Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Stefan Widén »

Sven Blomberg skrev:Jag har inte varit inne på detta forum tidigare och skrivit. Det är visserligen roligt med "pajkastning", men lite mer allvarliga tycker jag man skall vara. Man kunde tro att det är en samling politiker från olika läger som distuterar. Men så till min fråga: Kommer de nya vagnarna att använda vändslingan vid Waldermarsudde eller bara ändra färdriktning?

När det gäller fyndigheterna så tror jag vi ibland måste få kommentera det som sägs i pressen. Glädjande är att forumdebatörerna oftast har en mycket hög nivå på inläggen och blir det fel någon gång så kommer moderatorena och gör en insats.

Ja slingan i Waldermarsudde kommer att användas. Nuvarande hållplatser kommer att nyttjas och kanske kommer man att räta ut refugen i Wau för att få en säkrare hållplats.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Leif Steen »

NKexpress
Som alla vet är den socialdemokratiska dominansen inom pressen stor i Stockholm. DN ägs av SAP och SvD av LO har jag för mej... så självklart är det SOSSARNAS fel vad som skrivs i tidningarna!

Även GT måste vara en sosse-tidning eftersom man inte tycker att spårvagnar är lösningen på allt...

Det är synd att den borgerliga majoriteten har så svårt att föra ut sitt budskap i media - det är ju nästan ett hot mot demokratin eller hur Thomas?
Hmmmm..........här ser det ut som om TKO skämtar eller är oerhört dåligt informerad om svensk medias ägandeförhållande och den politiska scenen.

DN, GT, Expressen m.fl. tidningar ägs huvudsakligen av familjen Bonnier, en traditionellt Liberal familj ( FP närmast), SvD ägdes tidigare av intressen runt Moderaterna och SAF men som nu har Skibstedt som majoritetsägare. Socialdemokraterna ägde tillsammans med LO något som kallades för A-pressen där bl.a. Aftonbladet fanns men att de flesta andra tidningar är nedlagda eller sålda till andra ägare, mestadels intressen runt VLT m.fl. grupper, alltså traditionellt borgerliga tidningar. Aftonbladet ägs idag i huvudsak av Skibstedt (liksom SvD).

Så, inte lär Alliansen och dess partier ha något större problem med att nå ut till sina väljare, tvärtom faktiskt.

NKexpress, ganska fyndigt öknamn, eller är det ett smeknamn?

Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Lars Ödlund »

bruse skrev:
Lars Ödlund skrev:Hur blir det med Sällskapets verksamhet?

Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)

Vad har Sällskapet med dotterföretag :-) för syn på detta?
Finns en artikel här på vår hemsida. Återfinns på förstasidan.

Jo det är säkert jätteintressant läsning där Bruse :-)
Dock är jag inte SÅ intresserad att jag betalar 325:- för att läsa det hela.

Förmodligen så kan nån gammal vän hos huvudmannen ge mig svaren istället.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av bruse »

Lars Ödlund skrev:
bruse skrev:
Lars Ödlund skrev:Hur blir det med Sällskapets verksamhet?

Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)

Vad har Sällskapet med dotterföretag :-) för syn på detta?
Finns en artikel här på vår hemsida. Återfinns på förstasidan.

Jo det är säkert jätteintressant läsning där Bruse :-)
Dock är jag inte SÅ intresserad att jag betalar 325:- för att läsa det hela.

Förmodligen så kan nån gammal vän hos huvudmannen ge mig svaren istället.
Du lär nog bli varse i framtiden vad som gäller.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av TS »

TKO skrev:Som alla vet är den socialdemokratiska dominansen inom pressen stor i Stockholm. DN ägs av SAP och SvD av LO har jag för mej... så självklart är det SOSSARNAS fel vad som skrivs i tidningarna!

Även GT måste vara en sosse-tidning eftersom man inte tycker att spårvagnar är lösningen på allt...

Det är synd att den borgerliga majoriteten har så svårt att föra ut sitt budskap i media - det är ju nästan ett hot mot demokratin eller hur Thomas?
Nej. DN och GT ägs av Bonniers, SvD av Schibsted. De två förstnämnda har (obereonde) liberala ledarsidor, SvD är obundet moderat. Aftonbladet är socialdemokratisk, däremot.

För att blanda in Göteborg och GT i den här tråden har det ju traditionellt varit lite omvända världen i Göteborg jämfört med Stockholm: Socialdemokraterna har gått in för spårvägen medan de borgerliga varit skeptiska till den.

Och, jo, jag förstod ironin om tidningarna, men ibland är det roligt att spela dum.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Ferdinand »

TS skrev:För att blanda in Göteborg och GT i den här tråden har det ju traditionellt varit lite omvända världen i Göteborg jämfört med Stockholm: Socialdemokraterna har gått in för spårvägen medan de borgerliga varit skeptiska till den.
Och då är det väl bevisat att för eller emot spårvagnar har inget med parti-ideologi att göra. Utan snarare lokal parti-taktik.
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av gek »

Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)
Av senaste MfSS framgår att det kanske finns en lösning på gång så att viss museivagnstrafik kan köras även efter moderniseringen.
/Gunnar Ekeving
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av Ferdinand »

Jag passar på att ställa en fråga till de kunniga debattörerna. Att det idag är möjligt att ställa upp en spårvagn i reserv, för kaffeservering, information eller annat på sidospåret på Norrmalmstorg, för att relativt snabbt kunna köra ut till DJURGÅRDEN, det vet vi.

Har man tänkt på att se till att det ska vara möjligt att ha en reservspårvagn på Norrmalmstorg, att snabbt sätta in vid refugen intill Sergels Torg, om det skulle bli anhopning och trängsel av åksugna människor även där?

Det kan ju uppstå snabbt och utan varsel, vid trafikstockning eller någon annan incident av något slag, som hindrar eller försenar de ordinarie turerna. I samband med evenemang kan det också finnas skäl. Vad jag menar då är om den snabbt ska kunna ta sig från det där extraspåret till Sergels Torg utan några backningsmanövrer eller liknande, för med sådana manövrer förstår jag ju att det går. Utan jag undrar om man tänkt lägga in någon lämplig växel och kurva för att snabbt och utan riktningsbyte ta sig från nämnda sidospår till Sergels torg.

Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Johan A »

Blir slingan i Fontänen vid Sergels torg ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av TS »

Ferdinand skrev:
TS skrev:För att blanda in Göteborg och GT i den här tråden har det ju traditionellt varit lite omvända världen i Göteborg jämfört med Stockholm: Socialdemokraterna har gått in för spårvägen medan de borgerliga varit skeptiska till den.
Och då är det väl bevisat att för eller emot spårvagnar har inget med parti-ideologi att göra. Utan snarare lokal parti-taktik.
Absolut!
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av daniel_s »

Ferdinand skrev:Har man tänkt på att se till att det ska vara möjligt att ha en reservspårvagn på Norrmalmstorg, att snabbt sätta in vid refugen intill Sergels Torg, om det skulle bli anhopning och trängsel av åksugna människor även där?
Det är alltid anhopning och trängsel av åksugna människor vid Sergels torg, så någon reservvagn behövs knappast av just den anledningen! Jag förstår vad du menar, men trafiken är inte svårförutsägbar i det avseendet; det handlar snarare om att ha tillräcklig kapacitet i den planerade utsättningen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av Stefan Widén »

Ferdinand skrev:Jag passar på att ställa en fråga till de kunniga debattörerna. Att det idag är möjligt att ställa upp en spårvagn i reserv, för kaffeservering, information eller annat på sidospåret på Norrmalmstorg, för att relativt snabbt kunna köra ut till DJURGÅRDEN, det vet vi.

Har man tänkt på att se till att det ska vara möjligt att ha en reservspårvagn på Norrmalmstorg, att snabbt sätta in vid refugen intill Sergels Torg, om det skulle bli anhopning och trängsel av åksugna människor även där?

Det kan ju uppstå snabbt och utan varsel, vid trafikstockning eller någon annan incident av något slag, som hindrar eller försenar de ordinarie turerna. I samband med evenemang kan det också finnas skäl. Vad jag menar då är om den snabbt ska kunna ta sig från det där extraspåret till Sergels Torg utan några backningsmanövrer eller liknande, för med sådana manövrer förstår jag ju att det går. Utan jag undrar om man tänkt lägga in någon lämplig växel och kurva för att snabbt och utan riktningsbyte ta sig från nämnda sidospår till Sergels torg.

Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.

Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.


Stefan
Stef
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av august »

Stefan Widén skrev: Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.

Stefan
Stef
Har vagnlängd alltså bestämts? Vad blir det? 32 m?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av Stefan Widén »

august skrev:
Stefan Widén skrev: Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.

Stefan
Stef
Har vagnlängd alltså bestämts? Vad blir det? 32 m?

Nej det har inte bestämts vilken vagn det blir. För dem som läst i handlingarna så pågår upphandlingen.


Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Ferdinand
Inlägg: 221
Blev medlem: lördag 01 december 2007 21:41

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av Ferdinand »

Stefan Widén skrev:
Ferdinand skrev:Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Tack för svaret. Men jämför man med nuvarande busstrafiken där det kan finnas betydligt fler än en buss i reserv (som brukar hålla sig en bit bort) och om man tänker på att det nog är lite svårare att stå emot och "hålla" på en körklar vagn när det står en massa åksugna människor precis intill och argumenterar, så tror jag nog att den möjligheten får ganska begränsad nytta. Så det får väl bli så då att det blir bussar som hålls i trafikreserv... :?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?

Inlägg av Stefan Widén »

Ferdinand skrev:
Stefan Widén skrev:
Ferdinand skrev:Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Tack för svaret. Men jämför man med nuvarande busstrafiken där det kan finnas betydligt fler än en buss i reserv (som brukar hålla sig en bit bort) och om man tänker på att det nog är lite svårare att stå emot och "hålla" på en körklar vagn när det står en massa åksugna människor precis intill och argumenterar, så tror jag nog att den möjligheten får ganska begränsad nytta. Så det får väl bli så då att det blir bussar som hålls i trafikreserv... :?

Tja Står vagnen där som reserv och plattformen är fylld med folk så är det väl då den skall användas. Står den där för den är trasig förstår säkert folk att den inte går. Sen får vi se hur långt spårvagnarna räcker. Även jag tror att det blir lite bussar som komplement.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av 2763 »

Man kan lära Göteborgare att själv öppna dörrar (passöppna)
Man kan inte lära Göteborgare att en spårvagn kan vara ur trafik

Man kan inte lära Stockholmare att själv öppna dörrar...

Ja - det är lite provokativt skrivet för visst, man kan lära stockholmare att inte gå på genom bakdörrarna - det går inte med Göteborgare.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Stefan Widén »

Nu har ju sthlmarna ända sen det började med spårvagnar lärt sig att det till sist kommer en konduktör och där för kan man gå in överallt. Det var bara under perioden med mustanger som det vart annat beteende. Men nu är vi som sagt tillbaka till det ursprungliga med springkondisar. (så länge det nu varar)

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:Man kan lära Göteborgare att själv öppna dörrar (passöppna)
Man kan inte lära Göteborgare att en spårvagn kan vara ur trafik

Man kan inte lära Stockholmare att själv öppna dörrar...

Ja - det är lite provokativt skrivet för visst, man kan lära stockholmare att inte gå på genom bakdörrarna - det går inte med Göteborgare.

//Tony
Det går att lära Stockholmare att de ska öppna bussdörrarna själva.
Det går att lära Stockholmare att de ska öppna spårvagnsdörrarna själva.

Men enligt SL går det inte att lära Stockholmarna att öppna tunnelbanedörrar själva.
Men enligt SL går det inte att lära Stockholmarna att öppna pendeltågsdörrar själva.

Problemet ligger hos SL som inte tror att kund A kan öppna dörr när han åker tunnelbana, men kan det när han åker buss. En äcklig von oben attityd tycker jag. Dessutom, VAR står det på bussar exempelvis var du går på respektive av? Information är inte SL:s grej.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:Nu har ju sthlmarna ända sen det började med spårvagnar lärt sig att det till sist kommer en konduktör och där för kan man gå in överallt. Det var bara under perioden med mustanger som det vart annat beteende. Men nu är vi som sagt tillbaka till det ursprungliga med springkondisar. (så länge det nu varar)

/Stefan
Ska det vara springkondisar på den "nya Djurgårdslinjen"?
Ja då hoppas jag att inte den blivande operatören skriver på något kontrakt som innehåller:

a) Krav på att alla biljetter skall viseras.

b) Innehåller någon form av rörlig ersättning baserat på antalet viserade biljetter!

(Jag tycker alltså att speciellt denna linje är synnerligen olämplig för denna form av biljettkontroll...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar