Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag är medveten om att den här frågan är på gränsen till vad man kan tolerera på det här forumet, då det delvis berör godstrafik . Men jag undrar om det är någon (Gyllis?) som vet vad som kommer att hända med trafiken på Ulvsundabanan nu när det tydligen var U i grundvattnet som Carlsberg använde i sin framställan av en viss ädel skummande dryck. För vad jag har hört så är denna anläggning nu dödsdömd. Som koppling till lokal passagerartrafik så kan man i alla fall nu med gott samvete förlägga Tvärbanan i Ulvsundabanans spår på sträckan Alvik - Sundbyberg.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Eftersom Carlsberg planerar att avveckla tillverkningen i bryggeriet i Bromma under 2004, så innebär det väl att trafiken på Ulvsundabanan självdör. Det är ju i praktiken ingen annan trafik på banan idag.
Jag har inte hört något om framtiden för godstrafiken ännu. Dock är det tänkt att distributionen skall vara kvar i Ulvsunda och i dag har vi (=Green Cargo) transporter till Ulvsunda (drycker, tomburkar, sockerkoncentrat och lut) och enbart tomma vagnar därifrån. En nedläggning av produktionen kan således innebära en utökad trafik på Ulvsundabanan om Carlsberg väljer järnvägen för sina transporter. Aktuella avsändningsorter torde vara Köpenhamn och Falkenberg.
Det blir ett ganska stort antal långtradare som hamnar på gator och vägar om man väljer att stänga banan därför tycker jag, fortfarande, att en ev tvärbaneförlängning byggs så att samtrafik är möjlig. Detta borde inte var några stora bekymmer.