Fototips om försvinnade sak i tunnelbanan.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Micke Asklander
- Kontakt:
Fototips om försvinnade sak i tunnelbanan.
I dag är det ju sista dagen det är trafik på ett tag mellan Rådhuset - Kungsträdgården på bana 3 och en sak som ska rivas under stoppet är ju rullbandet mellan bana 3 till bana 1/2, där folk har gått och svurit när det har varit trasigt, eller när folk som inte ville stressa stod fel i det.
Där ska ju en nedgång till citybanan byggas, så passa på att plåta där, för där kommer det se annorlunda ut när det öppnas igen.
Samt det kommer finnas en del chanser att fota arbetståg.
Det blir en mängd transporter från Slakthuset till avstängda delen för avlämning av material, samt hämta upp bland annat en begagnat rullband i delar och annat rivningsmaterial.
Micke
Där ska ju en nedgång till citybanan byggas, så passa på att plåta där, för där kommer det se annorlunda ut när det öppnas igen.
Det blir en mängd transporter från Slakthuset till avstängda delen för avlämning av material, samt hämta upp bland annat en begagnat rullband i delar och annat rivningsmaterial.
Micke
ännu en dag
Re: Fototips om försvinnade sak i tunnelbanan.
Hoppas att de spar konsten som sitter i gången!Micke Asklander skrev:I dag är det ju sista dagen det är trafik på ett tag mellan Rådhuset - Kungsträdgården på bana 3 och en sak som ska rivas under stoppet är ju rullbandet mellan bana 3 till bana 1/2, där folk har gått och svurit när det har varit trasigt, eller när folk som inte ville stressa stod fel i det.
Micke

En annan sak som försvinner från tunnelbanan är ju Banverket banteknik, lämnar även Roslagsbanan från 1/9...
/Daniel
-
Sjutton också... (eller 10 / 11 också)
Såg detta försent. Annars hade jag tagit bilder och filmat för fullt.
Nu är det dock försent. Om jag inte åker dit nu ikväll förstås?
Såg detta försent. Annars hade jag tagit bilder och filmat för fullt.
Nu är det dock försent. Om jag inte åker dit nu ikväll förstås?
Bantekniker
Var i all info står det att Blå gången ska försvinna? på de illustrationer jag sett så finns det fortfarande en lång gång mellan Blåa och RödGröna T-Centralen.
Micke: Kommer det ske arbetståg transporter på dagtid till/från Slakthuset? När Liljeholmen-Fruängen var avstängd så gick det ju en del sådana dagtransporter.
Gången mellan tub1/2 och 3 lär inte försvinna, troligtvis är att dom tar bort "rullbandet" som inte har fungerat vidare bra under åren. Om det kommer en ny eller det bara blir gångtunnel det vet jag inget om. Vi får väl vänta och se!GustavS skrev:Var i all info står det att Blå gången ska försvinna? på de illustrationer jag sett så finns det fortfarande en lång gång mellan Blåa och RödGröna T-Centralen.
- Micke Asklander
- Kontakt:
Har ju faktiskt skrivit att rullbandet ska rivas, inte blå gången.Patrick skrev:Gången mellan tub1/2 och 3 lär inte försvinna, troligtvis är att dom tar bort "rullbandet" som inte har fungerat vidare bra under åren. Om det kommer en ny eller det bara blir gångtunnel det vet jag inget om. Vi får väl vänta och se!GustavS skrev:Var i all info står det att Blå gången ska försvinna? på de illustrationer jag sett så finns det fortfarande en lång gång mellan Blåa och RödGröna T-Centralen.
Men det lär nog bli annorlunda där i alla fall.
När det gäller transporter, vet ej vilka tider.
Samt passa på att åka linje 17, för där ska ju plattformen Björkhagen byggas om, så det ska bli enkelspår förbi den stationen med provisorisk plattform (om det inte redan är så) under sommaren.
Linje 17 ska alltså då gå över växeln som finns på "anita ekberg" mot plattform 1 Skärmarbrink och motspår till Björkhagen där det finns en övergångsväxel till normalspår söderut
Micke
PS Daniel, vart det S som vann bägge?
ännu en dag
Misär, det där kommer nog köra ihop sig en hel del...Micke Asklander skrev:Linje 17 ska alltså då gå över växeln som finns på "anita ekberg" mot plattform 1 Skärmarbrink och motspår till Björkhagen där det finns en övergångsväxel till normalspår söderut
Trodde de skulle göra som med Hammarbyhöjden, och inte stanna söderut,det skulle ju bli perfekta byten i kärrtorp varje gång, speciellt om norrtåget måste vänta in små förseningar.
- Micke Asklander
- Kontakt:
Tänk, det trodde jag med, men tydligen är det något med ombyggnaden av plattformen på söderspår som gör det hela.
Men om det kommer att lira i trafiken det hela, det vet i jåglarna.
Räcker med lite småstrul så kommer det att skita sig i det blå skåpet tror jag.
Micke
Men om det kommer att lira i trafiken det hela, det vet i jåglarna.
Räcker med lite småstrul så kommer det att skita sig i det blå skåpet tror jag.
Micke
ännu en dag
Beklagligt att linje 17 måste korsa spåren för linje 18, det låter som att minsta störning kan fortplanta sig långt. Om ett södergående 17-tåg måste vänta in ett norrgående 18 kan det förmodligen inte komma så långt att det kommer ur vägen för södergående 18-tåg heller?
Såvitt jag förstår ska dock bara varannat tåg gå ända till Skarpnäck, ska de övriga vändas vid Pollak då?
Såvitt jag förstår ska dock bara varannat tåg gå ända till Skarpnäck, ska de övriga vändas vid Pollak då?
!!
Jag som tyckte synd om de som åker blå tidigare idag...
När ska det här hända egentligen? Alla andra avstängningar har det varit massor av information om, men inte ett ljud om Björkhagen, bara en träperrong som smygits upp.
Jag som tyckte synd om de som åker blå tidigare idag...
När ska det här hända egentligen? Alla andra avstängningar har det varit massor av information om, men inte ett ljud om Björkhagen, bara en träperrong som smygits upp.
Enligt tidtabellen:
Det blir alltså 20-minuterstrafik mellan Gullmarsplan och Skarpnäck på vardagar under sommaren. Någon "vidare information" kan jag dock inte hitta på sl.se.22 juni–9 augusti 2009 (preliminärt slutdatum) påverkar ombyggnad av station Björkhagen trafiken på linje 17 (vilket framgår av tidtabellen). Måndag–fredag innebär det glesare trafik i båda riktningar mellan Gullmarsplan och Skarpnäck. Lördag–söndag innebär det att vissa tåg mot Skarpnäck inte stannar vid Björkhagen (men fortfarande med möjlighet att resa till och från Björkhagen genom byte till/från tåg i den andra riktningen). Se vidare information under sommaren på sl.se och berörda stationer.
-
Nu var det en hel del år sedan jag dagligen använde blå gången men bytes inte båda rullbanden åt för ~7-9 år sedan?Patrick skrev:Gången mellan tub1/2 och 3 lär inte försvinna, troligtvis är att dom tar bort "rullbandet" som inte har fungerat vidare bra under åren. Om det kommer en ny eller det bara blir gångtunnel det vet jag inget om. Vi får väl vänta och se!GustavS skrev:Var i all info står det att Blå gången ska försvinna? på de illustrationer jag sett så finns det fortfarande en lång gång mellan Blåa och RödGröna T-Centralen.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

mickeb skrev: Jag som tyckte synd om de som åker blå tidigare idag...
Det är verkligen inte skoj att köra där nu.
Tranquility skrev: Nu var det en hel del år sedan jag dagligen använde blå gången men bytes inte båda rullbanden åt för ~7-9 år sedan?
Jo, till bredare och förskjutna i längd med ett par meter. Jag har gått där mer eller mindre dagligen i 13 år
Jag har alltid gillat rullbanden, hoppas att de inte försvinner!
Det kanske är en temporär lösning som byggs?
Om man tittar på planritningarna (också i 3D) så ser det ut som rullbanden bara behöver förkortas.
Kan det vara möjligt att man sätter in nya band efter anslutningen är gjord sommaren 2011/2012?
Det kanske är en temporär lösning som byggs?
Om man tittar på planritningarna (också i 3D) så ser det ut som rullbanden bara behöver förkortas.
Kan det vara möjligt att man sätter in nya band efter anslutningen är gjord sommaren 2011/2012?
Det kan tilläggas att rullbanden nu är ur funktion och står avställda framför hissarna upp till pfd 3/4 vid T-centralen.
- Micke Asklander
- Kontakt:

Så här såg du natten som var, när dom demonterar rullbandet.
Micke
ännu en dag
Hej
Vad är det för saker som ska åtgärdas unnder trafikstoppet. Mer en att ta bort rullbandet ?????
Mvh
Mikael Pettersson
Vad är det för saker som ska åtgärdas unnder trafikstoppet. Mer en att ta bort rullbandet ?????
Mvh
Mikael Pettersson
Citybanan (pendeltågtunneln) ska byggas och det bygget hindrar tillfälligt T-Blå från att köra vid T-Centralen...Micke66 skrev:Hej
Byggas å byggas det är en bit kvar men det ska däremot sprängas en massa.M_M skrev:Citybanan (pendeltågtunneln) ska byggas och det bygget hindrar tillfälligt T-Blå från att köra vid T-Centralen...Micke66 skrev:Hej
Och eftersom arbetet bara pågår 4 meter under bana 3 mellan Kungsträdgården-T-centralen så måste man ha trafiken avstängd för att de ska kunna spränga utan att behöva stoppa trafiken.