Tack för synpunkterna - låt oss titta på de tre alternativ för den östra delen (Gullmarsplan-Årsta Torg) som går via Sköntorpsvägen. Jag börjar med en ny karta där hållplatser och gångavstånd markerats:
På kartan har nuvarande hållplatser på Tvärbanan markerats med rött, föreslagna nya hållplatser på Årstabanan med blått. Cirklarna visar 300 meters gångavstånd, i Årsta är vi vana att ha nära till kollektivtrafiken!
Vi ser då att oavsett vilket av alternativen ÖS1, ÖS2 eller ÖS3 vi väljer får vi samma hållplatslägen och därmed samma täckningsområden.
Vidare studier kan visa att det är lämpligt med en hållplats vid Bolidenplan för alternativen ÖS2 och ÖS3. Hållplatsen "Skagersvägen" (där alternativen strålar samman) kan kanske flyttas lite österut i alternativ ÖS1 för att få bättre täckning mot nordost. Men detta ger bara marginella förändringar i täckningsområden för hållplatser.
Istället är andra faktorer avgörande:
Hållplatsläge Gullmarsplan
- Delad hållplats med Tvärbanan, vilket ger möjlighet till genomgående trafik mot Sjöstaden.
- Hållplats i gatunivå som dagens 160, vilket ger möjlighet att fortsätta linjen över Skanstullsbron.
Topografin
Att följa Sköntorpsvägen (alt ÖS1) ger branta backar, jag skall snarast undersöka hur branta. Alternativ ÖS2 och ÖS3 undviker de värsta backarna.
Johanneshovsvägen / Södra Länken
Att följa Johanneshovsvägen från Gullmarsplan ner mot Bolidenplan (alt ÖS2) ger en knepig korsning där tunneln från Södra Länken ansluter. Eventuellt kan spåren dras öster om Johanneshovsvägen för att sedan korsa denna vid Bolidenplan. Måste studeras på plats!
Kapacitet Tvärbanan
Är det möjligt att dela spår med Tvärbanan fram till Globen? Dagens signalsystem lär inte vara optimalt för tät trafik, men nog bör man kunna köra 20-25 tåg/timme? Det borde räcka - det är förmodligen avgreningens korsande tågvägar som blir dimensionerande.
Vid lågtrafik med förhållandevis gles trafik på såväl Årstabanan som Tvärbanan kan det vara en fördel med gemensamm hållplats vid Gullmarsplan (Och Årstaberg) eftersom man då kan ta den vagn som kommer först...
Kostnader
Ungefär samma längd nya spår, lite olika fördelning mellan gatuspår och egen bana. I alt ÖS3 tillkommer kostnader för anslutning till Tvärbanan. Men det går inte att i detta skedet entydigt peka ut ett "billigaste alternativ".
Mina slutsatser
Alternativ ÖS3 faller bort - det är bara krångligt att koppla ihop Årstabanan med Tvärbanan vid Globen. Det ger dessutom längre restider och omöjligör att trafiken förlängs in till Söder.
Backarna i Sköntorpsvägen kan vara så branta att det faktiskt inte går att köra spårvagn - annars är det alternativet bäst.
Missa inte den spännande fortsättningen på ett forum nära dej!
/TKO