x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Re: Tvärbanebok om innerstan
Ekvationer brukar ha en tendens till att bli olösliga om man använder fel förutsättningar för att ställa upp dem...Johan Eriksson skrev:Att "ekvationen är olöslig" tycker jag är att kapitulera inför uppgiften och de redan genomförda stombussåtgärderna som går att återanvända. Man bör bygga en linje i taget och det är positivt hur mycket som redan gjorts, framför allt på 4an. Det gäller fortfarande att framhäva spårvägens möjligheter och inte bara se till problemen!
Lite funderingar, vad tycker ni?
Med en spårväg istället för blåbussarna förändras förutsättningarna ju ganska radikalt.
Bilarnas antal kommer ju att minska med en spårväg för att fler människor byter transportsätt, kanske genom inverkan av det "pedagogiska" i att sitta i en kilometerlång bilkö - något som inte verkar lika klyftigt längre när spårvagnen susar förbi obehindrat.-Om bilarna måste komma fram i minst oförändrat antal, spårvagnar och bussar garanteras god framkomlighet, de gående få erfoderligt svängrum och nya cykelbanor genomföras på huvudstråken blir ekvationen självklart olöslig.
Om inte så värst många år (<30) kommer ju också världens råoljereserver vara så pass tömda att utvinningen blir för dyr. Då ska vi hux-flux byta till biobränslen eller elbilar allihop och det lär ju leda till en minskad biltrafik i stan. Varför inte börja planera för detta redan nu?
Om man dessutom ersätter bussarna med spårväg är det ju inte så många bussar kvar som skall "garanteras god framkomlighet". De få som finns kvar får väl köra i samma kollektivtrafikfält som spårvagnen för att komma fram längs eventuella gemensamma sträckor.
Apropå cykelbanor är det ju inte nödvändigt att dessa skall gå just där biltrafiken har sina huvudstråk. Snarare är det väl önskvärt att de inte gör det? Både ur cyklistens synvinkel och ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Det där var några funderingar. Fler finns säkerligen...
Martin
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Fler förslag?
Vi har väl inte uttömt samtalsämnet redan? Fler förslag?
Martin
Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den tisdag 23 september 2003 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Fler förslag?
Kommer dom att använda "trängselavgifterna" till att bygga om blåbusslinjerna till spårväg kanske? (Förhoppningsfullt leende.)
Eller kommer dom att fortsätta med sin omvända "new deal" och lägga kosingen på hög så att dom driver oss in i en djupare lågkonjunktur? (Besviket surmulen.)
När skall dom hajja att det är den offentliga sektorna förbannade skyldighet att spendera pengar på investeingar i våra gemensamma intressen, särskilt när den privata sektorn går knackigt? (Uppgivet undrande.)
Martin
Eller kommer dom att fortsätta med sin omvända "new deal" och lägga kosingen på hög så att dom driver oss in i en djupare lågkonjunktur? (Besviket surmulen.)
När skall dom hajja att det är den offentliga sektorna förbannade skyldighet att spendera pengar på investeingar i våra gemensamma intressen, särskilt när den privata sektorn går knackigt? (Uppgivet undrande.)
Martin