Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det där var väl inte svar på frågan? Frågan var varför det inte är tillåtet. Bättre och svara på det än att bara konstatera att så är fallet. Det har vi alla redan insett. Även jag väntar på ett rimligt svar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
SL skrev:Anledningen är framför allt för att det inte finns plats, men det finns också säkerhetsskäl till varför du inte får ta med cykeln. Utskjutande delar som styre och pedaler kan orsaka olyckshändelser i rulltrappor, dörrar och hissar. Det finns också en risk att utrymningsvägar blockeras. Andra resenärer kan skadas vid kraftiga inbromsningar.
Personligen skulle jag kunna tänka mig att man tillåter cyklar på tunnelbanan med motsvarande villkor som på pendeltågen: tillåtet utom vardagar kl 6-9 och 15-18. Och på yttre delarna av nätet är det alltid tillåtet.
kildor skrev:SL informerar om orsaken på ovan nämnda sida:
SL skrev:Anledningen är framför allt för att det inte finns plats, men det finns också säkerhetsskäl till varför du inte får ta med cykeln. Utskjutande delar som styre och pedaler kan orsaka olyckshändelser i rulltrappor, dörrar och hissar. Det finns också en risk att utrymningsvägar blockeras. Andra resenärer kan skadas vid kraftiga inbromsningar.
Personligen skulle jag kunna tänka mig att man tillåter cyklar på tunnelbanan med motsvarande villkor som på pendeltågen: tillåtet utom vardagar kl 6-9 och 15-18. Och på yttre delarna av nätet är det alltid tillåtet.
Med de svaren borde SL också förbjuda barnvagnar, folk med skidor, stora väskor. Ja, förbjud stora människor också. Alla dessa blockerar utrymninsgvägar osv... Tycker det är ett goddag yxskaft svar från SL.
Lösningen torde vara fler linjer genom stan helt enkelt. Tunnelbanan är byggd för en befolkning som är hälften så stor. I antal Cyklar på tunnelbanan fungerar i bla Berlin, fast där är ju saker inte lika "farliga" som i överbeskyddade Sverige.
Eller SL kanske ska börja köra fullängdståg hela dygnet så inte tågen är överfulla på söndagar, värre än vardagsrusningen.
Men som du säger Kildor, samma regler på all spårtrafik vore enklast. Även då Roslagsbanan och spårvägarna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hmm....
Visst, jag köper SL:s argument, men jag fattar fortfarande inte varför detta (som föregående talare så klokt varit inne på) är olika på t-bana resp p-tåg.
Varför är det livsfarligt att medföra cykel mellan Aspudden och Karlaplan men inte mellan Barkarby och Älvsjö?
Undrar
/Micnor
Senast redigerad av Micnor den lördag 13 juni 2009 23:35, redigerad totalt 2 gång.
kildor skrev:...Personligen skulle jag kunna tänka mig att man tillåter cyklar på tunnelbanan med motsvarande villkor som på pendeltågen: tillåtet utom vardagar kl 6-9 och 15-18. Och på yttre delarna av nätet är det alltid tillåtet.
(Förlåt om det här blir överkurs, men)
Yttre delarna av nätet, var nånstans går den gränsen? En kille som vill ta med sin cykel i Bandhagen eller Sätra och åka in mot stan en bit, går det eller blir det stopp?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Det jämförs med andra städer ser jag. Som vanligt i fallet cyklar.
Men jag vill påminna om att Stockholms Tunnelbana inte liknar Berlins dito.
Framförallt finns det ingen bra plats att ställa en cykel, och en cykel går inte att jämföra med en barnvagn eftersom en barnvagn inte är lika lång som en cykel och därför inte tar upp hela vagnen i bredd.
Pröva att ställa en cykel i en Cx-vagn (tex C10/C11 där det är tillåtet) så ser du att den tar upp rätt mycket plats och utgör ett ganska fint hinder.
Jämför sedan utrymmet vid dörrarna i en C20 så kan du själv räkna ut.
Jämförelsen mellan cyklar och stora människor är bara löjlig eftersom det är få människor som är lika breda som en cykel. Eller cyklar du på bakhjulet Bruse?
Och långt gods får faktiskt inte tas med i någon SL-trafik (långt gods = längre än 2 meter (skidor kan dock vara undantagna men de är sällan längre än 2 meter))
Framförallt är dock problemet att hissar mm inte är anpassade efter cyklar. Visst, detta går att ändra på, men så var det det där med utrymme i vagnar...
Och barnvagnar är för övrigt förbjudna att stå i gångar i alla trafikslag.
Ivers1991 skrev:(Förlåt om det här blir överkurs, men)
Yttre delarna av nätet, var nånstans går den gränsen? En kille som vill ta med sin cykel i Bandhagen eller Sätra och åka in mot stan en bit, går det eller blir det stopp?
På pendeltågen är gränserna Tumba, Västerhaninge, Jakobsberg och Upplands Väsby. På tunnelbanan skulle väl motsvarande kunna vara Gullmarsplan, Alvik, Liljeholmen och Västra skogen. Tanken är ju att man inte får ha med sig cyklar på platser och vid tidpunkter då det är alltför trångt på tågen.
Varför jag jämför med andras städer som Berlin, är just för att jämföra. Visst, Stockholm hissar kanske inte är anapssade för cyklar. Men många stationer i Berlin har inga hissar alls. Och det går tydligen bra.
Och finns det inga platser i vagnarna för cyklar? Det finns ju inte ens plats för barnvagnar, utan de hamnar mitt för dörrarna. Men se, det finns en lösning på det. Bara göra plats för barnvagnar, cyklar och annat skrymmande. Så var det ickeproblemet löst.
Ja, min jämförelse med stora människor var löjlig, för jag tycker att SL:s argumentation är löjlig. Vill man så kan man. SL vill inte, utan då skyller man på andra saker, som inte finns plats, fel hissar osv. Inte direkt progressivt att hitta fel istället för lösningar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Micnor skrev:Hmm....
Visst, jag köper SL:s argument, men jag fattar fortfarande inte varför detta (som föregående talare så klokt varit inne på) är olika på t-bana resp p-tåg.
Varför är det livsfarligt att medföra cykel mellan Aspudden och Karlaplan men inte mellan Barkarby och Älvsjö?
Undrar
/Micnor
Är det inte så att pendeltågen är bredare och där med är det lättare att få plats med cyklar, utan att de blockerar gångar och annat?
Nu är ju faktiskt inte världen så svartvit som somliga vill uppfatta den. Det skulle givetvis gå alldeles utmärkt att ha med cyklar på T-banan, på vissa sträckor och på vissa tider. Men man befarar (med viss rätt) att det skulle bli vanligt att såväl tidsmässiga som geografiska gränser överskreds i stor omfattning. Därför gör man det lite enkelt för sig och säger NEJ. Det är trots allt enklare att (inför en trafikant med genomsnittliga kunskaper) besvara frågan om varför man får ha cykel på Saltsjöbanan men inte på tunnelbanan än att besvara frågan om varför man får ha cykeln med i Rågsved kl 14.58 men inte vid Stureby kl 15.03.
Bara jag som ser problem med att visa stationer endast har förbindelse med ytan via hiss/rulltrappa? En person som står i en rulltrappa med cykel blockerar effektivt för alla andra och vid en utrymning kommer en cykel fungera som en bra blockerade i en rulltrappa. Visst kan man säga samma sak om barnvagnar men alla som tänker ett steg till inser att en barnvagn inte utgör samam problem samt att barnvagn är något som oftast inte går att klara sig utan på samma sätt som en cykel.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner !
Tranquility skrev:Bara jag som ser problem med att visa stationer endast har förbindelse med ytan via hiss/rulltrappa? En person som står i en rulltrappa med cykel blockerar effektivt för alla andra och vid en utrymning kommer en cykel fungera som en bra blockerade i en rulltrappa. Visst kan man säga samma sak om barnvagnar men alla som tänker ett steg till inser att en barnvagn inte utgör samam problem samt att barnvagn är något som oftast inte går att klara sig utan på samma sätt som en cykel.
En barnvagn är bredare än vad en cykel är över pedalerna. Mao blockerar en barnvagn i en rulltrappa mer än en cykel i en rulltrappa. Sen ska vi inte prata om dubbelbarnvagnar, ska de då också förbjudas, för att de är ivägen? Tycker det hela känns liiite godtyckligt.
Det går utmärkt att klara sig utan barnvagn, vet flera som aldrig haft barnvagn, utan burit sitt barn i sjal, och sen barnet att gå vid ett. Finns ju barn som är uppåt 4-5 som sitter nedklämda i barnvagn. Har dom nån sjukdom,, borde de sitta i en rullstol istället. Som ju också är bred och blockerar en rulltrappa helt. Just det... hehe...
Men finns det verkligen stationer som inte har vanliga trappor brevid rulltrapporna? Jag kan inte minnas några, vilka är det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Det går utmärkt att klara sig utan barnvagn, vet flera som aldrig haft barnvagn, utan burit sitt barn i sjal, och sen barnet att gå vid ett.
Bara för att tjabba emot:
Det finns mammor som har fysiska skäl att inte bära barnet i sjal - men som kan köra barnet i barnvagn.
Men i grundfrågan är jag klar med min åsikt - jag skulle bli smått nervös om folk började cykla på perrongerna. Och ja, jag tror det blir följden av att tillåta cyklar i tunnelbanan. Jag har inte ofta sett folk cykla på pendelperrongerna, men enstaka gånger, och blir lika nervös för det. Det är lätt att bli omkullknuffad både som cyklist och som fotgängare, men om den ena parten har hög fart är risken större att man ramlar (tx ner på spåret) än om det bara är fotgängare som "krockar" med varandra.
Vissa - i synnerhet ungdomar som inte har "livserfarenhet", men även äldre som inte har lärt sig - tror att bara för att de är säkra på sin sak kan ingenting hända.
Men är det inte hr Sandblom som har exempel på hopfällbar cykel - som i hopfällt skick räknas m e m som bagage?
Kantorn, det är inte förbjudet att bära med sig en skateboard i tunnelbanan, men några åker skateboard för det på plattformen. Ska vi då förbjuda folk att ta med sig skateboard under armen?
Det är inte förbjudet att bära med sig alkoholhaltiga drycker i tunnelbanan, men det är förbjudet att dricka dom i tunnelbanan. och det gör några. Sak vi förbjuda folk att kunna bära hem sina inköpta drycker bara för det?
Kollektiv bestraffning är förbjudet i Sverige, för att några cyklar på plattformen, betyder inte att de som leder sin cykel ska bli straffade.
Lösningen är väl inte fler förbud, utan se till att vakterna orkar lämna de varma biljetthallarna och bege sig ned på plattformarna där folk är, och beivra eventuella regelöverträdelser? Jag kan se hur det såtr 5-6 vakter vid en spärr å häckar, medans det är ett jävla liv nere på perrongen där inga vakter är.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Kantorn, det är inte förbjudet att bära med sig en skateboard i tunnelbanan, men några åker skateboard för det på plattformen. Ska vi då förbjuda folk att ta med sig skateboard under armen?
Det är inte förbjudet att bära med sig alkoholhaltiga drycker i tunnelbanan, men det är förbjudet att dricka dom i tunnelbanan. och det gör några. Sak vi förbjuda folk att kunna bära hem sina inköpta drycker bara för det?
Kollektiv bestraffning är förbjudet i Sverige, för att några cyklar på plattformen, betyder inte att de som leder sin cykel ska bli straffade.
Lösningen är väl inte fler förbud, utan se till att vakterna orkar lämna de varma biljetthallarna och bege sig ned på plattformarna där folk är, och beivra eventuella regelöverträdelser? Jag kan se hur det såtr 5-6 vakter vid en spärr å häckar, medans det är ett jävla liv nere på perrongen där inga vakter är.
Det är sant. Du har helt rätt i det.
Dessutom blir jag nästan mer nervös över Skateboardåkning, då inte ens experter inom området alltid håller koll på vart brädan rullar när man hoppat av densamma av någon anledning.
Men det bästa vore ju att hålla koll på vad folk gör, som du säger.
Jag kanske ska tillägga eller förtydliga, att under rådande omständigheter i tunnelbanan, så anser inte jag att cyklar får plats heller.
Dels behövs det fler linjer, tågen är idag överfulla och kan knappt ta med alla som reser utan vare sig väskor eller barnvagnar. Samt att det då behövs göras plats för cyklar, barnvagnar osv som i X60.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tänk vad bra det skulle vara om man fick ta med cykeln på t-banan under vissa tider på dygnet. Då skulle jag kunna ta med mig cykeln till ex Liljeholmen och cykla in till stan eller vart jag nu vill cykla. Det skulle vara toppen.