Vagnfördelning i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Vagnfördelning i tunnelbanan

Inlägg av Bandit »

Bandit skrev:Vad det gäller vagnfördelningen så har den enbart med problematiken kring sprickorna vid dörrarna på C20 att göra.
En lösning på det problemet är på gång, så inom några veckor kommer vagnarna att vara tillbaka där de "hör hemma".

Varje bana har sin egen nummerserie som man strävar efter att alltid ha. Men det sker nästan hela tiden transporter mellan banorna av olika anledning, så det är väldigt sällsynt att alla vagnar är på "sin" bana samtidigt. Men så stor spridning som det är just nu, det är frågan om det någonsin hänt?
Inser när jag läser mitt eget inlägg att det är lite förvirrande... Det finns så klart en mängd orsaker till att vagnar hamnar på "fel" bana, men att det är så många vagnar på rymmen just nu beror på sprickproblematiken.
djth skrev:Men hur kan det hjälpa att några TUB1-vagnar är på TUB3 och tvärtom? Om det var stor vagnbrist på en bana så skulle jag förstå, men hur hjälper det att vagnar byter plats med varandra?
Man har transporterat alla vagnar till bana 1 för sprickkontroll pga att den externa firma som gjort kontrollerna har varit baserade i HÖ och VY. För att inte bana 3 ska bli utan vagnar under tiden har man fått vagnar från bana 1 som redan gått igenom kontrollen.
djth skrev:Vilken är anledningen till strävan att hålla nummerserierna på "rätt" banor, förutom att TUB1 med sina många utomhussträckor har störst nytta av Inkognito och 2200-serien som väl har "riktig" AC i förarhytterna?
Det finns förmodligen många fördelar med att hålla vagnarna på rätt bana, en av anledningarna är att det blir så mycket lättare att planera för underhållet när man vet vilken depå som har en viss vagn.
T.ex. vissa FU (förebyggande underhåll) kräver en del planering innan man kan utföra dem, t.ex. kan det vara nödvändigt att ha rätt material när det är dags. Så länge det gäller mindre delar så har alla depåer delarna hemma hela tiden (oftast), men när det kommer till större (dyrare) saker så beställer depåerna hem de delarna när det är dags för just det underhållet. Det kan röra sig om hjulaxlar och traktionsmotorer. Vet man då inte i förväg var en viss vagn kommer vara när det är dags för underhållet så blir det förseningar genom att man inte kan beställa hem materialet i god tid. Det kan vara rätt lång leveranstid på vissa saker. Sedan finns det en del FU som bara görs i HÖ, det rör t.ex. takarbeten (service av AC på 2000 och 22-vagnarna) vilket gör att dessa vagnar bör hålla sig på bana 1 i största utsräckning.
Skriv svar