Tidigare tunnelbanerenoveringar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
djth

Tidigare tunnelbanerenoveringar

Inlägg av djth »

Minnet är bra men kort... Och vissa tunnelbanesträckor börjar bli gamla.

Vilka stora avstängningar har tidigare gjorts, i stil med Farstagrenens renovering förra året? Har ett svagt minne av en avstängning mellan Alvik och Vällingby, men när var det? Den sträckan är ju nästan lika gammal som Farstagrenen. Något arbete verkar vara på gång mellan Vällingby och Hässelby strand också...
daniel_s

Re: Tidigare tunnelbanerenoveringar

Inlägg av daniel_s »

Rälbyte Johannelund-Hässelby strand och växelbyte Hässelby gård-Hässelby strand. Enkelspårstrafik söndag-torsdag från 2200. Spårslipningen verkar vara planerad vecka 47 så det blir kanske lite slirigt de närmaste veckorna :cheesygrin:

Var det inte 2001 som det var avstängt i västerort? Det var rälbyte då också. Jag körde skyttel mellan Brommaplan och Hässelby några kvällar.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Hagsätragrenen under våren 2003. Under en längre tid var Högdalen - Hagsätra helt avstängd och då renoerade man bl a ett antal broar på sträckan.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fruängsgrenen var helt avstängd sommaren 2006.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Ulrik Berggren skrev:Hagsätragrenen under våren 2003. Under en längre tid var Högdalen - Hagsätra helt avstängd och då renoerade man bl a ett antal broar på sträckan.
Nästa år (eller om det möjligen var om två år?) är det dags igen. Då ska hela Hagsätragrenen stängas för samma åtgärder som Farstagrenen. Problemet med Högdaldepåns läge längs med linjen är fortfarande inte löst, dock finns ett par alternativ som utreds. Ska bli intressant att se vilket alternativ som "vinner".
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Sommaren 2005 var det enkelspår mellan Slussen och Medborgarplatsen pga spårarbete på sträckan. 30-minuterstrafik rådde då till ändstationerna i söderort och tågen gick nästan på kollon: Först passerade alla tåg söderut, sedan alla tåg norrut, osv... Man kunde alltså få vänta ganska lång stund för resa från T-C till Gullmarsplan. Tunnelbanan kompletterades dock av busstrafik under den aktuella perioden.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Bandit skrev: Nästa år (eller om det möjligen var om två år?) är det dags igen. Då ska hela Hagsätragrenen stängas för samma åtgärder som Farstagrenen. Problemet med Högdaldepåns läge längs med linjen är fortfarande inte löst, dock finns ett par alternativ som utreds. Ska bli intressant att se vilket alternativ som "vinner".
Hammarby alternativ är helt borta, eftersom där ska Slakthusdepån flytta ner till.
Så ombyggnaden börjar snart där nere i Hamamrby, så då finns det inte plats att ställa upp vagnar.
Det lär bli ett spår som ska vara körbart på sträckan Högdalsdepån - pollak.
Jobben med kantbalkar på vissa broar pågår just nu, samt, det lär bli några nästa år också, innan själva starten av ombyggnad av Hagsätragrenen.
En sak jag vet, det är att växlarna som ligger medllan Svedmyra - Stureby kommer att flyttas närmare Svedmyra, så man kan plocka hastighetsbegräsningen.
Micke
ännu en dag
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Farstagrenen avstängd Mars 2008- Augusti 2008.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Sparkfot skrev:Farstagrenen avstängd Mars 2008- Augusti 2008.
Nämndes i inledningsinlägget, men nu fick vi mpnaderna också.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Och nu är minnet blått för blå linjens avstägning juni- oktober 2009. :D

vad jag har märkt så värkar det ha fungerat utmärkt under avstägningsperioden.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

charmander skrev:Och nu är minnet blått för blå linjens avstägning juni- oktober 2009. :D

vad jag har märkt så värkar det ha fungerat utmärkt under avstägningsperioden.
Inga större grejer hände iallafall..
superpin

Inlägg av superpin »

Tja, det fungerade säkert helt enligt plan under avstängningen av blå linje, men många slutade helt enkelt åka tunnelbana under tiden eftersom restiden blev absurt lång. Själv har jag inte skaffat slkort ännu...
duga

Inlägg av duga »

superpin skrev:Tja, det fungerade säkert helt enligt plan under avstängningen av blå linje, men många slutade helt enkelt åka tunnelbana under tiden eftersom restiden blev absurt lång. Själv har jag inte skaffat slkort ännu...
Hur absurt längre blev det för den som åker t ex Gullmarsplan-Kista? 4-5 minuter? Ett byte, på T-centralen eller vid Fridhemsplan.
superpin

Inlägg av superpin »

duga skrev:Hur absurt längre blev det för den som åker t ex Gullmarsplan-Kista? 4-5 minuter? Ett byte, på T-centralen eller vid Fridhemsplan.
Jo, taskigt formulerat av mig, ber om ursäkt för det. Egentligen var det väl bara ett problem för de som normalt sett åker till Kungsträdgården, och vi är väl inte så många. Min restid ökade från 35-40 minuter till 55-70 minuter beroende på hur bytena gick, och då testade jag alla varianter jag kunde komma på innan jag resignerade och tog fram bilen.

Tyvärr har jag nu upptäckt att bilen tar under halvtimmen även under rusning så det har blivit svårt att motivera sig att stå och frysa på en busshållplats igen, men jag ska försöka nästa vecka... ;)
duga

Inlägg av duga »

superpin skrev:
duga skrev:Hur absurt längre blev det för den som åker t ex Gullmarsplan-Kista? 4-5 minuter? Ett byte, på T-centralen eller vid Fridhemsplan.
Jo, taskigt formulerat av mig, ber om ursäkt för det. Egentligen var det väl bara ett problem för de som normalt sett åker till Kungsträdgården, och vi är väl inte så många. Min restid ökade från 35-40 minuter till 55-70 minuter beroende på hur bytena gick, och då testade jag alla varianter jag kunde komma på innan jag resignerade och tog fram bilen.

Tyvärr har jag nu upptäckt att bilen tar under halvtimmen även under rusning så det har blivit svårt att motivera sig att stå och frysa på en busshållplats igen, men jag ska försöka nästa vecka... ;)
Där har vi fördelen med trängselskatten; kortare köer i innerstan :)
Skriv svar