Hmm... Den ska visa aktuell vägtullstaxa för stambanan? Nähä.kildor skrev:Nej, men det hade varit kul med en mätare som kunde tala om hur många personer det finns på plattformen![]()
Försöket syftar till att undersöka förutsättningarna för ett "tillbehör" som planeras att byggas i samband med ett visst mångmiljardprojekt i staden (dock inte just på den här stationen).
Bildgåta - vad och var?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Bildgåta - vad och var?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Bildgåta - vad och var?
Det ser ju inte ut som en decibelmätare heller med tanke på citybanan så.. 

Re: Bildgåta - vad och var?
Antalet centimeter kvar till U-tavlan. Test inför eventuella dörrar på plattformarna på Citybanan?
//Rojje
//Rojje
Re: Bildgåta - vad och var?
U-tavlan sitter ju längre bak så då vore ju "räkneverket" överflödigt?rojje skrev:Antalet centimeter kvar till U-tavlan. Test inför eventuella dörrar på plattformarna på Citybanan?
//Rojje
Re: Bildgåta - vad och var?
Man ser väl displayen när man är i närheten av U-tavlan?Sparkfot skrev:U-tavlan sitter ju längre bak så då vore ju "räkneverket" överflödigt?rojje skrev:Antalet centimeter kvar till U-tavlan. Test inför eventuella dörrar på plattformarna på Citybanan?
//Rojje
Re: Bildgåta - vad och var?
Ja, det gör man. Tanken är alltså att apparaten ska hjälpa föraren att precisionsstanna vid u-tavlan. Eventuella plattformsdörrar kommer nämligen kräva att man stannar med en precision på +/- 50 centimeter, och i X60 är det inte helt lätt att se var man har fronten eftersom föraren sitter en bit ifrån frontrutan.
Siffertavlan visar antal meter till u-tavlan. När tåget är närmare än 10 meter kommer vita streck att börja lysa i den undre boxen och som successivt flyttar sig neråt. När tåget är inom felmarginalen lyser någon av de vita prickarna, och om tåget befinner sig exakt vid u-tavlan lyser det vita strecket mellan prickarna.
Siffertavlan visar antal meter till u-tavlan. När tåget är närmare än 10 meter kommer vita streck att börja lysa i den undre boxen och som successivt flyttar sig neråt. När tåget är inom felmarginalen lyser någon av de vita prickarna, och om tåget befinner sig exakt vid u-tavlan lyser det vita strecket mellan prickarna.
Re: Bildgåta - vad och var?
Det blir säkert bra! Men hur gör man när stationen används för andra fordonstyper? SJ- och Tim-tåg t.ex.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bildgåta - vad och var?
Det gör man inte! Citybanan kommer bara att användas för pendeltågen.LÅ1 skrev:Det blir säkert bra! Men hur gör man när stationen används för andra fordonstyper? SJ- och Tim-tåg t.ex.
Re: Bildgåta - vad och var?
Tänkte lite fel! Hade Södra station framför ögonen!kildor skrev:Det gör man inte! Citybanan kommer bara att användas för pendeltågen.LÅ1 skrev:Det blir säkert bra! Men hur gör man när stationen används för andra fordonstyper? SJ- och Tim-tåg t.ex.

Men planerar man inte att regionaltrafik, typ Tim, också skall utnyttja Citybanan? Men om så sker, och kapaciteten räcker, så blir det väl inte med dagens tåg, och då har man ju möjlighet att se till att dörrarna hamnar rätt, redan när tågen byggs!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Bildgåta - vad och var?
Jag ser ingen anledning till att man skulle vilja köra regionaltrafiken på Citybanan. Till att börja med kommer stationerna i Citybanan vara ett SL-område innanför spärrar, vilket i så fall kräver att man samordnar taxesystemet (vilket i och för sig vore bra). Men framförallt är, och kommer sannolikt pendeltågen fortfarande stå för mer än hälften av alla tåg genom Stockholm. Då finns det ingen poäng med att köra ännu fler tåg där nere. Regionaltågen körs med fördel ovan jord, och har där större möjligheter att expandera och utöka turtätheten.LÅ1 skrev:Men planerar man inte att regionaltrafik, typ Tim, också skall utnyttja Citybanan? Men om så sker, och kapaciteten räcker, så blir det väl inte med dagens tåg, och då har man ju möjlighet att se till att dörrarna hamnar rätt, redan när tågen byggs!
Re: Bildgåta - vad och var?
Kanske det. Men finns det plattformsväggar med "dynamiska öppningar"? Hur skulle en sådan fungera rent praktiskt?Inge skrev:Men om man nu ändå har en exakt mätning av var tåget befinner sig så skulle man kunna bygga väggen med dynamiska öppningar och programmera den så att den öppnar på rätt ställen. Det skulle även innebära att man kunde programmera den för flera tågtyper.
Rent allmänt är det nog lättare och billigare att bygga plattformsdörrar/väggar från början i en helt ny station än att bygga till det till en befintlig.Inge skrev:Även Södra Station skulle behöva väggar av något slag, men det kanske är besvärligt av brandtekniska skäl eller så?