Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanan - Molnby-Arlanda färdig 2014?
Tja... Det kan väl vara trevligt. Men vem ska betala kalaset? (2-3 miljarder??)
Det jag funderar på är hur det är tänkt att banan ska korsa taxibanan som förbinder bana 1 och bana 3 på Arlanda. Om man tittar på hitta.se:s satellitbilder verkar det som att det finns en ledig "lucka" till höger om motorvägen, men den kanske är tänkt att användas till något annat. Eller har de tänkt att järnvägen ska gå över taxibanan? Man kan knappast gå så djupt om ändstationen ska ligga på högbana vid Sky City.
Är eniros bilder föråldrade? Vilken är bana 1, 2 och 3?essin skrev:Det jag funderar på är hur det är tänkt att banan ska korsa taxibanan som förbinder bana 1 och bana 3 på Arlanda. Om man tittar på hitta.se:s satellitbilder verkar det som att det finns en ledig "lucka" till höger om motorvägen, men den kanske är tänkt att användas till något annat. Eller har de tänkt att järnvägen ska gå över taxibanan? Man kan knappast gå så djupt om ändstationen ska ligga på högbana vid Sky City.
(Dåligt skämt: behövs taxibana när man har tågbana?

Det verkar vara de 3 start- och landningsbanorna som menas.M_M skrev: Är eniros bilder föråldrade? Vilken är bana 1, 2 och 3?
(Dåligt skämt: behövs taxibana när man har tågbana?)
Taxibanor behövs de också eftersom de förbinder ovannämnda banor till terminalerna.
Eniros flygbilder (men inte kartorna) är föråldrade ja, där är bana 3 (den sydöstra start- och landningsbanan) under byggnad, och bara förberedande arbeten har gjorts för taxibanan som korsar motorvägen. Bana 1 är den västra start- och landningsbanan, bana 2 den nordöstra.C30 skrev:Det verkar vara de 3 start- och landningsbanorna som menas.M_M skrev: Är eniros bilder föråldrade? Vilken är bana 1, 2 och 3?
(Dåligt skämt: behövs taxibana när man har tågbana?)
Taxibanor behövs de också eftersom de förbinder ovannämnda banor till terminalerna.
En bana till Arlanda... Det kunde jag aldrig ana.
men med de pengarna borde man återuppbygga sträckan till rimbo.
vilket jag tycker är bättre. pendeln kan ta hand om arlanda istället.
Vilken pendel?charmander skrev:En bana till Arlanda... Det kunde jag aldrig ana.
Förmodligen SL:s pendeltåg, som man undersöker möjligheten att förlänga till Uppsala via Arlanda.
-
På vilket sätt är det bättre? Om de cirka 175 000 boende inom RB:s influensområde (Danderyds, Täby, Vallentuna och Österåkers kommuner, samt kanske även några kring Östra station) får snabbare och smidigare förbindelser med Arlanda (förutom flygplatsen även en av landets största arbetsplatsområden och med station för fjärrtåg) borde det vara samhällsekonomiskt bättre satsade pengar än att bygga till Rimbo (cirka 5000 inv). Nu har man väl inte hunnit räkna så mycket på det här projektet än. Men det verkar faktiskt intressant.charmander skrev:En bana till Arlanda... Det kunde jag aldrig ana.
Förstår inte vad det har med de boende längs Roslagsbanan att göra.kildor skrev:Förmodligen SL:s pendeltåg, som man undersöker möjligheten att förlänga till Uppsala via Arlanda.
Verkar jätte bra . Min farmor bor i Täby och då kan hon flyga snabare . Nu måste hon ta taxi jämt . När hon flyger .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Arlanda är intressant då det är en väldigt resestark station om roslagsbanan skulle dras dit vilket förhoppningsvis inte belastar tågen altför hårt om resenärer från arlanda kliver av längs spåret och resenärer mot stockholm kliver på.
Dock skulle en sådan här satsning om den genomfördes indirekt med högre STH på Kårstagrenen leda till att en Rimbo förlänging kan bli mer aktuell om tågen har 50% högre STH än idag.
Dock skulle en sådan här satsning om den genomfördes indirekt med högre STH på Kårstagrenen leda till att en Rimbo förlänging kan bli mer aktuell om tågen har 50% högre STH än idag.
Precis, en stor fördel, man ökar resandet i riktning emot den vanliga rusningen. Annars brukar mycket som händer kring banorna öka resandet i den normala rusningsriktningen (tänker på fler bostäder, fler tåg).Darkwand skrev:Arlanda är intressant då det är en väldigt resestark station om roslagsbanan skulle dras dit vilket förhoppningsvis inte belastar tågen altför hårt om resenärer från arlanda kliver av längs spåret och resenärer mot stockholm kliver på.
Jag undrar det, det skulle nog öka intresset från Rimbo/Norrtälje att få Rimbo-förlängningen om det gick snabbare tåg. Men risken är att Arlandadelen blir prioriterad och att Kårstagrenen får färre tåg (fast snabbare) än idag. Den som lever får se. Det lär dock ta mer än 5 år, OM det sker.Darkwand skrev:Dock skulle en sådan här satsning om den genomfördes indirekt med högre STH på Kårstagrenen leda till att en Rimbo förlänging kan bli mer aktuell om tågen har 50% högre STH än idag.
- Erik Sandblom
kildor skrev:Tja... Det kan väl vara trevligt. Men vem ska betala kalaset? (2-3 miljarder??)
Det låter dyrt för en kort spårsnutt genom obefolkat område, även om man räknar in sista biten till Sky City.
Det kanske förklaras av att de vill höja sth från 80 till 120. Hur lång sträcka gäller hastighetshöjningen?
Hur är det med kapacitén söder om en tänkt grenpunkt, är det dubbelspår hela vägen där?Chrille B skrev:Precis, en stor fördel, man ökar resandet i riktning emot den vanliga rusningen. Annars brukar mycket som händer kring banorna öka resandet i den normala rusningsriktningen (tänker på fler bostäder, fler tåg).Darkwand skrev:Arlanda är intressant då det är en väldigt resestark station om roslagsbanan skulle dras dit vilket förhoppningsvis inte belastar tågen altför hårt om resenärer från arlanda kliver av längs spåret och resenärer mot stockholm kliver på.Jag undrar det, det skulle nog öka intresset från Rimbo/Norrtälje att få Rimbo-förlängningen om det gick snabbare tåg. Men risken är att Arlandadelen blir prioriterad och att Kårstagrenen får färre tåg (fast snabbare) än idag. Den som lever får se. Det lär dock ta mer än 5 år, OM det sker.Darkwand skrev:Dock skulle en sådan här satsning om den genomfördes indirekt med högre STH på Kårstagrenen leda till att en Rimbo förlänging kan bli mer aktuell om tågen har 50% högre STH än idag.
Nej, det är i princip dubbelspår söder om dagens grenpunkter plus en kort sträcka ut på den hårdast trafikerade grenen (Roslags Näsby-Täby centrum-Galoppfältet).M_M skrev:Hur är det med kapacitén söder om en tänkt grenpunkt, är det dubbelspår hela vägen där?
Trafikupplägget på Roslagsbanan är komplicerat. Man har tre grenar, tågen stannar olika beroende på vilken gren de går på och dessutom har man snabbtåg som stannar på ännu färre platser. Tidtabellen är gjord för att passa mötesplatserna ute på grenarna och för att ha mesta möjliga trafik. Störningskänsligt.
Förutom enkelspåren finns det två stora begränsningar. Dels hur mycket trafik man kan pressa in i dubbelspåret. Teoretiskt max är 30 tåg i vardera riktningen, men eftersom olika tåg gör olika uppehåll på dubbelspårssträckan så ligger det praktiska maximat lägre. I dagsläget går det som mest ut 16 eller 18 tåg från östra station i det värsta rusningstimmen. Det kanske kan ökas något, men skall man trafikera en gren till så finns en klar risk att något tåg till Arlanda måste "tas" från någon annan destination.
Begränsning två är hur man prioriterar tåg vid grenpunkterna. Prioriteringen måste göras dels beroende på mötespunkterna på enkelspåret, dels beroende på hur snabba tågen är (antalet uppehåll bortom grenpunkten). I dagsläget prioriteras normalt Vallentuna/Kårsta-grenen framför Österåker/Österskärs-grenen eftersom tågen på den senare normalt gör fler uppehåll. Och Näsbyparks-grenen prioriteras lägst, eftersom man gör fler uppehåll relativt sin sträcka. Vid en försening på Vallentuna-grenen prioriteras de andra linjerna ner och tåg på dessa kan få vänta vid grenpunkten.
Hur gör man vid en ny gren? Förmodligen gör tåg på "Arlanda-grenen" färre uppehåll och prioriteras framför Kårsta-grenen.
Hoppas inte det här svaret var alltför förvirrande. Men det var de två begränsningarna jag tänkte på när jag skrev ovanstående svar.
Detta skulle ju lösas ganska snabbt om Näsby Park-linjen blev utspikad och konverterad till spårväg, som anslöts till tvärbana Norr Solna.Chrille B skrev:Nej, det är i princip dubbelspår söder om dagens grenpunkter plus en kort sträcka ut på den hårdast trafikerade grenen (Roslags Näsby-Täby centrum-Galoppfältet).M_M skrev:Hur är det med kapacitén söder om en tänkt grenpunkt, är det dubbelspår hela vägen där?
Trafikupplägget på Roslagsbanan är komplicerat. Man har tre grenar, tågen stannar olika beroende på vilken gren de går på och dessutom har man snabbtåg som stannar på ännu färre platser. Tidtabellen är gjord för att passa mötesplatserna ute på grenarna och för att ha mesta möjliga trafik. Störningskänsligt.
Förutom enkelspåren finns det två stora begränsningar. Dels hur mycket trafik man kan pressa in i dubbelspåret. Teoretiskt max är 30 tåg i vardera riktningen, men eftersom olika tåg gör olika uppehåll på dubbelspårssträckan så ligger det praktiska maximat lägre. I dagsläget går det som mest ut 16 eller 18 tåg från östra station i det värsta rusningstimmen. Det kanske kan ökas något, men skall man trafikera en gren till så finns en klar risk att något tåg till Arlanda måste "tas" från någon annan destination.
Begränsning två är hur man prioriterar tåg vid grenpunkterna. Prioriteringen måste göras dels beroende på mötespunkterna på enkelspåret, dels beroende på hur snabba tågen är (antalet uppehåll bortom grenpunkten). I dagsläget prioriteras normalt Vallentuna/Kårsta-grenen framför Österåker/Österskärs-grenen eftersom tågen på den senare normalt gör fler uppehåll. Och Näsbyparks-grenen prioriteras lägst, eftersom man gör fler uppehåll relativt sin sträcka. Vid en försening på Vallentuna-grenen prioriteras de andra linjerna ner och tåg på dessa kan få vänta vid grenpunkten.
Hur gör man vid en ny gren? Förmodligen gör tåg på "Arlanda-grenen" färre uppehåll och prioriteras framför Kårsta-grenen.
Hoppas inte det här svaret var alltför förvirrande. Men det var de två begränsningarna jag tänkte på när jag skrev ovanstående svar.
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
Jamen det är ju det jag har sagt hela tidenKantorn skrev:Detta skulle ju lösas ganska snabbt om Näsby Park-linjen blev utspikad och konverterad till spårväg, som anslöts till tvärbana Norr Solna.Chrille B skrev:Nej, det är i princip dubbelspår söder om dagens grenpunkter plus en kort sträcka ut på den hårdast trafikerade grenen (Roslags Näsby-Täby centrum-Galoppfältet).M_M skrev:Hur är det med kapacitén söder om en tänkt grenpunkt, är det dubbelspår hela vägen där?

Nä allvarligt talat, va smart! Spårvägar brukar vara dubbelspåriga vilket jag misstänker att Näsbyparklinjen inte är. Men varför tänka så konventionellt? En del vagnar kan dras ut till Näsby Park, andra inte.
Helt klart är att Näsbypark-spåret är enkelspårigt. Så när som på Altorp (tror jag). Inte ens ändstationen (-hållplatsen, med tanke på avsaknad av växlar?) är dubbelspårig. Men om Tvärbanan Norr Solna dras vidare till Danderyds Sjukhus - Djursholms Ösby - Näsbypark så kan man ju låta så många tåg gå till Näsbypark som visar sig behövas, resten vända i Djursholms Ösby. Om man inte återuppbygger Eddavägen (kollade just på Eniros flygfotobilder, det tycks mig som om den sträckan är lättuppbygd, på bekostnad av en cykelled förstås, och med kamp mot massa nimbysar...), om man gör det kan man låta några tåg gå den vägen.Erik Sandblom skrev:Jamen det är ju det jag har sagt hela tidenKantorn skrev:Detta skulle ju lösas ganska snabbt om Näsby Park-linjen blev utspikad och konverterad till spårväg, som anslöts till tvärbana Norr Solna.![]()
![]()
Nä allvarligt talat, va smart! Spårvägar brukar vara dubbelspåriga vilket jag misstänker att Näsbyparklinjen inte är. Men varför tänka så konventionellt? En del vagnar kan dras ut till Näsby Park, andra inte.
NB: Med tåg menar jag spårvagnståg
Professionell tyckare