När får vi höghasighetståg i Sverige?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
När får vi höghasighetståg i Sverige?
Det verkar börja röra på sig lite när det gäller höghastighetsjärnväg i Sverige!
Det talas om att bygga en första etapp i form av ostlänken, Stockholm - Norrköping/Linköping. alltid en början, men borde man i nte försöka storsatsa direkt? Tekniken är väl beprövad och resebehovet finns! Det lär ju ha blivit en större succé än väntat i Spanien!
Ett nytt höghastighetsnät i södra Sverige skulle ge mer utrymme för godstrafiken på övriga banor!
Det verkar som om miljöministern och stora delar av oppositionen ser nödvändigheten i en sådan här satsning, men inte stats- och finansministrarna. Att finansministern inte inser fördelarna med ökad järnvägskapacitet, inte minst på godssidan, är svårbegripligt!
Banverket skall utreda frågan!
Yimby har skrivit lite om detta!
I två olika inlägg!
Det talas om att bygga en första etapp i form av ostlänken, Stockholm - Norrköping/Linköping. alltid en början, men borde man i nte försöka storsatsa direkt? Tekniken är väl beprövad och resebehovet finns! Det lär ju ha blivit en större succé än väntat i Spanien!
Ett nytt höghastighetsnät i södra Sverige skulle ge mer utrymme för godstrafiken på övriga banor!
Det verkar som om miljöministern och stora delar av oppositionen ser nödvändigheten i en sådan här satsning, men inte stats- och finansministrarna. Att finansministern inte inser fördelarna med ökad järnvägskapacitet, inte minst på godssidan, är svårbegripligt!
Banverket skall utreda frågan!
Yimby har skrivit lite om detta!
I två olika inlägg!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Vänta tills regeringens (troligtvis mycket omfattande) utredning presenteras den 15 september tycker jag. Då kan man diskutera vidare kring resultatet.
Själv tycker jag att Stockholm- Köpenhamn under 3 timmar låter helt fantastiskt och skulle nog kunna ta stora marknadsandelar från flyget.
Tyvärr så tar det nog minst 15 år innan det kan bli verklighet.
Själv tycker jag att Stockholm- Köpenhamn under 3 timmar låter helt fantastiskt och skulle nog kunna ta stora marknadsandelar från flyget.
Tyvärr så tar det nog minst 15 år innan det kan bli verklighet.
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Den infallsvinkeln har ju redan använd! Då satsade man på nya tåg som kunde gå snabbare på befintliga banor. Man fick X2, mera kända som X2000.Inge skrev:Frågan blir då vad man kan göra som inte kostar så mycket.
Att flytta undan godstågen så de inte är i vägen ger ju bara möjlighet till fler avgångar och färre förseningar. Och kanske någon enstaka tidtabellsjustering som ger några enstaka minuters kortare restid. Det vi behöver nu är snabba, och helst billiga, förbindelse mellan de största städerna i landet, samt till kontinenten.
För att det skall vara lönsamt och ha chans till attraktiva priser måste tågen tidsmässigt, och på sikt helst prismässigt, slå flyget på inrikesresor och till Köpenhamn. Det skall helst vara tåget som utgör matartrafik till Kastrup och Arlanda, inte korta flyglinjer från Göteborg eller Jönköping.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Ingen aning! Är inte tillräckligt insatt!Inge skrev:Skulle det vara värt att bygga en länk mellan Mälarbanan och den nya kombiterminalen i Rosersberg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Den där Dalabanan har det pratats om att uppgradera ganska länge...Inge skrev:Frågan blir då vad man kan göra som inte kostar så mycket.

Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Nu vet jag inte riktigt vad vi hamnade på för stickspår. Jag svarade på Inges inlägg om vad man kan lägga järnvägspengar på om man inte vill investera i höghastighetståg. Dalabanan ser jag inte är beroende av triangelspår i Sala?Inge skrev:Men dalabanan har till skillnad från mälarbanan idag bara enkelspår och oavsett om det pratats så känner jag inte till att någon förändring på den punkten är beslutad. Dessutom är det ju en mycket längre väg och man skulle ändå behöva nya triangelspår i Sala som ungefär motsvarar nya spår för en direkt anslutning till mälarbanan.duga skrev:Den där Dalabanan har det pratats om att uppgradera ganska länge...
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
På svd.se finns i dag två artiklar om höghastighetståg:
Nya snabbspår ger glädjerop
Snabbast i Japan – först i Frankrike - Höghastighetstågens historia
(Där finns i dag också en artikel om tågens historia i Sverige, se här.)
(Dessa tre artiklar publicerades för snart två dygn sedan, men i pappersupplagan först i dag. I lite annan form)
Nya snabbspår ger glädjerop
Snabbast i Japan – först i Frankrike - Höghastighetstågens historia
(Där finns i dag också en artikel om tågens historia i Sverige, se här.)
(Dessa tre artiklar publicerades för snart två dygn sedan, men i pappersupplagan först i dag. I lite annan form)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
På Regeringens hemsida finns sedan ett par veckor en webutsändning från en hearing om höghastighetsbanorna den 4 november på regeringskansliet.
länk: http://www.regeringen.se/sb/d/12330/a/134736
/Jörgen G
länk: http://www.regeringen.se/sb/d/12330/a/134736

Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Och nu finns remissvaren publicerade.
Länk till regeringens sida med länkar till desamma: http://www.regeringen.se/sb/d/12369
/Jörgen G
Länk till regeringens sida med länkar till desamma: http://www.regeringen.se/sb/d/12369

Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Även om det varit tyst från regeringens sida den sista tiden, så har Banverket inlett sin sista vecka av existens med att fatta beslut om två förstudier och delar av en järnvägsutredning för Götalandsbanans sträckning!
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Kul att se att det går framåt! Jag hoppas verkligen att detta blir verklighet inom 15 år!
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Nu har de rödgröna dragit upp höghastighetsbanorna på den politiska dagordningen igen!
En liten länksamling:
Debattartikeln i DN
Jättesatsning på järnvägar om de rödgröna vinner valet
Bildspel
Rödgröna lovar höghastighetståg
Rödgröna utlovar satsning på höghastighetståg
Regeringen kritisk
Sammanställning över höghastighetssystem i världen
Och till sist, ett quiz om höghastighetståg
En liten länksamling:
Debattartikeln i DN
Jättesatsning på järnvägar om de rödgröna vinner valet
Bildspel
Rödgröna lovar höghastighetståg
Rödgröna utlovar satsning på höghastighetståg
Regeringen kritisk
Sammanställning över höghastighetssystem i världen
Och till sist, ett quiz om höghastighetståg
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
De brukar göra det. Kan någon, som har läst propagrammet, berätta för mig om man även tänker underhålla befintliga järnvägar?LÅ1 skrev:Nu har de rödgröna dragit upp höghastighetsbanorna på den politiska dagordningen igen!
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Plockar upp denna tråd igen!
Man har i dag kunnat höra i radions Ekot om att tågförseningarna beror på att det är trångt på spåren. Detta var väl ingen överraskande nyhet för de flesta som har någon insikt i, eller något intresse av, tågtrafik.
Och är det någon, mer än möjligen Regeringen, som tror att trängseln på spåren kommer att minska?
KTH har nyligen lämnat en rapport till Banverket om Höghastighetsbanor i Sverige, skriver Europakoridoren. (Eftersom texten är skriven i år, 2011, så får man väl utgå att det är Trafikverket som är mottagare av rapporten.)
Här är länken till KTH:s rapport.
Om jag förstått rätt så betyder Samvips-metoden att man teoretiskt flyttar över transporter till vägarna och ritar ut dem på kartan. (Vägarn är det mest finmaskiga transportnätet.) Tjockare streck ju fler transporter. Då får man en lättöverskådlig bild av transportbehovet, som då kan vara underlag för bedömning av var man bör dra järnvägarna.
Man har i dag kunnat höra i radions Ekot om att tågförseningarna beror på att det är trångt på spåren. Detta var väl ingen överraskande nyhet för de flesta som har någon insikt i, eller något intresse av, tågtrafik.
Och är det någon, mer än möjligen Regeringen, som tror att trängseln på spåren kommer att minska?
KTH har nyligen lämnat en rapport till Banverket om Höghastighetsbanor i Sverige, skriver Europakoridoren. (Eftersom texten är skriven i år, 2011, så får man väl utgå att det är Trafikverket som är mottagare av rapporten.)
Här är länken till KTH:s rapport.
Om jag förstått rätt så betyder Samvips-metoden att man teoretiskt flyttar över transporter till vägarna och ritar ut dem på kartan. (Vägarn är det mest finmaskiga transportnätet.) Tjockare streck ju fler transporter. Då får man en lättöverskådlig bild av transportbehovet, som då kan vara underlag för bedömning av var man bör dra järnvägarna.
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 10 januari 2011 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Mycket intressant rapport, rekommenderas! 

Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Fel av mig! Det var Europakorridorens notis som var skriven i år!Inge skrev:Nja, rapporten är daterad 2010-02-20 så vi kan nog utgå från att det är Europakorridoren som är lite svajiga med begreppet "nyligen". Det är samma rapport som var anledning till diskussionen sist.LÅ1 skrev:KTH har nyligen lämnat en rapport till Banverket om Höghastighetsbanor i Sverige, skriver Europakoridoren. (Eftersom texten är skriven i år, 2011, så får man väl utgå att det är Trafikverket som är mottagare av rapporten.)
Det vore intressant att veta hur man tänkt sig att använda de befintliga stambanorna om långfärdstågen, och ev. lätt godstrafik, går på höghastighetsbanorna. Mer lokal trafik pratas det ofta om. Finns det sådana planer som skulle realiseras om det bara funnits kapacitet på spåren, men som nu får stå tillbaka för annan trafik? Man har ju t.ex. lyckats få in en ny pendel på södra stambanan mellan Norrköping och Nässjö (och vidare till Jönköping) t.ex. (Det kanske "bara" är en sedan tidigare befintlig pendel, som nu får gå längre sträcka söder ut? Så att det är en kortare sträcka som är ny trafik?)Inge skrev: Lite svajigt är också påståendet om trängsel på spåren. Notera att förutsätter att höghastighetsbanan redan från start skall ha 20 miljoner resande per år ! -Vad har södra stambanan idag, 3 miljoner?
Nu försöker man förklara sig med att det idag bara finns tillgång till 5 tåglägen per timme (tro det den som vill) medan den nya banan genom renodlad trafik får tillgång till 12. Men det räcker ju, relativt sett, ändå inte, det blir väsentligt trängre på den nya banan än vad det är på södra stambanan idag. Ekots åsikt om kapacitetsbrist Malmö-Stockholm bör mot bakgrund av detta tas med några rejäla skopor salt.
En annan sak är att det kan finnas en del flaskhalsar, men dessa avhjälps inte med någon höghastighetsbana, tvärt om samlar höghastighetsbanan tåg mot både Malmö och Göteborg på samma spår. Kapacitetsproblemen löses snarare med åtgärder av den typ jag nämnde ovan. Man bör inte blanda äpplen och päron.
Överhuvudtaget så tror jag faktiskt att man börjar inse att man aldrig kommer att få gehör för bombastiska planer och kalkyler byggda på en total omstöpning av trafiken i hela södra Sverige. En mer realistisk väg framåt är att man ser till vilka sträckor som idag har problem och ser om det där vore lönsamt med utbyggnad utifrån kalkyler baserade på en måttlig förändring av dagens trafikflöden. Dvs på lönsamheten delsträcka för delsträcka, precis som när man bygger motorväg.
Spårens kapacitet borde vara bättre när alla tåg går i samma hastighet. Jämfört med att man har långsamma och snabba tåg på samma spår. Eller tänker jag fel där?
När det gäller mängden resande så har nog restiden stor betydelse. Liksom prisjämförelse med flyget. Kan man straffbeskatta korta flygresor av miljösjäl så att tågresa blir billigaste alternativet? (Man kan ju använda dessa skatteintäkter till att amortera på anläggningskostnaderna!

Distansarbete och videokonferenser etc. minskar resebehovet när det gäller tjänsteresor. Däremot minskar inte ny teknik behovet av rekreationsresor.
Men man ser ju också hur trafiken ut åt sidorna från de största stråken ser ut. Alltså start- och målpunkterna blir mer tydliga. Men det ändrar ju inte så mycket i sak, eftersom de stora resandeströmmarna går till och från de stora orterna som ju ligger utmed europavägarna.Inge skrev:Angående att man använt vägnätet för simuleringen av långdistanssträckor så förefaller förklaringen om finmaskigheten något konstlad, det behövs ju inte för långdistans. Snarare kan man misstänka att man vill få resultatet att trafiken skall gå i E4:ans sträckning, vilket ju blir resultatet vid simulering på vägnätet eftersom E4:an är den bästa vägen. Det är helt enkelt inte önskvärt ur rapportförfattarnas synvinkel att resultatet av simuleringarna blir att trafikflödena fördelas mellan de båda stambanorna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Jag måste kommentera det jag nyss skrev! Syftet med en sådan straffskatt är ju att få så få flygresor som möjligt, så får man stora skatteintäkter på den skatten så är den misslyckad! Och måste då höjas ännu mer, så att intäkterna blir lägre!LÅ1 skrev:När det gäller mängden resande så har nog restiden stor betydelse. Liksom prisjämförelse med flyget. Kan man straffbeskatta korta flygresor av miljösjäl så att tågresa blir billigaste alternativet? (Man kan ju använda dessa skatteintäkter till att amortera på anläggningskostnaderna!)

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Det verkar som om infrastrukturministern fått upp ögonen för att det finns problem med järnvägstrafiken. Åtminstone med godstrafiken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Nu har infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd gett Trafikverket uppdraget att utreda hur kapacitetsproblemen på järnvägen kan lösas på kort sikt men också hur det långsiktiga behovet skall lösas.
Här finns europakorridorens blogg om detta!
Här finns europakorridorens blogg om detta!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När får vi höghasighetståg i Sverige?
Tåget är det nya flyget skriver Svenskan!
En något äldre artikel: Mer snabbtåg på gång i hela Europa.
Sverige är snart ett U-land i sammanhanget!
Länk: http://www.europakorridoren.se/sv/
En något äldre artikel: Mer snabbtåg på gång i hela Europa.
Sverige är snart ett U-land i sammanhanget!
Länk: http://www.europakorridoren.se/sv/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling