Pedalvagnarna i Göteborg - vilket är största serien?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Pedalvagnarna i Göteborg - vilket är största serien?
I det senast numret av Ringlinjens eminenta tidning så finner vi en omfångsrik, faktaspäckad, rikt illustrerad och mycket läsvärd artikel om pedalvagnarna i Göteborg. I sig en jätteprestation att få ihop det materialet - man gratulerar!
Nu en fundering: M25 med sina senare systrar/bröder av samma koncept blev ju till slut en mycket stor vagnsserie. En av de största i Sverige hittills. Nu undras: Vilken kan anses vara vårt lands största serie av spårfordon för lokaltrafik av samma koncept? Är det serien C1 - C2 - C3 i Stockholms tunnelbana, dvs 450 st enheter? Eller skall man räkna på ett annat sätt? C20 blir t ex "bara" 271 st enheter när leveranserna är fullföljda, men om man räknar på antalet längdmeter tunnelvagn, så är C20-serien större än CX-serien, eftersom en C20 i längd motsvarar 2,67 st CX, dvs att C20 omräknat i CX-ekvivalenter är en serie på 723 st "enheter".
Vad sägs? Hur skall man räkna en serie och vilken kan anses vara den största? Något att filosofera över till eftermiddagskaffet!
/Räknande Ragge
Nu en fundering: M25 med sina senare systrar/bröder av samma koncept blev ju till slut en mycket stor vagnsserie. En av de största i Sverige hittills. Nu undras: Vilken kan anses vara vårt lands största serie av spårfordon för lokaltrafik av samma koncept? Är det serien C1 - C2 - C3 i Stockholms tunnelbana, dvs 450 st enheter? Eller skall man räkna på ett annat sätt? C20 blir t ex "bara" 271 st enheter när leveranserna är fullföljda, men om man räknar på antalet längdmeter tunnelvagn, så är C20-serien större än CX-serien, eftersom en C20 i längd motsvarar 2,67 st CX, dvs att C20 omräknat i CX-ekvivalenter är en serie på 723 st "enheter".
Vad sägs? Hur skall man räkna en serie och vilken kan anses vara den största? Något att filosofera över till eftermiddagskaffet!
/Räknande Ragge
Re: Pedalvagnarna i Göteborg - vilket är största serien?
Låt oss då tillägga att artiklarna avhandlar egentligen enbart M25, i pedalvagnsfamiljen ingår även M24, M28, M29 och M28:s kusin M67 i Norrköping.Ragnar T skrev:I det senast numret av Ringlinjens eminenta tidning så finner vi en omfångsrik, faktaspäckad, rikt illustrerad och mycket läsvärd artikel om pedalvagnarna i Göteborg. I sig en jätteprestation att få ihop det materialet - man gratulerar!
/Räknande Ragge
Totalt har Göteborg haft 5 M24:or, 125 M25:or, 70 M28, 60 M29:or
in alles 260 vagnar. M25/M28/M29 är multipelkörbara.
(M24:orna var testvagnar som under leveransen av M25 byggdes om till M23) Men betänk då också att det är större släktskap mellan M67 och M28 än mellan M28 och M25/M29!
I Göteborg är konglomeratet M1-M4-M5-S2-S8 (Man har byggt om mellan dessa typer det finns vagnar som är levererade som M1:or och har skrotats som M5:or samtidigt som de varit både M4:or och S2:a
Som mest fanns det 156 M4:a vagnar. (Både levererade som M1 och som M4)
Därtill 20 vagnar som levererades direkt som M5.
S2:or som byggdes om till S5:or: 26st
S:a 202 vagnar.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
- Reimersholme71
- Kontakt:
C5?
C1-C6 minus 8 C5 antar jag?Harald skrev:Räknar man M25, M28 och M29 som en serie så tycker jag nog att man även kan räkna C1-C6 som en serie. Hur många vagnar blir det?
enligt Stockholmstyper (tack till Bruse et.al.) -- blir det 788 vagnar? Kan det vara möjligt eller har jag räknat fel?
Martin
Re: C5?
Nej det är just det man inte skall.Reimersholme71 skrev:C1-C6 minus 8 C5 antar jag?Harald skrev:Räknar man M25, M28 och M29 som en serie så tycker jag nog att man även kan räkna C1-C6 som en serie. Hur många vagnar blir det?
enligt Stockholmstyper (tack till Bruse et.al.) -- blir det 788 vagnar? Kan det vara möjligt eller har jag räknat fel?
Martin
Om M25/M28/M29 skall anses som en familj så skall baske mig C1-C2-C3-C4-C5-C6 anses som en familj. Basta.
Vagnserie
Endast C1-C4 kan anses vara en serie alltså 650 vagnar. C5 är en helt annan vagntyp med annat pådrag mm. C6 osv är även de så skilda från C1-C4 att dom inte kan räknas hit.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Vagnserie
Och utanpåliggande dörrar!17AGR skrev:C5 är en helt annan vagntyp med annat pådrag mm.
Re: Vagnserie
Det är just därför man skall räkna in C6 i den serien om man vill räkna M28 och M25/M29 som en serie. Det är nämligen helt olika vagnar, enda likheten är att de för en otränad ser formmässigt lika ut och är hyffsat multipelkörbara med varandra, något som väl också gäller för exempelvis en kombination av C4 och C5.17AGR skrev:Endast C1-C4 kan anses vara en serie alltså 650 vagnar. C5 är en helt annan vagntyp med annat pådrag mm. C6 osv är även de så skilda från C1-C4 att dom inte kan räknas hit.
Tittar man tekniskt på det hela så kan man säga att M25 är en apelsin och M28 är ett äpple i ett apelsinskal. M29 kan i så fall sägas vara en blodapelsin eftersom den har mycket, men inte allt gemensamt med M25.
/Tony
Med reservation för tyckfel.