Vem blir först i Skåne?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Vem blir först i Skåne?
En förstudie ska tydligen vara på gång i Lund, medan man i Helsingborg bara kommit till sträckningsstuier så här långt. Malmö jobbar på internt. Men vem blir först?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Vem blir först i Skåne?
Jag hoppas att det finns spårvägar i alla tre städerna snart! "Hejar" på Helsingborg, men vågar inte gissa!
Här i Stockholm gick ju spårvagnen på färja över till Lidingö. Kunde man inte bygga ett gemensamt nät i Helsingborg och Helsingör och köra vagarna över sundet på färja! Specialfärja förstås! Vore väl en bra turistatraktion!

Här i Stockholm gick ju spårvagnen på färja över till Lidingö. Kunde man inte bygga ett gemensamt nät i Helsingborg och Helsingör och köra vagarna över sundet på färja! Specialfärja förstås! Vore väl en bra turistatraktion!



Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vem blir först i Skåne?
I Malmö finns de facto redan spårväg, om än i museiformat. Jag tror ändå Malmö bilr först ut med reguljär spårvägstrafik av det tre skånemetropolerna. När så sker ska det bli intressant i hur stor utsträckning den nya spårvägen följer de stråk där det tidigare rullat spårvagnar. Detta gäller förstås även i Helsingborg.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Vem blir först i Skåne?
Varför inte duo-fordon som både är spårvagnar och båtar?LÅ1 skrev:Jag hoppas att det finns spårvägar i alla tre städerna snart! "Hejar" på Helsingborg, men vågar inte gissa!
Här i Stockholm gick ju spårvagnen på färja över till Lidingö. Kunde man inte bygga ett gemensamt nät i Helsingborg och Helsingör och köra vagarna över sundet på färja! Specialfärja förstås! Vore väl en bra turistatraktion!![]()
![]()
För övrigt hejar jag kanske lite på Lund eftersom det vore så kul om Sverige fick en helt ny spårvägsstad.
Re: Vem blir först i Skåne?
För min del inte bara hejar, utan även tror jag på Lund - de har varit igång länge med sin planering.
Professionell tyckare
Re: Vem blir först i Skåne?
När det gäller Malmö så är det kanske bra om de väntar (med vissa delar iaf) till järnvägstunneln är klar och man kanske också provat ett par varianter på busslinjer. Den nya järnvägsstationen Triangeln kanske ändrar en del på resandeströmmarna.
Re: Vem blir först i Skåne?
Man får hoppas att man inte följer det stråk där det senast rullade spårvagnar, mot Limhamn. Då skulle man återigen korka igen för biltrafiken. Just mot Limhamn finns det ett annat intressant stråk i gamla Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ), med omfattande (och periodvis lönsam) persontrafik. Det var många som gillade att ta den från Limhamn in mot stan på den tiden det begav sig, istället för den långsamma spårvagnen (gatunätet var igenkorkat av långsamma bilar även på den tiden MLJ trafikerades). Givetvis med lite justeringar av dragningen här och var. Då skulle man få ett snabbspår förbi grötgatunätet, ungefär som snabbspåret till/från Gamlestadstorget i Göteborg, fast lite längre. Och sedan kan man fortsätta söderut eller vika av åt annat håll, mot de stadsdelar som byggs/planeras.Martin skrev:I Malmö finns de facto redan spårväg, om än i museiformat. Jag tror ändå Malmö bilr först ut med reguljär spårvägstrafik av det tre skånemetropolerna. När så sker ska det bli intressant i hur stor utsträckning den nya spårvägen följer de stråk där det tidigare rullat spårvagnar. Detta gäller förstås även i Helsingborg.
Re: Vem blir först i Skåne?
Självklart så hoppas ja på Helsingborg och iden med samtrafik med Helsinör är väl inte helt omöjlig det finns ju iallafall två färjor som har/hahaft spår och en del av infrastrukturen på land finns kvar
Hälsingborgare i själ o hjärta
Re: Vem blir först i Skåne?
Jag tror inte på den idén - även om den vore kul. Men då mest ur "spårvägsdiggande" synpunkt. Jag tror att tiden för lastning och lossning om man har fler fordonsslag än ett - "gummihjulsbundet" - blir lite för lång. Men i och för sig så har ju HH och Scandlines börjat samarbeta. (Är det ett samgående/uppköp på gång?) Detta borgar kanske för att färjorna hinner ligga lite längre vid kaj.Leif A skrev:Självklart så hoppas ja på Helsingborg och iden med samtrafik med Helsinör är väl inte helt omöjlig det finns ju iallafall två färjor som har/hahaft spår och en del av infrastrukturen på land finns kvar
Om det ska vara gemensam spårtrafik i Helsingborg och Helsingör så lär det i förstone bli - och det först om minst 20 år - snabbjärnväg under sundet.
MEn det är vad jag tror.
Professionell tyckare
Re: Vem blir först i Skåne?
Vilken tidsperiod avser du med detta: "Det var många som gillade att ta den från Limhamn in mot stan på den tiden det begav sig, istället för den långsamma spårvagnen (gatunätet var igenkorkat av långsamma bilar även på den tiden MLJ trafikerades)" ?Ferdinand skrev:Man får hoppas att man inte följer det stråk där det senast rullade spårvagnar, mot Limhamn. Då skulle man återigen korka igen för biltrafiken. Just mot Limhamn finns det ett annat intressant stråk i gamla Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ), med omfattande (och periodvis lönsam) persontrafik. Det var många som gillade att ta den från Limhamn in mot stan på den tiden det begav sig, istället för den långsamma spårvagnen (gatunätet var igenkorkat av långsamma bilar även på den tiden MLJ trafikerades). Givetvis med lite justeringar av dragningen här och var. Då skulle man få ett snabbspår förbi grötgatunätet, ungefär som snabbspåret till/från Gamlestadstorget i Göteborg, fast lite längre. Och sedan kan man fortsätta söderut eller vika av åt annat håll, mot de stadsdelar som byggs/planeras.Martin skrev:I Malmö finns de facto redan spårväg, om än i museiformat. Jag tror ändå Malmö bilr först ut med reguljär spårvägstrafik av det tre skånemetropolerna. När så sker ska det bli intressant i hur stor utsträckning den nya spårvägen följer de stråk där det tidigare rullat spårvagnar. Detta gäller förstås även i Helsingborg.
På Rolf Sten´s nätsida kan vi ju läsa:
"Persontrafiken på MLJ reducerades 1918 till en daglig personvagn inkopplad i godstågen. I juli 1945 upphörde persontrafiken helt på MLJ även om den tillfälligtvis återuppstod under spårvägsstrejken mars-april 1951."
Jag har svårt att tro att biltrafiken var så stor att den utgjorde ett hinder för spårvagnarna före 1918...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vem blir först i Skåne?
Det finns väl andra skäl till att Järnväg är snabbare än spårväg. Spårvagnar var vid den tiden konstruerade för lägre topphastigheter än tåg. Det är de idag också (Tåg, 200km/h och Spårvagn 80km/h)
Spårvagnens väg är normalt krokigare och möter på fler hinder än vad järnvägen gör. Spårvagen stannar oftare på den tiden var det kanske typ var 300:e meter Extremen som jag sett på järnväg är väl då LLEJ som hade typ 800 m mellan sina hållplatser i snitt.
Även med sega och tröga ånglok torde därför färden på MLJ varit snabbare än på MSS
//Tony
Spårvagnens väg är normalt krokigare och möter på fler hinder än vad järnvägen gör. Spårvagen stannar oftare på den tiden var det kanske typ var 300:e meter Extremen som jag sett på järnväg är väl då LLEJ som hade typ 800 m mellan sina hållplatser i snitt.
Även med sega och tröga ånglok torde därför färden på MLJ varit snabbare än på MSS
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Vem blir först i Skåne?
Även om det gick fortare med MLJ än med MSS så blev järnvägen utkonkurrerad redan 1918! Efter det körde man ett tågpar om dagen med personbefordran fram till 1945.
(1914 var restiden med MLJ 15 minuter och man körde 60-minuterstrafik, det räckte alltså med ett tågsätt i trafik. Jag vet inte vad restiden med spårvagn var...)
/Thomas
(1914 var restiden med MLJ 15 minuter och man körde 60-minuterstrafik, det räckte alltså med ett tågsätt i trafik. Jag vet inte vad restiden med spårvagn var...)
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vem blir först i Skåne?
Ferdinand skrev: Man får hoppas att man inte följer det stråk där det senast rullade spårvagnar, mot Limhamn. Då skulle man återigen korka igen för biltrafiken. Just mot Limhamn finns det ett annat intressant stråk i gamla Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ), med omfattande (och periodvis lönsam) persontrafik. Det var många som gillade att ta den från Limhamn in mot stan på den tiden det begav sig, istället för den långsamma spårvagnen (gatunätet var igenkorkat av långsamma bilar även på den tiden MLJ trafikerades). Givetvis med lite justeringar av dragningen här och var. Då skulle man få ett snabbspår förbi grötgatunätet, ungefär som snabbspåret till/från Gamlestadstorget i Göteborg, fast lite längre. Och sedan kan man fortsätta söderut eller vika av åt annat håll, mot de stadsdelar som byggs/planeras.
En stor skillnad mellan dagens Limhamn och gårdagens (1970-talets) är att det inte längre finns någon tung genomfartstrafik kvar sedan Dragörfärjorna och Kalkbrottet lades ned. Numera är Limhamn en transportmässig blindtarm bortsett från pendlare från Bunkeflostrand och Klagshamn som kör längs Strandvägen in till Malmö.
Man skulle kunna lösa MLJ:s avstånd till bostadsområdena ifall Limhamns industriområde blev det bostadsområde som kommunen har tänkt sig, men man får ändå en halvmil lång sträcka längs vattnet som ligger ganska långt från där folk bor. Linnégatan och Erikslustvägen är annars så pass bred och det finns som sagt var alternativa vägar mellan Limhamn och centrala Malmö om man nu som bilist inte vill samsas med spårvagnar, så jag förstår inte varför man inte skulle kunna offra en körbana/smala av just där och skapa en egen körbana för spårvagnarna. Nu när lastbilstrafiken som sagt är nere på ett minimum är det bara bilisterna som återstår och det är ju dem vi vill nå, eller hur?
Re: Vem blir först i Skåne?
Kantorn skrev:För min del inte bara hejar, utan även tror jag på Lund - de har varit igång länge med sin planering.
Vi får väl se, själv är jag övertygad om att Lund inte blir först utan Malmö. Lunds styrande väntar snarare på ESS och då - Eventuellt - Sätter man spaden i jorden för spårvägen. Även oppositionen delar samma inställning, är min uppfattning. Tills dess är det busstrafik på Norra Länken som gäller.
I Malmö lär det oavsett utgång i valet bli spårvägar som börjar byggas efter att Citytunneln är klar. Ingen av de stora partierna där sätter sig emot.
Re: Vem blir först i Skåne?
Duo-fordon av liknande typ har funnits tidigare fast i lugnare vatten:20581000184197 skrev:Varför inte duo-fordon som både är spårvagnar och båtar?LÅ1 skrev:Jag hoppas att det finns spårvägar i alla tre städerna snart! "Hejar" på Helsingborg, men vågar inte gissa!
Här i Stockholm gick ju spårvagnen på färja över till Lidingö. Kunde man inte bygga ett gemensamt nät i Helsingborg och Helsingör och köra vagarna över sundet på färja! Specialfärja förstås! Vore väl en bra turistatraktion!![]()
![]()
För övrigt hejar jag kanske lite på Lund eftersom det vore så kul om Sverige fick en helt ny spårvägsstad.
http://runeberg.org/nfce/0508.html
Vagnmästaren
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Vem blir först i Skåne?
Malmö är på många sätt det självklara valet - det är ju bland annat den största staden i Sverige utan lokal spårtrafik. Så jag satsar också mina pengar på att det är där vi får se den första nya spårvägen i Skåne!rote skrev:Kantorn skrev:För min del inte bara hejar, utan även tror jag på Lund - de har varit igång länge med sin planering.
Vi får väl se, själv är jag övertygad om att Lund inte blir först utan Malmö. Lunds styrande väntar snarare på ESS och då - Eventuellt - Sätter man spaden i jorden för spårvägen. Även oppositionen delar samma inställning, är min uppfattning. Tills dess är det busstrafik på Norra Länken som gäller.
I Malmö lär det oavsett utgång i valet bli spårvägar som börjar byggas efter att Citytunneln är klar. Ingen av de stora partierna där sätter sig emot.
(Eftersom det i andra trådar har talats om symbolvärde så tror jag vi får se en linje till Rosengård i den första etappen!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Vem blir först i Skåne?
I åtminstone tidningen Metros Stockholmlsupplaga 2009-10-20 fanns en annonsbilaga "Den fantastiska elen". I en av annonserna i denna bilaga lägger Helsingborgs stad ut texten om sin nya stadsdelssatsning H+. Annonsen illustreras av olika bildvinjetter från H-borg, både verkliga, och datorritade visioner. Samt - hör/se och häpna - en bild av en Tvärbanevagn! Snacka om renommésnyltning
. Men det bjuder vi på!
Vänligen
Björn

Vänligen
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Vem blir först i Skåne?
Det fanns kanske annat som hindrade. Typ hästskjutsar, promenerande och kanske rentav en och annan oreglerad gatukorsning där den tidens långsamma trafik skulle krångla sig igenom.TKO skrev:Vilken tidsperiod avser du med detta: "Det var många som gillade att ta den från Limhamn in mot stan på den tiden det begav sig, istället för den långsamma spårvagnen (gatunätet var igenkorkat av långsamma bilar även på den tiden MLJ trafikerades)" ?Ferdinand skrev:Man får hoppas att man inte följer det stråk där det senast rullade spårvagnar, mot Limhamn. Då skulle man återigen korka igen för biltrafiken. Just mot Limhamn finns det ett annat intressant stråk i gamla Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ), med omfattande (och periodvis lönsam) persontrafik. Det var många som gillade att ta den från Limhamn in mot stan på den tiden det begav sig, istället för den långsamma spårvagnen (gatunätet var igenkorkat av långsamma bilar även på den tiden MLJ trafikerades). Givetvis med lite justeringar av dragningen här och var. Då skulle man få ett snabbspår förbi grötgatunätet, ungefär som snabbspåret till/från Gamlestadstorget i Göteborg, fast lite längre. Och sedan kan man fortsätta söderut eller vika av åt annat håll, mot de stadsdelar som byggs/planeras.Martin skrev:I Malmö finns de facto redan spårväg, om än i museiformat. Jag tror ändå Malmö bilr först ut med reguljär spårvägstrafik av det tre skånemetropolerna. När så sker ska det bli intressant i hur stor utsträckning den nya spårvägen följer de stråk där det tidigare rullat spårvagnar. Detta gäller förstås även i Helsingborg.
På Rolf Sten´s nätsida kan vi ju läsa:
"Persontrafiken på MLJ reducerades 1918 till en daglig personvagn inkopplad i godstågen. I juli 1945 upphörde persontrafiken helt på MLJ även om den tillfälligtvis återuppstod under spårvägsstrejken mars-april 1951."
Jag har svårt att tro att biltrafiken var så stor att den utgjorde ett hinder för spårvagnarna före 1918...
/TKO
Nu har jag en hyfsat god källa till vad jag skrev. Nämligen en person som står mig nära och är uppvuxen i Limhamn och har bott där i många år. Som brukade ta det här tåget mellan bostaden och jobbet. Var det nu var någonstans, om det var i Kockumsområdet eller där Turning Torso står eller hur det nu var (kan kollas om det är viktigt). Det var BETYDANDE tidsvinst att ta MLJ-tåget jämfört med spårvagnen. Om han åkte godsvagn eller personvagn som var kopplad till ett godståg eller dressin eller om han liftade med någon kompis som körde godståget eller vad det nu var.
Min poäng var att det finns ett gammalt spårstråk som skulle kunna vara bättre att överväga än ett annat gammalt spårstråk. Vad var din poäng? Menar du att det skulle gå snabbare för en ny spårvagn att köra längs gamla linje 4:s sträckning jämfört med gamla MLJ:s sträckning? Var det så du menade?
Re: Vem blir först i Skåne?
Där håller jag med dig till fullo! Jag tycker dessutom busshållplatserna som finns därstädes verkar vara spårvägsinspirerade. Har det gått spårvagn där? Jag får kolla på sitens kartor...TKO skrev:
(Eftersom det i andra trådar har talats om symbolvärde så tror jag vi får se en linje till Rosengård i den första etappen!)
/TKO
EDIT: Nu har jag kollat, och ja, det har gått spårvagn där. Det förklarar nog allting.
Professionell tyckare
Re: Vem blir först i Skåne?
Nej, det har aldrig gått spårvagn till Rosengård. Rosengårds villastad däremot, det som numer brukar kallas Kattarp och ligger söder om miljonprogramsområdet, dit gick en linje.
Däremot stämmer det att utformningen på RoCent:s busshållplats blev som den blev för att man eventuellt skulle kunna dra dit en spårvägslinje längs Amiralsgatan.
Däremot stämmer det att utformningen på RoCent:s busshållplats blev som den blev för att man eventuellt skulle kunna dra dit en spårvägslinje längs Amiralsgatan.