CS skrev:Lars S:
Bara en liten korrigering angående HS beskeden men på bana 2 & 3 så är ju H=80 km/h men på bana 1 så är H=70 km/h.
Den logiken ligger väl i vagnarnas H-summer eftersom frekvensen är densamma. Vilket var genomförbart när vagnarna var låsta till respektive bana. Det var väl även så att bana 1:s vagnar saknade H-summer väldigt länge.
Jag hade fått för mig att det var 70 km/h på bana 2 också men det är kanske fel.
Eller är det inte så att bana 3 egentligen är byggd för H = 90 km/h med avseende på signalering (skyddssträckor) och spårgeometri men att vagnarna tolkar H-frekvensen till 80 km/h för att även kunna användas på bana 2.
Tub1 byggdes för sth 70, Tub2 för sth 80, Tub 3 för sth 90.
C14/C15 byggdes för Tub1 och därmed sth 70, korta stationsavstånd och därmed lägre snitthastighet, inga långa utförsbackar (med några bländande undantag). När den nya sträckan Bagarmossen - Skarpnäck invigdes, en enda lång nedförsbacke, lär det ha funnits en rekomendation att C14/C15 inte skulle tursättas på linje 17.
När jag arbetade en tid på Tågia fick jag av fordonsingenjörerna där veta att kör man C14/C15 med samma körteknik som Cx får man problem. Det har också visat sig att det enda C14-tåg som under det senaste året varit stationerat i NA har haft hög vagnfelfrekevens tills forumskribenten 17AGR åkte med och undervisade förarne i rätt körteknik. Då minskade felfrekvensen ordentligt. 17AGR kanske kan redovisa vad förarna gjorde för fel.
Värst var det här C14/C15 gick med C9 som ledarvagnar på Tub3. C9ornas H-summer ingrep först vid 83-84 km/h vilket gav en överhastighet för C14/C15 med nära 15 km/h. Att ligga i långa utförslöpor och "småbromsa" för att inte H-summern skulle utlösas innebar att bromsmotstånden på C14/C15 blev överhettade varefter tågbyte måste begäras. Lösningen var att sätta ut C14/C15 bara på "kortturer" = insattstågen under högtrafik men inte på "långturerna" = grundturerna som går från morgon till kväll, de tursattes med C20 (och rena C8/C9-tåg).
Jag vet att detta ämne har varit uppe till diskussion förut och det finns delade meningar men jag tycker att jag har rätt bra på fötterna som arbetat ihop med fordonsspecialisterna och tillbringat en del tid i både NA oh RI.
C20 har f.ö. konstruktionsmässig sth 90 men lär under provkörningar med urkopplad/omprogrammerad hastighetsövervakning varit uppe i runt 120 km/h på Tub3.
//Lars S