Sporvejsmuseet Skoldenæsholm utvider samlingene

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Sporvejsmuseet Skoldenæsholm utvider samlingene

Inlägg av Andy »

Hei!
En gledelig nyhet til alle entusiaster:
http://www.sporvejsmuseet.dk/2003/presse/med01.htm

Andreas
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Hei!

Med tiladelse av Mikael Lund Sporvejshistorisk selskab gjengir jeg her bildet av selve overdragelsessermonien på HT museet:
Bild
Til venstre sees Sporvejsmuseets leder Mikael Lund, og til høyre Mads Lebech HUR's representant som overdro HT's samlinger til SHS med følgende ord:
Jeg er glad for at samlingen nu er kommet i gode hænder og kommet til et sted hvor den kommer ud og køre og kan opleves af et stort antal besøgende
Andreas
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Og nu skal SHS også køre i Sverige !

Inlägg av Svend Christensen »

I forbindelse med indvielsen af trolleybuslinjen i Landskrona skal trolleybus KS 101 køre nogle ture dér. Den har hidtil tilhørt HT-museet, men den overtages officielt pr. 1. januar 2004 af SHS. Da trolleybyssen skal indregistreres og synes af myndighederne, samt ansvarsforsikres, vil dette ske i Sporvejsmuseets navn af praktiske grunde allerede på nuværende tidspunkt.

Interessen i HUR for HT-museet har været faldende, ikke mindst fordi HUR i modsætning til HT (som der stadig står på busserne) ikke ejer egne vogne, men er et rent administrationsselskab, der står for takster og køreplaner, og forhandler kontrakter med busfirmaerne.

Det kan også blive vanskeligere for SHS at bevare fremtidige bustyper, idet vi skal forhandle med Connex, Arriva og andre firmaer, der måske benytter busserne på andre kontrakter, når de er blevet for gamle i København. Det er ikke alle steder, der stilles de samme krav til bussernes alder og kvalitet.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Användarens profilbild
Mikael Lund
Inlägg: 35
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:25
Ort: København

Inlägg av Mikael Lund »

Hej!

Jeg vil først gerne hermed officielt bekræfte, at det er rigtigt at Sporvejshistorisk Selskab og Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har fået overdraget hele HT-Museets samling af ialt 35 vogne - 20 elektriske sporvogne, 1 hestesporvogn, 1 trolleybus, 2 hestetrukne omnibusser og 11 omnibusser - samt alle reservedele, arkivalier, uniformer, udstillingsgenstande, montre m.v. idet politikerne i Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) i år var tvungne at lede efter besparelser alle vegne. For HUR betyder besparelsen mere end 1 mio. kroner om året.

Vi har fået forhandlet et årligt indeksreguleret tilskud på 400.000 kroner samt markedsføringssamarbejde, der bl.a. betyder, at mindst en gang om året vil der være hængeskilte i alle HT-busser, der reklamerer for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Dette skulle give en del ekstra årlige besøgende og derved ekstra indtægter, der vil kompensere for at HUR ikke kunne imødekomme et dokumenteret behov på et årligt tilskud på 800.000 - 1.000.000 kroner. Tilskudsbehovet var nøje udregnet efter HT-samlingens størrelsesmæssige andel af en ny remise 3, værksteds-bygning m.v.

Vi valgte at sige ja tak til de 400.000 kroner, som var det maksimale, som kunne tilbydes os, da der ellers var risiko for at samlingen ville være blevet spredt - noget på Teknisk Museum, noget solgt direkte til udlandet, andet på auktion - og til sidst ville der måske være en ca. 20 vogne, der ville blive tilbudt os uden noget økonomisk tilskud og hvis vi sagde nej, ja, så ville det være blevet skrottet.

Vi valgte derfor at det var vigtigt at påtage os forpligtelsen at overtage hele samlingen intakt samt at bevare og udvikle den efter de samme museale kriterier, som vi har lagt til grund for vor eksisterende samling.

Samtidig er det selvfølgelig en blåstempling, at HUR vælger at betro den fortsatte varetagelse af den unikke kulturarv til et forenings-drevet museum, og vi håber, at denne blåstempling vil kunne medvirke til at vi vil have lettere ved at få forskellig fondsstøtte.

Overtagelsen af samlingen gør det endnu mere påtrængende, at vi kommer igang med byggeriet af Remise 3 snarest (3.200 kvadratmeter med 8 spor á hver 100 meter + en depotbygning i to etager med 800 kvadratmeter i grundareal) og vi er i positive forhandlinger med Skjoldenæsholm Gods om disponering af yderligere arealer. Vi satser på jordafrømning i løbet af 2004 og så byggeri i 2005 med indflytning ultimo 2005 eller forår/sommer 2006.

Indtil da har vi lejet ca. 1200/1300 kvadratmeter af en ialt 1600 kvadratmeter stor ny depothal i udkanten af Ringsted (afstand 12 km), hvortil alle HT's og Sporvejsmuseets egne depotvogne vil blive flyttet. Desuden vil alle driftsbusser undtagen én bliver stationeret i denne hal.

Allerede idag - lørdag 20. september - flyttede vi de først 5 af HT-Museets busser samt den ene hesteomnibus fra et eksternt depot i Hørsholm til denne nye depothal og omkring 1. oktober regner vi med at fortsætte med flytning af 8 sporvogne, 1 saltvogn og 1 bus fra Hørsholm ligesom vi flytter Nesa trolleybus 31 samt Nesa dieselbus 62 fra Skjoldenæsholm til denne hal.

I løbet af oktober tømmes et andet eksternt lejemål i Glostrup, hvor der står 3-4 sporvogne og så umiddelbart efter HT Museets sidste åbningsdag søndag 16. november flyttes alle vogne fra Islevdalsvej primært til Skjoldenæsholm, idet vi ved den omhyggelige disponeringsplan har sikret, at alle klenodierne fra Islevdalsvej kommer til Skjoldenæsholm.
Vi forventer/håber til driftsstart 2004 at kunne fremvise i normal eller begrænset drift følgende vogne: to-etages FS 50 + bivogn 78, åben motorvogn KS 17 + bivogn 283, maximumtractionvogn KS 100 - bivogn 1253 + åben skovvogn 389. Herudover vil også De Dion Bouton benzinbus FS 1 fra 1913, hestevogn 51 ('Hønen'), hesteomnibus KS 17 være udstillet - og måske endda komme noget i drift ved særlige lejligheder. Trolleybus KS 101 udstilles i Valby Gamle Remise i stedet for NESA trolleybus nr. 31.

Så der bliver masser at se på og opleve på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm også i 2004-sæsonen og årene fremover.

I øvrigt kan jeg meddele, at ved vor mellemkomst er trolleybus KS 101 i onsdags blevet synet og godkendt af den danske bilinspektion og fra på onsdag vil den foretage prøvekørsler i Landskrona forud for deltagelsen i selve Landskronas trolleybusindvielse lørdag den 27. september. Den er blevet godkendt som 'stor personbil med anvendelse til almindelig buskørsel og med drivkraft el'!!! Den vakte vældig opsigt i den københavnske synshal, men den passerede med stor glans. Glæd jer til en stor oplevelse i Landskrona.

Bedste hilsner
Mikael Lund
Museumsleder
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm - Danmark
Mikael Lund
København
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Og nå har transporten av busser og sporvogner startet :)

Den 20.09.2003 ble en del busser flyttet.
http://www.sporvejsmuseet.dk/2003/nyhed/03/nh0004.htm

Og den 1.10.2003 ble de første sporvognene flyttet fra HT-museet's depot i Hørsholm til Sporvejsmuseet's depot i Kværkeby.
http://www.sporvejsmuseet.dk/2003/nyhed/03/nh0006.htm

Andreas
Skriv svar