Waldemarsudde utan 71:an

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Waldemarsudde utan 71:an

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:Efter hörsägen skall det väl vara A25G eftersom typbeteckningen i Malmö var G.

/T
Stämmer säkert, klanten får korrigera hemmavid.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Waldemarsudde utan 71:an

Inlägg av daniel_s »

Jag har nu hört mig för angående orsakerna till att vagn 71 fick denna typbeteckning (A25G) vid Djurgårdslinjen. A25 hette nog inte något annat än just A25 på SS-tiden, så det jag påstod nyss var antagligen felaktigt i den delen. (Rätta gärna.) Den hade dock kunnat heta A25G på samma sätt som A26 hette A25H, vilket utgör ungefär halva förklaringen till Djurgårdslinjens val. Den andra halvan av förklaringen är en hyllning till MSS, där vagnen hade litt G.

Jag menar dock att den "första halvan" bör betraktas som den viktigare. Vi kallar ju inte släpvagnen för B25T10, utan B25E där E står för Eksjöverken. Vagnen avviker kraftigt från den konstruktion som SS-släpen hade (de var byggda av Hägglunds).

Om det inte vore för den tillfälligheten, att första bokstaven i General Motors (G) också var samma som vagntypens MSS-beteckning (G) så hade man väl i princip lika gärna kunnat välja A25A. Elektriska delen kom ju från Asea. Men jag vet inte om det var elektriska eller mekaniska delen som styrde, eller bara rent godtycke, vid gamla SS. Vid Djurgårdslinjen var det helt klart känslorna som styrde - alla eventuella logiska argument är efterhandskonstruktioner!
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Waldemarsudde utan 71:an

Inlägg av Sven Blomberg »

Karsten skrev:Jag har spenderat mycket tid i Malmköping och hittills inte hittat någon A25 där. Däremot en A27 (vagn 500) och en G-mustang från Malmö (vagn 72).
Jag förstår nu att jag har gjort något som närmast kan jämnställas med att "svära i kyrkan", när jag kallade 71:an för A 25. Är det något, förutom färgen, som skiljer Malmömustangerna från Stockholmsmustangerna A 25. Finns det verkligen ingen "riktig" A 25:a, förutom den på Spårvägsmuseum, någon stans? För många år sedan stod det ju en vid Tomtebodaskloan, var blev den av?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Waldemarsudde utan 71:an

Inlägg av Karsten »

Sven Blomberg skrev:
Karsten skrev:Jag har spenderat mycket tid i Malmköping och hittills inte hittat någon A25 där. Däremot en A27 (vagn 500) och en G-mustang från Malmö (vagn 72).
Jag förstår nu att jag har gjort något som närmast kan jämnställas med att "svära i kyrkan", när jag kallade 71:an för A 25. Är det något, förutom färgen, som skiljer Malmömustangerna från Stockholmsmustangerna A 25. Finns det verkligen ingen "riktig" A 25:a, förutom den på Spårvägsmuseum, någon stans? För många år sedan stod det ju en vid Tomtebodaskloan, var blev den av?
Nej, det var inte så jag menade. Det finns ingen A25 i Malmköping, det var det jag ville framföra. Det finns skillnader på A25 och Malmös G-mustanger, t.ex. saknade Malmös vagnar separat luftbromshandtag.
Skriv svar