Rullstolar, spårvagnar och säkerhet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johanna

Rullstolar, spårvagnar och säkerhet

Inlägg av Johanna »

Hej igen! Jag kan också intyga att jag är en alldeles egen person, med mina alldeles egna tankar och åsikter. Som nu kastar sig in i debatten...

Jag håller med Mr. Burns, debatten når lite låga nivåer på sina ställen. Sen håller jag inte med mer:
Att kalla din historia för anekdot är inte speciellt passande eftersom den inte är det minsta rolig.
Kan vi inte avhålla oss från semantiska frågor? Annars blir jag tvungen att notera alla stavnings- och syftningsfel.
Du vet att du inte får åka spårvagn i rullstol. Detta trotsar du därför att du tror att du vet bäst. Spårvagnsföraren gör sitt jobb och avvisar dig från vagnen. Någon specifik motivering för detta kan inte hon begäras hålla inne med. Småaktigt börjar du tjafsa med henne fast du vet att hon endast följer direktiv från högre ort. Sedan har du mage att mena att du blivit kränkt och hon ska be om ursäkt. Jag vill mena att det är precis tvärtom. Dessutom borde du bett övriga resenärer om ursäkt för den försening du med största sannolikhet orsakade.
Västtrafik har regler som de vill ska följas och det kan man ju förstå. Däremot behöver man inte acceptera att Västtrafiks och deras samarbetspartners anställda uppträder otrevligt och respektlöst, oavsett om de tillämpar regler. Vi är nog många fler än Erik som vid ett sådant bemötande skulle bli arga och käfta emot. Sen var ju de övriga i vagnen på Eriks sida och ville knappast ha någon ursäkt från honom.
Men om en omedelbar anpassning av kollektivtrafiken skulle vara
ekonomiskt lönsam hade den naturligtvis genomförts för länge sedan.
Ah, men lönsam för vilket konto? För du kan inte slå i mig att Västtrafik har en pott för allt.
Däremot en uppmaning till dig. Åk ut till Volvos krocklabb
och ställ din bromsade rullstol på en platta med stänger och stolar för
att simulera mellandelen i M31. Sätt en krockdocka i rullstolen och
ställ ett gäng andra krockdockor runt den. Sätt nu fart på katapulten
och låt plattan med hela rasket hastigt bromsa ned från 60 km/h. Kan du
sedan presentera bevis för att din rullstol på inget sätt riskerar att
skada medpassagerare viker jag mer än gärna ned mig.
Jag tycker vi vidarebefordrar den uppmaningen till Västtrafik. Varför har de inte gjort några krocktester för att se vad som händer med rullstolar?
Istället har debatten urartat till snyftande över att Västtrafik mobbar rullstolsbundna och hånord över oss som faktiskt inte sett några bevis för att reglerna är fel.
Jag kan lova dig att det är ingen här som snyftar. Däremot undrar vi varför vi inte kan få se några bevis för att reglerna är rätt.
Ska vi släppa licenskraven på eldvapen bara därför att de sannolikt inte skulle orsaka fler dödsolyckor än bilar?
Nu kör du samma härligt halsbrytande jämförelser som de andra. Kan man få licens på att åka spårvagn om man kan visa att man kan göra det säkert?
Det vore givetvis högst tråkigt om en galning började knivhugga folk på vagnen. Därför har vi en psykvård som ska minimera riskerna för att galningar kommer i närheten av en spårvagn.
Nu hör det ju inte till den här diskussionen, men har vi verkligen det? En psykvård? Som fungerar? Och är den förresten inriktad på att galningarna inte ska komma i närheten av just spårvagnar?
På samma sätt har vi en regelsom hindrar resenärer i rullstol från att embarkera vagnarna. Diskuterar vi inte tänk-om scenarier skulle vi kunna lägga ner allt säkerhetsarbete i bilindustrin eftersom de flesta bilister under sin livstid inte råkar ut för allvarliga olyckor och således varken hade behövt bälten, krockkuddar eller demoleringszoner.
Men vi är ju inte förbjudna att köra bil medan de utvecklar säkerheten? Och de tillåter ju s k stadsjeepar som man vet ställer till oerhörd skada vid ev olyckor.

Min sista kommentar får vidhängas Q:s uttalande (hoppas du stavar bättre i labrapporten):
Men jag kan intyga att en kolliserade vagn får effekten av ett
tombolahjul för passagerare. Dvs, alla kastas omkring (mer eller minder
beroende på kollition/urspårning). Ingen kan stå kvar där de stog,
ingen barnvagn står kvar & absolut ingen ickefastspäng rullstol.
Huvaligen, vill aldrig mer åka spårvagn! Fast det händer ju inte så många tombolaolyckor trots allt så jag kanske vågar ändå. Det som intresserar mig är allt prat om fastspända rullstolar, eftersom Västtrafiks planerade rullstolsplats inte innehåller någon fastspänningsanordning. Den består av en ryggplatta mot färdriktningen och ett sidostöd. Busslinje 16 har fått den föreslagna lösningen och är den enda busslinje Erik och andra rullstolsburna får åka. Det känns definitivt inte säkrare att åka på linje 16 än på bussar som saknar rullstolsplats, och helt klart mer osäkert än att åka spårvagn utan sån plats. Och med säkert menar jag då säkerheten både för Erik och för medpassagerarna, som alla påverkas negativt om rullstolen börjar glida iväg.

Sist men inte minst undrar jag varför Västtrafik, som är så måna om sina tänk-om-scenarier, aldrig, aldrig, aldrig lyckas anpassa sig till snön som drar in över Göteborg med hyfsad regelbundenhet och ställer till med kaos och förseningar och kostar samhället en massa. Hmm... men det kanske inte kostar Västtrafik så mycket?

Återigen, lev väl. Ta hand om varandra lite mer. Lämna in era labrapporter i tid.