Martin W skrev:Vill bara påpeka att i Barcelona hade man för inte allt för länge sedan gratis kollektivtrafik. Detta fungerade väldigt bra, sedan bytte man styre... och vips så försvann det.
Så nog hade den sina nackdelar, kanske var det dyrt?
Martin W skrev:
I Säter fungerar gratis kollektivtrafik finfint.
En miniort som inte lider av en kroniskt överbelastad kollektivtrafik, dvs att en ökning av antalet resenärer inte genast kräver en höjning av den befintliga kapaciteten.
Martin W skrev:
På ett föredrag av planka.nu som jag var på sade man att en kommunalskattehöjning med 1% skulle räcka. Det ser jag ju inga som helst problem med.
Jag har också hört denna 1% uttryckt på samma sätt, dock ställer jag mig ytterst veksam till att nivån räcker. Och källan (planka.nu) är ju inte så överdrivet trovärdig.
Hursomhelst, att höja landstingsskatten med 1 procentenhet (för det är det som avses) är en total skattehöjning för dem som betalar lägst skatt, dvs endast kommunal och landstingsskatt på ca 3% och det motsvarar att landstingsskatten höjs med 10 %! (den är fn lite drygt 10%)
För denna krona kan man också få ett antal sjukhus, hur mycket äldreomsorg som helst, en massa ungdomsgårdar osv.
Nog är det tveksamt om kollektivtrafik är så mycket viktigare än annat.
Man bör också nogrannt överväga varje skattehöjning då den minskar attraktiviteten för staden/landet och sverige har i dagsläget enorma problem för att man rasar i välståndsligan (vilket medför sämre service för medborgarna) framförallt för att skattetrycket är så högt att landet inte är så attraktivt att det attraherar tillräckligt mycket verksamhet som ger klirr i kassan.
Vidare kan man undra vad Du ser som syfte med gratis kollektivtrafik?
Om det är att minska bilismen visar undersökningar (och lite egen tankeverksamhet) att det är så otroligt mycket dyrare (och med tveksam tidsbesparing) att köra bil än att åka kollektivt idag att biljettpriset ändå inte spelar någon roll.
Det som behövs är mycket högre kvalité, främst med avseende på renhet och avsaknad av trängsel (och givetvis anständig kyla/värme mm) för attt en bilist ska ställa sin komfortabla, bekväma bil som tar honom dörr till dörr och masa sig iväg till tunnelbanan, vänta på tåget på kl-ttr- perronger, se ett smutsigt golv med tidningar på och lite kl-tt-r, sätta sig i ett säte som är fläckigt från andras skor och annat junk de haft på sätet, drabbas av alkoholister, och annat som stör lugnet, inte kunna läsa för att tåget kör som en studsboll, tränga sig ut och stångas i trängsel för att komma till målet.
Alternativet är att sätta sig i en skön och ren bil, angenäm temperatur, tystnad eller lite trevlig musik, en stund för sig själv innan jobbet, tyvärr dock evigt stående i köer - men det har ju bilisten planerat in och är medveten om att det är så och även varför det är så, så det är inget direkt stressmoment, och sedan komma avstressad till jobbet, bara lite sur över att det tog tre evigheter att hitta en P-plats.
Det är dessa som vi vill få bort från gatorna och då spelar några 100 mindre ingen roll - däremot blir kollektivtrafiken än mindre attraktiv om en massa cyklister och gående av lathet byter till buss och ökar trängseln en mer.
Kollektivtrafik är inget självändamål.
Fastän jag har månadskort är det inte ovanligt att jag tar bilen om jag ska någonannanstans än innanför tullarna för att det är bekvämare och jag slipper byten, men jag vet att det tär otroligt hårt på min (student)ekonomi att göra så, men jag tycker att det är värt det. Skulle månadskortet bli billigare skulle jag ha mer pengar över till att köra bil