SlVideosStockholm skrev:oberoende skrev:Mitt eget bidrag, har förekommit förut i detta forum men är nu något förädlat:
Tack för redigeringshjälpen!
Borde inte T11 Förlängas till häggvik

och sen T17 Förlängs till Älta-Tyresö

x_X Och T13 Från Ropsten till Lidingö Och roslagsbanan L27 Förlängs till Rimbo och L28 till norrtälje men dom borde förlängas till Älvsjö/Årsta istället för Handen och dalarör och T14 Räcker bara att Bara förlängd till Kungens kurva^^
Jag har svårt att förstå allt du skriver, du får gärna vara tydligare och utförligare. Ska försöka svara ändå.
Min vision bygger på en ganska tydlig uppdelning där linjer går antingen radiellt eller på tvären. Om en radiell linje börjar svänga kraftigt och fungera som en tvärlinje i sina yttre delar så blir den opraktisk att förlänga i ett senare skede, vilket är dåligt. Till exempel, om T11 förlängs till Häggvik kan den inte förlängas vidare efter det, då tar det för lång tid att komma in till Stockholms centrum för de som bor vid tunnelbanestationerna bortom Häggvik. På samma sätt försämras en tvärförbindelse om den har radiella delar som gör tvärförbindelsen långsammare.
Sköndal är en folkrik förort som saknar spårförbindelse. Det är inte logiskt att förlänga Roslagsbanan dit, då blir det för tätt mellan T18, T17 och Roslagsbanan. Då återstår T17 som förlängningsalternativ. Om dessutom det som jag kallar Sandåker bebyggs (fn skog och grustag), så får T17 ungefär lika stor trafikmängd som linje T18 och T19, vilket ökar balansen och gör tågen utmed alla tre gröna grenar ungefär lika fulla.
Jag VILL att T13 skall förlängas till Lidingö och ersätta Lidingöbanan (med en ny bro som svänger in under nuvarande bilbron till en tunnel som börjar i Torsvik, har station under Herserud och slutar vid Baggeby). Därefter ska T13 följa existerande Lidingöbana. Jag ber om ursäkt för att detta inte framgick av kartan.
Förlängningar av Roslagsbanan norrut mot Rimbo eller Norrtälje är en god idé endast om vissa små stationer tas bort och hastigheten kan öka rejält så att Roslagsbanan mer liknar en pendeltågslinje. Då blir restiderna in till City bättre än med bil eller buss. Att förlänga Roslagsbanan söderut till Älvsjö verkar onödigt eftersom området är väl försörjt av spår redan. I mitt förslag är det logiskt att i stället förlänga till Tyresö och vidare söderut eftersom dessa områden inte har spår.