GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Gratis kollektivresor blev stor succé visar ny utvärdering
De fria kollektivresorna för äldre göteborgare under lågtrafik har blivit en stor succé. Många intygar att de fått ett rörligare och rikare socialt liv. Andra har kunnat dra ner på färdtjänsten och några har till och med sålt sin bil. Det visar en färsk utvärdering.
De fria kollektivresorna för äldre göteborgare under lågtrafik har blivit en stor succé. Många intygar att de fått ett rörligare och rikare socialt liv. Andra har kunnat dra ner på färdtjänsten och några har till och med sålt sin bil. Det visar en färsk utvärdering.
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Jaha, kommunens PR-blad meddelar att en av kommunens åtgärder är en succé.
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Det framstår som att det tidigare var förbjudet för äldre att åka kollektivt...?
Den som sålde sin bil för att åka gratis kollektivtrafik, borde väl ha kunnat sålt sin bil och använt de insparade pengarna till att köpa västtrafikkort? Vad är skillnaden nu?
Förvisso positivt för många äldre, i synnerhet dem med dålig ekonomi. Nästa steg kanske är gratis för fler grupper?
Den som sålde sin bil för att åka gratis kollektivtrafik, borde väl ha kunnat sålt sin bil och använt de insparade pengarna till att köpa västtrafikkort? Vad är skillnaden nu?
Förvisso positivt för många äldre, i synnerhet dem med dålig ekonomi. Nästa steg kanske är gratis för fler grupper?

Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Det blev lättare att ta steget, incitament är en ganska viktig sak i sådana här frågor.Calipo skrev: Vad är skillnaden nu?
Det intressanta i detta fall är att man
1. Får ett jämnare utnyttjande av kollektivtrafiken eftersom korten endast gäller i lågtrafik.
2. Får färre bilister från en av trafikens stora riskgrupper
Båda dessa faktorer blir svåra att applicera på andra grupper eftersom skolungdom och arbetsför befolkning inte kan styras på det sättet.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Alla borde få åka gratis för då skule bil trafiken minska mycket .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Och kostnaderna för trafiken skulle öka, vilket i sin tur gör att skatter skulle behöva höjas.Johan A skrev:Alla borde få åka gratis för då skule bil trafiken minska mycket .
Ingenting är gratis. Det får bara betalas på ett annat sätt.
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Skulle trafiken minska? Den skulle i så fall behöva ökas! Ah, nu förstår jag. Du pratar om biltrafiken, inte kollektivtrafiken!Johan A skrev:Alla borde få åka gratis för då skule bil trafiken minska mycket .


Som det ser ut i dag undrar jag om så många verkligen vill att kollektivtrafiken skall få fler resenärer. Ja, på vissa linjer och tider i alla fall. Man har nått kapacitetstaket på vissa T-banesträckor och även på pendeltågen! Det kommer att hjälpas upp med diverse tvärförbindelser och förstås med Citybanan. Men det dröjer!
Göteborgs nolltaxa gäller bara utanför rusningstid. Sedan har man ett konstigt system i den landsändan! Kommunerna bestämmer taxorna i viss mån. Om jag förstått det hela rätt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Nulltakst har vært prøvd mange steder men med stort sett dårlig resultat. Det blir mange flere passasjerer på vognene, så man må sette inn flere vogner og får dermed økte kostnader. Men det blir omtrent like mange biler på veiene som tidligere. De nye passasjerene er mest dem som har gått eller brukt sykkel. Bilister som har valgt å kjøre bil lokkes ikke av gratis reise. De fleste bileiere bruker kanskje 20, 40 eller 60 000 kroner pr. år eller mer på sin bil, og da betyr det lite om det er gratis på bussen. Mange ansatte i transporbolagene, som eksempelvis meg selv, har fribilletter som gjør at man åker gratis. Men gjør jeg det? Nei, jeg kjører vanligvis bil fordi det går snabbare og er enklere. T-bane er et godt alternativ når man skal til et område uten parkeringsplasser.
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Det där är testat på flertalet ställen i Sverige och biltrafiken minskade inte nämnvärt. Däremot minskade cyklister och gående som hellre tog bussen. Dom som åker bil gör det inte för att det är dyrt att åka buss utan för att det tar för lång tid. Så att biltrafiken skulle minska är nog tyvärr bara en utopi.Johan A skrev:Alla borde få åka gratis för då skule bil trafiken minska mycket .
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Naturligtvis skulle allt vara gratis, det hade varit det bästa.Johan A skrev:Alla borde få åka gratis för då skule bil trafiken minska mycket .
Men, om man skall införa fri kollektivtrafik så är det ett beslut man måste ta politiskt och det måste föregås av en förberedelse och en rejäl utbyggnad eftersom det då innebär en större orättvisa mellan de som kan utnyttja kollektivtrafiken och de som inte kan.
I dag är den orättvisan i Stockholm ca 50%, dvs de som bor/arbetar så till att de inte kan utnyttja kollektivtrafiken får ändå bidra med skattekronor till den, vilket då subventionerar biljett- och skattekostnaden för de som kan utnyttja den.
Å andra sidan så bidrar dessa med skattepengar även till väg- och trafikrelaterade kostnader. Hur man räknar finns det många skolor på eftersom bilisterna till en viss del bidrar med extra skattepengar genom tillägg på bränslet.
Men ponera att man skulle införa fri kollektivtrafik, vad skulle det innebära?
1. Man får bygga ut fler busslinjer på landsbygden, framförallt i rusningstrafiken, vilket innebär fordons- och personalkostnader som bara utnyttjas under en del av trafikdygnet.
2.Fler buss-, tunnelbane- och spårvägslinjer får byggas i innerstaden med omnejd eftersom tunnelbanan idag är fullproppad i rusningen vilket innebär stora investeringskostnader.
3. Samhällsklimatet är tyvärr så idag att en del människor inte kan hålla fingrarna i styr utan måste kluttra, förstöra och sprida allmän otrivsel kring sig på rent djävulstyg. Detta innebär ökade kostnader för personal som måste hålla koll på stationer och i fordon.
Så, om vi förbereder oss och är beredda att höja skatten en hel del så skulle det nog fungera. Tyvärr finns det en del element på fri-kollektivtrafik-sidan (planka.nu m fl) som genom sin blotta existens skapar ett motstånd mot dessa tankar.
Men två saker kan man göra redan nu: följa Göteborgs exempel och låta ålderspensionärer åka gratis samt att man tillåter att arbetsgivare ger bort åkkort till sina anställda utan att man någon behöver skatta för det. Alla skulle tjäna på det, även bilisterna, då trängseln kanske minskar något när en del väljer att åka den då billigare kollektivtrafiken.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: GBG: Nolltaxa för äldre stor succé
Det finns säkert fler personer som detta går att applicera på än det finns vilja och/eller pengar att applicera detta på dem.TonyM skrev:Det blev lättare att ta steget, incitament är en ganska viktig sak i sådana här frågor.Calipo skrev: Vad är skillnaden nu?
Det intressanta i detta fall är att man
1. Får ett jämnare utnyttjande av kollektivtrafiken eftersom korten endast gäller i lågtrafik.
2. Får färre bilister från en av trafikens stora riskgrupper
Båda dessa faktorer blir svåra att applicera på andra grupper eftersom skolungdom och arbetsför befolkning inte kan styras på det sättet.
Arbetslösa, sjukskrivna, ett del studenter och många som har friare arbetstider och/eller jobbar hemma skulle säkert kunna "styras" på det här sättet.
För övrigt kan man syrligt fråga sig om det här blev för stor succé, eftersom man tydligen fördelat resenärerna på ett sådant sätt att man tyckte det var en bra idé att slopa lågtrafikkorten för övriga resenärer.
Ett annat inte så politiskt korrekt sätt att uttrycka det är: j-la 40-talister som hela tiden ska ta från alla andra generationer och inte nöjer sig förrän de får allt serverat på silverfat...