Då ska vi ta en titt på en annan tänkbar linjeföring för sträckan Gullmarsplan - Årsta Torg: Går det att använda det gamla "stadsbanereservatet"?
Förklaring: Röda pluppar är nuvarande hållplatser på Tvärbanan, blå pluppar föreslagna nya hållplatser på Årstabanan. Cirklarna visar 300 meters gångavstånd från hållplatserna.
Det gamla spårreservatet
Jag har undvikit den del av reservatet som ligger mellan Gullmarsplan-Johanneshovsvägen/Bolidenplan, eftersom man där bebyggt vissa delar och jag är osäker på om det går att ta sej fram. Samma sak gäller väster om Årsta Torg, men den delen kommer att behandlas i senare inlägg.
Reservatet finns relativt orört mellan Bolidenplan och Hjälmarsvägen, det är bara vid Vättersparken som en telestation byggts i det ursprungliga spårreservatet. Men det är inte omöjligt att trassla sej förbi, även om det medför omläggning av Vättersvägen eftersom höjdläget inte riktigt stämmer. På min skiss passerar spåren söder om telestationen, men det är även tänkbart att gå på den norra sidan.
Gullmarsplan-Bolidenplan
Två alternativ har redovisats, de är i stort sett identiska med alternativen ÖS2 och ÖS3, så jag hänvisar till beskrivningen av dessa förslag.
Hållplatser och influensområde
Linjen får ett sydligare läge än de alternativ som går i Sköntorpsväge, vilket innebär att den hamnar närmare den befintliga Tvärbanan. Vi får därför sämre hållplatstäckning för bebyggelsen längs Sköntorpsvägen, och större "överlappande" influensområden i söder vid Borens- och Bolmensvägarna.
Den observante läsaren finner också att jag själv i detta alternativ får längre än 300 meter till spårvagnen... men det kan jag leva med!
Skulle vi istället anse att det är rimligt att gå 400 meter till spårvagnen täcker även denna linjesträckning i stort sett hela bebyggelsen.
Fördelar
Att dra spårvägen via spårreservatet ger kortare linjelängd, liten andel gatuspår och därmed högre reshastighet. Om detta kompenserar att många får längre till hållplatsen återstår att se!
Det var allt för den här gången!
/TKO