(Ja, 20581000184197 är inte mitt riktiga namn, utan ett gammalt lånekortsnummer )
Det har varit många bildgåtor de senaste dagarna. Någon kanske tycker att det blir tjatigt, men denna hade jag faktiskt planerat ett tag. Var är vi någonstans? (Det är inte Norrköping den här gången.)
Tack för svaret, Åke! Jag vill härmed bjuda dig och övriga forumister på en annan kul grej i skotsk spårtrafik. Denna järnväg har som huvudsaklig uppgift att frakta turister mellan Craignure och Torosay Castle på ön Mull, men öbor får åka till reducerat pris. Längden är 2 km och spårvidden är 260 mm.
Okej, det kanske var på gränsen för vad som hör hemma på detta forum, men ändå... Visst är det en söt järnväg?
20581000184197 skrev:Tack för svaret, Åke! Jag vill härmed bjuda dig och övriga forumister på en annan kul grej i skotsk spårtrafik. Denna järnväg har som huvudsaklig uppgift att frakta turister mellan Craignure och Torosay Castle på ön Mull, men öbor får åka till reducerat pris. Längden är 2 km och spårvidden är 260 mm.
Okej, det kanske var på gränsen för vad som hör hemma på detta forum, men ändå... Visst är det en söt järnväg?
2km låter verkligen som lokal persontransport på spår, så den platsar nog här
En fråga: vad finns det egentligen för skäl att välja så här riktigt smal spårvidd? Finns det inte nån slags gräns där allt mest bara blir krångligare för att spårvidden är så smal?