9216 va loket som var på Djl 1991. I början hade vi inte kontaktledning på alla spår när vagnarna anände med trailer. Loket gjorde då en bra nytta. När alla spår fått lednignar så vart det mest i vägen. Det kostade ju dessutom pengar att köra. Sen gick det snabbara att rangera med spårvagn. Loket återlämnades till SL och sedan dess inte använts i någon större omfattning.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Av att döma på bilderna från vändskiveområdet i Rissne så verkar delar av depån vara sliten/ miljön runt omkring verkar vara slitet, kanske dags för en modernisering?
Vändskivan användes en gång i sommras för att vända en C14 del som hade levererats åt fel håll efter att den varit i Motala för genomgång. Vagnen var med i brandtåget i Rinkeby maj-05.
Annars används inte vändskivan alls, det var nog över 20 år sedan den användes mera "regelbundet". På spåret som leder till vändskivan stod 1300-01 (den vagn som brann i Rinkeby) uppställd ända till i vintars/våras. Nu är den i Motala för renovering.
Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Vilket inte gjorts på bra länge.
Var ju "Maniken" som hade prylar där i Rissne och det brann ju för så där 15-20 år sedan vid Hässelby gård (hydralolja läckte på turbon).
Sedan dess har dom bara funnits där prylarna, utan att något annat fordon kan använda dom.
Här är en länk till bild på loket http://www.modellbyggen.se/SLlok/9406-01-h.jpg
Bandit skrev:Problemet med vändskivan i Rissne är att den bara klarar av singelvagnar, medan alla cx i Rissne varit parkopplade i väldans många år.
Det var väl inte så länge sedan (första halvan av 2000-talet) som C6or gick på bana 3?
ALLA cx i Rissne var inte parkopplade, men nästan alla. Det fanns ett gäng C6 som inte var parkopplade, men som ändå alltid gick ihop, t ex 2771-2785.
Senaste gången som jag vet att det har gått C6 på T-bana 3 annat än som ren vagntransport var i april 2004. Den gången bestod tåget av fem vagnar. Någon som kan/vill komplettera med ytterligare observationer?