Björn Ehnberg skrev:...
Det förefaller som om olyckan berodde på ett handhavandefel. Om vi utgår från detta (vilket alltså inte behöver vara fallet!) skulle jag gärna - eftersom jag själv vet alldeles för lite om signalsystemet på TUB2 - vilja att Daniel S eller någon annan kunnig person principiellt förklarar hur en sådan här olycka är tekniskt möjlig.
...
HS-systemet på bana 2 och 3 förhindrar inte rödljuskörningar, ej heller förhindrar det kollisioner.
Men det förhindrar att ett tåg kör in i ett annat i mer än 15 km/h. Det uppmärksammar en förare på att det finns en röd signal eller ett annat tåg nära förestående och bromsar ner tåget till stopp (L-signal i HS-tablån), såvida inte föraren bekräftar att denne vet om faran gnom att trycka på en kvittensknapp. När kvitteringen har kommit så sker en övervakning av 15 km/h så länge som HS-systemet anser att detta besked kvarstår.
Om nu föraren exempelvis har avlösning och den nye föraren kliver på skall de båda utbyta information om rådande situation:
Tri Tub §32 Mom 11 skrev:
Vid personalbyte på tåg skall den tillträdande förvissa sig om att inte några särskilda förhållanden som kan ha betydelse för tågets fortsatta framförande föreligger. Den tillträdande skall även förhöra sig om att den avgående kontrollerat att HS var plomberat i tilläge vid senaste ändstationen samt om antalet vagnar i tåget.
Den avgående skall i samband med avlösning till den tillträdande utan anmaning förmedla de uppgifter som kan ha betydelse för tågets säkra framförande.
Som jag tolkar det som så skall den avgående föraren tala om för den tillträdande att kvittering av L-signal gjorts. Därmed är det helt upp till den tillträdande att vara uppmärksam på om när detta förhållande upphör. Utan att på något sätt känna till händelseförloppet kan man anta att om det har varit avlösning är här något har brustit. Men oavsett detta så har ju sedan föraren brustit i andra rutiner i samband med avgång från station.
Förutom att man inte får passera en signal i stopp utan vidare gäller följande:
Tri Tub §33 Mom 5 skrev:
"Snabbstart" skall användas vid start från station. TL kan beordra tåg att inte använda snabbstarten.
I följande fall får föraren efter egen bedömning avstå från att använda snabbstarten:
- personer eller annat hinder finns på spårområdet i nära anslutning till station,
- tillfällig hastighetsbegränsning råder, eller börjar mindre än 150m från stationen,
- om det är olämpligt med hänsyn till halka eller liknande.
"Snabbstarten" kontrollerar att klarsignal erhållits samt att ej L-signal föreligger. Då fungerar snabbstarten så att det släpper bromsarna och startar tåget. Den övervakar detta under 5 sekunder och bryts klarsignalen eller L-signal erhålls under denna tid så avbryts starten direkt och full broms ansätts. Det är under denna tid föraren sedan skall "ta över" körningen från automatiken.
Om föraren inte har fått klarsignal eller inte har fått grönt på signalen skall alltså snabbstarten inte fungera och föraren borde bli varse om dessa förhållanden senast nu.