Vagnhallar både vid Ulvsunda och Alvik i framtiden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: Vagnhallar både vid Ulvsunda och Alvik i framtiden?

Inlägg av Björn Ehnberg »

Apskaft skrev:Planerna är visst att 425-431 inom ett år skall vara utrustade med ATC för att även kunna användas på Tvären... Frågan är de varför de inte fick det från början?
Var har Du den uppgiften ifrån?

Beträffande din fråga så citerar jag Daniel i denna tråd:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)
Aj då, ATC har man inte installerat i alla vagnar. Det betyder att man låser dessa vagnar till Nockebybanan. Kan tyckas tokigt, eftersom man förlorar i flexibilitet. Men det är kanske ekonomiskt försvarbart!
Nja, jag vet inte. Samma fordonsägare har ju för enhetlighetens skull nyligen utrustat 35 C20 som inte hade det med Siemens ATP, som om inte de 236 vagnarna som redan hade det skulle räcka för tursättningen på T-bana 1 som är 153 vagnar. Men om jag förstått saken rätt skulle Bombardier ha hutlöst betalt för ATC-utrustningarna, så man gjorde det enda vettiga och beställde vagnarna utan det. Men jag måste korrigera mig: Det är 425 och uppåt som saknar ATC. Sorry...
.

Det verkar ju rätt snurrigt att satsa på att anskaffa fordonsutrustning till ett ATC-system som Bombardier inte längre vill tillverka och som dessutom kommer att bytas ut när Tvärbana nordost tas i bruk.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Ferdinand skrev:
Stefan Widén skrev:Nu tror jag att det vart en spekulation för mycket. Hur svårt är det att rycka ut och in med den mängden tåg, kunna köra i 50 kmh ner mot Alvik utan att krocka med varandra. Vill man kan man ju möjligen lägga in en signal vid växeln.
Eller i värsta fall släppa på prestigen och utrusta även Nockebyvagnarna med ATC. Det måste ju inte betyda att man måste bygga ATC på hela Nockebybanan. Lika lite som man kör med ATC på gatorna i Gröndal t ex. Måste ju också vara billigare med den förhållandevis lilla investeringen jämfört med att bygga en hel depå. Det möjliggör dessutom ett flexiblare användande. Och det är bättre att ha vagnreserven i samma depå än två olika, när de ligger så nära varann, vilket också gör vagnreserven mer flexibel. Intressant att 12:an fick vagnar ända från Sumpan.
Ja, det kan man ju tycka. En annan möjlighet som jag antytt är att man kanske inte behöver lika mycket tunnelbyggnation i så fall.

Flexibiliteten i vagnparken kan ju förväntas avta med tiden, eftersom A35 är tänkt att bli huvudfordonet på den utbyggda banan. Storleksordningen 10 -12 12 A32-vagnar försvinner väl förhoppningsvis iväg till Lidingöbanan också.
Apskaft

Inlägg av Apskaft »

Björn Ehnberg skrev:
Ett litet infoblad på Veolias intranät om A32, A35 och utbyggnaden.

"Den tidigare optionen som fanns för fler A32 avser SL inte at lösa ut p.g.a. de stora leveransproblem man har med serie III-vagnarna. Inom ett år kommer samtliga serie III-vagnar som idag saknar ATC vara utrustade med ett kompatibelt ATC-system så samtliga A32 kommer att vara körbara på Tvärbanan. SL håller på med en upphandling av ett helt nytt signalsystem för Tvärbanan som skall tas i drift 2013 inför Solnaförlängningen. I dagsläget planerar SL att stänga av all spårvagnstrafik på Tvärbanan c:a ett halvår i samband med ihopkopplingen av Solnagrenen 2013. Under tiden ska bl.a. ett vändspår byggas vid Alvik strand samt Mårtensdal och signalsystemet bytas ut."
Björn Ehnberg

Apskaft skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Ett litet infoblad på Veolias intranät om A32, A35 och utbyggnaden.

"Den tidigare optionen som fanns för fler A32 avser SL inte at lösa ut p.g.a. de stora leveransproblem man har med serie III-vagnarna. Inom ett år kommer samtliga serie III-vagnar som idag saknar ATC vara utrustade med ett kompatibelt ATC-system så samtliga A32 kommer att vara körbara på Tvärbanan. SL håller på med en upphandling av ett helt nytt signalsystem för Tvärbanan som skall tas i drift 2013 inför Solnaförlängningen. I dagsläget planerar SL att stänga av all spårvagnstrafik på Tvärbanan c:a ett halvår i samband med ihopkopplingen av Solnagrenen 2013. Under tiden ska bl.a. ett vändspår byggas vid Alvik strand samt Mårtensdal och signalsystemet bytas ut."
Ja, detta intranät!

Vi får väl se hur det blir med den saken. Formuleringarna ovan är förstås Veolias tolkning av vad SL ev. anser just nu. Eller på ren svenska: :evil: tro´t. Det ska bli mycket intressant att att se vad SL i förekommande fall lyckas skaka fram, både av det ena och det andra. Vilken soppa......
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

Björn Ehnberg skrev:
Ferdinand skrev:
Stefan Widén skrev:Nu tror jag att det vart en spekulation för mycket. Hur svårt är det att rycka ut och in med den mängden tåg, kunna köra i 50 kmh ner mot Alvik utan att krocka med varandra. Vill man kan man ju möjligen lägga in en signal vid växeln.
Eller i värsta fall släppa på prestigen och utrusta även Nockebyvagnarna med ATC. Det måste ju inte betyda att man måste bygga ATC på hela Nockebybanan. Lika lite som man kör med ATC på gatorna i Gröndal t ex. Måste ju också vara billigare med den förhållandevis lilla investeringen jämfört med att bygga en hel depå. Det möjliggör dessutom ett flexiblare användande. Och det är bättre att ha vagnreserven i samma depå än två olika, när de ligger så nära varann, vilket också gör vagnreserven mer flexibel. Intressant att 12:an fick vagnar ända från Sumpan.
Ja, det kan man ju tycka. En annan möjlighet som jag antytt är att man kanske inte behöver lika mycket tunnelbyggnation i så fall.

Flexibiliteten i vagnparken kan ju förväntas avta med tiden, eftersom A35 är tänkt att bli huvudfordonet på den utbyggda banan. Storleksordningen 10 -12 12 A32-vagnar försvinner väl förhoppningsvis iväg till Lidingöbanan också.
Ja, i så fall blir det ju bara något dussin A32 kvar på tvärbanan. Och om A35 blir lyckad, så blir det kanske så att man rynkar på näsan om en A32 kommer rullande. Så den kanske blir reducerad till insatståg vid rusningen. Lämpligt också om den inte går bra att koppla ihop med A35 (tekniskt eller komfortmässigt). Ungefär som med Cx på tunnelbanan. Med två olika vagntyper på tvärbanan minskar förstås flexibiliteten jämfört med om det bara varit en.

Men den flexibilitet jag tänkte på, var att det finns en samlad fordonsreserv, istället för utspridd på två ställen. Även en samlad förarreserv vid sjukdom o s v (t ex vid influensatider). Den fördelen finns naturligtvis inte vid långa tomkörningssträckor, och då kan det vara lämpligt med flera depåer, men den fördelen finns ju inte här. Och så slipper man dubblerade städresurser och verkstadsresurser.

Frågan om det verkligen är nödvändigt att riva Brommadepån, kan man se på flera olika sätt. Klart är att i Tvärbanans närområde finns det flera exempel på att man flyttar en fungerande anläggning istället för att renovera eller bygga om på platsen. Jag kan t ex nämna nya nationalarenan för fotboll vid Solna Station istället för Råsunda, nedläggandet av industrierna i Gröndal för att bygga bostäder, rivandet av Söderstadion vid Globen för att bygga en ny stadion lite längre söderut, eller flytten av industrierna i Södra Hammarbyhamnen. Att man river något befintligt och flyttar har nog med både kapitalism och politik att göra. Den mark som frigörs kan man nämligen sälja dyrt till någon byggherre. Så är fallet med Brommadepån och Söderstadion t ex. Men att kranskommunerna till Stockholm tvekar att bygga nya bostäder till alla som vill bo i Stockholmsregionen spelar också in. Då måste man hitta mark överallt för att bygga i Stockholms stad. Detta är också viktigt för att man är sugen på Brommadepån för att bygga på. Att Ulvsundadepån inte är lika attraktiv att bygga på, därför att den ligger närmare under bullret från flygplanen vid Bromma, har klargjorts i tidigare inlägg. Men lägger man en miljömässig aspekt på det hela, så är det inte precis vänligt för jordens resurser och klimat att hela tiden riva och bygga nytt jämfört med att bevara det som finns och faktiskt fungerar. Tyvärr tror jag att den besvärliga bostadssituationen gör att andra hänsyn än att skaffa attraktiva bostäder till människor inte väger så tungt. Och man får förstå om människor hellre vill bo vid Alvik än under bullermattan på Bromma. Även om det inte är så klimatsmart.

Jag tycker dock inte att det är så klimatsmart och miljösmart att bygga två depåer med verkstäder, tvätthall o s v så nära varandra. Tomkörning är heller inte klimatsmart, men det är mycket korta sträckor det rör sig om. För mig får gärna Brommadepån finnas kvar. Vill man bygga en ny depå vid Ulvsunda för att frigöra mark för bostäder vid Alvik, så är det också OK. Men att först bygga en depå i Ulvsunda och sedan en ny minidepå vid Alvik kan jag inte se är så smart. Debatten som varit har inte övertygat mig om att ändra mig och tycka att det är smart med två depåer nära varann.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

Apskaft skrev: Under tiden ska bl.a. ett vändspår byggas vid Alvik strand samt Mårtensdal och signalsystemet bytas ut."
Som jag förstår det är vändspåret vid Alviks strand tänkt att användas för att vända tåg från Solna/Kista. Då kommer de ju på "rätt spår" i Alvik i båda riktningarna. Vändspåret ska väl ligga bredvid nuvarande spår, och övergångsväxlarna mellan Alviks Strand och Alvik användas i ena riktningen. Korrekt uppfattat?
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

I dagsläget planerar SL att stänga av all spårvagnstrafik på Tvärbanan c:a ett halvår i samband med ihopkopplingen av Solnagrenen 2013. Under tiden ska bl.a. ett vändspår byggas vid Alvik strand samt Mårtensdal och signalsystemet bytas ut."
Kan detta vara sant? Att ansluta ett nytt vändspår bör väl normalt kunna göras under en helg. Och under den helgen kan trafiken på sträckan Sickla udde - Stora Essingen köras med vagnar som nattetid tillfälligt ställs upp på lämplig plats. Signalsystemet i form av signalställverk och linjeblockering kan rimligen bytas stegvis, kanske med kortvariga avstängningar av vissa delar av linjen för att underlätta testning och driftsättning. Nuvarande ATC-system kan slopas (det gick ju fram till för något år sedan bra att köra utan ATC) för den händelse det hindrar installationen av nytt ATC-system.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev: De flesta här hämtar exempel från sin egen hemmiljö, men eftersom alla utom Odd saknar förarerfarenhet från Tvärbanan vill jag påstå att ni har rätt dålig kläm på hur små marginaler man här rör sig med.
Hur vet du att alla saknar förarerfarenhet och varför är det bara det som räknas? Är det i så fall inte bättre att du sakligt tar ner de frågor som ställs, eller är det möjligen så att du saknar förarerfarenhet från andra banor och därmed inte har riktigt koll på vilka marginaler som råder på andra ställen?

Rimligen regleras marginalerna på Tvärbanan i någon trevlig BVF/BVH/BVS eller likvärdigt dokument. Förmodligen är de därmed bättre tilltagna än vad marginalerna vid andra spårvägar är. Det är i alla fall det intryck jag fått genom att baserat på min yrkesroll ha studerat tvärbanan på ganska nära håll. Låt vara ej från förarplats, men så värst många dm ifrån har det inte varit.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg

TonyM skrev:
Björn Ehnberg skrev: De flesta här hämtar exempel från sin egen hemmiljö, men eftersom alla utom Odd saknar förarerfarenhet från Tvärbanan vill jag påstå att ni har rätt dålig kläm på hur små marginaler man här rör sig med.
Hur vet du att alla saknar förarerfarenhet och varför är det bara det som räknas? Är det i så fall inte bättre att du sakligt tar ner de frågor som ställs, eller är det möjligen så att du saknar förarerfarenhet från andra banor och därmed inte har riktigt koll på vilka marginaler som råder på andra ställen?

Rimligen regleras marginalerna på Tvärbanan i någon trevlig BVF/BVH/BVS eller likvärdigt dokument. Förmodligen är de därmed bättre tilltagna än vad marginalerna vid andra spårvägar är. Det är i alla fall det intryck jag fått genom att baserat på min yrkesroll ha studerat tvärbanan på ganska nära håll. Låt vara ej från förarplats, men så värst många dm ifrån har det inte varit.

//Tony
Om du läser innantill så ser du att jag bara uttalar mig bara om Tvärbanan, eftersom det är den vi diskuterar. Vilka marginaler finns beror på vilken tidtabell som tillämpas, vilket vagnmaterial och vilken bemanning som finns att tillgå. I övrigt inga kommentarer, eftersom jag inte tycker att inlägget sakligt tillför så mycket.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev: Om du läser innantill så ser du att jag bara uttalar mig bara om Tvärbanan, eftersom det är den vi diskuterar. Vilka marginaler finns beror på vilken tidtabell som tillämpas, vilket vagnmaterial och vilken bemanning som finns att tillgå. I övrigt inga kommentarer, eftersom jag inte tycker att inlägget sakligt tillför så mycket.
Det här blir kanske inte så bekvämt, men.

Om alla simmar i sin egen sjö kan vi aldrig lära av varandra. Jämförelser är av godo!

Sålunda emotser jag att du i stället för att påpeka att vi andra inget kan om tvärbanan väljer att bemöta och ge oss förstålse. Det är ju först då vi kan komma med relevant information och föra dialogen framåt.

//Tony
Björn Ehnberg

Tony, med all respekt för Din person och Dina kunskaper så tycker jag nog att det här börjar bli något av en pseudodiskussion. Det ser man alltför mycket av på t.ex. Postvagnen och jag vill inte bidra till ett sådant debattklimat här.

Jag har drívit två teser, nämligen:
1. Det är för riskabelt att på daglig basis låta icke ATC-utrustade fordon trafikera Tvärbanan
2. Multipelkopplade vagntransporter blir för störningskänsliga.

När det gäller (1.) hänvisar jag till de många trådar där jag och andra har diskuterat behovet (eller icke-behovet) av ATC på Tvärbanan. När det gäller (2.) så vad vill Du att jag ska bevisa?Jag kan naturligtvis inte redovisa några beräkningar eller dylikt, eftersom jag inte vad vad som är rimliga antaganden när det gäller den framtida trafikeringen. Jag bara grundar min bedömning på vad jag vet om dagens trafikering, och framför allt de mycket störningskänsliga till- och frånkopplingarna när man skiftar mellan enkel- och dubbelvagnstrafik. Vi får nog acceptera att vi har olika åsikter därvidlag.

Då är det nog mer rättframt, som föreslås ovan, att förse alla vagnar med ATC-utrustning, fastän detta i sin tur leder till andra problem.

Slutligen vill jag, för att återföra frågan till vad tråden egentligen gäller, framhålla att jag - lika lite som någon annan - vet varför SL vill ha en lösning med delade depåer. Det är heller ingen lösning jag utan vidare förespråkar själv. Sign. Ferdinand har f.ö. skrivit en ganska bra översikt över problemområdet ovan.

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:Slutligen vill jag, för att återföra frågan till vad tråden egentligen gäller, framhålla att jag - lika lite som någon annan - vet varför SL vill ha en lösning med delade depåer. Det är heller ingen lösning jag utan vidare förespråkar själv. Sign. Ferdinand har f.ö. skrivit en ganska bra översikt över problemområdet ovan.
Men där är vi ju överens! Där finns väl inget att diskutera.

1. Placeringen av depå i Ulvsunda är logisk eftersom marken knappast kan användas på många andra sätt.
2. Det är puckat att överge den ur bostadshänsyn kanska tragiska placeringen där Brommadepån ligger idag (störningar från vägen)
3. Brommadepån kan, utan större kostnad, utvidgas med fler spår.
4. Bostadspolitiken har stirrat sig blind på området och tror sig komma billigt undan. Visst - ett annat konto får betala flytten - men de som fyller på kontona är ändå "du och jag".

Eller ?

//Tony
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

TonyM skrev:Men där är vi ju överens! Där finns väl inget att diskutera.

1. Placeringen av depå i Ulvsunda är logisk eftersom marken knappast kan användas på många andra sätt.
2. Det är puckat att överge den ur bostadshänsyn kanska tragiska placeringen där Brommadepån ligger idag (störningar från vägen)
4. Bostadspolitiken har stirrat sig blind på området och tror sig komma billigt undan. Visst - ett annat konto får betala flytten - men de som fyller på kontona är ändå "du och jag".

Eller ?
Överens till 75%:

1. Överens
2. Mäh Bah, kolla var hus byggs i Stockholm idag! Det är intill tunnelbanor och trafikleder och ovanpå spår. Jag hänvisar till vad jag skrev tidigare. Kranskommunerna runt Stockholm (några få undantagna) vill inte göra satsningar på nya miljonområden, utan det är Stockholms kommun som får bygga så alla får plats. Man räknar med ett par hundra tusen i ökad befolkning. Och man försöker skona grönområden. Alltså bygger man där det tidigare inte byggts. På ställen där man tyckte det var för bullrigt tidigare. Ett exempel: Intill bussdepån vid Hornsberg planerar man att riva en ramp upp till Essingeleden och bygga om den lite mindre så man kan klämma in lite bostäder där precis mellan rampen och Essingeleden. Tycker man störningar från en väg är tragiskt så byggs det mycket tragiskt i Stockholm nuförtiden. Fast det tycker nog inte de som ska bo där. Men flygbuller är trots allt värre än vägbuller.
3. Överens
4. Överens
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Låt mig komplettera...
TonyM skrev:1. Placeringen av depå i Ulvsunda är logisk eftersom marken knappast kan användas på många andra sätt.
5. Flytt av depån omöjliggör med stor sannolikhet uträtning av "vinkelboda" för lång tid.

Dessutom vill jag tillägga att gamla spårområdet, om t-banan får ny sträckning mellan Alvik och Stora Mossen, är utmärkt att bygga bostäder på då det till stora delar blir bullerskyddat från Drottningholmsvägen av befintlig byggnation. Gamla spårområdet skulle kunna rymma ca 300 lägenheter med trevåningshus, eller 100 lägenheter per våning. T-banan skulle få en knapp minut kortare körväg mellan Alvik & Stora Mossen samt att det är en utmärkt möjlighet att bygga tre spår mellan Alvik-Stora Mossen vilket skulle kunna möjliggöra inkörning till mellanspår i full hastighet innan inbromsning för vändning, dvs efterföljande tåg skulle kunna passera snabbare än idag.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Det pratades i mässen idag om att SL lagt ner planerna på en depå vid Johannesfredsvägen och funderar på att planera/bygga en vid Huvudstaleden på en större fd industritomt, och när jag hörde Huvudstaleden så undrade jag om det rörde sig om Norrbyvägen som faktiskt går till Huvudsta?!

Det var en som bor i Ulvsundaområdet som berättade att SL meddelat de boende som klagat på att få en depå runt knutarna att man istället funderar på en större tomt längre in på banan, och då säkert i trakterna av Norrbyvägen.

Någon som sett eller hört nåt från SL om detta?

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag trodde att den nya depån skulle hamna i det industriområde som finns mellan Ekbacksvägen och Voltavägen. Är det boende väster om Ekbacksvägen som klagar?
Låter en spårvagnsdepå så mycket på "tysta tider" att man blir störd av den? Är det inte bra att det finns verksamhet i området, sådant ökar väl normalt tryggheten?
Man kan inte bo i eller nära en storstad och alltid säga att inget får förändras! Det tillhör liksom livets gång! Och där har säkert funnits bullrande verksamhet tidigare, långt värre än en spårvangsdepå.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Låter en spårvagnsdepå så mycket på "tysta tider" att man blir störd av den?.
Absolut! Den låter mest på tysta tider, det är ju då vagnarna finns där. Speciellt om man bygger som SL gillar att bygga, med ett cirkulärt flöde genom tvära slingor i hallens ändar, så blir det ett jäkla gnisslande som inte helt låter sig smörjas bort. Kolla på Eniro var Nälstaplan ligger och betänk att därifrån hör man rangeringen i Vällingbydepån redan vid måttliga vindar!
LÅ1 skrev: Är det inte bra att det finns verksamhet i området, sådant ökar väl normalt tryggheten?
Det beror på vad det är för verksamhet. En gnisslande vagnhall med taggtrådsstaket runt om på en blåsig yta stor som ett par fotbollsplaner är inget som jag särskilt förknippar med trygghet...
LÅ1 skrev:Man kan inte bo i eller nära en storstad och alltid säga att inget får förändras!
Jo, det är faktiskt precis det man kan. Man kan till och med flytta in mitt emot en fabrik och en vecka senare kräva att bullret ska hålla sig inom vissa gränser. Att den stod där och tjöt för fullt vid lägenhetsvisningen ändrar ingenting. En begränsning är att man inte får bygga bostäder så att det blir för bullrigt från början, dock håller man nu på att luckra upp detta vilket inte är alldeles bra. Än så länge ses det nog av allmänheten som en rättvis eftergift om man nödvändigtvis vill bo i typ Hornsberg, men jag tror inte att folk riktigt fattar vad det kan innebära i förlängningen.
Apskaft

Inlägg av Apskaft »

Det måste i så fall vara den tomt som ligger mittemellan Norrbyvägen och Carlsbergs anläggningar?

Lite info: http://www.stockholm.se/PageFiles/14762 ... gneten.pdf
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Apskaft skrev:Det måste i så fall vara den tomt som ligger mittemellan Norrbyvägen och Carlsbergs anläggningar?

Lite info: http://www.stockholm.se/PageFiles/14762 ... gneten.pdf
I det länkade dokumentet föreslår en miljöpartist att man skall titta på en underjordisk förläggning av spårvangsdepån. Men tillåter man att arbetsplatser läggs i underjorden om det inte är absolut nödvändigt, som t.ex. gruvdrift. Eller T-banetrafik. Men det går kanske att ordna ljusinsläpp via någon form av "takfönster". Kanske via speglar (periskop).
Hörde att räddningstjänstens ledningscentral inte fick vara kvar i underjorden av just arbetsmiljöskäl!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Erland

Inlägg av Erland »

Apskaft skrev:Det måste i så fall vara den tomt som ligger mittemellan Norrbyvägen och Carlsbergs anläggningar?
Ja, det är den ödetomten och enligt min uppfattning passar den bättre för ändamålet än det första förslaget vid Ekbacksvägen (längre till bostäder och endast användbart för industriändamål pga att det ligger under Brommas in-/utflygningssträcka) Bara inte planen trasslar in landningsställen i kontaktledningen. :wink:
Skriv svar