Spårtaxi, snart i var mans kommun?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Steen

Spårtaxi, snart i var mans kommun?

Inlägg av Leif Steen »

Detta pressmeddelande ligger just nu ute på nätet. Ska bli intressant att gå dit på måndag. Jag trodde att spårtaxi var "stendött" förutom de kommuner runt Stockholm som envisas med att tjöta om detta. Kanske min långa tid på SL gör att min skepsis är stor till denna form av kollektivtrafik. Verkar bara vara en lekstuga för tekniknördar (som jag själv räknar mig som) men inte ett relistiskt alternativ i ett realekonomiskt samhällsperspektiv !

Nu har jag slängt in vedträt i brasan ! Läs den förkortade pressreleasen här eller den långa på länken nedan.

Mvh Leif
-----------------------------------------------
Näringsdepartementet2009-06-04 14:39:25
Infrastrukturministern inviger spårtaxistation
Måndagen den 8 juni inviger infrastrukturminister Åsa Torstensson en flyttbar spårtaxistation på Tekniska Museets gård i Stockholm. Den flyttbara spårtaxistationen förevisas vid ministermöten och andra internationella möten och konferenser under Sveriges ordförandeskap i EU. Därefter ställs stationen till förfogande för de kommuner och andra aktörer, som visat intresse för denna typ av framtida trafiklösning.

Spårtaxistationen har tagits fram av Banverket :oops: , som också ska förprojektera en pilotbana på några platser i landet :shock: . Resultatet av förprojekteringen ska ligga till grund för ett beslut om att eventuellt bygga en pilotbana.

Tid: Måndagen den 8 juni klockan 15:00 Plats: Tekniska Museet, Museivägen 7, Djurgården, Stockholm

http://www.bolagsfakta.se/?option=com_c ... 0688C2300C
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Harald
Kontakt:

Re: Spårtaxi, snart i var mans kommun?

Inlägg av Harald »

Jaha ja. "Station" kommer av latinets "statio" som betyder "stående". Man vill alltså demonstrera att spårtaxi kan stå stilla. Det är ju bra, men ska man ha någon nytta av dem ska de väl kunna rulla också?

Edit: Jag kom just på att jag har missförstått det hela. Det står ju att spårtaxistationen är flyttbar. Alltså sätter man sig i spårtaxin och sedan kommer någon och flyttar hela stationen till platsen dit man ska. Det är ju genialiskt! Då behövs ingen bana och man slipper alla problem med stadsbilden, insyn i lägenheter mm. som bakåtsträvarna på detta forum brukar dra fram.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Hmmmm.....

1967 gjordes det ju en spårtaxiutredning i Göteborg. Räcker inte det?

Låt dom fortsätta att leka i sandlådan. Det blir ändå ingenting av det.

Tyvärr blir den enda effekten att mer realistiska kollektivtrafikprojekt försenas. De enda som tjänar på spårtaxihysterin är bilintressenterna.

mvh/spårsnoken
PeO

Inlägg av PeO »

Förespråkarna för spårtaxisystem visar gärna mysiga teckningar med en spårtaxi på smäckra pelare i en förortsmiljö med mycket grönt och några punkthus stickande upp i bakgrunden. De centrala delarna av våra stora och medelstora städer består dock med få undantag av en bebyggelse av helt annat slag. Mestadels relativt smala gator utlagda i ett rutmönster med mycket små öppna ytor. Att bygga ett spårtaxisystem i en sådan typ av bebyggelse låter sig knappast göras med mindre än att man är beredd att slå sönder hela stadsmiljön med pelare, balkar och hängande stationer.

Om ett spårtaxisystem av miljöskäl inte kan tillåtas försörja de centrala delarna av staden faller dock själva idén med ett sådant system. Det är ju i städernas tätkärnor som så många av stadens kontor och så mycket av det kommersiella livet finns. För att inte tala om bibliotek, biografer, restauranger, od. Här finns ju också normalt ett stort antal bostäder. Ett spårvägsnät kan på ett helt annat sätt, utan större miljöpåverkan, integreras i våra stora och medelstora svenska städers stadskärnor och är därför att starkt förorda framför ett spårtaxisystem.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Måndagen den 8 juni inviger infrastrukturminister Åsa Torstensson en flyttbar spårtaxistation på Tekniska Museets gård
Raskt marscherat - innan den första banan börjar förprojekteras hamnar systemet på museum...

:wink: /Jörgen G
Skriv svar