P-stationen invigs... likaså X10.
dessutom tror jag att samtliga Cx-vagnar blir ersatta av nya C30 när väl nya P-stationen invigs... likaså X10.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Finns det nån annan europeisk stad där stationen som ligger intill fjärrtågsstationen inte heter samma sak som fjärrtågsstationen? Det finns kanske fler exempel som här i Grenoble där spårvagsstationen heter "Gares" (stationer) för fjärrtågsstationen och busstationen. Men även där refererar man ju till stationerna!
Vilket påminner mig om att jag borde ta lite spårvagnsbilder åt er härifrån... =)
Vilket påminner mig om att jag borde ta lite spårvagnsbilder åt er härifrån... =)
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
På vilket sätt skulle det röra sig om tre olika stationer bara för att det är olika trafikslag? Allt kommer ju hänga ihop, särskilt tunnelbanedelen och pendeltågsdelen, med gemensamma spärrlinjer och ingångar. Pendeltågsdelen kommer ju inte avvika mer än vad blå linjen gör, så varför ska just pendeltågsdelen ha ett avvikande namn? Det vore lika dumt som att ha olika namn på stationerna för Tvärbanan och pendeltågen vid Årstaberg...bruse skrev:Eftersom kommer att röra sig om tre olika stationer, bör de för enkelhetens skulle ha ett varsitt namn. Varför krångla till enkla saker?
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Vänder du på det finns ju risken även där. Folk kanske inte förstår att det egentligen är tre olika stationer och felaktigt anger fel namn när de larmar om en olycka tex.bruse skrev:Fördelen med att inte ha samma namn och signatur som Stockholms C, Cst, är sammanblandning vid en olycka. Kan vara liite dumt om räddningstjänsten åker till fel station, bara för att de heter likadant.
Det är av samma orsak dumt att kalla nya pendeltågsstationen för Centralen, då en sammanblandning bland allmänheten kan ske, vid en ev olycka.
Eftersom kommer att röra sig om tre olika stationer, bör de för enkelhetens skulle ha ett varsitt namn. Varför krångla till enkla saker?
Så det kommer då att bli enklare om man har hela tre olika namn (för fyra olika anläggningar, järnvägen, tub 1/2, tub 3 och pendeltågsstationen) som i folkögon kommer att se ut som ett komplex...bruse skrev:"Ett tåg brinner på centralen, det är blått och vitt". - När det är panik, är kanske inte de flesta så exakta med var det är. Både fjärrtåg, pendeltåg och tunnelbanetåg är både vita och blåa.charmander skrev:de säger förmodligen vart det sker... t.ex om något händer nere i pendeltågsstationen säger de säkert att det sker där.
Men Odenplan då? Kommer det att ha samma namn för pendeltågen och tunnelbanan. Så småningom kanske spårvägen kommer dig också vilket isåfall gör saken enklare?
Om det nu skiljs på anläggningarna så torde pendeltågen tillhöra "t-centralen" och "sj"-stationen vara för sig själv då den ligger lite på sidan av.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Ska det ha samma namn som nåt, så är det väl just T-centralen. Men då försvinner ju betydelsen för t:et.Odd skrev:Om det nu skiljs på anläggningarna så torde pendeltågen tillhöra "t-centralen" och "sj"-stationen vara för sig själv då den ligger lite på sidan av.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Nja, det blir bara en liten justering av betydelsen. T som i tunnel...bruse skrev:Ska det ha samma namn som nåt, så är det väl just T-centralen. Men då försvinner ju betydelsen för t:et.Odd skrev:Om det nu skiljs på anläggningarna så torde pendeltågen tillhöra "t-centralen" och "sj"-stationen vara för sig själv då den ligger lite på sidan av.

Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Jag tror att folk i allmänhet vet om de åker "tunnelbana" (jag har sällan hört någon säga "tunneltåg" eller "tunnelbanetåg"), pendeltåg, vanligt tåg eller X2000. Problemet uppstår väl när TiM-tåget är inblandat - kallas inte det också för pendeltåg? Men å andra sidan - när folk ringer till larmcentralen, har inte de full koll på var telefonören står nånstans? Jag menar, jag kan ju med en tjänst som annonseras på Facebook ta reda på var min familj är genom att använda deras mobiltelefoners positioner. Då borde väl räddningstjänsten också kunna det? Då försvinner ju det problemet som i ett litet töcken...
Professionell tyckare
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Visst är det så! DDR-regimens våta dröm!Kantorn skrev:Jag tror att folk i allmänhet vet om de åker "tunnelbana" (jag har sällan hört någon säga "tunneltåg" eller "tunnelbanetåg"), pendeltåg, vanligt tåg eller X2000. Problemet uppstår väl när TiM-tåget är inblandat - kallas inte det också för pendeltåg? Men å andra sidan - när folk ringer till larmcentralen, har inte de full koll på var telefonören står nånstans? Jag menar, jag kan ju med en tjänst som annonseras på Facebook ta reda på var min familj är genom att använda deras mobiltelefoners positioner. Då borde väl räddningstjänsten också kunna det? Då försvinner ju det problemet som i ett litet töcken...

Här är en som utnyttjat det i praktiken, som avskräckande exempel på övervakningssamhällets möjligheter. (En bit ner i högerspalten.)
Visserligen med två timmars fördröjning, verkar det som. Men det är väl just denna applikation som är sådan. (I skrivande stund tycks Rick vara i Valencia. Eller ja, för två timmar sedan då då.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Centralen är inte bra för Fjärrtåg. Det finns många fjärrtåg som går från Centralen till Centralen. Exempelvis det som i Malmö kallas för Centralen... e.t.c.djth skrev:Trots att allt redan kallas "Centralen" är namnet tydligen ledigt, så paxa det... Varför krångla till det mer än nödvändigt i stället för att bara döpa stationen till det som den ändå kommer att kallas? Själva poängen är just att de "tre" stationerna (Stockholms central, T-Centralen och Centralen) i själva verket är EN station - om än med lite skyltar och gångar hit och dit.
Nästa CENTRALEN, varsågod.
På en Fjärrtågsstation bör därför ortsnamnet ingå. Dvs. Stockholm C.
Tunnelbanestationen kan gott få heta just Centralen, med eller utan prefixet T- den matar ju enbart stockholmsregionen ändå. Däremot är det lite mer tveksamt för pendeltågstunneln om man inte har prefixet. Dvs T-Centralen funkar, men inte centralen. Alternativet "Stockholm Klara" känns inte helt illa i mina öron om man nu inte väljer att fortsätta med T-Centralen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Ja det var typ det jag menade. Den nya pendeltågsstationen kan få heta Centralen, tunnelbanedelen kallas T-Centralen och fjärrtågsstationen Stockholms central. I folkmun blir det förstås Centralen alltihop... Att få folk att kalla T-Centralen eller Stockholms central för Stockholm Klara kräver en informations- och marknadsföringsinsats som inte är av denna värld. Oavsett vad man hittar på för namn för den nya stationen så kommer folk att säga Centralen ändå. Och att ha en Stockholm Klara intill T-Centralen och Stockholms central känns inte heller praktiskt genomförbart.TonyM skrev:Centralen är inte bra för Fjärrtåg. Det finns många fjärrtåg som går från Centralen till Centralen. Exempelvis det som i Malmö kallas för Centralen... e.t.c.djth skrev:Trots att allt redan kallas "Centralen" är namnet tydligen ledigt, så paxa det... Varför krångla till det mer än nödvändigt i stället för att bara döpa stationen till det som den ändå kommer att kallas? Själva poängen är just att de "tre" stationerna (Stockholms central, T-Centralen och Centralen) i själva verket är EN station - om än med lite skyltar och gångar hit och dit.
Nästa CENTRALEN, varsågod.
På en Fjärrtågsstation bör därför ortsnamnet ingå. Dvs. Stockholm C.
Tunnelbanestationen kan gott få heta just Centralen, med eller utan prefixet T- den matar ju enbart stockholmsregionen ändå. Däremot är det lite mer tveksamt för pendeltågstunneln om man inte har prefixet. Dvs T-Centralen funkar, men inte centralen. Alternativet "Stockholm Klara" känns inte helt illa i mina öron om man nu inte väljer att fortsätta med T-Centralen.
//Tony
Så japp, man ger upp direkt och kallar den nya stationen för Centralen.
