Roligaste stations/hållplatsnamnet?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Roligaste stations/hållplatsnamnet?

Inlägg av bruse »

På linje 312 Brommaplan-Adelsö (Stockholm) finns hållplatsen Vibohär :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Zill

Inlägg av Zill »

På linje 312 Brommaplan-Adelsö (Stockholm) finns hållplatsen Vibohär
Blåsut.
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

SL Linje 180, 811 och 816 passerar Pungpinan.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Zill skrev:
På linje 312 Brommaplan-Adelsö (Stockholm) finns hållplatsen Vibohär
Blåsut.
Är det namnet kul? Tycker inte jag, men jag gör det kul genom att följa uppmaningen som vi får i högtalaren: Blåsut :D
pinnen

Inlägg av pinnen »

I Budapest finns en tunnelbanestation som heter "Bajza"-någonting och den låg innan stationen där mitt hotell låg.
Med några bira innanför västen lät det oerhört roligt när de ropade upp stationsnamnet i högtalarna... då visste man att man snart skulle gå av.

Bruse, skulle du följa den uppmaningen då också? :D
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Apropå Blåsut.

Kommer någon ihåg att trätaket på station Sandsborg knäcktes av en storm i slutet av 70-talet? Det lade sig tillrätta över södergående spår.

En tid efter detta kallade vi spärrvakter stationen för "Blåsav" :lol:
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jag finner det fortfarande roligt att det i Berlins tunnelbana finns en station som heter "Onkel Toms Hütte".

:-D

Mvh Tim
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Skogen, tack!

Inlägg av Reimersholme71 »

TimK skrev:Jag finner det fortfarande roligt att det i Berlins tunnelbana finns en station som heter "Onkel Toms Hütte".

:-D

Mvh Tim
Västra Skogen är inte heller den helt o-rolig. Får mig att tänka på vinjetten till Lasse Åbergs TV-program Zvampen.

M
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Västra Skogen är ett påhittat namn.
Skogen i närheten heter Ingenting. Och som någon på SL då sade, att "en station kan ju inte heta Ingenting".

Så man hittade på Västra Skogen.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Bastuban

bruse skrev:Västra Skogen är ett påhittat namn.
Skogen i närheten heter Ingenting. Och som någon på SL då sade, att "en station kan ju inte heta Ingenting".

Så man hittade på Västra Skogen.
Finns det något kvar av skogen då? (Jag åker så sällan Blå Linjen :wink: ) Egentligen borde väl station Kymlinge heta "Skogen"? :D Och kanske skulle det finnas en friluftsanläggning eller något där så stationen kan komma till användning trots att den ligger mitt i skogen? Undrar om konsten i stationen då skulle påminna om stadens brus såsom konsten på stationer i stan påminner om naturen eller historien...

I Norrköping har vi en hållplats vid namn Bastuban. Och det har nog inget med spavagnens Bastu att göra... :lol:

Martin
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Ett halvroligt namn är väl Kista...

Iofs inte såååå roligt, men men...det var väl typ vad min förtillfället förkylda kropp kunde kläcka ur sig.... :P
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Bråviksvägen 37

Kvarne skrev:Ett halvroligt namn är väl Kista...

Iofs inte såååå roligt, men men...det var väl typ vad min förtillfället förkylda kropp kunde kläcka ur sig.... :P
Något att fylla den med bör man kunna få under Diggabelt/Spisa!

En något så när rolig hållplats i Norrköping är Bråviksvägen 37. Jag vet inte vem som bor där, men det måste vara trevligt att ha en egen hållplats (den ligger i ett villaområde).

Namnet Rambogatan brukar uppskattas av cineaster med smak för actionrullar.

M
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Viks central - mellan Ålstäket och Hemmesta på Värmdö och inte särskilt central. Central ska nog bara verka särskiljande från Viks Gård på sträckan Ålstäket - Stavsnäs.
I samma kategori finns de två ganska lantliga hållplatserna Norrby centrum och Norrby torg som ligger i varsin väkorsning med ett hus i Haninge (linje 836). Det som kvalificerar epitetet centrum torde vara Kgl Postverkets gula brevlåda därstädes...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
bruse

Re: Bastuban

Inlägg av bruse »

Reimersholme71 skrev:Finns det något kvar av skogen då?
Det som är bakom Karlbergs slott. Inte mycket kvar, men några träddungar borde vara kvar.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kristofer skrev:Viks central - mellan Ålstäket och Hemmesta på Värmdö och inte särskilt central. Central ska nog bara verka särskiljande från Viks Gård på sträckan Ålstäket - Stavsnäs.
I samma kategori finns de två ganska lantliga hållplatserna Norrby centrum och Norrby torg som ligger i varsin väkorsning med ett hus i Haninge (linje 836). Det som kvalificerar epitetet centrum torde vara Kgl Postverkets gula brevlåda därstädes...
Omrdet runt hållplats Länna Centrum längs 830:an är inte heller direkt överurbaniserat... :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Sälöfjordsgatan, är ju ett roligt namn.
Lana blir kul om man läser det baklänges.
"Green things square" är ju också väldigt roligt.
För att inte tala om Musikvägen, Länsmansgården, Valand och Bögatan (med endast ett "g"!).
Getebergsäng då?
Quidingsgatan, den enda hållplatsen med "q"!
Liseberg är ju inte speciellt kul, men det kan bli det om man går in...
På Aprilgatan 1 kan man ju bli lurad...
På Rymdtorget kan man ju bli upprymd...
Önskevädersgatan... tja vad önskar man inte för väder?

Bj.
Vadå jag dyster?
Daniel Wohlin
Kontakt:

Inlägg av Daniel Wohlin »

Kristofer skrev:Viks central - mellan Ålstäket och Hemmesta på Värmdö och inte särskilt central. Central ska nog bara verka särskiljande från Viks Gård på sträckan Ålstäket - Stavsnäs.
Är det flodvägen som avses med denna vägkorsning?
Hoppas det är ebb när bussen skall angöra hållplatsen så att den den inte flyter iväg... :lol:
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Min personliga favorit fanns på Väderstad-Skänninge-Bränninge Järnväg (VSBJ även utläst Vansinniga Bönders Järnväg sägs det):

Normlösa.

Eftersom orten finns kvar antar jag att det finns någon busshållplats med det namnet.

SI
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Daniel Wohlin skrev:
Är det flodvägen som avses med denna vägkorsning?
Hoppas det är ebb när bussen skall angöra hållplatsen så att den den inte flyter iväg... :lol:
Nej, jag syftar på de två hållplatserna före Flodvägen, Norrby torg som ligger i korsningen av Norrbyvägen och Sjövägen, samt Norrby centrum som ligger i korsningen av Norrbyvägen, Badstrandsvägen och Norrby Vinterväg. Ganska lantligt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
AGR
Kontakt:

Hålplatsnamn

Inlägg av AGR »

På linje 183 i Stockholm så heter 10 av 13 hållplatser Kvarter och ett nummer.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar