Om Berlin U-bahn (U55 mm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Om Berlin U-bahn (U55 mm)

Inlägg av LÅ1 »

Efter att denna tråd legat i dvala i drygt två år kanske det kan vara dags att väcka den till liv!

Hittade en BVG-sida med bilder som visar hur man lyfter bort fordon från U55!

(Vet att en del föredrar att man startar ny tråd, men jag delar inte den uppfattningen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant, det närmar sig!

Men VARFÖR heter inte U-bahn-stationen (Brandenburger Tor) likadant som S-bahn-stationen (Unter den Linden) invid?
http://www.bvg.de/index.php/de/Extra/We ... /id/152555
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Men VARFÖR heter inte U-bahn-stationen (Brandenburger Tor) likadant som S-bahn-stationen (Unter den Linden) invid?
Reagerade på det också först. Men antagligen är det för att linjen planeras att någon gång i framtiden förlängas under Unter den Linden i hela dess längd och sedan vidare till Alex. Och då får den mer än en station vid Unter den Linden!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Men VARFÖR heter inte U-bahn-stationen (Brandenburger Tor) likadant som S-bahn-stationen (Unter den Linden) invid?
Reagerade på det också först. Men antagligen är det för att linjen planeras att någon gång i framtiden förlängas under Unter den Linden i hela dess längd och sedan vidare till Alex. Och då får den mer än en station vid Unter den Linden!
Sant, fast då borde väl S-bahn-stationen också döpas om eftersom båda bansystemen annonseras som i stort sett en enhet mot allmänheten. Fast vem vet, det kanske blir namnändring även där när U55 kommer på rull, eller senast när U55 ansluts och döps om till U5. Den som lever får se...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag hittade tecken på att det faktiskt framöver även blir en station som kommer att heta Unter den Linden och finnas där man korsar U6:
http://www.baustellen-doku.info/projekt ... berlin.php

(bilder:http://www.baustellen-doku.info/projekt ... erlin.html

På den här bilden har man inte satt ut nåt namn på S-bahn-stationen. Kan man gissa att man byter namn på s-bahn-stationen innan U-unter-den-liden har byggts?
http://www.baustellen-doku.info/projekt ... geplan.jpg

Webbsidan jag länkar till här är för övrigt rätt intressant om man vill se bilder på spårrelaterade byggen i bl.a. Berlintrakten.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev: På den här bilden har man inte satt ut nåt namn på S-bahn-stationen. Kan man gissa att man byter namn på s-bahn-stationen innan U-unter-den-liden har byggts?
Jag är inte övertygad! Men man kan ju hoppas!
Det blir tre stationer på den sträckan som inte byggs nu! Blir ganska tätt. Men det är det ju på andra linjer inne i Berlin också. Man lyckas undvika att gå under hus hela sträckan, så länge inget byggs på slottsplatsen. Och bygger man något där, t.ex. en kopia av det gamla slottet, så förbereder man förstås för U-bahn under byggnaden.

På kartan i sista länken ser man en gammal spårvägstunnel. Vid Bebelplatz.

Tack för länkarna!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tittar man på Google Earth ser det ut som om något byggs på slottets plats. Eller så är det källaren på Palast der Republik som rivs?

Enligt engelskspråkiga Wikipedia så skall slottets fasad återuppguggas:
Wikipedia skrev:In 2007, the Bundestag (German parliament) made a definitive decision about the reconstruction. According to this, three façades of the palace will be rebuilt, but the interior will be a modern one. Work on the Humboldtforum, as the new palace will be called, will begin in 2010. Off-site stonemasonry has already commenced
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hittade några bilder från de nya, ännu ej öppnade, stationerna på U55! Denna Skyscrapercity-tråd innehåller även annat. De aktuella bilderna finns knapt halvägs ner i trådens sida 1! (Hittade inget sätt att länka direkt till det aktuella inlägget.)

Här är länken
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

LÅ1 skrev:Hittade några bilder från de nya, ännu ej öppnade, stationerna på U55! Denna Skyscrapercity-tråd innehåller även annat. De aktuella bilderna finns knapt halvägs ner i trådens sida 1! (Hittade inget sätt att länka direkt till det aktuella inlägget.)

Här är länken
Menade du det här inlägget?

Klicka på inläggsnumret (upp till höger) för direktlänk.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Zawaq skrev:Menade du det här inlägget?

Klicka på inläggsnumret (upp till höger) för direktlänk.
Tack! Visst var det det inlägget!
(Att jag inte hittade länken var nog för att just det inlägget var bredare än min skärm. Jag har ju hittat direktlänkar på det sättet förr!)

Men nu ser jag att det fanns fler bilder från U55, i samma tråd. Här!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:
M_M skrev: På den här bilden har man inte satt ut nåt namn på S-bahn-stationen. Kan man gissa att man byter namn på s-bahn-stationen innan U-unter-den-liden har byggts?
Nu har jag hittat tecken som tyder på att man byter namn på S-bahnstationen! Se här! På denna linjekartan heter stationen Brandenburger Tor (Unter den Linden)

Enligt samma linjekarta öppnas U55 på lördag!
antaeus

Inlägg av antaeus »

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:
Nu har jag hittat tecken som tyder på att man byter namn på S-bahnstationen! Se här! På denna linjekartan heter stationen Brandenburger Tor (Unter den Linden)

Enligt samma linjekarta öppnas U55 på lördag!
Japp, det stämmer: efter många om och med blir det till slut av!

Stationen Unter den Linden kommer att ha ett dubbelnamn en period (då det även är en S-Bahnstation) så att även äldre berlinare kommer att stiga av vid rätt station ;)
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
antaeus

Inlägg av antaeus »

LÅ1 skrev:
Det blir tre stationer på den sträckan som inte byggs nu! Blir ganska tätt. Men det är det ju på andra linjer inne i Berlin också. Man lyckas undvika att gå under hus hela sträckan, så länge inget byggs på slottsplatsen. Och bygger man något där, t.ex. en kopia av det gamla slottet, så förbereder man förstås för U-bahn under byggnaden.

På kartan i sista länken ser man en gammal spårvägstunnel. Vid Bebelplatz.

Tack för länkarna!
Även S-Bahnstationen (Unter den Linden) kommer att byta namn till Brandenburger Tor och senare U6 kommer att byta namn på stationen Französische Strasse till Unter den Linden då man får bytespunkt till kommande U5.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

antaeus skrev:Även S-Bahnstationen (Unter den Linden) kommer att byta namn till Brandenburger Tor och senare U6 kommer att byta namn på stationen Französische Strasse till Unter den Linden då man får bytespunkt till kommande U5.
Stationen tycks heta S+U Brandenburger Tor numera. Alltså nytt namn på S-bahn-stationen.

Man har också börjat bygga sammanbindningen mellan U5 och U55. I alla fall enligt Urbanrail.net. ("Since April 2010, the missing section between Alexanderplatz and Brandenburger Tor has been under construction")
Eller tolkar jag "under construction" fel? Man kanske bara håller på att rita och planera?

Hittade en tråd i Skyscrapercity om sammanbyggnaden av U55 och U5. Mycke text. Har inte plöjt igenom den.
Skriv svar