Skarpnäck har både rulltrappa för de som ska upp från plattformen till mellansektionen och vanliga trappor för de som ska ner från mellansektionen till plattformen.djth skrev:Massor på röda och blå linjerna. Om du måste ha ett grönt exempel: Skarpnäck.bruse skrev:Men finns det verkligen stationer som inte har vanliga trappor brevid rulltrapporna? Jag kan inte minnas några, vilka är det.
Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Ja så för alla trafikanter som har ärenden till mellansektionen är det inga problem.Sparkfot skrev:Skarpnäck har både rulltrappa för de som ska upp från plattformen till mellansektionen och vanliga trappor för de som ska ner från mellansektionen till plattformen.djth skrev:Massor på röda och blå linjerna. Om du måste ha ett grönt exempel: Skarpnäck.bruse skrev:Men finns det verkligen stationer som inte har vanliga trappor brevid rulltrapporna? Jag kan inte minnas några, vilka är det.


Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
DJTH:
Och utöver det så finns det ju självklart hiss upp till biljetthallen.
Och utöver det så finns det ju självklart hiss upp till biljetthallen.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Fler gröna exempel på rak arm:djth skrev:Massor på röda och blå linjerna. Om du måste ha ett grönt exempel: Skarpnäck.bruse skrev:Men finns det verkligen stationer som inte har vanliga trappor brevid rulltrapporna? Jag kan inte minnas några, vilka är det.
- Bagarmossen
- Fridhemsplan (iofs har vanliga trappor ner till blå linjen, men går ej att ta sig upp till marknivå utan rulltrappor eller hiss hur man än går)
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Din argumentation liknar den som cannabisförespråkare brukar ha - bara för att en sak (drog/alkohol) är laglig ska vi legalisera en annan sak (drog/cannabis).bruse skrev: En barnvagn är bredare än vad en cykel är över pedalerna. Mao blockerar en barnvagn i en rulltrappa mer än en cykel i en rulltrappa. Sen ska vi inte prata om dubbelbarnvagnar, ska de då också förbjudas, för att de är ivägen? Tycker det hela känns liiite godtyckligt.
Det går utmärkt att klara sig utan barnvagn, vet flera som aldrig haft barnvagn, utan burit sitt barn i sjal, och sen barnet att gå vid ett. Finns ju barn som är uppåt 4-5 som sitter nedklämda i barnvagn. Har dom nån sjukdom,, borde de sitta i en rullstol istället. Som ju också är bred och blockerar en rulltrappa helt. Just det... hehe...
Då säkerheten är det viktigaste i tunnelbanan ska antalet föremål som påverkar säkerheten negativt hållas nere. Vi är nog alla överens om att det behövs trafikanter i tunnelbanan vilket är en säkerhetsrisk men en som vi får acceptera. Sedan kan man ha långa diskussioner om vad mer som ska tillåtas, min filosofi är att så lite som möjligt som påverkar säkerheten ska hållas från tunnelbanan. För egen del skulle jag inte ha något emot att barnvagnar inte var tillåta i tunnelbanan men jag kan förstå att fler människor har nytta av en barnvagn av en cykel i tunnelbanan.
Att åka rulltrappa med en rullstol är inte att rekommendera av säkerhetsskäl för den som sitter i rullstolen i första hand.
På rak arm kommer jag på Kungsträdgården, Solna, T-Centralen (visa uppgångar), Fridhemsplan, Rådhuset(?), Östermalnstorg, Tekniska Högskolan, Slussen (en uppgång) plus en hel del andra. Med andra ord finns det ett stort antal stationer/uppgångar som inte har annat än hiss/rulltrappa, tillräckligt många för att det måste tas hänsyn till.bruse skrev:Men finns det verkligen stationer som inte har vanliga trappor brevid rulltrapporna? Jag kan inte minnas några, vilka är det.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Östermalmstorgs södra uppgång har trappor brevid rulltrappan.Tranquility skrev:Din argumentation liknar den som cannabisförespråkare brukar ha - bara för att en sak (drog/alkohol) är laglig ska vi legalisera en annan sak (drog/cannabis).bruse skrev: En barnvagn är bredare än vad en cykel är över pedalerna. Mao blockerar en barnvagn i en rulltrappa mer än en cykel i en rulltrappa. Sen ska vi inte prata om dubbelbarnvagnar, ska de då också förbjudas, för att de är ivägen? Tycker det hela känns liiite godtyckligt.
Det går utmärkt att klara sig utan barnvagn, vet flera som aldrig haft barnvagn, utan burit sitt barn i sjal, och sen barnet att gå vid ett. Finns ju barn som är uppåt 4-5 som sitter nedklämda i barnvagn. Har dom nån sjukdom,, borde de sitta i en rullstol istället. Som ju också är bred och blockerar en rulltrappa helt. Just det... hehe...
Då säkerheten är det viktigaste i tunnelbanan ska antalet föremål som påverkar säkerheten negativt hållas nere. Vi är nog alla överens om att det behövs trafikanter i tunnelbanan vilket är en säkerhetsrisk men en som vi får acceptera. Sedan kan man ha långa diskussioner om vad mer som ska tillåtas, min filosofi är att så lite som möjligt som påverkar säkerheten ska hållas från tunnelbanan. För egen del skulle jag inte ha något emot att barnvagnar inte var tillåta i tunnelbanan men jag kan förstå att fler människor har nytta av en barnvagn av en cykel i tunnelbanan.
Att åka rulltrappa med en rullstol är inte att rekommendera av säkerhetsskäl för den som sitter i rullstolen i första hand.
På rak arm kommer jag på Kungsträdgården, Solna, T-Centralen (visa uppgångar), Fridhemsplan, Rådhuset(?), Östermalnstorg, Tekniska Högskolan, Slussen (en uppgång) plus en hel del andra. Med andra ord finns det ett stort antal stationer/uppgångar som inte har annat än hiss/rulltrappa, tillräckligt många för att det måste tas hänsyn till.bruse skrev:Men finns det verkligen stationer som inte har vanliga trappor brevid rulltrapporna? Jag kan inte minnas några, vilka är det.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
mitt exempel på varför det är förbud för cyklar i T-banan men tillåtelse med cyklar på P-tågen är just att de är ett hinder då T-tågen går i tunnlar.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Javisst, men nu handlade det ju om exempel på platser på gröna linjen där det finns rulltrappor utan vanliga trappor bredvid.Sparkfot skrev:DJTH:
Och utöver det så finns det ju självklart hiss upp till biljetthallen.
Jag tänkte också på exemplen Bagarmossen och Fridhemsplan som nämnts ovan. Ytterligare några platser är Skanstull norra, nedgången till spår 3/4 på T-Centralen, Slussen södra och mittuppgången på Hötorget. Det finns säkert några till.

Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
men jag tror inte det är det som man förbjuder cyklar i tuben för.
som det har disskuterats tidigare i tråden så är (om jag jämför med pendeln) vagnarna helt enkelt för smala i bredden.
om man breddade ut vagnarna, så de har SB-standard så skulle man få plats med en cykel i bredden brevid ett dörrpar.
eller som man gjorde med ett SB-par, tar bort alla stolar vid änden.
som det har disskuterats tidigare i tråden så är (om jag jämför med pendeln) vagnarna helt enkelt för smala i bredden.
om man breddade ut vagnarna, så de har SB-standard så skulle man få plats med en cykel i bredden brevid ett dörrpar.
eller som man gjorde med ett SB-par, tar bort alla stolar vid änden.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Bredden är inget problem! Vagnarna i Berlins tunnelbana är smalare. Samt spårvagnarna i Bryssel, där man får ta med cyklar in i vagnen.charmander skrev:men jag tror inte det är det som man förbjuder cyklar i tuben för.
som det har disskuterats tidigare i tråden så är (om jag jämför med pendeln) vagnarna helt enkelt för smala i bredden.
om man breddade ut vagnarna, så de har SB-standard så skulle man få plats med en cykel i bredden brevid ett dörrpar.
eller som man gjorde med ett SB-par, tar bort alla stolar vid änden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
P-tågen går även de i tunnlar på vissa sträckor?charmander skrev:mitt exempel på varför det är förbud för cyklar i T-banan men tillåtelse med cyklar på P-tågen är just att de är ett hinder då T-tågen går i tunnlar.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Snart går de väldigt lånt i en tunnel. Tror knappast det har med det att göra.Sparkfot skrev:P-tågen går även de i tunnlar på vissa sträckor?charmander skrev:mitt exempel på varför det är förbud för cyklar i T-banan men tillåtelse med cyklar på P-tågen är just att de är ett hinder då T-tågen går i tunnlar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Det har vel først og fremmest noget at gøre med hvad man (SL) vil acceptere, og ikke meget med hvad der kan lade sig gøre.
I Københavns metro, hvor togene består af en enkelt vogn, der ikke er så bred som Stockholms C 20, og som muligvis også er lidt kortere, kan man tage cykler med. Dog ikke under rusningen. I metroen har flere stationer ikke faste trapper, bare rulletrapper og hiss.
I de nye S-tog er der særlige afsnit til cykler og barnevogne, og der er stativer til at parkere cyklerne i under kørslen.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
I Københavns metro, hvor togene består af en enkelt vogn, der ikke er så bred som Stockholms C 20, og som muligvis også er lidt kortere, kan man tage cykler med. Dog ikke under rusningen. I metroen har flere stationer ikke faste trapper, bare rulletrapper og hiss.
I de nye S-tog er der særlige afsnit til cykler og barnevogne, og der er stativer til at parkere cyklerne i under kørslen.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
då kanske det är hissarna. i köpenhamns Metro så är hissarna mycket bredare än våra.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Nej, det är vilja det handlar om. I Sverige är bilen norm. I Danmark cyklar fler människor, och cyklar och cyklister är mer accepterat. I Sverige anses alal som inte åker bil som onormala och skall jagas till döden.charmander skrev:då kanske det är hissarna. i köpenhamns Metro så är hissarna mycket bredare än våra.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Öhh, det är väl enklast att i förebyggande syfte ge svaret redan på anslag vid stationerna.daniel_s skrev:Nu är ju faktiskt inte världen så svartvit som somliga vill uppfatta den. Det skulle givetvis gå alldeles utmärkt att ha med cyklar på T-banan, på vissa sträckor och på vissa tider. Men man befarar (med viss rätt) att det skulle bli vanligt att såväl tidsmässiga som geografiska gränser överskreds i stor omfattning. Därför gör man det lite enkelt för sig och säger NEJ. Det är trots allt enklare att (inför en trafikant med genomsnittliga kunskaper) besvara frågan om varför man får ha cykel på Saltsjöbanan men inte på tunnelbanan än att besvara frågan om varför man får ha cykeln med i Rågsved kl 14.58 men inte vid Stureby kl 15.03.
Det går utmärkt att hålla reda på att biljetter bara gäller inom vissa zoner och har vissa giltlighetstider, så varför skulle man inte kunna klara av att hantera tids+platsregler för cyklar? Givetvis får man väl ta nån hänsyn till ifall det faktiskt blivit trängsel på icke-rusningstid på en tillåten sträcka så att någon stackare inte lyckats komma av tåget på avsedd station. Sånt torde vara hyffsat ovanligt.
Överträdelse av geografisk gräns och/eller tidsgräns för cykel kan man väl enklast lösa med kontrollavgift på samma sätt som för vanliga biljetters giltlighet?
Det känns som att det är en svårare uppgift att förklara varför man inte får ta med cykel på tunnelbanan alls, ens på de i princip folktomma tågen nära ändstationerna på icke-rusningen, än att förklara att man inte får ta med cykel på de tider då det statistiskt sett ofta är hyffsat många resenärer.
Re: Cykel o.dyl på T-bana, inte okej...
Senast jag tittade på kartan så låg alla de där stationerna hyffsat centralt. Den aktuella frågan är väl att tillåta cyklar på ytterdelarna av tunnelbanenätet?Tranquility skrev:På rak arm kommer jag på Kungsträdgården, Solna, T-Centralen (visa uppgångar), Fridhemsplan, Rådhuset(?), Östermalnstorg, Tekniska Högskolan, Slussen (en uppgång) plus en hel del andra. Med andra ord finns det ett stort antal stationer/uppgångar som inte har annat än hiss/rulltrappa, tillräckligt många för att det måste tas hänsyn till.
... och om så vore fallet så är det väl bara att tillåta cyklar på T-Grön Gullmarsplan-söderut och Alvik-västerut. Ta bort Skarpnäck och övriga stationer som endast har hiss+rulltrappa från tillåtet-området.bruse skrev:Snart går de väldigt lånt i en tunnel. Tror knappast det har med det att göra.Sparkfot skrev:P-tågen går även de i tunnlar på vissa sträckor?charmander skrev:mitt exempel på varför det är förbud för cyklar i T-banan men tillåtelse med cyklar på P-tågen är just att de är ett hinder då T-tågen går i tunnlar.
Folk är inte korkade, de förstår enkla anvisningar som anger vilka stationer man får ta med cykeln till/från. Just att ta med cykeln på kollektivtrafiken är för övrigt en såpass speciell grej att folk antagligen för en gångs skull tar reda på hur det ligger till i förväg.
Bonus: Kom med ett bra argument för att förbjuda cyklar i lågtrafik på stationer där banan går helt i ytsträckning och det finns något mer än hiss+rulltrappa mellan plattform och "utomhus", förutsatt att tågen dessutom byggs om.
De här "boskapsvagnarna" som visats vore väl perfekta för folk att ta sina cyklar på...