Danderydsbor för t-bana till Täby.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Danderydsbor för t-bana till Täby.
Jag såg att man i Danderyd börjat engagera sig för att få tunnelbana till Täby istället för Roslagspilen. Men framför allt verkar det vara satsningarna på Roslagsbanan de motsätter sig:
http://www.danderydsbo.se/Index.html
http://www.danderydsbo.se/Index.html
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Danderydsbor för t-bana till Täby.
Det är symptomatiskt att den bild som de visar på sin hemsida är ett Roslagsbanetåg i en plankorsning med bommar tagen från en bil som står i kö bakom ett antal andra bilar.
Skillnaden mot det berömda remisssvaret från boende i Lomma kommun på utbyggnaden av Lommabanan för pågatåg är väl att 08-orna är lite bättre på att...
ermh...
formulera sig.

Skillnaden mot det berömda remisssvaret från boende i Lomma kommun på utbyggnaden av Lommabanan för pågatåg är väl att 08-orna är lite bättre på att...
ermh...
formulera sig.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Faktiskt tycks de vara inne på den gamla lösningen från 70/80-tal, alltså att slopa Roslagsbanan söder om Roslags Näsby. Åtminstone kan en som känner till de planerna och är lite konspiratorisk tolka det så
.

Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Om jag inte misstar mig har Roslagsbanan funnits där längre tid än de bott där. (Annars måste de vara så där en 115 år gamla.) Således visste de om RB när de flyttade dit - om de inte är födda där - och då kunde de valt en annan plats att bo på. Sist in först ut heter det väl?
Professionell tyckare
Det är oproportionerligt mycket klagomål på ljud från RB i Danderyd, jämfört med andra kommuner den går i.
Vi kan ju alltid dra om RB och skrota E18
Men son sagt dom som klagar har inte bott där i 115 år, problemet är att lagstiftningen ger såna personer rätt till fler saker än dom ska ha.
För övrigt litar inte jag på människor som ligger i 30km/h med en Ferarri.
Vi kan ju alltid dra om RB och skrota E18

Men son sagt dom som klagar har inte bott där i 115 år, problemet är att lagstiftningen ger såna personer rätt till fler saker än dom ska ha.
Från hemsidan:
"Vi är en grupp Danderydsbor som under lång tid besvärats av vår alltmer bullerstörda miljö i Danderyd. Många av oss bor i närheten av Roslagsbanan och där överskuggar bullret från Roslagsbanan allt annat buller."
Så Roslagsbanan bullrar allt mer? Bara åkt den en gång, men har svårt att tro på att den med bullrar mer än för 20-30 år sedan. SL är ju helt nojjiga på att minska bullret på Roslagsbanan (kjolarna o.s.v.). Dessutom: vad har det bullret med att bygga T-bana att göra? Inget, såvida inte man vill ta bort Roslagsbanan när Tbanan är byggd. Ännu en punkt dom missat: Nu när till och med Norra Station anses komma bli för gles med potentiella resande för att motivera en Tbana... är de som startat initiativet även med på att alla stationer på denna nya Tbanelinje måste exploateras mer och tätare än Norra Station? Troligen inte. Jag skulle gärna se en sådan förtätning, men tvivlar på att nåra som klagar på bullret från Roslagsbanan skulle vara för en sådan utveckling.
"Vi är en grupp Danderydsbor som under lång tid besvärats av vår alltmer bullerstörda miljö i Danderyd. Många av oss bor i närheten av Roslagsbanan och där överskuggar bullret från Roslagsbanan allt annat buller."
Så Roslagsbanan bullrar allt mer? Bara åkt den en gång, men har svårt att tro på att den med bullrar mer än för 20-30 år sedan. SL är ju helt nojjiga på att minska bullret på Roslagsbanan (kjolarna o.s.v.). Dessutom: vad har det bullret med att bygga T-bana att göra? Inget, såvida inte man vill ta bort Roslagsbanan när Tbanan är byggd. Ännu en punkt dom missat: Nu när till och med Norra Station anses komma bli för gles med potentiella resande för att motivera en Tbana... är de som startat initiativet även med på att alla stationer på denna nya Tbanelinje måste exploateras mer och tätare än Norra Station? Troligen inte. Jag skulle gärna se en sådan förtätning, men tvivlar på att nåra som klagar på bullret från Roslagsbanan skulle vara för en sådan utveckling.
well known yimby
- Karsten
Problemet i Danderyd är nog inte att tågen bullrar mer, snarare att det går fler och fler tåg på banan för varje år. För den stora massan, främst i kommunerna längre ut på RB, innebär detta en standardhöjning med fler och snabbare förbindelser mot Stockholm. För de boende längs järnvägen i Danderyd innebär det fler tågpassager som stör villaidyllen, men inte så värst många nya förbindelser mellan Stockholm och Danderyd (om man inte bor i Mörby förståss). Man skulle kunna jämföra det med hur t.ex. en utökning av trafiken på Uppsalapendeln till 10-minutersintervall skulle gagna de som bor i Rotebro.Darkwand skrev:Det är oproportionerligt mycket klagomål på ljud från RB i Danderyd, jämfört med andra kommuner den går i.
Vi kan ju alltid dra om RB och skrota E18![]()
Ursäkta om jag drar upp den här tråden efter så lång tid, men jag funderade lite över hur korrekt deras beskrivning av framtidens Roslagsbana är. Under "argument" står bland annat att banan i framtiden skall trafikeras av ett tåg var 90:e sekund i högtrafik och var 3:e minut i högtrafik, att tågset på upp till 9 vagnar och hastigheter upp till 120 km/tim skall förekomma.
Ett tåg var 90:e sekund skulle, under förutsättning att även Näsbyparkslinjen är inräknad, bli 40 tåg per timme. Om vi vidare utgår från att Näsbyparkslinjen är den mest trafiksvaga och avdelar 10 av dessa till den (6-minuterstrafik med jämna intervaller), så skulle vi få 15 per timme (4-minuterstrafik) på Kårsta- och Österskärsbanorna. Det låter, minst sagt, som en överdrift. Målet är väl i dagsläget att få dubbelspår till Ormsta respektive Åkersberga klart till 2016, och då har det pratats om antingen 15-minutersintervaller med vissa snabbtåg kvar, eller 10-minutersintervaller utan snabbtåg. Med andra ord som mest 12 tåg i timmen norr om Djursholms Ösby och, med bibehållen 20-minuterstrafik i rusningen till Näsbypark, 15 i timmen därifrån och söderut. Man kan väl teoretiskt tänka sig fler tåg än så till Näsbypark, men jag tycker det verkar överdrivet med 10-minuterstrafik dit, och inte ens då blir det mer än 18 tåg i timmen på hela banan. Sammanfattningsvis är det 22-25 tåg kvar innan man är uppe i ett tåg var 90:e sekund.
Längre tåg har ju förvisso diskuterats, liksom att höja hastigheterna. Det mest långtgående förslaget åt det hållet är vad jag vet Kollektivtrafikant Stockholms, som är ett par år gammalt nu. Där var de inne på upp till 12 vagnar per tågset, och hastigheter upp till 140 km/tim, men inte mer än 100 km/tim genom Djursholm enligt Henrik Block som var en av dem som stod bakom förslaget. Inte ens här var det tal om några 40 tåg per timme, utan sammanlagt 28-30. Visserligen betydligt fler än 15-18 som det skulle bli med 6+6+3/6 enligt ovan, men ännu har väl ingen politiker förespråkat Kollektivtrafikant Stockholms förslag i sin helhet på vare sig kort eller medellång sikt.
Ett tåg var 90:e sekund skulle, under förutsättning att även Näsbyparkslinjen är inräknad, bli 40 tåg per timme. Om vi vidare utgår från att Näsbyparkslinjen är den mest trafiksvaga och avdelar 10 av dessa till den (6-minuterstrafik med jämna intervaller), så skulle vi få 15 per timme (4-minuterstrafik) på Kårsta- och Österskärsbanorna. Det låter, minst sagt, som en överdrift. Målet är väl i dagsläget att få dubbelspår till Ormsta respektive Åkersberga klart till 2016, och då har det pratats om antingen 15-minutersintervaller med vissa snabbtåg kvar, eller 10-minutersintervaller utan snabbtåg. Med andra ord som mest 12 tåg i timmen norr om Djursholms Ösby och, med bibehållen 20-minuterstrafik i rusningen till Näsbypark, 15 i timmen därifrån och söderut. Man kan väl teoretiskt tänka sig fler tåg än så till Näsbypark, men jag tycker det verkar överdrivet med 10-minuterstrafik dit, och inte ens då blir det mer än 18 tåg i timmen på hela banan. Sammanfattningsvis är det 22-25 tåg kvar innan man är uppe i ett tåg var 90:e sekund.
Längre tåg har ju förvisso diskuterats, liksom att höja hastigheterna. Det mest långtgående förslaget åt det hållet är vad jag vet Kollektivtrafikant Stockholms, som är ett par år gammalt nu. Där var de inne på upp till 12 vagnar per tågset, och hastigheter upp till 140 km/tim, men inte mer än 100 km/tim genom Djursholm enligt Henrik Block som var en av dem som stod bakom förslaget. Inte ens här var det tal om några 40 tåg per timme, utan sammanlagt 28-30. Visserligen betydligt fler än 15-18 som det skulle bli med 6+6+3/6 enligt ovan, men ännu har väl ingen politiker förespråkat Kollektivtrafikant Stockholms förslag i sin helhet på vare sig kort eller medellång sikt.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Ja, detta verkar vara lite lyxproblematik à la Danderyd. För oss Sollentunabor är likartade problem verklighet i en betydligt större skala. Vi har motorvägar på två ledder, varav den ena numera försörjer hela nordostsektorn (möjligen Danderyd exkluderat). Vi har också Norra stambanan med fyra spår. Där går det betydligt fler tåg, än vad Roslagsbanan har. Näe, jag tror att Danderyd får sluta gnälla.
Den nya tågförbindelsen till Täby kan möjligen innebära att det blir ännu mer synd om en av Sveriges mest asfalterade kommuner, Solna. Där kan man prata om många spår och mycket asfalt.
Den nya tågförbindelsen till Täby kan möjligen innebära att det blir ännu mer synd om en av Sveriges mest asfalterade kommuner, Solna. Där kan man prata om många spår och mycket asfalt.
Jag har i en tidigare kommentar, i en annan tråd, propagerat för en förlängning av tunnelbanan från Ropsten över Lidingö till de stora oexploaterade områdena väster om tätorterna Vaxholm och Åkersberga. Dessa områden måste rimligen behöva exploateras inom en inte alltför lång framtid om Storstockholm skall klara den prognostiserade befolkningsökningen. Var annars i Storstockholm hittar man sådana mycket stora och samtidigt relativt centralt belägna obebyggda områden?
Skall tunnelbanan byggas ut i Storstockholm så måste det rimligen i första hand vara en utbyggnad till riktigt stora nu obebyggda områden som står i tur att exploateras och inte till områden som idag redan är hyggligt väl försörjda med andra former av kollektivtrafik såsom Täby och Nacka.
Skall tunnelbanan byggas ut i Storstockholm så måste det rimligen i första hand vara en utbyggnad till riktigt stora nu obebyggda områden som står i tur att exploateras och inte till områden som idag redan är hyggligt väl försörjda med andra former av kollektivtrafik såsom Täby och Nacka.
Och så fördubblar vi alla siffror för returtågen också. Eller? Jag har inte läst om tågen är beräknade på var 90 sek i varje riktning...TS skrev:Ursäkta om jag drar upp den här tråden efter så lång tid, men jag funderade lite över hur korrekt deras beskrivning av framtidens Roslagsbana är. Under "argument" står bland annat att banan i framtiden skall trafikeras av ett tåg var 90:e sekund i högtrafik och var 3:e minut i högtrafik, att tågset på upp till 9 vagnar och hastigheter upp till 120 km/tim skall förekomma.
Professionell tyckare
Det har du ju förstås rätt i. 
Men är det meningen att Roslagsbanan skall ha uppåt 40 tåg i timmen, samtidigt som ytterligare ett spårsystem går till Arninge och eventuellt längre? Förutsättningarna för att köra så ofta, dubbelspår till Åkersberga respektive Lindholmen, skulle enligt förstudien om ökat kapacitet*) vara uppfyllda 2016.
*) http://api.ning.com/files/PB8DRneo5JwWc ... de12...pdf

Men är det meningen att Roslagsbanan skall ha uppåt 40 tåg i timmen, samtidigt som ytterligare ett spårsystem går till Arninge och eventuellt längre? Förutsättningarna för att köra så ofta, dubbelspår till Åkersberga respektive Lindholmen, skulle enligt förstudien om ökat kapacitet*) vara uppfyllda 2016.
*) http://api.ning.com/files/PB8DRneo5JwWc ... de12...pdf
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman