[SL] Utrop efter tågets avfärd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
jobro
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 07 juni 2009 20:39

[SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av jobro »

Nyligen så har jag upptäckt att på flera ställen så sker det först ett utrop när tåget är på väg in på stationen, men sen när tåget kör iväg så körs det ut samma utrop igen. Sista utropet är oftast till en tom perrong utan något tåg att gå ombord på. Jag tror att SL har sina skäl, men det verkar fullständigt onödigt i mitt tycke. Nån som har en förklaring?
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av daniel_s »

Görs inte utropet då och då, med något förinställt intervall, tills tåget inte är kvar längre? I så fall kan det ju inte hjälpas att det ibland blir ett utrop precis när tåget har avgått (men innan det registrerats som avgånget).
jobro
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 07 juni 2009 20:39

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av jobro »

Ja jag vet inte ett spån om det där eftersom jag bara är resenär. Stör mig inte så mycket på det hela, bara lite nyfiken.
Calipo
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 26 augusti 2007 14:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av Calipo »

Om man ska problematisera lite:

Du springer ner för trappan vid Rådmansgatan då du hör "Linje 19 mot Hässelby strand". Du blir glad att tajma tåget precis så du springer fort ner för trappan men när du kommer ner så hör du bara suset från tåget som lämnade plattformen redan innan du hörde utropet. 9 och en halv minut av ditt liv har gått förlorat och du stressade ner för trappan i onödan.
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av daniel_s »

Calipo skrev:Du springer ner för trappan vid Rådmansgatan då du hör "Linje 19 mot Hässelby strand". Du blir glad att tajma tåget precis så du springer fort ner för trappan men när du kommer ner så hör du bara suset från tåget som lämnade plattformen redan innan du hörde utropet. 9 och en halv minut av ditt liv har gått förlorat och du stressade ner för trappan i onödan.
Ja, detta är verkligen ett problem. Det är antagligen såna här saker som får helt vanliga småbarnsföräldrar med hus, bil och fina jobb att ta livet av sig.

Det är dock inte 9½ min av livet som har gått förlorade, utan på sin höjd den halva som man sprang. Man kommer ju fram vid samma tid som man skulle ha kommit om man tagit det lugnt. Förresten är det kanske teoretiskt sett möjligt att man får ett något längre liv om man tar en liten språngmarsch då och då (fast olycksrisken ökar ju något också, så det jämnar nog ut sig).
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av GustavS »

Inte är detta något jätteproblem, men varför ha system som ger dålig (felaktig) information till resenärerna och inte ens försöka bry sig om att fixa det? Äger SL inte rätt att ändra på programmen som gör utropen kanske? annars ser jag inget skäl att inte systemet skulle gå att fixa så att det inte ger felaktig information.
/samma sak med slutstations-LEDskyltarna. Det kunde gärna stå NÄR tåget kommer gå istället för hur långt det är...
well known yimby
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av daniel_s »

GustavS skrev:Inte är detta något jätteproblem, men varför ha system som ger dålig (felaktig) information till resenärerna och inte ens försöka bry sig om att fixa det? Äger SL inte rätt att ändra på programmen som gör utropen kanske? annars ser jag inget skäl att inte systemet skulle gå att fixa så att det inte ger felaktig information.
Det är faktiskt omöjligt för tekniken att veta när tåget kommer att sättas igång, innan det redan har skett. Möjligen skulle man kunna ändra intervallet som utropet upprepas med, så att de kommer något glesare eller något tätare, och på det sättet undvika att ett utrop sätts igång precis när tåget sätts igång efter ett genomsnittligt uppehåll. Men det kommer fortfarande att kunna inträffa om tåget blir stående ovanligt länge eller kommer iväg snabbare än vanligt.
GustavS skrev:/samma sak med slutstations-LEDskyltarna. Det kunde gärna stå NÄR tåget kommer gå istället för hur långt det är...
Det gör det också, på T-bana 1. På T-bana 2 och 3 finns däremot inte den funktionen.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:
GustavS skrev:/samma sak med slutstations-LEDskyltarna. Det kunde gärna stå NÄR tåget kommer gå istället för hur långt det är...
Det gör det också, på T-bana 1. På T-bana 2 och 3 finns däremot inte den funktionen.
Beträffande slutstationen är det "lite" irriterande när rösten hela tiden säger att "tåget anländer om X mintuer" när den redan står inne - borde den inte säga att "tåget AVGÅR om X minuter"? :roll:
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av djth »

daniel_s skrev:Görs inte utropet då och då, med något förinställt intervall, tills tåget inte är kvar längre? I så fall kan det ju inte hjälpas att det ibland blir ett utrop precis när tåget har avgått (men innan det registrerats som avgånget).
Nja, jag förstår vad trådskaparen avser. Det är något som hänt under det senaste halvåret eller så, och är inte alls särskilt ovanligt - åtminstone inte på TUB1. Själva plinget som föregår exempelvis "linje 18 mot Farsta strand" kommer när tåget redan är på väg att lämna stationen. Det är som om röstfunktionen inte riktigt synkar med skyltfunktionen. När jag noterat detta har det oftast varit så att utropen inte kommit alls förrän tåget redan är på väg bort.

På tal om knasigheter som uppstått i utropen kan man undra varför pendeltågen (X60) de senaste gångerna jag åkt ropat ut alla stationer med byten två gånger innan tåget kommit fram till stationen? "Pling-pling-pling, nästa Älvsjö. Pling-pling-pling, nästa Älvsjö, tåget fortsätter mot Västerhaninge".

På den positiva sidan har de engelska utropen vid Gullmarsplan försvunnit, inga mer "tvärbanan trains" att byta till. :D
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5565
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av kildor »

djth skrev:
daniel_s skrev:Görs inte utropet då och då, med något förinställt intervall, tills tåget inte är kvar längre? I så fall kan det ju inte hjälpas att det ibland blir ett utrop precis när tåget har avgått (men innan det registrerats som avgånget).
På tal om knasigheter som uppstått i utropen kan man undra varför pendeltågen (X60) de senaste gångerna jag åkt ropat ut alla stationer med byten två gånger innan tåget kommit fram till stationen? "Pling-pling-pling, nästa Älvsjö. Pling-pling-pling, nästa Älvsjö, tåget fortsätter mot Västerhaninge".
Även jag har stört mig på detta. Jag kollade upp saken för någon vecka sedan och det har tydligen blivit lite knas i programmeringen av systemet vid den senaste uppdateringen som orsakat dubblerade utrop på stationer där det ropas ut mer än bara stationsnamnet. Och det är enligt uppgift alltför krångligt att uppdatera informationen så det kommer sannolikt dröja ett tag innan det blir korrigerat.

Pendeltågen har också tagit klivit in i den internationella miljön, och numera ropas det ut "Nästa Älvsjö Stockholmsmässan. Next stop Älvsjö Stockholm International Fairs".
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av Patrick »

kildor skrev:
djth skrev:
daniel_s skrev:Görs inte utropet då och då, med något förinställt intervall, tills tåget inte är kvar längre? I så fall kan det ju inte hjälpas att det ibland blir ett utrop precis när tåget har avgått (men innan det registrerats som avgånget).
På tal om knasigheter som uppstått i utropen kan man undra varför pendeltågen (X60) de senaste gångerna jag åkt ropat ut alla stationer med byten två gånger innan tåget kommit fram till stationen? "Pling-pling-pling, nästa Älvsjö. Pling-pling-pling, nästa Älvsjö, tåget fortsätter mot Västerhaninge".
Även jag har stört mig på detta. Jag kollade upp saken för någon vecka sedan och det har tydligen blivit lite knas i programmeringen av systemet vid den senaste uppdateringen som orsakat dubblerade utrop på stationer där det ropas ut mer än bara stationsnamnet. Och det är enligt uppgift alltför krångligt att uppdatera informationen så det kommer sannolikt dröja ett tag innan det blir korrigerat.

Pendeltågen har också tagit klivit in i den internationella miljön, och numera ropas det ut "Nästa Älvsjö Stockholmsmässan. Next stop Älvsjö Stockholm International Fairs".
Kan det var så att man trodde att EU-deligaterna skulle ta pendeltåget till mässan där dom hade sina möten nu i veckan som varit? :) :) :wink: :wink:
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2131
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av ADDE »

På tal om stationsutropen.
det har jag märkt sedan man har infört att man visar när de två nästa tågen avgår när ett tåg är där.
sedan när man ska ändra minutantal så uppdateras det hela, och när "ljudfilen" har hunnits spelat klart så börjar man om efter en uppdatering. om ni förstår varför det blev såhär.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av Traesk »

Jag hade gärna sett helt nya skyltar överhuvudtaget faktiskt... Det skulle vara fint med skyltar som visar 3 rader istället för 2. Då kunde vi slippa den rullande texten som visar 2 avgångar. Samtidigt kunde man använda den sista raden till övrig information såsom blå linjens avstängning (med rullande text förstås) och enbart använda 2 rader för information om de 2 nästa avgångarna när detta behövs. Den översta raden kunde ha lite större textstorlek än de andra två för att inte skyltarna skulle bli alldeles för stora.

Att det står t.ex. 13 Norsborg 8vagnar när ett tåg står och väntar i Ropsten är också riktigt irriterande, man vill ju veta när det går!
vec
Inlägg: 237
Blev medlem: tisdag 15 juli 2003 22:41
Ort: Sundbyberg

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av vec »

charmander skrev:På tal om stationsutropen.
det har jag märkt sedan man har infört att man visar när de två nästa tågen avgår när ett tåg är där.
sedan när man ska ändra minutantal så uppdateras det hela, och när "ljudfilen" har hunnits spelat klart så börjar man om efter en uppdatering. om ni förstår varför det blev såhär.
Helt klart, problemet med utrop efter tågets avfärd kom efter att man började visa tiden till nätsa tåg när ett tåg redan står på plattformen. Det verkar som att ljudet spelas upp igen först när tåget avgått, står de lite extra länge är det tyst, men så fort det börjar rulla så blir det utrop på plattformen igen. För en blind person skulle det till och med kunna vara lite farligt.

Att man ändrade skyltarna på detta sätt (så att de visar nästa tåg även när ett tåg står på plattformen) på Gröna och Röda linjen inne i stan kan jag förstå, fast att man också gjorde ändringen på Blå linjen, och speciellt norr om Västra Skogen är ju ganska meningslöst.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2131
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av ADDE »

är ju egentligen inte så meningslöst. man kan ju få reda på när nästa avgang går om man missar den nuvarande :twisted: .
vec
Inlägg: 237
Blev medlem: tisdag 15 juli 2003 22:41
Ort: Sundbyberg

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av vec »

charmander skrev:är ju egentligen inte så meningslöst. man kan ju få reda på när nästa avgang går om man missar den nuvarande :twisted: .
Det hade ju varit helt ok... fast det är inte det utropet som går ut direkt när tåget lämnar, utan samma utrop som när tåget ankommer; "Linje 10 mot Hjulsta, sex vagnar" repeteras 3 gånger, trots att tåget redan har lämnat stationen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2131
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av ADDE »

Jo, så är det ju. men det skulle bli så :evil: krångligt att åtgärda saken och göra allt perfekt.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av M_M »

Traesk skrev:Jag hade gärna sett helt nya skyltar överhuvudtaget faktiskt... Det skulle vara fint med skyltar som visar 3 rader istället för 2. Då kunde vi slippa den rullande texten som visar 2 avgångar. Samtidigt kunde man använda den sista raden till övrig information såsom blå linjens avstängning (med rullande text förstås) och enbart använda 2 rader för information om de 2 nästa avgångarna när detta behövs. Den översta raden kunde ha lite större textstorlek än de andra två för att inte skyltarna skulle bli alldeles för stora.
En variant är att scrolla vertikalt istället, så görs i London och jag tycker det är klart mer lättläst.
Traesk skrev:Att det står t.ex. 13 Norsborg 8vagnar när ett tåg står och väntar i Ropsten är också riktigt irriterande, man vill ju veta när det går!
Ja, helst skulle det vara sekundnedräknare, men åtminstone minutnedräknare.

När det gäller buss/spårvagnshållplatser med liknande scenario, framförallt sådana med många påstigande (t.ex. Angered i Göteborg), så vore det också bra om det fanns en skitstor display som visar tid till avgång, som syns på riktigt långt avstånd. Det känns så otroligt korkat att om man skyndar till vagnen så riskerar man att ha skyndat totalt i onödan, och om man tar det lugnt så riskerar man istället att missa vagnen med löjligt kort tid. Förvisso verkar förarna vara bra på att invänta resenärer som är påväg mot vagnen, antagligen så tillåter tidtabellen nån halvminuts spelrum eller liknande, så problemet är kanske inte jättestort? Däremot lär inte en förare kunna vänta lite godtyckligt när L8 utgår från Frölunda Torg, då blir vagnen lätt ivägen för vagnar som redan kört några stationer från Tynnered.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
GustavS skrev:Inte är detta något jätteproblem, men varför ha system som ger dålig (felaktig) information till resenärerna och inte ens försöka bry sig om att fixa det? Äger SL inte rätt att ändra på programmen som gör utropen kanske? annars ser jag inget skäl att inte systemet skulle gå att fixa så att det inte ger felaktig information.
Det är faktiskt omöjligt för tekniken att veta när tåget kommer att sättas igång, innan det redan har skett.
Förvisso, men å andra sidan så är det tekniskt sett fullt möjligt (och inte heller särskilt svårt) att konstruera ett system som avbryter ett utrop så fort föraren indikerar att tåget ska börja rulla (t.ex. när dörrarna börjar stängas). Jag inser att det säkert ingår skitdyr byråkrati att göra ändringar på själva tågen (typ värsta om-certifieringskravet om man "lånar" "stäng dörrarna"-signalen till någon ytterligare funktion), men det innebär inte att det tekniskt är omöjligt. Hade det varit i Berlin (eller städer med liknande system) så hade man helt fräckt kunnat ha sensorer på plattformen som känner av blinkande rött ljus (som både u-bahn och s-bahn har ovanför dörrarnas insida vid dörrstängning). I Stockholm kanske det skulle funka att känna av tut-ljudet vid dörrstängning (fast risken för att felaktigt trigga på tåg på annat spår är rätt stor, framförallt på alla stationer där två spår delar en plattform. Å tredje sidan kan man ju lätt göra så att detekteringen på lätt-falsktriggande stationer bara är aktiv om det inte står två tåg inne samtidigt).
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [SL] Utrop efter tågets avfärd

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Förvisso, men å andra sidan så är det tekniskt sett fullt möjligt (och inte heller särskilt svårt) att konstruera ett system som avbryter ett utrop så fort föraren indikerar att tåget ska börja rulla (t.ex. när dörrarna börjar stängas). Jag inser att det säkert ingår skitdyr byråkrati att göra ändringar på själva tågen (typ värsta om-certifieringskravet om man "lånar" "stäng dörrarna"-signalen till någon ytterligare funktion), men det innebär inte att det tekniskt är omöjligt. Hade det varit i Berlin (eller städer med liknande system) så hade man helt fräckt kunnat ha sensorer på plattformen som känner av blinkande rött ljus (som både u-bahn och s-bahn har ovanför dörrarnas insida vid dörrstängning). I Stockholm kanske det skulle funka att känna av tut-ljudet vid dörrstängning (fast risken för att felaktigt trigga på tåg på annat spår är rätt stor, framförallt på alla stationer där två spår delar en plattform. Å tredje sidan kan man ju lätt göra så att detekteringen på lätt-falsktriggande stationer bara är aktiv om det inte står två tåg inne samtidigt).
Orka... Betydligt enklare är väl i så fall att ha nån funktion som upprättar statistik över tågens uppehållstider vid olika tider på dygnet och som använder dessa data för att stänga av utropet när tåget har stått den genomsnittliga tiden minus den tid det normalt tar att stänga dörrarna och köra så långt att tågets avgång registreras av systemet. Men det känns ändå som överdriven lyx...
Skriv svar