Bana 3 nu igen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Thomas
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 3:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bana 3 nu igen

Inlägg av Thomas »

Lite från ovan

Bild



Ut med det gamla

Bild



Fuktigt i tunnlarna denna årstid

Bild


Rissnehallens egna lilla arbetslok

Bild
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av M224 »

Trevliga bilder. 9216 är ett lok som jag har aldrig har sett "IRL".
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Sparkfot »

Trevliga bilder från Rissne.
Användarens profilbild
thbe
Inlägg: 126
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:52
Ort: Hagsätra

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av thbe »

Sparkfot skrev:Trevliga bilder från Rissne.
Är det vändskivan man ser i bakgrunden?
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Sparkfot »

thbe skrev:
Sparkfot skrev:Trevliga bilder från Rissne.
Är det vändskivan man ser i bakgrunden?
Ja troligen.
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Tramman »

Visst är det vändskivan minnsan.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Stefan Widén »

9216 va loket som var på Djl 1991. I början hade vi inte kontaktledning på alla spår när vagnarna anände med trailer. Loket gjorde då en bra nytta. När alla spår fått lednignar så vart det mest i vägen. Det kostade ju dessutom pengar att köra. Sen gick det snabbara att rangera med spårvagn. Loket återlämnades till SL och sedan dess inte använts i någon större omfattning.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Thomas
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 3:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Thomas »

Tack tack...


Jo, det är vändskivan. Här är en bild från i våras på den.


Bild
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Tramman »

Har någon tippat ner en av trallorna?
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Sparkfot »

Av att döma på bilderna från vändskiveområdet i Rissne så verkar delar av depån vara sliten/ miljön runt omkring verkar vara slitet, kanske dags för en modernisering?
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Tramman »

Den blev ju moderniserad för inte så länge sedan. 1-2 år sedan.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av M224 »

Används vändskivan överhuvudtaget?
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Johan A »

Vad har man Vändskivan till ? Såna brukar mest finnas på tågbanor . För ånglok .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Sparkfot »

Johan A skrev:Vad har man Vändskivan till ? Såna brukar mest finnas på tågbanor . För ånglok .
Troligen för att vända cx vagnar så att de kom åt "rätt" håll skulle jag tro.
Användarens profilbild
Bandit
Inlägg: 55
Blev medlem: måndag 05 november 2007 11:02

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Bandit »

Vändskivan användes en gång i sommras för att vända en C14 del som hade levererats åt fel håll efter att den varit i Motala för genomgång. Vagnen var med i brandtåget i Rinkeby maj-05.

Annars används inte vändskivan alls, det var nog över 20 år sedan den användes mera "regelbundet". På spåret som leder till vändskivan stod 1300-01 (den vagn som brann i Rinkeby) uppställd ända till i vintars/våras. Nu är den i Motala för renovering.

Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Thomas
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 3:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Thomas »

Som synes på bilderna så står det lite aggregat till arbetslok uppställda i anslutning till vändskivan.

Så ett lok kör ut på vändskivan, sedan vänds loket så att önskat aggregat kan kopplas på. Fast nu används inte sådant alls.
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av Micke Asklander »

Vilket inte gjorts på bra länge.
Var ju "Maniken" som hade prylar där i Rissne och det brann ju för så där 15-20 år sedan vid Hässelby gård (hydralolja läckte på turbon).
Sedan dess har dom bara funnits där prylarna, utan att något annat fordon kan använda dom.
Här är en länk till bild på loket
http://www.modellbyggen.se/SLlok/9406-01-h.jpg

Micke
ännu en dag
37368
Inlägg: 819
Blev medlem: onsdag 07 september 2005 15:53
Ort: Stockholm (THP)

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av 37368 »

Bandit skrev:Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Det var väl inte så länge sedan (första halvan av 2000-talet) som C6or gick på bana 3?
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bana 3 nu igen

Inlägg av daniel_s »

37368 skrev:
Bandit skrev:Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Det var väl inte så länge sedan (första halvan av 2000-talet) som C6or gick på bana 3?
ALLA cx i Rissne var inte parkopplade, men nästan alla. Det fanns ett gäng C6 som inte var parkopplade, men som ändå alltid gick ihop, t ex 2771-2785.

Senaste gången som jag vet att det har gått C6 på T-bana 3 annat än som ren vagntransport var i april 2004. Den gången bestod tåget av fem vagnar. Någon som kan/vill komplettera med ytterligare observationer?
Skriv svar