Dagens Nyheter och planka.nu

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Det finna lösningar... om man bara vill...

Inlägg av TimK »

Gunnar Eriksson skrev:
TimK skrev:
Gunnar Eriksson skrev:
-klipp-

Dessutom anser jag att man ska "mjukstarta" om man börjar genomföra kontroller under de tider det inte förekommit kontroller tidigare. Man kan börja med att ta betalt enligt normal taxa (istället för den förhöjda avgiften).
Vilken förhöjd avgift? SL har samma taxa dygnet runt, året om.

Mvh Tim
Nja, SL har differentierad taxa, beroende på hur gammal man är och hur långt man åker. Den förhöjda avgift jag åsyftade är den som man får betala om man åker fast i en kontroll. Den "normala taxan" är den som man betalar om man inte fuskar. Det är den jag tycker kontrollanterna skulle använda till att börja med, om de nu börjar med kontroller på tider då de inte tidigare förekommit. Det gör för övrigt kontrollanterna redan nu, om det är så att man passerat en obemannad spärr och senare "fastnar" i en kontroll. Hoppas det klarnade lite hur jag tycker man ska "mjukstarta" :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Tack för klargörandet.

Men inte så konstigt att jag inte förstod vad du menade. Det man betalar om man blir ertappad utan giltigt färdbevis vid kontroll är inte en förhöjd avgift som hör till den vanliga taxan, utan en särskild tilläggsavgift som tas ut med stöd av en särskild lag.

Det hade varit mer lättförstått om du hade sagt att man skulle låta bli att ta ut kontrollavgiften, eller nåt liknande uttryck.

De nedsatta priserna för vissa trafikantgrupper tillhör ändå samma TAXA även om det inte är samma pris för alla.

Mvh Tim
Martin W

Gratis i Barcelona

Inlägg av Martin W »

Vill bara påpeka att i Barcelona hade man för inte allt för länge sedan gratis kollektivtrafik. Detta fungerade väldigt bra, sedan bytte man styre... och vips så försvann det. I Säter fungerar gratis kollektivtrafik finfint.

På ett föredrag av planka.nu som jag var på sade man att en kommunalskattehöjning med 1% skulle räcka. Det ser jag ju inga som helst problem med.
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

En kommunalskattehöjning med 1%? Jag förmodar att du menar 1 procentenhet, dvs 1 krona till i kommunalskatt. Det ger för en medellöntagare med 20.000 kr i månaden en skattehöjning på 200 kr i st f månadskortets 500 kr. OK, var finns den jultomte som betalar de 300 kr som utgör skillnaden? Kostnaden för personal i T-banan lär ju inte bli så mycket mindre eftersom det behövs väktare i stället för att folk skall känna sig trygga.

Thomas Å
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Thomas Åkerblad skrev:En kommunalskattehöjning med 1%? Jag förmodar att du menar 1 procentenhet, dvs 1 krona till i kommunalskatt. Det ger för en medellöntagare med 20.000 kr i månaden en skattehöjning på 200 kr i st f månadskortets 500 kr. OK, var finns den jultomte som betalar de 300 kr som utgör skillnaden? Kostnaden för personal i T-banan lär ju inte bli så mycket mindre eftersom det behövs väktare i stället för att folk skall känna sig trygga.

Thomas Å
Njaej, skatt betalar alla skatteskyldiga medborgare.
SL kort köper bara de som reser ofta med SL. Å det är betydligt färre än hälften av invånarna.

Så jag tror nog det går jämt upp. Men glöm inte att vi redan nu betalar ca 500 kr i månaden i skatt till SL! Sl finansieras ju till hälften av landstingsskatt. Så för oss som reser ofta å har kort, blir det billigare! 300 kr/månad.

För icke åkaren bara 200 kr dyrare. Vilket kanske får denne att börja åka, då han ju redan har betalat resan! :idea:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jonnie
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 01 december 2002 12:47
Ort: Årsta - Stockholm

Inlägg av Jonnie »

Här är ett satiriskt svar på "Planka.nu".

http://kisstank.2y.net/snatta/

Faktiskt lite kul.

/Jonnie
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Gratis i Barcelona

Inlägg av Mr. Burns »

Martin W skrev:Vill bara påpeka att i Barcelona hade man för inte allt för länge sedan gratis kollektivtrafik. Detta fungerade väldigt bra, sedan bytte man styre... och vips så försvann det. I Säter fungerar gratis kollektivtrafik finfint.

På ett föredrag av planka.nu som jag var på sade man att en kommunalskattehöjning med 1% skulle räcka. Det ser jag ju inga som helst problem med.
Hade gratis kollektivtrafik i Barcelona fungerat så väldigt bra som du hävdar skulle den inte ha försvunnit. Kul att det fungerar i Säter, men det har ingenting med Stockholm att göra.

Det stora problemet med gratis kollektivtrafik är att de totala kostnaderna kommer öka dramatiskt när transporteffektiviteten minskar. Inga biljettpriser, men väl en kraftigt höjd kommunalskatt. Planka.nu för något slags drömresenonemang där ytterst få samhällsgrupper skulle drabbas av mindre pengar i plånboken. Man ignorerar att kostnaderna för kollektivtrafiken ökar och även det faktum att långt ifrån alla skattebetalare idag åker kollektivt. De som som idag cyklar till jobbet drabbas ekonomiskt hårt av en gratis kollektivtrafik. Vad är det för lathetssignaler till invånarna?

Istället för en generell beskattning måste problemen lösas med punktbeskattningar av de transportmedel folket inte anser önskvärda. Ser man bilen som vansinnig ur luftmiljö-, stadsmiljö-, säkerhets- och energiperspektiv är det denna som ska beskattas. Konsekvensen blir en övergång från bilen till de trafikmedel folket anser vara bättre och som därmed beskattas mildare. Väginvesteringsbehovet minskar och frigör medel till annat. Utan nolltaxa bibehålls effektivt nyttjande av kollektivtrafiken.


/Michael
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Nolltaxa är ingen lösning

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Nolltaxa är ingen bra lösning för att locka fler resenärer till kollektivtrafik.
Detta har också nu diskuterats i Helsingfors i samband med besparingar och biljettprisförhöjningar.

Främsta orsaken är:

1) Effektiv kollektivtrafik kan med rimliga biljettpriser betala för sina operativa utgifter (förare, el/bränsle, underhåll och vagnarnas kapitalkostnader). T.ex. i Helsingfors spårvägstrafikens biljettintäkter var 2001 ca 33 miljoner euro och trafikutgifter 2000 28 miljoner euro - dvs opertativ vinst av spårvägstrafiken var 2000/2001 ca 5 miljoner euro. Alltså, inga skattepengar behövdes för spårvägstrafiken (spår är en annan sak, men dom bör jämföras med gator och motorvägar). I Helsingfors förlusten av kollektivtrafiken kommer helt från bussar och från att spårtrafikens infrastruktur (spårutbyggnad och underhåll) räknas till HST:s ekonomi (gator för busstrafik räknas ju inte in ...)
2) Vid nolltaxa finns det ingen initiativ för en kollektivtrafikmyndighet att införa mer trafik på överlastade linjer eftersom allt trafik är kostnad. Detta leder till överbelastning och passagerarförluster.
3) En månadskort eller en rabattkort (som man har betalt pengar för) är en bra initiativ att köra med kollektivtrafik. I undersökningar har det visats att en jämförvis förmånligt månads / rabattkort lockar resenärer för just detta orsak.

Om man ser realistiskt på nolltaxa, så det skulle innebära att t.ex i Helsingfors (där biljettintäkternä svarar för ca 50% för trafik- och infrastruktursutgifter och skattepengar för ca 50%) så skulle det mena
att kollektivtrafikutbudet skulle halveras. Hur många skulle då ta bil?

Mvh Mikko
Kingsthrone
Inlägg: 795
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Intressanta diskussioner.

Ulf:

Om man nu ordnar med en folkomröstning om kollektivtrafiken i Stockholm skulle vara totalt skattefinansierad, och folket (över 50 %)skulle rösta nej (dvs. de vill fortsätta ha det systemet man har nu); skulle Du då fortsätta ägna Dig åt plankning? Då är det ju folket (och inget parti) som bestämt sig för hur man vill ha systemet. Eller ska var och en få "fortsätta" göra som den vill? Är det då ok att inte betala någon skatt, om man inte vill?

Demokrati ... om jag umgås med två polare (som exempel) och vi "röstar" mellan två val om vad vi ska göra, och jag blir nedröstad. Är det odemokratiskt?

Rättvisa ... är det rättvist att jag betalar för något jag utnyttjar; Jag tycker det! Att jämföra kollektivtrafiken med trottoaren är något optimistiskt, tycker jag. Snarare får man jämföra tex t-banetågen med cykeln (som framförs på den gemensamt betalda asfalten) (om man nu måste försöka göra en liknelse), och en cykel kostar ju användaren en slant. Likaså bör man som trafikant t-banevagnen betala en liten slant för den också, för att man använder den.

Vissa människor verkar inte ha riktig koll på demokrati, rättvisa, moral och etik.
Om man tänker sig hur stenåldersmänniskorna hade det;
Förmodligen levde de i grupper om den närmaste släkten, kanske tio stycken, spelar mindre roll. De behövde mat för att klara sig. Tak över huvudet var också nästan ett måste (men kanske inte en livsnödvändighet). Vid regn och kalla nätter var det inte vara roligt att sova under bar himmel.
Maten införskaffade de sig genom att kvinnor och män gick ut och samlade på sig bär och frukter. Även jakt på vilda djur förekom har man kunnat visa med fynd från stenålderna - pilar, yxor mm.
Människor specialicerade sig på det man kunde bäst, eller bättre åtminstone. Och alla som kunde hjälptes åt. Annars fick den som var lat inte det han/hon behövde för att klara sig.
Om en utmärglad främling som försökte stjäla kött eller en bladpåse bär ur deras skafferi i grottan, togs på bar gärning fann människorna att en etisk och moralisk gräns överskridit och tjyven, om än i hungersnöd, fick ett straff. Om denne främling istället hade kommit till dessa människor och bett och en bit mat, hade han förmodligen inte gett ett så dåligt intryck. Man kan ju också undra varför denne främling var utmärglad. Var det för att han var lat och inte orkade/brydde sig om att samla mat? Var det för att han var sjuk och inte kunde samla mat? I det första fallet har han uppenbarligen gjort fel från början. Han ska ju inte räkna med att andra ställer upp för honom hela tiden. I det andra fallet bör han få hjälp av medmänniskor, men i vilket fall som helst så skulle han inte försökt stjäla.

Skulle det vara rätt att denne utmärglade person tar sin släkt på fjorton personer till människornas (tiogruppens) grotta och ockuperar den för att de inte hade tak över huvudet? Och samtidigt äter upp deras mat för att de själva inte hade någon? De var ju också fler till antalet, så rent demokratiskt vinner de också (om de skulle röstat).

Nyckeln från den perioden till det samhälle vi har idag är specialisering. Istället för att Du och jag går ut i skogen och skaffar det vi behöver, så gör Du något specialiserat som ingår som en liten del i den stora kedjan av konsumtion. Jag gör kanske något annat i denna kedja. Men var och en gör inte allt. I takt med (yrkes)specialiseringen har transporter blivit viktigare och viktigare. I första hand av varor (sedan vi lärt oss bruka jorden), men även människor. I takt med transportökningen ställdes högre krav på lederna. Det räckte inte med stigar som var upptrampade av "gemene man". Det behövdes vägar. Många av dem anlades förmodligen av bybefolkning en kortare sträcka. Och efter skattesystemen infördes fick man ett större perspektiv och kunde anlägga vägar mellan orter så man fick ett vägsystem många mil långt. Visst, så hade man tull på vissa ställe, över broar eller in till städer, men de flesta sträckor var "gratis" att färdas på. Det man använde för att färdas med fick man dock betala för, antingen häst, vagn eller skosulor. Barfota kanske dock inte innebar någon direkt kostnad. Järnvägen kom långt senare. Även här kom besluten från styrande i landet och man fick ett stort järnvägsnät mestadels betalat med gemensamma pengar. Det kostade dock pengar att åka tåg, loken hade man inte betalat för. Principen i Stockholms lokaltrafik idag är just den att man har genomfört de stora projekten med gemensamma pengar, medan användandet av den är kostnadsbelagd.

Visst, det är en sak att stå för totalt gemensambetald kollektivtrafik. Det är jag med på. Men det är en annan att begå och försvara ens handlingar som strider mot SL:s bestämmelser och framför allt etik och moral.

Jag är också student med dålig ekonomi, fast jag har studiebidrag och bostadsbidrag. Speciellt bostadsbidraget känner jag mig lite som en parasit för att jag har. Och då vill jag verkligen göra rätt för mig och mina medmänniskor (skattebetalare) som hjälper mig under min studieperiod. Det är helt självklart för mig att betala för mina SL-resor när samhället ger mig så mycket annat.
NB

Re: Gratis i Barcelona

Inlägg av NB »

Martin W skrev:Vill bara påpeka att i Barcelona hade man för inte allt för länge sedan gratis kollektivtrafik. Detta fungerade väldigt bra, sedan bytte man styre... och vips så försvann det.
Så nog hade den sina nackdelar, kanske var det dyrt?
Martin W skrev: I Säter fungerar gratis kollektivtrafik finfint.
En miniort som inte lider av en kroniskt överbelastad kollektivtrafik, dvs att en ökning av antalet resenärer inte genast kräver en höjning av den befintliga kapaciteten.
Martin W skrev: På ett föredrag av planka.nu som jag var på sade man att en kommunalskattehöjning med 1% skulle räcka. Det ser jag ju inga som helst problem med.
Jag har också hört denna 1% uttryckt på samma sätt, dock ställer jag mig ytterst veksam till att nivån räcker. Och källan (planka.nu) är ju inte så överdrivet trovärdig.

Hursomhelst, att höja landstingsskatten med 1 procentenhet (för det är det som avses) är en total skattehöjning för dem som betalar lägst skatt, dvs endast kommunal och landstingsskatt på ca 3% och det motsvarar att landstingsskatten höjs med 10 %! (den är fn lite drygt 10%)
För denna krona kan man också få ett antal sjukhus, hur mycket äldreomsorg som helst, en massa ungdomsgårdar osv.
Nog är det tveksamt om kollektivtrafik är så mycket viktigare än annat.

Man bör också nogrannt överväga varje skattehöjning då den minskar attraktiviteten för staden/landet och sverige har i dagsläget enorma problem för att man rasar i välståndsligan (vilket medför sämre service för medborgarna) framförallt för att skattetrycket är så högt att landet inte är så attraktivt att det attraherar tillräckligt mycket verksamhet som ger klirr i kassan.

Vidare kan man undra vad Du ser som syfte med gratis kollektivtrafik?

Om det är att minska bilismen visar undersökningar (och lite egen tankeverksamhet) att det är så otroligt mycket dyrare (och med tveksam tidsbesparing) att köra bil än att åka kollektivt idag att biljettpriset ändå inte spelar någon roll.
Det som behövs är mycket högre kvalité, främst med avseende på renhet och avsaknad av trängsel (och givetvis anständig kyla/värme mm) för attt en bilist ska ställa sin komfortabla, bekväma bil som tar honom dörr till dörr och masa sig iväg till tunnelbanan, vänta på tåget på kl-ttr- perronger, se ett smutsigt golv med tidningar på och lite kl-tt-r, sätta sig i ett säte som är fläckigt från andras skor och annat junk de haft på sätet, drabbas av alkoholister, och annat som stör lugnet, inte kunna läsa för att tåget kör som en studsboll, tränga sig ut och stångas i trängsel för att komma till målet.
Alternativet är att sätta sig i en skön och ren bil, angenäm temperatur, tystnad eller lite trevlig musik, en stund för sig själv innan jobbet, tyvärr dock evigt stående i köer - men det har ju bilisten planerat in och är medveten om att det är så och även varför det är så, så det är inget direkt stressmoment, och sedan komma avstressad till jobbet, bara lite sur över att det tog tre evigheter att hitta en P-plats.

Det är dessa som vi vill få bort från gatorna och då spelar några 100 mindre ingen roll - däremot blir kollektivtrafiken än mindre attraktiv om en massa cyklister och gående av lathet byter till buss och ökar trängseln en mer.
Kollektivtrafik är inget självändamål.

Fastän jag har månadskort är det inte ovanligt att jag tar bilen om jag ska någonannanstans än innanför tullarna för att det är bekvämare och jag slipper byten, men jag vet att det tär otroligt hårt på min (student)ekonomi att göra så, men jag tycker att det är värt det. Skulle månadskortet bli billigare skulle jag ha mer pengar över till att köra bil :-)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gratis i Barcelona

Inlägg av 2763 »

NB skrev:Fastän jag har månadskort är det inte ovanligt att jag tar bilen om jag ska någonannanstans än innanför tullarna för att det är bekvämare och jag slipper byten, men jag vet att det tär otroligt hårt på min (student)ekonomi att göra så, men jag tycker att det är värt det. Skulle månadskortet bli billigare skulle jag ha mer pengar över till att köra bil :-)
Det här är nog det bästa argumentet mot avgiftsfri kollektivtrafik som jag sett på länge. Faktum är att om man köper ett månadskort och betalar för det så vill man ha valuta för pengarna.

Och ärligt talat, sluta prata om gratis kollektivtrafik - det existerar inte, den är avgiftsfri - inte gratis vi kommer ju att få betala för den ändå.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

priset idag är på tok för högt med tanke på att SL får pengar från oss skattebetalare till alla konstigheter de håller på med och för att sköta trafiken! Om priset idag skulle vara 300-350kr(som för 10år sedan) så skulle det vara mera accepterat att betala. Men när man bara höjer och höjer priser, med fler och fler försenaingar så tycker jag att det bara är för mycket! Man blir arg på SL när ingen kan någonting säga och de bara höjer sina priser! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :!: :!:
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Anonymous skrev:priset idag är på tok för högt med tanke på att SL får pengar från oss skattebetalare till alla konstigheter de håller på med och för att sköta trafiken! Om priset idag skulle vara 300-350kr(som för 10år sedan) så skulle det vara mera accepterat att betala. Men när man bara höjer och höjer priser, med fler och fler försenaingar så tycker jag att det bara är för mycket! Man blir arg på SL när ingen kan någonting säga och de bara höjer sina priser! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :!: :!:
Ja, det var bättre förrn är det bara kostade några kronor att åka...
Bantekniker
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:priset idag är på tok för högt med tanke på att SL får pengar från oss skattebetalare till alla konstigheter de håller på med och för att sköta trafiken! Om priset idag skulle vara 300-350kr(som för 10år sedan) så skulle det vara mera accepterat att betala.
Hur fungerar månadskortet, finns det något zonsystem eller ett kort för alla?

I mitt län (Kalmar) kostar ett månadskort allt ifrån 205kr till 710kr beroende på hur stort område man vill kunna resa inom. För 205kr kan man bara resa inom Kalmar stad medan man för 710kr kan resa i hela länet (som längst uppemot 30 mil (från norra Västerviks kommun ner till Kalmar över Ölandsbron och upp till Byxelkrok. Sträckan motsvarar Västervik-Stockholm))
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:Hur fungerar månadskortet, finns det något zonsystem eller ett kort för alla?

I mitt län (Kalmar) kostar ett månadskort allt ifrån 205kr till 710kr beroende på hur stort område man vill kunna resa inom. För 205kr kan man bara resa inom Kalmar stad medan man för 710kr kan resa i hela länet (som längst uppemot 30 mil (från norra Västerviks kommun ner till Kalmar över Ölandsbron och upp till Byxelkrok. Sträckan motsvarar Västervik-Stockholm))
Ett månadskort för alla. En stor kontrast till t.ex. Västra Götaland, där det i dagsläget finns ett otal periodkort. Förhoppningsvis minskar dessa något i antal efter den biljettreform som ska följa införandet av gemensamma biljettmaskiner.
Gäst

Inlägg av Gäst »

kostar dock extra ifall man vill kunna åka till Gnesta
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Anonymous skrev:kostar dock extra ifall man vill kunna åka till Gnesta
...eller Bålsta, som ju båda ligger utanför Stockholms län. Gnesta ligger i Södermanlands och Bålsta i Uppsala län.

mvh/Jörgen G
Skriv svar