Världens längsta spårvägslinje i nutiden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Palle L

Världens längsta spårvägslinje i nutiden?

Inlägg av Palle L »

Enligt ett inlägg i postvagnen är Göteborgs linje 6 nu 24,6km lång, och det i reguljär trafik och utan att slå för den skull slå knut på sig själv eller gå i ring.

Min undran är om detta är en av nutidens världslängsta spårvägslinjer?

Den går ju i stadstrafik hela tiden och förvandlar sig ju inte till landsbygdsspårväg eller liknande.

Historiskt sett lär det ju ha funnits många interurbanlinjer som varit betydligt längre men var i nutiden hittar man längre stadsspårvägslinjer?

Moskva ellerSkt Petersburg? Ruhr? Berlin?

Undrar nyfiken Palle
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag trodde först att någon spårvägslinje i Melbourne var längre, men hittade följande inlägg på nätet:
Vaughan Williams wrote:
>
> The longest tram routes in Melbourne AFAIK (I may have forgotten some)
> are, by distance
> 1. Bundoora RMIT #86, which I think is the second longest tram route in
> the world
>

It is certainly a little longer longer, at about 21km, than Route 23
(Chestnut Hill) in Philadelphia which Americans claimed was the longest
line in the world. However the 23 has been suspended since 1992 so it
doesn't count at present anyway.
Jag har själv inte åkt hela 86:an, men de flesta språrvägslinjer i Melbourne är rena stadsspårvägar. Men det ser ut som Göteborgs linje 6 med 24,6 km står sig rätt bra...
Anders Forsberg

Längst ???

Inlägg av Anders Forsberg »

Jag finner inte längden, men tror att Tyska staden Halle och dess linje 5 är betydligt längre. Om man nu inte ska räkna OEG Manheim - Heidelberg - Manheim respektive linjen från Manheim till Bad Dürkheim

Anders Forsberg
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Kära vänner!

Vad sägs om Karlsruhes linje S4 som går från Heilbronn via Karlsruhe till Baden-Baden. Den är ca 130 km lång, dvs avståndet från Lund till Halmstad!

Eller räknas inte Tram-Train till Spårvägslinjer??

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

PG skrev:Kära vänner!

Vad sägs om Karlsruhes linje S4 som går från Heilbronn via Karlsruhe till Baden-Baden. Den är ca 130 km lång, dvs avståndet från Lund till Halmstad!

Eller räknas inte Tram-Train till Spårvägslinjer??

/PG
Är inte S41 Heilbronn-Freudenstadt lite längre?

Anders
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har inga exakta uppgifter, men jag tror att flera spårvägslinjer i St. Petersburg är längre än så. Och dessa är i samtliga fall rena statslinjer utom i ett fall i de sydvästra förorterna. I alla fall fanns många linjer som korsade i princip hela staden när jag bodde där för 4 år sedan.
Skall gå hem och mäta på kartan ikväll.
Per W
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Anders Norén skrev: Är inte S41 Heilbronn-Freudenstadt lite längre?

Anders
Jo du har nog rätt! S41 är säkert lite längre. Är den redan förlängd till Freudenstadt? Jag tror att den alltjämt slutar mitt i Schwarzwald, eller har jag fel???

Jag betvivlar dock att St Petersburg skulle ha rena "stadslinjer" som är längre än si så där 13-14 mil!

/PG
PG Andersson (747)
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

PG skrev:
Anders Norén skrev: Är inte S41 Heilbronn-Freudenstadt lite längre?

Anders
Jo du har nog rätt! S41 är säkert lite längre. Är den redan förlängd till Freudenstadt? Jag tror att den alltjämt slutar mitt i Schwarzwald, eller har jag fel???

Jag betvivlar dock att St Petersburg skulle ha rena "stadslinjer" som är längre än si så där 13-14 mil!

/PG
Hmm... det kanske är jag som inte kan läsa linjekartor ordentligt. Bortanför Raumünzach i Schwarzwald fortsätter i alla fall en pil med texten "S41 nach Freudenstadt" - men det kanske är en bussträcka? (Sen har jag ingen aning om hur avstånden är Rastatt-Baden Baden resp. Rastatt Raumünzach.)

http://www.karlsruhe.de/KVV/download/lnp/lnpnetz.pdf

Anders
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Anders Norén skrev:Hmm... det kanske är jag som inte kan läsa linjekartor ordentligt. Bortanför Raumünzach i Schwarzwald fortsätter i alla fall en pil med texten "S41 nach Freudenstadt" - men det kanske är en bussträcka? (Sen har jag ingen aning om hur avstånden är Rastatt-Baden Baden resp. Rastatt Raumünzach.)

http://www.karlsruhe.de/KVV/download/lnp/lnpnetz.pdf

Anders
Jag kollade din länk och den stämmer väl med min bild av läget. I den berömda orten Raumünzach slutar spårvagnen och börjar, tillsvidare, dieseltåget. Snart skall dock hela sträckan till Freudenstadt vara spårvagn, eller i vart fall tram-train.

Jag håller med om att S41 Heilbronn - Karslruhe- Raumünzach är något längre än S4 till Baden-Baden. Enligt tillgängliga källor 135 km. Det bör väl vara världens längsta spårväg - och längre blir den när den når Freudenstadt i en ändan och kanske även ytterligare 20-30 km öster ut från Heilbronn!

För att göra läsaren lyckligare visas nedan i bild från den fantastiska slutpunkten för S41 - Raumünzach.

Bild

/PG
PG Andersson (747)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Hmm, S41 verkar ju vara en lång rackare, men vilken är den längsta spårvägslinjen i ren stadstrafik? S41 verkar ju vara mer ett förortståg än spårvagn.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

kildor skrev:Hmm, S41 verkar ju vara en lång rackare, men vilken är den längsta spårvägslinjen i ren stadstrafik? S41 verkar ju vara mer ett förortståg än spårvagn.
Bättre än så - en "interurban", en landsbygdsspårvagn!

Anders
Zill

Inlägg av Zill »

Jag håller med om att S41 Heilbronn - Karslruhe- Raumünzach är något längre än S4 till Baden-Baden. Enligt tillgängliga källor 135 km. Det bör väl vara världens längsta spårväg - och längre blir den när den når Freudenstadt i en ändan och kanske även ytterligare 20-30 km öster ut från Heilbronn!
Bättre än så - en "interurban", en landsbygdsspårvagn!
T ex South Shore Line, den sista interurban linjen kvar i USA. 90 miles (ca 144 km) mellan Chicago, Illinois och South Bend, Indiana.

Northern Indiana Commuter Transportation District

The South Shore Line - History and Description (med bilder)
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Nog kallas South Shore den sista interurbanlinjen, men i verkligheten är det väl mer interurbanspårvagn över Karlsruhe än de tunga förortstågen som går idag på South Shore.

Apropå riktiga landsortsspårvagnar kommer jag att tänka på Katowicenätet. Inte för att jag har exakta linjelängder, men körtider på mer än en timma är inte ovanliga där.

SB
Mikko Laaksonen

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Jag tror nog att frågan bör delas till tre lite olika frågor:
- Duospårvagn som har trafik både i gatuomgivning och som delar samma spår mellan annat järnvägstrafik. Här är Karlsruhes S41 Heilbronn - Karslruhe- Raumünzach med 135 km kanske den långsta i Europa, men
möjligen är South Shore Line med sina ca. 144 km världens längsta. Linjer mellan Köln och Bonn tillhör också denna kategori, eftersom det finns annat trafik på dessa linjer.
- Interurbanspårväg som går mellan städer genom landsbygden eller till landsbygden från en stad. Dom är ganska länga också,
t.ex. U79 mellan Duisburg och Düsseldorf är 32,8 km lång och går länga sträckor i tunnel, på egen banvall - och i gatuomgivning.
- Linjer som går inom en stadsområde och lämnar inte den.

I alla fall, som ni ser, kan spårvagn (definition: vagn duglig för trafik på allman gata/väg) klara alla lokaltågets och tunnelbanans uppgifter och det finns ingen exakt gräns mellan dessa olika spårtrafikformer!

Mvh Mikko
Zill

Inlägg av Zill »

Stefan B skrev:Nog kallas South Shore den sista interurbanlinjen, men i verkligheten är det väl mer interurbanspårvagn över Karlsruhe än de tunga förortstågen som går idag på South Shore.
Visst kör South Shore med järnvägsvagnar - här i Maryland har vi lokaltågsvangar (MARC Rail) av Sumitomo (som liknar till utseende South Shore tågen), fast utan strömavtagare och motorer:

Bild

Bild

Och Jon Bell skrev:

Between Gary and Chicago especially, the South Shore now feels like a suburban commuter railroad. But in Michigan City, trains still run down the middle of 10th and 11th Streets, and passengers still board electric interurban trains streetcar-style, the only place in the U.S. where this is still done. The eastern section of the line running from Michigan City to South Bend still has much of the flavor of the old rural Midwestern interurbans: a single-track line through meadows and cornfields.
PerW

Inlägg av PerW »

Har tittat på en karta över St. Petersburg och helt ovetenskapligt uppskattat några linjers längd. Flera torde hamna på runt 20km. Kan tyvärr inte göra en mer exakt beräkning utifrån detta. Min gisning är dock att några är längre än 25km. Och dessa är alltså rena "stadsspårvagnar"
Kanske Konstantin kan hjälpa oss på den fronten.
Hälsningar Per.
Skriv svar