Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Martin »

Kommer hela tvärbanan trafikeras av linje 22 när Solnautbyggnaden är klar, eller kommer det bli någon annan lösning?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Patrick »

Martin skrev:Kommer hela tvärbanan trafikeras av linje 22 när Solnautbyggnaden är klar, eller kommer det bli någon annan lösning?
Varför skulle man byta linjenummer mitt i banan? Som om man vid Odenplan skulle skylta om linje 19 i Tunnelbanan till linje 29. Finns ingen anledning till det, så varför byta på Tvärbanan, det är ju samma linje hela vägen! Men å andra sidan vet man ju inte vad SL kan hitta på. :roll: :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av LÅ1 »

Det är väl först om man grenar banan någonstans som det borde bli aktuellt. Även om man vänder vartannat tåg före banans ändhållplats så räcker det ju med olika destinationer, men samma linjenummer. Som jag ser det i alla fall.

(Jag reagerat på en annan tråd där man i rubriken skrivit "Nya tvärbanan". Det är samma tvärbana, men en förlängning på ny plats!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av daniel_s »

Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara olika turtäthet på olika delar av banan, typ 10-minuterstrafik i ena änden och 7½ i andra. Och i så fall kommer man att ha olika "linjer" som går olika delsträckor, och rimligen olika linjenummer.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Björn Ehnberg »

Den har, som bl.a. framgått av inlägg ovan, figurerat olika uppgifter om hur SL tänker sig trafiken. Det har t.ex. nämnts att tågen från Solna/Sundbyberg skulle vända i Alvik, dvs. ingen genomgående trafik från Solna till Sickla Udde.

Vi får helt enkelt vänta tills Solnaförlängningen närmar sig sitt färdigställande och se vad SL kan tänkas hitta på. Kul är det i alla fall att det äntligen händer något.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Martin »

daniel_s skrev:Om jag har förstått saken rätt så kommer det att vara olika turtäthet på olika delar av banan, typ 10-minuterstrafik i ena änden och 7½ i andra. Och i så fall kommer man att ha olika "linjer" som går olika delsträckor, och rimligen olika linjenummer.
Det var detta jag hade i bakhuvudet när jag skrev första inlägget, kanske kontakt med SL skingrar dimman, eller är det tlii att vara överoptimistisk :roll:
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Patrick »

Personligen ser jag ingen vits med att dela upp Tvärbanan i två delar - varför måste man byta vid t ex Alvik för att åka vidare? En lång spårvägslinje ska väl kunna trafikeras "rakt av" utan knöliga byten och vändningar av tåg, så lång blir inte banan. :roll: :roll: :| :|
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av august »

Patrick skrev:Personligen ser jag ingen vits med att dela upp Tvärbanan i två delar - varför måste man byta vid t ex Alvik för att åka vidare? En lång spårvägslinje ska väl kunna trafikeras "rakt av" utan knöliga byten och vändningar av tåg, så lång blir inte banan. :roll: :roll: :| :|
Kanske räknar man med en betydande skillnad i trafikunderlaget? Körtiden lär väl ligga uppåt 45 minuter Sickla Udde–Solna, så det finns ju möjlighet att köra tätare/glesare på delsträckor utan att det känns alltför krystat, tycker jag.
Signalisten
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 17 juni 2009 16:13
Ort: Stockholm

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Signalisten »

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=14302
"När Solnagrenen är i drift planeras tiominuters trafik på linjen Sickla udde – Ulvsunda och tiominuters trafik på linjen Sickla udde – Solna station."
Det borde väl betyda 5min-trafik mellan sickla och alvik och 10min-trafik mellan alvik och solna? Undrar om SL verkligen tror att det räcker med 10min-trafik, känns ju rätt uppenbart för mig att det inte kommer räcka.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av JohanB »

Man kanske gör något krystat försök med att vända vissa tåg halvvägs men jag tror att efter några år så kommer detta att normaliseras till en styv trafik hela sträckan Solna station - Sickla udde.

//Johan
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Calipo »

I ett första skede tycker jag 7,5 min trafik på hela linjen under rusningen och i övrigt 10 min känns rimligt. Men om man tänker fortsätta köra tågen med en tidtabell som inte går att köra efter i verkligheten, ja då blir det jobbigt med en 45 minuter lång linje. Att ha olika tidsintervaller på sträckan stökar dock mest bara till det för både personal och resenärer.

Jag tycker lite av poängen faller ifall man inte kan åka exempelvis Liljeholmen - Sundbyberg utan byte. I Göteborg är linje 6 (som väl är den längsta?) drygt en timme lång, då borde Sthlm kunna köra 45 minuter långa linjer.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Patrick »

Calipo skrev: Jag tycker lite av poängen faller ifall man inte kan åka exempelvis Liljeholmen - Sundbyberg utan byte. I Göteborg är linje 6 (som väl är den längsta?) drygt en timme lång, då borde Sthlm kunna köra 45 minuter långa linjer.
Håller med dig, om man kan köra t ex linje 19 mellan Hagsätra och Hässelby Strand utan konstiga byten eller dyl bör man kunna köra Tvärbanan mellan Solna Station och Sickla Udde. Är sträckan för lång för personalen är det bara att byta personal vid t ex Alvik och inte passagerarna. 45 minuter lång linje är väl inte något problem med. :roll: :roll:
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av daniel_s »

Patrick skrev:Håller med dig, om man kan köra t ex linje 19 mellan Hagsätra och Hässelby Strand utan konstiga byten eller dyl bör man kunna köra Tvärbanan mellan Solna Station och Sickla Udde. Är sträckan för lång för personalen är det bara att byta personal vid t ex Alvik och inte passagerarna. 45 minuter lång linje är väl inte något problem med.
Nej, men om man inte vill ha samma turtäthet på hela linjen och/eller inte har vagnar så att det räcker, så blir man ju tvungen att vända vissa tåg längs linjen. Det förutsätter i och för sig inte att man har olika linjenummer; linje 19 som du nämner förekommer ju med typ sju olika ändstationer utan att det föranleder några nummerbyten.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Björn Ehnberg »

Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av RVR »

Björn Ehnberg skrev:Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Jag har för mig att vändspåret (plattformsspår med stoppbock) i Alvik som Björn hänvisar till som fanns med under samrådet avsett för den kommande Kistagrenen har utgått (finns ej med i den av KF den 15 juni antagna detaljplanen) och kommer när behovet uppstår att ersättas av ett vändspår vid Alviks strand.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Björn Ehnberg »

Richard Jacobsson skrev:
Björn Ehnberg skrev:Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Jag har för mig att vändspåret (plattformsspår med stoppbock) i Alvik som Björn hänvisar till som fanns med under samrådet avsett för den kommande Kistagrenen har utgått (finns ej med i den av KF den 15 juni antagna detaljplanen) och kommer när behovet uppstår att ersättas av ett vändspår vid Alviks strand.
Det jag tänkte på var nog närmast en passage (§ 7 Vändspår vid Alviks Strands hållplats, Gustavslundsvägen) i genomförandeavtalet mellan SL och Stockholms stad
SL, Stockholms stad skrev:SL ansvarar för och bekostar anläggandet av ett vändspår vid Alviks Strands hållplats vid samma tidpunkt som utbyggnaden av Trafikanläggningen i övrigt.

Utbyggnaden av vändspåret förutsätter av kapacitetsskäl att full prioritet erhålls vid korsningen med Gustavslundsvägen. Vägen får därvid inte utgöra ett hinder för säkra, effektiva och snabba vändningar så att såväl Trafikanläggningens kapacitet kan utnyttjas till fullo som att transportbehov och ledtider enligt tidtabell kan innehållas. SL svarar för och bekostar en sådan ombyggnad av Gustavslundsvägen att planskildhet erhålls mellan Trafikanläggningen och vägen så att dagens framkomlighet på Gustavslundsvägen inte försämras.

Utbyggnaden av vändspåret medför också att befintlig bussterminal vid hållplats Alvik kan behöva flyttas väster om Trafikanläggningen. Staden förbinder sig att verka för att en ny bussterminal kan anläggas på den västra sidan om Trafikanläggningen och i omedelbar anslutning till hållplats Alvik. SL svarar för och bekostar samtliga åtgärder med anledning av denna flytt.
Ovanstående formuleringar är ju relativt allmänt hållna och säger inte så mycket om detaljerna eller utformningen. Jag har en del bildmaterial om dagens situation vid Alvik/Alviks Strand, men jag tror att jag avstår från att publicera det eller spekulera ytterligare kring detta just nu. Att lägga märke till är också att vändspåret tydligen tänks bli byggt samtidigt ("vändspår vid Alviks Strands hållplats vid samma tidpunkt som utbyggnaden av Trafikanläggningen i övrigt") med huvudutbyggnaden av TvB nordost (min högst personliga benämning på Solnagrenen).

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av gek »

Som jag förstår det är vändspåret tänkt att placeras på nuvarande bussterminalen i Alvik. Antagligen ansluts det väl med växlar åt både norr och söder, så att en spårtriangel bildas, och vändning enkelt kan genomföras av spårvägståg både från Gröndal och från Sundbyberg? Men hur kommer Alviks Strand in i sammanhanget?
/Gunnar Ekeving
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Björn Ehnberg »

gek skrev:Som jag förstår det är vändspåret tänkt att placeras på nuvarande bussterminalen i Alvik. Antagligen ansluts det väl med växlar åt både norr och söder, så att en spårtriangel bildas, och vändning enkelt kan genomföras av spårvägståg både från Gröndal och från Sundbyberg? Men hur kommer Alviks Strand in i sammanhanget?
Det undrar jag också, Gunnar. Därför avstår jag från vidare spekulationer innan jag sett någon planhandling.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Björn Ehnberg »

Inge skrev:Men, varför inte bygga ett (eller två) eventuella vändspår västerut?

-Dels slipper man flytta på bussarna, billigare och fler passagerare får något kortare att gå vid byten, dels så förbereder man automatiskt för en eventuell länk till Nockebybanan. Nu har förvisso Nockebybanan ett mycket bra anslutning till tunnelbanan som det är, men en vacker dag kanske man kommer på att man tex vill köra tågen Nockeby-Solna resp Sickla-Kista eller liknande.
Västeut? Då får man ju spränga ut kostsamma tunnlar i berget under Runda Vägen! Att ansluta Tvärbanan till Nockebybanan diskuterades redan under projekteringen av den förra, men avvisades klokt nog, eftersom man då hade fått fasa in en besvärlig anslutning någonstans mellan Alléparken och Klövervägen.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden

Inlägg av Johan A »

Förut skulle den gå till Älvsjö också . Vilket nummer skulle den ha isofall ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Skriv svar