Några frågor om C5 i Stockholm...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
stockholm79

Re: Några frågor om C5 i Stockholm...

Inlägg av stockholm79 »

Hur är det med c20, kommer de inte behöva en autosol-kur snart??
Har själv använt det till att putsa en taklampa som aldrig blivit putsad på minst 30 år, det är ett riktigt wundermittel men man måste använda rätt så mycket och det tar på krafterna! Kanske man kan applicera det på en polerskiva (med borrmaskin i andra änden)??

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
218

Inlägg av 218 »

Håller med, det är en otrolig skillnad i finish på C20!

En annan välputsad C5 var annars 2908 när den för en halv miljon kr hade fått sina fönster försatta med stora madrasser och en massa små videoskärmar. Inedningen var till största delen urtagen och på mittplattformen hängde en stor boxboll (!). Det var väl 2908 som senare "rymde" upp på Norrmalmstorg i tjänst hos Gevalia och undra på det om man blir utsatt för den behandlingen! Det är väl också 2908:s hytt som finns kvar hos Gevalia i Gävle?

Det här måste vara det mest sjuka av allt sjukt som hänt i Stockholms tunnelbana! Kommer ihåg när den blänkande 2908 invigdes av trafiklandstingsrådet vid Liljeholmen och sedan turnerade den på de tre systemen till trafikpersonalens "lycka". Det var visst någon antivåldspropaganda förknippat med detta men man kunde ju istället bli våldsam bara över att se eländet! Kommer ihåg att konstnären tyckte att det var viktigt med igensatta fönster och jag tror att det var glödlampsbelysning i skum belysning i vagnen för att "ge den rätta cellskräcksstämningen" som konstnären uttryckte det. Nu kan man väl tro att många ändå klarar av att få cellskräck i tunnelbanan utan hjälp av en förvirrad konstnär för en halv miljon. När jag tänker på det här nu blir jag faktiskt ganska så förb...! Vad utsatte SLL/SL sina kunder för egentligen?

Nej tio överkorsade getingar av fem möjliga blir det för denna kriminella galenskap!

Någon som har en inredningsbild på vansinnet?

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man var ju inte skyldig att åka i just den vagnen, det fanns ju sju andra i tåget för den som ville slippa...

Vagnen var väl en av några olika delar i ett projekt som SL (Tunnelbanan) drev i något slags samarbete med Polisen, Fryshuset och allt vad det var för att försöka skapa ett bättre förhållande mellan SL och ungdomar. Man trodde på den tiden att brott var något som ungdomar ägnade sig åt för att hämnas på SL för att de inte fick åka gratis och dricka öl på tågen, så man körde lite kampanjer för att mjuka upp relationerna, samtidigt som var och varannan spärr fortsatte att stå tom och konduktörerna på Nockebybanan lyste med sin frånvaro. Även om det var väldigt snällt tänkt så fanns det väl vissa pedagogiska problem med det upplägget, men visst - innan någon annan hinner före så ska jag säga att jag nu gör en bristfällig karikatyr på något som till stora delar var väldigt bra. Bland annat tycker jag att ordningsvaktsverksamheten hade en mycket bättre framtoning under andra halvan av 90-talet, än den har idag.
Senast redigerad av daniel_s den torsdag 29 oktober 2009 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
218

Inlägg av 218 »

Nej men man var skyldig att betala för eländet via skattsedeln och det var mer än illa nog!
Det hände åtminstone en olycka också med vagnen i trafik, på T Blå när tåget lämnade T-Centralen och en
resenär faktiskt fick den av konstnären önskade "rätta cellskräckskänslan", och försökte att bryta sig ut
ur vagnen under gång! Han skadade sig inte illa men det är väl ändå tillräckligt illa att man ska behöva utsättas
överhuvudtaget för något dylikt när man reser kollektivt?

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

218 skrev:Nej men man var skyldig att betala för eländet via skattsedeln och det var mer än illa nog!
Som sagt: det var i grund och botten ett försök att minska samhällets kostnader, så heltigenom fel tänkt ska man nog inte säga att det var.
218

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:Bland annat tycker jag att ordningsvaktsverksamheten hade en mycket bättre framtoning under andra halvan av 90-talet, än den har idag.
Jag håller med dig, det är mer regel än undantag idag när man åker tub eller pendel att man ser folk som plankar genom spärrarna! Har SL egentligen gett upp det här problemet? Det är så lätt att dra bakåt och fälla framåt med de gamla spärrarna att jag misstänker att även folk som har giltigt färdbevis gör det av bekvämlighetsskäl!
Ungdomar kanske gör det för att framstå som tuffa om de nu har färdbevis? De nya spärrarna, som skivar kunderna, är ju inte heller mycket att hurra för. Igår fungerade bara tre (!) av spärrarna vid Älvsjö station med en förvivlad spärrvakt som nästan hoppade häck för att hjälpa resenärerna! Den killen ska dock givetvs ha en stor eloge för sitt engagemang.

Fast nu börjar vi visst spåra ur från C5...

218
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Håller med 218 fullt ut vad gäller C5 2908 och detta antivålds grejs man hade.
Mitdörrparet var ju igensatt också med skylt om antivålds etc...
Skiten gick ihopkoplad med en C6h vagn, samt många förare på bana 1 hade ingen som helst utbildning på vare sig C5 eller C6h vagnen.
Det slutade med att om det inte var personal ombord C5 så skulle den vara avstängd när detta gick i trafik på bana 1.
Var väl "trippla" brandsläckare också, det var något om brandfara, men så var det dags för översyn, så man ställde up det hela i Högdalsdepån, bakom fd fotbollsplan, det var vanlig tunnellås till C5 och så var det snuttisar som snodde all utrustning, samt då det vanliga som brukar göras, förbätringsmålas enligt deras tycke.

Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
GLAB

Inlägg av GLAB »

218 skrev:
Ferdinand skrev:13E hade ju vagntransporter både från Nybodadepån och ut till Alby för vändning (ibland också i vagntransport åter till Vårberg), och sedan också från Gärdet till Nybodadepån.
Under den tidsepok när jag jobbade vid Liljeholmen gick 13E även i trafik mellan Gärdet och Liljeholmen. Jag minns väl diskussionen hur alla retade sig på sidoskyltarna (och då menar jag inte ens den första utgåvan som låg i högar i Nyboda där Fittja var felstavat!). De som användes skyltade Vårberg-Gärdet, men eftersom tåget aldrig gick i trafik till Vårberg så tyckte man att texten borde ha varit Gärdet-Liljeholmen istället! (Lustigt egentligen med det skyltsystem man hade då att alla vagnarna måste ha uppsättningar med 13E-skyltar under sätena trots den oansenliga tursättningen!)

Bild

Autosolen i front och på högersida står sig fortfarande bra...

Bild

....men på vänstersidan skulle väl en 100-pack Autosol och lite andra kemikalier behövas!

Bilden är tagen vid Mannaminne i oktober i fjol. Vagnen är väl i någorlunda skick men rosten börjar få fäste i underrede, koppel etc och vagnen står under bar himmel.
Med tanke på svårigheterna att få igång det redan befintliga veterantåget i Stockholm så är det väl bara att säga bay bay till 2901 att göra comeback i tunnelbanan!
Tyvärr!

Fråga till Webmaster: Jag inser att bilderna hamnat i felaktig rubrik men hur hanterar man det egentligen om man i en tråds förlängning vill understryka det som sägs i tråden med bilder? Man ska väl inte behöva låta bli av skälet att tråden startats under en rubrik utan bilder?

218
Hej, det är GLAB igen!

Jag måste få fråga en sak.

Hur i helvete har det fastnat så mycket jävla kl-tt-r på vagn 2901 vänstra sida!?

Är detta en rest från tiden i Örnsköldsvik eller kan vem som helst ta sig in på Mannaminne? Är inte detta ett avspärrat område som man måste betala för om man vill ta sig in dit?

Det är en väldigt stor sorg för mig att se den sista bilden.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Jag drar fram spärren ibland när jag har bråttom trots att jag alltid betalar, har inga som helst moraliska betänkligheter med det. Tyvärr är de flesta andra som gör detta plankare, så då känner man sig lite som att folk tittar snett på en.
Ang vagnen så är jag lite osäker på om jag åkt med den, var det möjligtvis på 90-talet? Tror jag kommer ihåg nåt av den, möjligtvis har jag bara sett den utifrån.
Annars så kan jag komma ihåg den första kaffevagnen som var den första röda t-banevagnen. Intressant reklamjippo, men jag tror nog vi inte kommer se varken antivåldsvagnen eller kaffevagnen framöver så trångt som det blivit på t-banan nu.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
218

Inlägg av 218 »

GLAB skrev:
218 skrev:
Ferdinand skrev:13E hade ju vagntransporter både från Nybodadepån och ut till Alby för vändning (ibland också i vagntransport åter till Vårberg), och sedan också från Gärdet till Nybodadepån.
Under den tidsepok när jag jobbade vid Liljeholmen gick 13E även i trafik mellan Gärdet och Liljeholmen. Jag minns väl diskussionen hur alla retade sig på sidoskyltarna (och då menar jag inte ens den första utgåvan som låg i högar i Nyboda där Fittja var felstavat!). De som användes skyltade Vårberg-Gärdet, men eftersom tåget aldrig gick i trafik till Vårberg så tyckte man att texten borde ha varit Gärdet-Liljeholmen istället! (Lustigt egentligen med det skyltsystem man hade då att alla vagnarna måste ha uppsättningar med 13E-skyltar under sätena trots den oansenliga tursättningen!)

Bild

Autosolen i front och på högersida står sig fortfarande bra...

Bild

....men på vänstersidan skulle väl en 100-pack Autosol och lite andra kemikalier behövas!

Bilden är tagen vid Mannaminne i oktober i fjol. Vagnen är väl i någorlunda skick men rosten börjar få fäste i underrede, koppel etc och vagnen står under bar himmel.
Med tanke på svårigheterna att få igång det redan befintliga veterantåget i Stockholm så är det väl bara att säga bay bay till 2901 att göra comeback i tunnelbanan!
Tyvärr!

Fråga till Webmaster: Jag inser att bilderna hamnat i felaktig rubrik men hur hanterar man det egentligen om man i en tråds förlängning vill understryka det som sägs i tråden med bilder? Man ska väl inte behöva låta bli av skälet att tråden startats under en rubrik utan bilder?

218
Hej, det är GLAB igen!

Jag måste få fråga en sak.

Hur i helvete har det fastnat så mycket jävla kl-tt-r på vagn 2901 vänstra sida!?

Är detta en rest från tiden i Örnsköldsvik eller kan vem som helst ta sig in på Mannaminne? Är inte detta ett avspärrat område som man måste betala för om man vill ta sig in dit?

Det är en väldigt stor sorg för mig att se den sista bilden.

kl-ttr-t fastnade på vagnen redan i Örnsköldsvik, men jag tror inte det är så stort problem som det kanske ser ut, det finns ju ingen underliggande lack heller på korgen som kan ta skada. Nej det stora problemet är att vagnen verkligen står och risar ihop under bar himmel! Man såg att skyddslacken var på väg att släppa på balkar och underredet i stort typ rullade upp sig och rost hade börjat titta fram. Sedan så kan det ju vara en speciell grej att vagnen inte riktigt verkade smälta in i miljön som konstnären skapat (om jag nu klarade av att tolka hans tanke i stort) vilket kanske kan hota dess framtida existens, men samtidigt måste ju ägaren till Mannaminne också vara en riktig diggare kan man ju tycka och det kanske räddar den. Men som sagt den står utan skydd utomhus. Jag hade inte laddat upp bilden om jag vetat att någon skulle ta så illa vid sig av att se den, men som sagt är det nog inte kl-ttr-t som är det största problemet!

Förresten apropå tunnelvagnar i skogen hur gick det med C4:an i Dalarna som ägaren inte kunde ha kvar och försökte sälja i delar? Är den skrotad nu?

Många hälsn
218
Användarens profilbild
GLAB

Inlägg av GLAB »

Jag har inte hört så mycket om denna C4 i Dalarna.

Är detta den enda C4 som finns kvar idag eller?

Jag visste då inte att ägaren att hade planer på att skrota den.

Finns det någon bild på denna bevarade C4 eller?

Hälsningar från GLAB
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

GLAB skrev:Jag har inte hört så mycket om denna C4 i Dalarna.

Är detta den enda C4 som finns kvar idag eller?

Jag visste då inte att ägaren att hade planer på att skrota den.

Finns det någon bild på denna bevarade C4 eller?

Hälsningar från GLAB

SL har bevarat C4 2548 (tillsammans med C2 2182, 2208 och 2415 plus C3 2367). Den är inte renoverad.

C4an i Dalarna är väl 2519. Den var till salu härom året. Har inte hört hur det gick med den.

Dessutom finns C12 1052 i Ågesta som övningsobjekt för Räddningstjänsten.

//Lars S
218

Inlägg av 218 »

Delar av inredningen till 2519 auktionerades i alla fall ut på Tradera för ett antal år sedan. Det var väl så att ägaren hade fått ändrade familjeförhållanden som gjorde att han var tvungen att göra sig av med vagnen. Först så försökte han sälja den hel och sedan alltså i auktion i delar. Skulle vara intressant att få en uppdatering på dagsläget för 2519.

218
218

Inlägg av 218 »

Micke Asklander skrev: Var väl "trippla" brandsläckare också, det var något om brandfara

Micke
När du säger det så har jag för mig att någon med förnuftet i behåll fick kalla fötter av blandningen i hela inredningen av tämligen varma små videoskärmar och den heltäckande madrassen på väggarna.

218
AGR
Kontakt:

Re: Några frågor om C5 i Stockholm... Linje 20

Inlägg av AGR »

Persson skrev:
Johan A skrev:Jag har hört attc dessa vagnar var dom enda som fick stanna i Kymmlinge . Varför då det fanns väl inte station där ?
Det stämmer inte. Det du har hört är nog en av de spökhistorier som berättades om "Silverpilen", som C5-tåget kallades. Enligt dessa var tåget ett spöktåg som gick till Kymlinge om nätterna. I verkligheten gick C5 inte på blå linjen överhuvudtaget (eventuellt med undantag för något enstaka tillfälle).

Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverpile ... et%C3%A5g)

Jo då C5 gick i trafik på linje 20 Hallonberget-T-Centralen ett tag. Kommer tyvär inte ihåg hur lång tid, men jag har kört C5 i trafik på linje 20. Tiden är innan linje 11 till Akalla invigdes. Så när C5 gick i trafik på Bana 3 så gick det inte att köra till Kymlinge.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
218

Inlägg av 218 »

Det finns en gammal historia om att C5:orna var första tåg, kanske inte till men åtminstone mot, Kungsträdgården. En förare skall enligt historien slentrianmässigt ha stängt dörrarna vid T-Centralen och bara fortsatt mot Kungsträdgården då banan var under byggnad. Som tur var låg spåret men strömskenan ska ha upphört efter ett tag och tågsättet fick bogseras tillbaka av ett 9200-lok. Vad förvånade de ska ha blivit på TUC när någon gjorde ett anrop från Kungsträdgården med ett trafiktåg långt före invigningen! Är denna historia sann?

En annan fråga. Hur länge gick det C4:or i trafik på T Blå och hur tursattes dem?

218
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

218 skrev:Delar av inredningen till 2519 auktionerades i alla fall ut på Tradera för ett antal år sedan. Det var väl så att ägaren hade fått ändrade familjeförhållanden som gjorde att han var tvungen att göra sig av med vagnen. Först så försökte han sälja den hel och sedan alltså i auktion i delar. Skulle vara intressant att få en uppdatering på dagsläget för 2519.

218
Och för hela vagnen begärde visst ägaren 150.000 kr innan delar av inredningen bjöds ut.

Jag var i kontakt med SL Spårvägsmuseet om vagnen men dom hade inga pengar att köpa (tillbaka) fordon för. Dessutom verkar dom inte ens ha intresse för de fem vagnar som finns bevarede inom SL trots att dom formellt tillhör museet. När C2/C3-tåget var ute senast (november 2005) sa man att vi fick disponera tåget gratis, det var bara kul att någon ville ut och köra med det..... Några planer att använda det hade man inte - och har tydligen fortfarande inte eftersom vagnarna står där de står. 2548 och en C2 (2182?) kluddades vid olika tillfällen 2005-2006 men ingen sanering har skett.

Och SSS-S Tunnelbanesektion har (inte överraskande) inte lyckats uppnå några synbara resultat när det gäller vagnarna. Man skulle ju rätta till de misstag jag tydligen ansågs ha begått när jag under flera år försökte göra tåget tillgängligt för en större publik. Så påstod man i alla fall, i lätt irriterad ton.

//Lars S
Användarens profilbild
GLAB

Inlägg av GLAB »

Angående den bevarade C5 i Mannaminne och den numera (såvitt jag förstår) skrotade C4 som fanns i Dalarna.

Jag tycker att Spårvägssällskapet verkligen borde uppdatera informationen som finns på avdelningen Fakta och Vagnhallen på den här hemsidan.

Det står ju fortfarande att en C4 finns bevarad i Dalarna och att en C5 finns i Örnsköldsvik. Man kan ju också lägga till lite mera information om till exempel när de gamla tunnelvagnarna utrangerades.

Det finns ju väldigt många på detta forum som kan bidra med mera information...

Hälsningar från GLAB
Skriv svar