Tunnelbana under vatten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SlVideosStockholm

Tunnelbana under vatten

Inlägg av SlVideosStockholm »

Okej, när jag ser på Eniro kartan typ mellan Liljeholmen och Horstull så ser jag inga spår i kartan så är det väl under vatten?? Jag har också hört att mellan Gamla stan - T-Centralen är under Vatten (Vattnet kallas för Strömmen) är det sant? även mellan Rådhuset - T-Centralen :?
LÅ1

Re: Tunnelbana under vatten

Inlägg av LÅ1 »

Visst är det så! Även mellan Stadshagen och Västra Skogen!
Jag tror att på Blå linje är tunneln sprängd i berget så djupt att man är under sjöbottnen.

Vid Hornstull ligger en betongtunnel på botten. eller på stöd strax över. Något liknande vid Norrström, nära Tegelbacken. Och nya Citybanan kommer också att ligga på, eller strax över botten på Strömmen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Visst är det så! Även mellan Stadshagen och Västra Skogen!
Jag tror att på Blå linje är tunneln sprängd i berget så djupt att man är under sjöbottnen.
Nix, betongtunnel! Stockholms tunnelbanor 1975, s 50!

Utöver den tunneln finns det ytterligare två cut&cover-sträckor på samma linjesträcka, helt klart en av T-bana 3:s mest intressanta sträckor!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Visst är det så! Även mellan Stadshagen och Västra Skogen!
Nix, betongtunnel! Stockholms tunnelbanor 1975, s 50!

Utöver den tunneln finns det ytterligare två cut&cover-sträckor på samma linjesträcka, helt klart en av T-bana 3:s mest intressanta sträckor!
OK! Borde kollat i böckerna själv! :oops:

Har för mig att det var på ett ställe som hette Golfängarna, nära Hallonbergen, som man grävde och byggde betongtunnel.
Skall nu hämta boken! :wink:
Jo, det ser ut vara så. Mellan Näckrosen och Hallonbergen. Och även runt vagnhallen i Risne är det tydligen flera betongtunnlar.

När det handlar om tunnlar under vattnet kan man ju tillägga att T-banan på många ställen går under grundvattennivån. Vilket betyder att tunnlarna måste vara vattentäta även här.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
PeO

Inlägg av PeO »

Tunneln under Liljeholmsviken kan faktiskt delvis sägas vara en bro under vatten. På en sträcka hänger tunneln över en bergsklyfta där avståndet från tunnelns undersida är som högst 9 m till klyftans botten. Tunneln som sådan är utförd som en 170 m lång betongtunnel varav 50 m är fribärande över bergsklyftan. Källa: Stockholms Tunnelbana Teknisk beskrivning 1964.
Skriv svar