Några frågor om C5 i Stockholm...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
GLAB

Några frågor om C5 i Stockholm...

Inlägg av GLAB »

Vilket år började man att utrangera C5 vagnarna i tunnelbanan?

Vilken vagn var först ut att utrangeras?

Vilken var den sista vagnen att gå ur trafik?

Eller var det som så att alla C5 vagnarna utrangerades samtidigt? Vilket var det året i så fall?

Plockades dem på delar i Hammarbyhallen?

Vilken skrot tog slutligen sedan hand om de flesta av Silverpilens vagnar?

Jag skulle som vanligt bli väldigt glad om jag fick svar på mina frågor från er där ute.

Med vänliga hälsningar från GLAB
hej

Re: Några frågor om C5 i Stockholm...

Inlägg av hej »

Hej
Silverpilens åtta vagnar fanns kvar tíll 1995-96 och endast en (2901) finns bevarad hos Hägglunds i Örnsköldsvik.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

De var nog inte i särskilt mycket trafik mot slutet. Jag vet att de var påtänkta mot skroten redan 1994.

Det var ju så med C5-vagnarna att de var Hägglunds försök att konkurrera med Asea. Till det yttre ganska lika vagnar, men med olika tillverkare har vi ju sett på spårvagnar i både Stockholm och Göteborg t ex. Det stora problemet med C5 ur underhållssynpunkt var att det då blev special-special. Man kunde inte använda delar från andra vagnar och sätta i C5, och inte heller fanns det någon poäng i att ta tillvara delar från C5 för att sätta i andra vagnar. Väsentliga delar var annorlunda. Förutom det uppenbara, korgen av helt annat material, var även den elektriska utrustningen annorlunda. Det är mycket få delar jag kan tänka mig, men t ex hyttsignalsystemet, radion, koppel kan nog vara tänkbart. Men å andra sidan var ju C20 på gång, så behovet var nog inte jättestort. Men visst kan det ha plockats delar i Hammarbyhallen. Av souvenirjägare! :wink:
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

hej skrev:Hej
Silverpilens åtta vagnar fanns kvar tíll 1995-96 och endast en (2901) finns bevarad hos Hägglunds i Örnsköldsvik.
Njaäe. Vagnarna gick, som jag minns det, senast i trafik vintern 1994-1995 då det var akut vagnbrist på Tub2. Vagnarna hade då redan ställts av för skrotning men togs tillbaka i trafiken. Min sista C5-resa var med 2904 (tror jag det var) inkopplad som ensam C5 i ett tåg med 5 C6or och två C4or. C4 användes då åter tillfälligt som ledarvagnar efter problem med de då nyombyggda C6H. Vagnen var i ett bedrövligt skick, totalt nedkluddad invändigt och med bara halva innerbelysningen fungerande. Det var också enda gången jag sett en C4 och en C5 ihopkopplade i ett trafiktåg (det var i ett mötande tåg vid Örnsberg).

2901 skänktes komplett till föreningen Primus Motor som samlar på fordon som tillverkats hos Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik. Vagnen är nu placerad på friluftsmuseet Åminne efter att i många år ha stått som turistbyrå i Örnsköldsviks hamn.

Att vagnen överläts komplett ger ju svaret på en av frågorna ovan - eftersom vagntypen inte hade något gemensamt med övriga vagntyper plockades inga delar.

//Lars S
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

2901 var den sista som gick i trafik, och detta skedde såvitt jag minns i början av sommaren 1996. Några andra och jag tillbringade då flera dagar i Nyboda med att bl a putsa vagnen med Stomatol, eller vad nu ämnet hette, tills den var så blank att man kunde spegla sig i plåten och se att man hade lite smuts i ansiktet. Det gick även utmärkt att urskilja den gamla märkningen "3001" åtminstone i något av hörnen. Dessutom gjordes översyn på vagnen. Därefter kopplades den ihop med tre C4:or (jag har fortfarande inte riktigt kommit över detta oautentiska tilltag) och kördes omkring på T-banenätet, vi åkte bland annat till Skarpnäck där ingen C5 varit vare sig före eller efter det. Jag är även ganska säker på att det var vid detta tillfälle som vi åt något slags middag på uppställningsspåret i Hökarängen, och att jag spillde rödbetssallad någonstans där det egentligen inte var önskvärt :cheesygrin:
Användarens profilbild
GLAB

Inlägg av GLAB »

Lars Stegenius skrev:
hej skrev:Hej
Njaäe. Vagnarna gick, som jag minns det, senast i trafik vintern 1994-1995 då det var akut vagnbrist på Tub2. Vagnarna hade då redan ställts av för skrotning men togs tillbaka i trafiken. Min sista C5-resa var med 2904 (tror jag det var) inkopplad som ensam C5 i ett tåg med 5 C6or och två C4or. C4 användes då åter tillfälligt som ledarvagnar efter problem med de då nyombyggda C6H. Vagnen var i ett bedrövligt skick, totalt nedkluddad invändigt och med bara halva innerbelysningen fungerande. Det var också enda gången jag sett en C4 och en C5 ihopkopplade i ett trafiktåg (det var i ett mötande tåg vid Örnsberg).

2901 skänktes komplett till föreningen Primus Motor som samlar på fordon som tillverkats hos Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik. Vagnen är nu placerad på friluftsmuseet Åminne efter att i många år ha stått som turistbyrå i Örnsköldsviks hamn.

Att vagnen överläts komplett ger ju svaret på en av frågorna ovan - eftersom vagntypen inte hade något gemensamt med övriga vagntyper plockades inga delar.

//Lars S
Tack så mycket för ett väldigt utförligt svar.

Jag misstänkte att det finns många på det här forumet som kommer ihåg Silverpilen och som har åkt med den. Det är ju trots allt inte så långt tillbaka i tiden som de skrotades.

På Bussmickes hemsida så kan man ju se 3 vagnar från Silverpilen som det inte är mycket kvar av liggandes i väntan på skroten vid Hammarbyhallen år 1995. Man ser tydligt på de 2 bilderna från Hammarbyhallen på Bussmickes hemsida att de 3 vagnarna som ska till skroten är "plundrade". Varför gjorde man det om de inte gick att använda till andra vagnar?

Vet du även vilken C5-vagn som togs ur trafik först och sedan skrotades? Det måste ju ha varit någon av 2902-2908.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

daniel_s skrev:2901 var den sista som gick i trafik, och detta skedde såvitt jag minns i början av sommaren 1996. Några andra och jag tillbringade då flera dagar i Nyboda med att bl a putsa vagnen med Stomatol, eller vad nu ämnet hette, tills den var så blank att man kunde spegla sig i plåten och se att man hade lite smuts i ansiktet. Det gick även utmärkt att urskilja den gamla märkningen "3001" åtminstone i något av hörnen. Dessutom gjordes översyn på vagnen. Därefter kopplades den ihop med tre C4:or (jag har fortfarande inte riktigt kommit över detta oautentiska tilltag) och kördes omkring på T-banenätet, vi åkte bland annat till Skarpnäck där ingen C5 varit vare sig före eller efter det. Jag är även ganska säker på att det var vid detta tillfälle som vi åt något slags middag på uppställningsspåret i Hökarängen, och att jag spillde rödbetssallad någonstans där det egentligen inte var önskvärt :cheesygrin:
Putsningen var A-ändan och höger sida. Orsak till den metoden var att efter att blankat 17m och fronten på C5 2901, så tog tiden slut. Alla repiga dörrutor byttes ut genom att leta upp orepade fönster i Nyboda. Vid ett fotostopp på Odenplan kom det fram folk och frågade om det här var den nya tunnelvagnen. C20 hade inte kommit då. Resan till Skarpnäck var en extra bonus vi skulle åkt direkt till Hökarängen för matpaus. Men då all tjänstgörande personal arbetade gratis så beslöts att åka via Skarpnäck, orsaken var att vi kom på som Daniel skrev att C5 aldrig varit på sträckan Bagarmossen nedre -Skarpnäck
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

GLAB skrev: /.../
På Bussmickes hemsida så kan man ju se 3 vagnar från Silverpilen som det inte är mycket kvar av liggandes i väntan på skroten vid Hammarbyhallen år 1995. Man ser tydligt på de 2 bilderna från Hammarbyhallen på Bussmickes hemsida att de 3 vagnarna som ska till skroten är "plundrade". Varför gjorde man det om de inte gick att använda till andra vagnar?
/.../
"Plundringen" hade säkert att göra med det program som SL/Tågia har för miljövänlig återvinning vid fordonsskrotningar. Alla vagnar som ska skrotas går igenom det programmet.

//Lars S
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

daniel_s skrev:[...] Stomatol, eller vad nu ämnet hette, tills den var så blank att man kunde spegla sig i plåten [...]
Jag gissar att du menar Autosol, ett tandkrämsliknande medel för att putsa blanka metallytor. Stomatol är ett tandkrämsmärke.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

bark skrev:
daniel_s skrev:[...] Stomatol, eller vad nu ämnet hette, tills den var så blank att man kunde spegla sig i plåten [...]
Jag gissar att du menar Autosol, ett tandkrämsliknande medel för att putsa blanka metallytor. Stomatol är ett tandkrämsmärke.
Förvånar mig inte om det är samma sak, bara att den ena innehåller fluor och mentol.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bark skrev:Jag gissar att du menar Autosol, ett tandkrämsliknande medel för att putsa blanka metallytor. Stomatol är ett tandkrämsmärke.
Så var det ja, den satt hårt inne!

Inom parentes är jag ganska säker på att vi använde Autosol på hela vagnen, dock med något olika metoder på olika ställen. I och för sig kan jag minnas fel, men det kan nog också AGR för han stod väl mest och berättade historier hela tiden :wink:
Lennart Hjelm.

Inlägg av Lennart Hjelm. »

En hytt finns i Gävle och c:a 75 % av en vagn, avkortad på längden, på polisskolan i Solna.

Hytten stod några dagar på Norrmalmstorg för medverkan i en Gevaliafilm, "om Du får oväntat besök". En medlem med 2 AA i förnamnet och initialerna AA och undertecknad stod i overaller och fotograferade hytten när en dam kom fram och frågade: "Är Ni inblandade i det här?". För en gångs skull fann jag mig, pekade på AA och sade: "det var han som körde". Det korta ögonblicket av total tystnad och gapande munnar som följde var obetalbart.

Vagnen på polisskolan används för att bl.a. utbilda i hur man agerar när man måste ned på spår vid olyckor m.m.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
GLAB

Inlägg av GLAB »

Lars Stegenius skrev:
GLAB skrev: /.../
/.../
"Plundringen" hade säkert att göra med det program som SL/Tågia har för miljövänlig återvinning vid fordonsskrotningar. Alla vagnar som ska skrotas går igenom det programmet.

//Lars S
OK, tack ännu en gång för svar.
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

daniel_s skrev:
bark skrev:Jag gissar att du menar Autosol, ett tandkrämsliknande medel för att putsa blanka metallytor. Stomatol är ett tandkrämsmärke.
Så var det ja, den satt hårt inne!

Inom parentes är jag ganska säker på att vi använde Autosol på hela vagnen, dock med något olika metoder på olika ställen. I och för sig kan jag minnas fel, men det kan nog också AGR för han stod väl mest och berättade historier hela tiden :wink:
Jo, visst var det autosol vi använde, och det vara bara på halva vagnen p.g.a. tidsbrist som AGR beskriver! Jag minns när vi stod på stegar uppställda mot vagnens utsida och putsade med autosol. En viss FTM med väldigt lågt medlemsnummer smög sig upp bakom oss med radiobilen och slog på sirenerna så vi alla höll på trilla ner i blotta förskräckelsen hehe :lol: Hela utfärden höll dessutom på att gå i stöpet p.g.a. vagnen från början inte riktigt klarade RETAC-testerna. Vi var en stor samling människor som hjälpte till på alla möjliga vis att göra vagnen fin till utfärden. Det hela var ganska informellt men till utfärden dök alla möjliga och omöjliga personer upp för att ta ett farväl av C5:an. Det var allt från SL Tunnelbanans VD till myndighetspersoner och en massa personal och diggare! Det blev en oförglömlig utfärd 8)

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Persson

Inlägg av Persson »

daniel_s skrev:Därefter kopplades den ihop med tre C4:or (jag har fortfarande inte riktigt kommit över detta oautentiska tilltag) och kördes omkring på T-banenätet, vi åkte bland annat till Skarpnäck där ingen C5 varit vare sig före eller efter det.
Finns det någonstans bilder att beskåda från denna utfärd?
Johan A

Inlägg av Johan A »

Varför hette den 3001 ? Var det inte ett pendel tåg ? Jag har hört attc dessa vagnar var dom enda som fick stanna i Kymmlinge . Varför då det fanns väl inte station där ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Persson

Inlägg av Persson »

Johan A skrev:Jag har hört attc dessa vagnar var dom enda som fick stanna i Kymmlinge . Varför då det fanns väl inte station där ?
Det stämmer inte. Det du har hört är nog en av de spökhistorier som berättades om "Silverpilen", som C5-tåget kallades. Enligt dessa var tåget ett spöktåg som gick till Kymlinge om nätterna. I verkligheten gick C5 inte på blå linjen överhuvudtaget (eventuellt med undantag för något enstaka tillfälle).

Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverpile ... et%C3%A5g)
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

När någon av C5-vagnarna inte kunde sättas i trafik, t ex p g a att man måste nytillverka någon reservdel som inte fanns på hyllan, så blev det ju besvärligt eftersom man inte längre kunde sätta ett fullängdståg i trafik. Mot slutet gjorde man en liten modifiering så de blev hyfsat samkörbara med C6, så man kunde ha C6 som ledarvagnar i vardera änden och 6 st C5 däremellan.

Förutom akuta reparationer gör ju också större översyner vid vissa km-tal att vagnar inte kan gå i trafik den dagen. Genom att köra C5 på turer som inte var ute så länge, så kunde km-talet hållas nere, så att den situationen inträffade mindre ofta. Ett sätt var då t ex att tursätta 13E med C5. Den linje som trafikerade Alby/Vårberg-Gärdet som extratåg mellan de andra tågen, så att tågen då gick med 2 min turtäthet på röda linjen på den centrala sträckan. Jag nämnde ju denna linje i tråden där det ifrågasattes om det var nödvändigt att glesa ut på Fruängslinjen för att köra fler tåg på Norsborgslinjen. Med denna linje som exempel, blev ju mitt svar nej på den frågan. 13E hade ju vagntransporter både från Nybodadepån och ut till Alby för vändning (ibland också i vagntransport åter till Vårberg), och sedan också från Gärdet till Nybodadepån. Folk på många stationer såg alltså silverpilen susa förbi, utan att stanna och ta upp trafikanter. Det var inte så konstigt att det då uppstod snack och mytbildning på olika håll om detta silvriga tåg som bara körde förbi.

När blå linjen öppnades, fanns inte grenen till Akalla. Under rusningstid fanns en högtrafiklinje som gick Hallonbergen-T-Centralen och trafikerades med 6 vagnar. Den gick också med 4 vagnar dagtid vardagar, tills 2 vagnar kopplades till på eftermiddagen. Då kom man på att det var ju alldeles strålande om en tur på linje 20 kunde trafikeras med C5, eftersom alla vagnar då inte behövdes, och det inte var något problem när någon eller några av dem skulle stå på verkstad. Av olika skäl (jag behöver inte djupdyka i dem) så ville man inte koppla C5, så då gjorde man så att turen med C5 gick med 5 vagnar, både fm, dag och em. Detta gjorde den under ett par års tid på blå linjen.
218

Inlägg av 218 »

Lennart Hjelm. skrev:En medlem med 2 AA i förnamnet och initialerna AA och undertecknad stod i overaller och fotograferade hytten

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Får man gissa. hm, två AA i förnamnet och initialerna AA det måste ju vara AnnA Anka!
Inte visste jag att hon var medlem!

:cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:

218
Senast redigerad av 218 den torsdag 29 oktober 2009 11:11, redigerad totalt 2 gång.
218

Inlägg av 218 »

Ferdinand skrev:13E hade ju vagntransporter både från Nybodadepån och ut till Alby för vändning (ibland också i vagntransport åter till Vårberg), och sedan också från Gärdet till Nybodadepån.
Under den tidsepok när jag jobbade vid Liljeholmen gick 13E även i trafik mellan Gärdet och Liljeholmen. Jag minns väl diskussionen hur alla retade sig på sidoskyltarna (och då menar jag inte ens den första utgåvan som låg i högar i Nyboda där Fittja var felstavat!). De som användes skyltade Vårberg-Gärdet, men eftersom tåget aldrig gick i trafik till Vårberg så tyckte man att texten borde ha varit Gärdet-Liljeholmen istället! (Lustigt egentligen med det skyltsystem man hade då att alla vagnarna måste ha uppsättningar med 13E-skyltar under sätena trots den oansenliga tursättningen!)

Bild

Autosolen i front och på högersida står sig fortfarande bra...

Bild

....men på vänstersidan skulle väl en 100-pack Autosol och lite andra kemikalier behövas!

Bilden är tagen vid Mannaminne i oktober i fjol. Vagnen är väl i någorlunda skick men rosten börjar få fäste i underrede, koppel etc och vagnen står under bar himmel.
Med tanke på svårigheterna att få igång det redan befintliga veterantåget i Stockholm så är det väl bara att säga bay bay till 2901 att göra comeback i tunnelbanan!
Tyvärr!

Fråga till Webmaster: Jag inser att bilderna hamnat i felaktig rubrik men hur hanterar man det egentligen om man i en tråds förlängning vill understryka det som sägs i tråden med bilder? Man ska väl inte behöva låta bli av skälet att tråden startats under en rubrik utan bilder?

218
Senast redigerad av 218 den torsdag 29 oktober 2009 11:16, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar