Varför är det alltid en Hemköp vid Åhlens?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
Varför är det alltid en Hemköp vid Åhlens?
Nått jag funderat på är ju detta, ingen annan som har trorja. Om man tänker efter så är det alltid en hemköpaffär vid alla Åhlensvaruhus. VArför just hemköp och inte ica eller willys eller coop eller något sånt?
Är det någon som vet varför det är så?
Är det någon som vet varför det är så?
Re: Varför är det alltid en Hemköp vid Åhlens?
Samma (huvud-)ägare? Eller har i alla fall varit det, tror jag. Närmare bestämt Johnson-koncernen.
Åhlens hade ju egna matvaruavdelningar när de var ett varuhus med mångfald av produktområden. (Nu är det nästan bara kläder & associarer, inredningsdetaljer och parfymeri. Media också, höll jag på att glömma.) När varuutbudet begränsades så såldes förmodligen matvaruavdelningarna till Hemköp.
Åhlens hade ju egna matvaruavdelningar när de var ett varuhus med mångfald av produktområden. (Nu är det nästan bara kläder & associarer, inredningsdetaljer och parfymeri. Media också, höll jag på att glömma.) När varuutbudet begränsades så såldes förmodligen matvaruavdelningarna till Hemköp.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Åhléns ägs av Axel Johnson AB som även är huvdägare i Axfood AB som driver Hemköp.
Var ligger Hemköp vid Odenplan?
Här.daniel_s skrev:Var ligger Hemköp vid Odenplan?
Hemköp Stockholm, Odenplan
Karlbergsvägen 24
Sök butiker på http://www.hemkop.se
jag minns när jag bodde strax intill butiken, då fanns vivo (nuvarande Vi) där.
vid något tillfälle så hade Willys sin butik här också.
Vivo är inte samma sak som nuvarande Vi. Vivobutikerna (varav flera förut hette Favör) har bytt namn till Hemköp. I den vevan var det ett gäng Vivobutikägare som bröt sig ur Axfood och startade kedjan Vi - som alltså inte är knuten till Axfood. Vilket alltså Vivo var.charmander skrev:vivo (nuvarande Vi)
Professionell tyckare
-
Vid alla är att ta, men må¨nga är det och svaret har getts högre upp.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

- Erik Sandblom
Mitt intryck är att Åhléns ofta ligger i anslutning till knutpunkter för kollektivtrafik. Det förefaller vara ett medvetet val, som förenar socialt ansvarstagande med bra vinstmarginaler.
Clas Ohlson brukar också ligga bra till för kollektivåkare och cyklister, medan konkurrenten Biltema ofta väljer mer perifera och bilvänliga lokaler.
Stämmer det här mer era iaktagelser, och finns det andra kedjor som agerar på liknande sätt?
Clas Ohlson brukar också ligga bra till för kollektivåkare och cyklister, medan konkurrenten Biltema ofta väljer mer perifera och bilvänliga lokaler.
Stämmer det här mer era iaktagelser, och finns det andra kedjor som agerar på liknande sätt?
Jag håller med om att både Åhléns och Classe finns inne i städer/tätorter. Men att Biltema är till för bilburna kanske inte är jättekonstigt - med tanke på namnet.Erik Sandblom skrev:Mitt intryck är att Åhléns ofta ligger i anslutning till knutpunkter för kollektivtrafik. Det förefaller vara ett medvetet val, som förenar socialt ansvarstagande med bra vinstmarginaler.
Maxi, Coop Forum och Citygross ligger väl inte så ofta lättillgängligt. Men i Växjö går det att åka buss till åtminstone Citygross. Maxi tarvar liten promenad. Allt ligger dock inom cyklingsavstånd, vilket alla Växjös "köpstäder" - I11, Samarkand, Västerporten, Norremark (har säkert glömt nån) gör.
Professionell tyckare
Om man bortser från passusen om socialt ansvarstagande, som naturligtvis är rent blaj även i de nu nämnda fallen, så finns det väl det. Exempelvis Espresso House föredrar av någon anledning att etablera sig där det finns människor som rör sig till fots åtminstone några meter...Erik Sandblom skrev:Mitt intryck är att Åhléns ofta ligger i anslutning till knutpunkter för kollektivtrafik. Det förefaller vara ett medvetet val, som förenar socialt ansvarstagande med bra vinstmarginaler.
Ur-Clas i Insjön (för övrigt härstammar även Åhléns från Ål = Insjön) är väl f ö ett bra exempel på enbart bilvänlig placering, åtminstone om man inte bor i just Insjön. (Jaja, jag vet, postorder osv. Har man kvar den hanteringen där fortfarande?)
Det var väl lite uppseendeväckande när Clas Ohlson öppnade sin butik i Gallerian här i Stockholm. Första butiken utanför Insjön! Men det blev en succé! Man har utökat ytan minst två gånger.
Jula försökte med en butik på Drottninggatan. (I en f.d. Big Burger-lokal, eller om det var Burger King.) Jula flyttade snart ut till ett avlägset "köpladeområd"!
Clas Ohlson har på några ställen etablerat sig i f.d. Åhlén-lokaler. (I Skärholmen, och minst ett ställe till har jag sett det. Kan ju varit tillfälligheter, förstås.)
Jula försökte med en butik på Drottninggatan. (I en f.d. Big Burger-lokal, eller om det var Burger King.) Jula flyttade snart ut till ett avlägset "köpladeområd"!
Clas Ohlson har på några ställen etablerat sig i f.d. Åhlén-lokaler. (I Skärholmen, och minst ett ställe till har jag sett det. Kan ju varit tillfälligheter, förstås.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
(OT)
I Täby har vi en clas ohlson-butik.LÅ1 skrev:Det var väl lite uppseendeväckande när Clas Ohlson öppnade sin butik i Gallerian här i Stockholm. Första butiken utanför Insjön! Men det blev en succé! Man har utökat ytan minst två gånger.
- simonbertilsson
I Malmö låg Clas Ohlson fram till för några år sen ovanpå Åhléns. Idag har Åhléns expanderat på den våningen, och Clas Ohlson fick en ny placering i källaren till det centralt belägna köpcentrumet Triangeln.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
-
Samma sak med min VI- Butik vid Norrtullsgatan, förut var det Vivocharmander skrev:jag minns när jag bodde strax intill butiken, då fanns vivo (nuvarande Vi) där.

Leve Spårvägen!
- Kristofer
- Kontakt:
I Visby har Claes Ohlson trängt in sig i Åhléns källare. Dock finns det inte (längre) något Hemköp i Åhlénshuset.LÅ1 skrev:Clas Ohlson har på några ställen etablerat sig i f.d. Åhlén-lokaler. (I Skärholmen, och minst ett ställe till har jag sett det. Kan ju varit tillfälligheter, förstås.)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)