Postkoder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Postkoder
Alldeles för ofta kommer det reklam för Postkodlotteriet, men vad menas med det? Jag trodde att brevbärarna hade nyckelbrickor nuförtiden, men det är kanske inte genomfört överallt? Hur som helst måste väl postkoder vara ovanliga på landsbygden där folk inte har kodlås på dörrarna, och där man kommer åt brevlådorna utan att gå in genom någon dörr. Men hur är det i städerna, finns postkoderna kvar?
Re: Postkoder
Om du med postkoder menar att ett helt område har en speciell portkod för brevbärarna, så tror jag att det finns kvar där nyckelbrickssystem saknas. Finns nyckelbrickor så bör ju postens brickor vara inlagda i portsystemet. Kanske med begränsning av tillåten tid, t.o.m. Annars skulle det behöva någon kod i porttelefonsystemet som direkt öppnar dörren. tror inte det är lika lätt ordnat.
Postkoden på postkodslotteriets lotter är något som lotteriet har hittat på för att få lagom stora vinstgrupper. Inget som posten använder!
Postkoden på postkodslotteriets lotter är något som lotteriet har hittat på för att få lagom stora vinstgrupper. Inget som posten använder!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
En postkod är ett nummer bestående av fem siffror (xxx xx). De tre första är nummret på postkontoret, medan de två sista är områden inom postkontorets område. I de större städerna finns det flera postkontor (i Stockholm i alla fall) därför finns det olika tre siffror beroende på vart man skickar breven, paketen eller vad det nu än är man skickar. Det vill säga att alla gator, gränder och så vidare har en postkod.daniel_s skrev:Alldeles för ofta kommer det reklam för Postkodlotteriet, men vad menas med det? Jag trodde att brevbärarna hade nyckelbrickor nuförtiden, men det är kanske inte genomfört överallt? Hur som helst måste väl postkoder vara ovanliga på landsbygden där folk inte har kodlås på dörrarna, och där man kommer åt brevlådorna utan att gå in genom någon dörr. Men hur är det i städerna, finns postkoderna kvar?
Det här med Postkodlotteriet är att man vinner beroende på viken gata man bor på.
Gallofobi - Rädsla för Frankrike, fransk kultur - Vem är inte det?
Papafobi - Rädsla för påven - Bättre det än avven.
Macrofobi - Rädsla för långa väntetider - Inget för SL-trafiken.
Papafobi - Rädsla för påven - Bättre det än avven.
Macrofobi - Rädsla för långa väntetider - Inget för SL-trafiken.
Åbty skrev:En postkod är ett nummer bestående av fem siffror (xxx xx). De tre första är nummret på postkontoret, medan de två sista är områden inom postkontorets område. I de större städerna finns det flera postkontor (i Stockholm i alla fall) därför finns det olika tre siffror beroende på vart man skickar breven, paketen eller vad det nu än är man skickar. Det vill säga att alla gator, gränder och så vidare har en postkod.daniel_s skrev:Alldeles för ofta kommer det reklam för Postkodlotteriet, men vad menas med det? Jag trodde att brevbärarna hade nyckelbrickor nuförtiden, men det är kanske inte genomfört överallt? Hur som helst måste väl postkoder vara ovanliga på landsbygden där folk inte har kodlås på dörrarna, och där man kommer åt brevlådorna utan att gå in genom någon dörr. Men hur är det i städerna, finns postkoderna kvar?
Nej, postnummer heter det. Postkod är en hoppsättning av postnummer och någon kod de hittat på.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Fast jag har förstått att internt inom posten så funkar det som Åbty säger: där är postnumret till Ljungby tätort och vissa förorter 34100 (eller 34101 - osäker där) och alla delar - som tex Ryssbys 341 76 - kallas block. Om jag inte minns fel.bruse skrev:Åbty skrev:En postkod är ett nummer bestående av fem siffror (xxx xx). De tre första är nummret på postkontoret, medan de två sista är områden inom postkontorets område. I de större städerna finns det flera postkontor (i Stockholm i alla fall) därför finns det olika tre siffror beroende på vart man skickar breven, paketen eller vad det nu än är man skickar. Det vill säga att alla gator, gränder och så vidare har en postkod.daniel_s skrev:Alldeles för ofta kommer det reklam för Postkodlotteriet, men vad menas med det? Jag trodde att brevbärarna hade nyckelbrickor nuförtiden, men det är kanske inte genomfört överallt? Hur som helst måste väl postkoder vara ovanliga på landsbygden där folk inte har kodlås på dörrarna, och där man kommer åt brevlådorna utan att gå in genom någon dörr. Men hur är det i städerna, finns postkoderna kvar?
Nej, postnummer heter det. Postkod är en hoppsättning av postnummer och någon kod de hittat på.
Men som du säger - postkod hör ihop med postkodlotteriet.
Professionell tyckare
Vet inte vad det heter på grammatiska, men borde det inte vara ett S i mitten: postkodslotteriet?Kantorn skrev: Fast jag har förstått att internt inom posten så funkar det som Åbty säger: där är postnumret till Ljungby tätort och vissa förorter 34100 (eller 34101 - osäker där) och alla delar - som tex Ryssbys 341 76 - kallas block. Om jag inte minns fel.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
binde-sbruse skrev:Vet inte vad det heter på grammatiska, men borde det inte vara ett S i mitten: postkodslotteriet?Kantorn skrev: Fast jag har förstått att internt inom posten så funkar det som Åbty säger: där är postnumret till Ljungby tätort och vissa förorter 34100 (eller 34101 - osäker där) och alla delar - som tex Ryssbys 341 76 - kallas block. Om jag inte minns fel.
Det finns ingen enkel och självklar regel för när det skall vara binde-s och nu är produktnamnet postkodlotteriet,
Sammansatta ord är inte lätt (bortsett från att du skall göra som du säger, dvs säger du ett ord ihop så skall du stava det som ett ord)
Man kan diskutera om det skall heta Bergsjöbadet eller Bergsjönbadet, Stadsdelen och sjön heter Bergsjön, likväl säger vi och det heter Bergsjöbadet.
Detta kan göras analogt med en viss bussterminal i Handen. Enligt samma logik borde den heta Handterminalen, det gör den inte.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nej, den har väl lyckats heta Handenterminalen hela tiden trots att man försökte kalla hela stället för Haninge centrum (visst låter det lite motsägelsefullt?TonyM skrev:Detta kan göras analogt med en viss bussterminal i Handen. Enligt samma logik borde den heta Handterminalen, det gör den inte.

- Erik Sandblom
Hur är det med Stockholm Central då? Inget s? Hur är det med versalerna?
Det fastställda namnet är "Stockholms central". Att diverse instanser inte klarar av att använda det fastställda namnet är en annan sak. Om man vill ha en kortare form så är den "Stockholm C".
Fast i fallet Stockholm(s) central blir S:et inte ett binde s utan ett genitiv s, eftersom det är två ord.
/T
/T
Med reservation för tyckfel.