Vagnfördelning i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
djth

Vagnfördelning i tunnelbanan

Inlägg av djth »

De senaste veckorna har många av Stockholms tunnelvagnar bytt bana. TUB1 har fått vagnar som rullat på TUB3 i flera år, TUB2 har TUB3-vagnar, TUB3 har många TUB1-vagnar och så vidare.

Tydligen har samtliga vagnar nyligen utrustats för att kunna användas på alla banor, men görs denna omflyttning nu "för att det går" eller finns det en poäng? Jag tänker mig att slitaget på vagnarna kanske är varierande beroende på bana eller något liknande. Någon som vet?

:)
Zill

Re: Vagnfördelning i tunnelbanan

Inlägg av Zill »

Tydligen har samtliga vagnar nyligen utrustats för att kunna användas på alla banor, men görs denna omflyttning nu "för att det går" eller finns det en poäng? Jag tänker mig att slitaget på vagnarna kanske är varierande beroende på bana eller något liknande. Någon som vet?
OBS! Jag vet inte! Men det är roligt att spekulera. ;-)

3:an skulle jag tro har minst slitage av vagnparken - ganska rak bana, kortaste körsträckor, och mest inte utomhus.

2:an i mitten - fast stäckan till Norsborg är ganska lång.

1:an har vissa sträckor som är ganska slignriga och om man räcknar samtliga grenar så är den väl mest utomhus. Och ettan transporterar största andelen av trafikanterna som åker tunnebana.
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Jag tror nog att detta kan ha en hel del med saken att göra:

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=28954

Just nu står det några vagnar i VY, varav minst en är från bana 2.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Zill skrev:
OBS! Jag vet inte! Men det är roligt att spekulera. ;-)

3:an skulle jag tro har minst slitage av vagnparken - ganska rak bana, kortaste körsträckor, och mest inte utomhus.

2:an i mitten - fast stäckan till Norsborg är ganska lång.

1:an har vissa sträckor som är ganska slignriga och om man räcknar samtliga grenar så är den väl mest utomhus. Och ettan transporterar största andelen av trafikanterna som åker tunnebana.
1an borde vara den bana som har kortast körsträckor, 3an går mest inomhus men har högre spänning och längre körsträckor?
Erland

Inlägg av Erland »

Kan det inte vara så att latmaskarna på bana 2 vill byta ut sina skitiga vagnar mot vagnar från bana 1 som är tvättade, för att slippa göra jobbet själva?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:1an borde vara den bana som har kortast körsträckor, 3an går mest inomhus men har högre spänning och längre körsträckor?
Det är väl samma spänning överallt. När det gäller körsträckan så antar jag att det är kilometer per vagn och dygn som är det intressanta. Den kvoten borde vara störst på T-bana 2 som har hög medelhastighet och korta ändstationsuppehåll, om jag bara gissar. (Den som vill räkna på saken uppmanas att tänka sig för noga så att inte Cx-vagnarna åker med in i sammanhanget.)
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
Sparkfot skrev:1an borde vara den bana som har kortast körsträckor, 3an går mest inomhus men har högre spänning och längre körsträckor?
Det är väl samma spänning överallt. När det gäller körsträckan så antar jag att det är kilometer per vagn och dygn som är det intressanta. Den kvoten borde vara störst på T-bana 2 som har hög medelhastighet och korta ändstationsuppehåll, om jag bara gissar. (Den som vill räkna på saken uppmanas att tänka sig för noga så att inte Cx-vagnarna åker med in i sammanhanget.)
Men har inte 3an högre matning i ledningarna?(Dvs strömskenan) men det kanske inte var det som avsågs från början..
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bra fråga!

Hur som helst gäller det att räkna på rätt sätt. Avståndet från T-centralen har inte så mycket med slitaget att göra (annat än möjligen såtillvida att vandaliseringen tycks växa exponentiellt med detta avstånd)...
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enligt Wikipedia...

Bana 3 har förberetts att köra med högre spänning och 90km/h. vilket aldrig har genomförts

dock var det länge sedan jag var där. men bana3 och bana2 är likadana. samma signalsystem idag, samma topphastighet (80km/H) och alla tre banorna har samma spänning (650v?) gröna linjens topphastighet är 70km/h

Vad jag vet...

C14-C15 är byggda att köra på bana ett egentligen (de kan köra 70km/h och "rulla" upp til 80 km/h) De körs idag på bana 3, men ett-två C14-tåg kan lånas in på bana 2 linje 13.
C6 kan köra 80km/h och körs på bana 2.
gamla C9 kunde köra 90km/h och var byggd för att köra på den nya spänningen. den var anpassad att köra på blå linjen.
C20 kan också köra 90km/h

Har jag rätt?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

charmander skrev:Har jag rätt?
Ja, i stort sett. 80 km/h (70 på T-bana 1) är dock den högsta hastigheten som signalsäkerhetssystemets fordonsutrustning tillåter, inte banans sth.
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Vad det gäller vagnfördelningen så har den enbart med problematiken kring sprickorna vid dörrarna på C20 att göra.
En lösning på det problemet är på gång, så inom några veckor kommer vagnarna att vara tillbaka där de "hör hemma".

Varje bana har sin egen nummerserie som man strävar efter att alltid ha. Men det sker nästan hela tiden transporter mellan banorna av olika anledning, så det är väldigt sällsynt att alla vagnar är på "sin" bana samtidigt. Men så stor spridning som det är just nu, det är frågan om det någonsin hänt?
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

daniel_s skrev:
Ja, i stort sett. 80 km/h (70 på T-bana 1) är dock den högsta hastigheten som signalsäkerhetssystemets fordonsutrustning tillåter, inte banans sth.
sa jag inte det i inlägget?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

charmander skrev:
daniel_s skrev:
sa jag inte det i inlägget?
Nja, du skrev så här:
charmander skrev:gröna linjens topphastighet är 70km/h
och det stämmer inte riktigt, för den är egentligen 80 km/h. ATP-systemet begränsar dock f n hastigheten till 70 km/h, så i praktiken är det som du säger.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

ok. nu kanske jag lärde mig sth=Topphastighet. rätt?

och jag undrar varför det begränsas till 70 på gröna linjen...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

charmander skrev:ok. nu kanske jag lärde mig sth=Topphastighet. rätt?
Ja. Typ.

Med "sth" (största tillåtna hastighet) menar man den hastighet ett tåg för tillfället får framföras med. Den är olika i olika situationer och bestäms av banans sth (se även nedan), fordonens sth, tågets sammansättning och bromsförmåga samt eventuella hastighetsbegränsningar. Den kan dessutom sättas ned ytterligare genom olika regler, exempelvis gäller 40 km/h om det är fel på tyfonen (tutan). Det lägsta av allt detta blir den hastighet som föraren skall hålla.
charmander skrev:och jag undrar varför det begränsas till 70 på gröna linjen...
Ja, det undrar jag också, och många andra. Det borde ha varit 80 vid det här laget. Ett problem är att "banans sth" på T-banan inte är definierad i några operativa dokument, som den är på järnvägen. Det finns faktiskt inget bindande dokument alls som anger hur fort ett tåg får framföras på de icke hastighetsbegränsade sträckorna på T-banan. Signalmärket "hastighetsbegränsning upphör" betyder bara att den tillåtna hastigheten är minst 40 km/h. Därutöver begränsas hastigheten enbart av signalsäkerhetssystemet. Därför vilar ett tungt ansvar på den som bestämmer vilken hastighet som skall gälla på respektive sträcka. Jag kan tänka mig att man låter begränsningen till 70 km/h vara kvar av ren försiktighet.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Bandit skrev:Vad det gäller vagnfördelningen så har den enbart med problematiken kring sprickorna vid dörrarna på C20 att göra.
En lösning på det problemet är på gång, så inom några veckor kommer vagnarna att vara tillbaka där de "hör hemma".

Varje bana har sin egen nummerserie som man strävar efter att alltid ha. Men det sker nästan hela tiden transporter mellan banorna av olika anledning, så det är väldigt sällsynt att alla vagnar är på "sin" bana samtidigt. Men så stor spridning som det är just nu, det är frågan om det någonsin hänt?
Men hur kan det hjälpa att några TUB1-vagnar är på TUB3 och tvärtom? Om det var stor vagnbrist på en bana så skulle jag förstå, men hur hjälper det att vagnar byter plats med varandra?

Vilken är anledningen till strävan att hålla nummerserierna på "rätt" banor, förutom att TUB1 med sina många utomhussträckor har störst nytta av Inkognito och 2200-serien som väl har "riktig" AC i förarhytterna?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:Men hur kan det hjälpa att några TUB1-vagnar är på TUB3 och tvärtom? Om det var stor vagnbrist på en bana så skulle jag förstå, men hur hjälper det att vagnar byter plats med varandra?
Om det är vagnbrist på en bana så lånar man vagnar från en annan bana. Därmed överför man en del av vagnbristen dit. När en vagn, som varit avställd, sedan kommer ut i produktionen igen, så täpper man till närmaste lucka. Därmed har vagnarna bytt plats. Att byta tillbaka dem är en extra åtgärd, som inte är prioriterad.
djth skrev:Vilken är anledningen till strävan att hålla nummerserierna på "rätt" banor, förutom att TUB1 med sina många utomhussträckor har störst nytta av Inkognito och 2200-serien som väl har "riktig" AC i förarhytterna?
Ibland är det enklast att besvara en generell fråga med hjälp av ett exempel. När det fortfarande gick C6:or på T-bana 3 hände det ibland att det kom dit C6:or från T-bana 2, s k "nybodavagnar". Dem såg man till att bli av med så fort som möjligt. No further comments :wink:
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Om jag inte minns fel så ville "Ruggige Ragge" (Ragnar Thörnblom), innan han gick i pension, höja bana 1 till 80km/tim, men det avslogs bl a med motiveringen att bana 1 är pga av att den är äldst för slingrig samt har inte så många riktiga 80-sträckor. Bana 2 och 3 är ju byggda för högre hastigheter för början medans bana 1 är ju byggd till viss del byggd på gamla spårvagnsbanor som ju var slingrigare.

Men som sagt var, jag kan minnas fel bortsätt från "Ruggige Ragges" önskemål.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Patrick skrev:Om jag inte minns fel så ville "Ruggige Ragge" (Ragnar Thörnblom), innan han gick i pension, höja bana 1 till 80km/tim, men det avslogs bl a med motiveringen att bana 1 är pga av att den är äldst för slingrig samt har inte så många riktiga 80-sträckor.
Det verkar ju helsnurrigt...
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:
Patrick skrev:Om jag inte minns fel så ville "Ruggige Ragge" (Ragnar Thörnblom), innan han gick i pension, höja bana 1 till 80km/tim, men det avslogs bl a med motiveringen att bana 1 är pga av att den är äldst för slingrig samt har inte så många riktiga 80-sträckor.
Det verkar ju helsnurrigt...
Tja, vem har sagt att verkligheten alltid är perfekt! :wink: :)
Skriv svar