En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JiSC
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 23:35
Ort: Bergen
Kontakt:

En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av JiSC »

I Bergen pågår nå et av byens største infrastrukturprosjekter de siste tiår. Siden januar 2008 har "Bybanen", vår nye snabbspårväg, vært under bygging og etter hvert begynner flere delstrekninger å bli ferdige. Den første vognen av type Variobahn skal etter planen leveres andre uke i desember og innen den tid skal deler av strekningen være spenningssatt og klar for prøvekjøring. Med andre ord går vi spennende tider i møte. Her følger en bildekavalkade fra traseen med kommentarer underveis. Ellers henviser jeg til http://www.bybane.no for oppdatert informasjon om prosjektet, Bybanekontoret legger ukentlig ut bildeserier fra anlegget.

Bild
Vi begynner ved endeholdeplassen i Kaigaten, mellom Byparken og Telegrafbygningen til venstre. Her skal det sås gress i sporet.

Bild
Videre langs Kaigaten ser vi mot forrige bilde og det doble overkjøringssporet.

Bild
Fra Jernbanen mot Kaigaten forberedes kryssing av Strømgaten med spor. Merk byggeteknikken der hver skinnestreng støpes for seg.

Bild
Jernbanestasjonen til venstre, her kommer holdeplassen "Jernbanen".

Bild
Bak jernbanen fortsetter banen gjennom busstasjonen som også får egen holdeplass under parkeringsanlegget. Her er vi på sørsiden av holdeplassen og ser mot sentrum.

Bild
I Lars Hilles gate mot sør, her er arbeidene med omlegging av vann og avløpsrør godt i gang.

Bild
Blast from the past - byens opprinnelige sporvei hadde trasé ned Nygårdsgaten til venstre mens dagens løsning kommer opp Lars Hilles gate fra høyre. Bildet er tatt fra det som blir Nygård holdeplass.

Bild
Fra Floridasvingen mot sentrum. Her blir sporet plantet med gress.

Bild
Fra Floridasvingen mot Strømmen holdeplass i retning Nesttun. Dette er også opprinnelig sporveistrasé men området ser helt forskjellig ut i dag.

Bild
Strømmen holdeplass er under oppbygging, vi ser også granitten som er brukt til underlag og "bølgen" som er del av bybanens designprofil. "Tårnet" til venstre på holdeplassen blir en infosøyle med billettmaskin.

Bild
Holdeplassen sett fra sør.

Bild
Og fra oven!

Bild
Bildet er tatt på Gamle Nygårdsbro som inntil 1965 ble trafikkert av den opprinnelige sporveien. Brosteinsdekket er en homage til gamle dager, broen til venstre er ny og tar seg av biltrafikken slik at banen får rå grunnen til venstre. Selve broen er en steinhvelvskonstruksjon fra så tidlig som 1854 og senere utvidet.

Bild
Broene sett fra vestsiden, "Nye Nygårdsbro 2" anno 2008, "Gamle Nygårdsbro" anno 1854 og utvidet 1938, "Nye Nygårdsbro" anno 197x (blærgh).

Bild
Her ser vi ned mot Gamle Nygårdsbro fra rampen mot Danmarks plass. Sporene skiller lag under Nye Nygårdsbro for å komme rundt dens pillarer. Merk brosteinspartiet i bunn av bakken, det er der der for å skremme vekk syklister. Det tok mange års "krig" mot Statens Vegvesen før man fikk lov å anlegge spor ned her, blant annet måtte et par meter av viadukten sages av.

Bild
Samme fotosted men mot Danmarks plass, vi ser hvordan banens to spor er klemt inn i veianlegget, merk også ledningsstolpene som er kommet på plass.

Bild
Forum kino som nå dessverre er nedlagt og overtatt av en gladkristen forsamling. Også her har man valgt brostein som minne om forgangne tider, det finnes flere bilder av sporvogner i dette gateløpet. Merk det lysegule feltet i sporet til høyre, det belegget kalles "mais" og ska legges over det hele der man ser svart asfalt i disse bildene. Fargen skal virke "skremmende" på uautorisert ferdsel.

Bild
Selve krysset på Danmarksplass. Her blir det full signalprioritering for banen når den krysser et landets verste veikryss. Her har man valgt store rullestein som sykkelskremsel, samtidig som utrykningskjøretøy kan passere.

Bild
På andre siden av krysset finner vi dette overkjøringssporet som kan brukes i avvikstilfeller. Samtlige sporveksler får dype skinnekryss og mulighet for passering i strekningshastighet, da de enten er medliggende eller ligger i kontroll med overvåking (med et par unntak ved holdeplasser).

Bild
Danmarksplass holdeplass, denne er eneste med øyplattform og har fått en spesiell utforming pga. plassmangel.

Bild
Vi har nå forlatt veistrekket forbi Danmarksplass og kommet inn i Bjørnsons gate, som også i gamle dager var sporveisgate for linje 1. Her er man i gang med å bygge sporet, men det i resten av gatens lengde fortsatt pågår grøfte- og planeringsarbeider.

Bild
Bjørnsons gate er blitt til Inndalsveien og vi nærmer oss depotområdet, eller "vagnhallen" som det vel helst heter på svensk.

Bild
Et oversiktsbilde over depotområdet tatt fra Ulriksbanen. Som vi ser ligger depotet noen høydemeter lavere på langs i bildet mens trafikksporet passerer over. Rampen ned til depotet er både bratt og trang, til venstre for den ser vi et spor tilhørende det nasjonale jernbanenettet som fortsetter til Mindemyren godsterminal. Til høyre for rampen passerer bybanens prøvespor (for bremseprøver etc.), og under rampen kommer en likeretter. Pga. alle disse faktorene og geometriske forhold måtte man bygge flettespor i rampen. Alle bevegelser blir overvåket av ATP.

Bild
Nesten samme vinkel men mye lavere, vi ser oppstillingssporene ved siden av verkstedet. Hallen foran er driftsvognhallen der vasking osv. skal finne sted. Sporet lengst til venstre tilhører jernbanen og forsvinner inn i tunnel under fotografen.

Bild
Driftshallen.

Bild
Sporveksler klare til montering i depotet. Alt her inne legges i pukk med rilleskinner som så skal asfalteres.

Bild
Rampen med likeretterbygget under

Bild
Utkjøring mot sentrum fra rampen

Bild
Ut/innkjøring fra Nesttun. Bortenfor holdeplassen ligger et overkjøringsspor, her blir alle togbevegelser overvåket av ATP.

Bild
Detalj av rampesporet. Gummien rundt skinnene er for støy- og vibrasjonsdemping.

Bild
Vi snur oss 180 grader og ser mot vest, til venstre jernbanesporet og til høyre prøvesporet. Det er forbindelse mellom bybanen og det nasjonale nettet.

Bild
Kronstad holdeplass med overkjøringssporet i forgrunnen

Bild
Lengere opp i Inndalsveien, vi ser at anlegget er nærmest ferdigstilt med trær og skilting.

Bild
Inndalsveien blir for fremtiden kun åpen for beboerkjøring men skiltingen minner om større trafikkvolum enn det. Oppe i galgen henger hhv. skilt "Innkjøring forbudt" pga. enveiskjørt bilbei og "all motorisert ferdsel forbudt" for sporet. Sporvognspiktogrammet er nytt i Norge.

Bild
Brann Stadion holdeplass i Inndalsveien, vi ser mot sentrum.

Bild
Et byks ned til den gamle trikkesløyfen på Minde, her snudde trikkelinje 1 inntil nyttårsaften 1965. Bygget midt i bildet var venterom og hvilebrakke for førerne.

Bild
Fra motsatt kant, vi ser Wergeland holdeplass og tunnelmunning i bakgrunnen.

Bild
På Wergeland bygges et lokk over holdeplassen og tunnelmunningen som så skal bebygges med forretninger og leiligheter. "Fageråstunnelen" er den siste som ferdigstilles og også den mest kompliserte. Herfra stiger den med 60 promille og svinger i en 150m radie s-kurve til Sletten.

Bild
For å dukke frem i dagen her, på Sletten der vi tydelig ser stignings og kurveforholdene. Største hastighet er 50 km/t i tunnelen med ATP-overvåking av stoppsignal-passering. Ingen tunneler får ha mer enn 1 vogn i hver retning om gangen av sikkerhetsgrunner. Altså, togmøte i tunnel er mulig men etterkjøring ikke tillatt før første vogn er kommet ut.

Bild
Sletten holdeplass, beliggende ved Sletten Shopping senter. Senteret bygde ut allerede for to år siden i påvente av holdeplassen med et stort torg ut mot denne. Framsynt!

Bild
Vi snur oss oppover Vilhelm Bjerknes vei, til høyre er Slettebakken skole mens Metodistkirken ligger til venstre. Pga. at dette er skolevei blir største hastighet 30 km/t forbi skolen, en kort strekning på ca. 300 meter.

Bild
På bakkens topp slutter rillesporet og banen endrer karakter til forstadsbane på vignolesspor med egen trasé. Sporet er lagt men ikke justert eller pakket.

Bild
Videre mot Slettebakken, vognen er en pukkvogn.

Bild
Fra motsatt side, vi ser så vidt den samme pukkvognen bortenfor Slettebakken holdeplass. Akkurat her stuper banen ned i Gryten tunnel.

Bild
Portalen må kunne kalles utilitaristisk, her er ingen utsmykning langt mindre årstall. Keep it simple.

Bild
I andre enden finner vi Fantoft Studenmtby, her bor tusenvis av studenter som vil bidra aktivt til trafikkgrunnlaget. Her er man ennå ikke i gang med skinneleggingen men det nærmer seg. Etter kurven idrettshallen finner vi...

Bild
Fantoft holdeplass og neste tunnelmunning, inn i Paradistunnelen som blir banens lengste med nesten 1200 meter.

Bild
Et overblikk

Bild
Nok en gang i andre enden, vi ser ned på det som skal bli Paradis holdeplass. Merk at man ikke er kommet så langt her på ytterstrekningene som inne i byen.

Bild
Videre ned langs Nesttunveien mot munnignen til Tveiterås tunnel, traseen minner om et bombekrater.

Bild
Tveiteråstunnelens nordlige munning, her har man måttet gjøre omfattende fjellsikringsarbeider og måttet sprenge forsiktig. Husene oppå har til dels eksotiske vinkjellere som ikke tålte vibrasjoner - det er et av de rikere strøkene i byen oppå der.

Bild
Sør-enden av siste tunnel i første byggetrinn under Tveiteråsen. Traseen krysser Nesttunelven på en ny bro som såvidt er ferdig støpt, umiddelbart bak fotografen finner vi Hop holdeplass.

Bild
Derfra mot Nesttun fortsetter banen på egen trasé langs Nesttunvatnet, vi ser skinnene er lagt ut klar for montering på betongsviller.

Bild
En titt bakover, det er litt trangt forbi det blå huset men det går sikkert bra!

Bild
Vi nærmer oss Nesttun endeholdeplass.

Bild
Som blir liggende omtrent der gravemaskinen står.

Bild
I neste byggetrinn, som etter planen skal bygges 2010-2012, vil banen fortsette gjennom gågaten på Nesttun mot Lagunen. Også her har man vært forutseende og støpt en passende såle for sporet samt satt opp ledningsmaster.


Og det var kavalkaden. Har noen spørsmål vil jeg besvare dem som best jeg kan!

Mvh JiSC
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av bruse »

Underbart, tack för bilderna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Bør ikke Bergen snart hyre inn en Rekovogn slik at prøvekjøringen kan starte?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av ADDE »

Har det funnits spårväg i bergen förr?

finns det någon linjekarta över spårvägen?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av Martin »

charmander skrev:Har det funnits spårväg i bergen förr?

finns det någon linjekarta över spårvägen?
Prova denna länk

http://www.sparvagssallskapet.se/atlas/ ... hp?land=no
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av Ivers1991 »

Takk, JiSC!

Å, vad jag önskar att politikerna här uppe hade mer handlingskraft samt bättre ekonomi!
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av Bussmicke »

Mumma så trevligt.
Blir Trådbussarna kvar när spårvägen börjar rulla?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Trolleybusslinje 2 skal fortsette å gå. Linje 5 er nedlagt. Men Bergens trolleybussystem er så altfor lite til å kunne ha en særlig trygg fremtid. Med endast 8 trolleybusser er det lett å legge ned. Når 1. trinn av sporveien åpner vil Bergen ha 50% flere sporvogner enn trolleybusser. Hvis sporveien blir vellykket så kan det jo godt tenkes at man plutselig vil gjeninnføre sporvei også på linje 2. (Det som åpnes nå er gjenåpning av linje 1, Bergens siste linje). Jeg tror at det eneste som kan sikre trolleybussene i Bergen på lengre sikt er en betydelig utvidelse av linjenettet og da med flere linjer oppover i fjellsidene der sporvei ikke er mulig.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av M_M »

JiSC skrev:I Bergen pågår nå et av byens største infrastrukturprosjekter de siste tiår. Siden januar 2008 har "Bybanen", vår nye snabbspårväg, vært under bygging og etter hvert begynner flere delstrekninger å bli ferdige. Den første vognen av type Variobahn skal etter planen leveres andre uke i desember og innen den tid skal deler av strekningen være spenningssatt og klar for prøvekjøring. Med andre ord går vi spennende tider i møte. Her følger en bildekavalkade fra traseen med kommentarer underveis. Ellers henviser jeg til http://www.bybane.no for oppdatert informasjon om prosjektet, Bybanekontoret legger ukentlig ut bildeserier fra anlegget.

Bild
Vi begynner ved endeholdeplassen i Kaigaten, mellom Byparken og Telegrafbygningen til venstre. Her skal det sås gress i sporet.
Tackar för detta trevliga reportage!

En fråga: vore det inte bättre med en ö-plattform på ändhållplatsen? Eller räknar man med att vid normal drift så avgår alltid vagnen från samma plattform (eller att displayer tydligt visar vilken vagn man ska kliva på, om två vagnar står inne samtidigt)?
JiSC
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 23:35
Ort: Bergen
Kontakt:

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av JiSC »

Øyplattform ble diskutert i en tidlig fase men droppet, så vidt jeg husker pga. sporgeometrien. Ytterligere en faktor er at banen forhåpentligvis skal forlenges nordover om noen år og da blir denne holdeplassen i realiteten tatt ut av bruk for annet enn muligens ekstravogner. Forgreningen nordover vil ta av til venstre i bildet og følge Christies gate - Vågsalmenning - Torget.

Holdeplassen skal drives slik at høyre plattform i retning Nesttun blir den ordinære for av- og påstigning mens den til venstre skal ta seg av mulige ekspressavganger samt tjene som hensettinggspor for innsatsvogner eller defekt materiell. Det er bestilt billettautomater til begge plattformer så driftsmessig har det lite å si hvilken man velger men for passasjerene sin del er det enklest å forholde seg til én påstigningsplattform. Sporkrysset inn mot endeholdeplassen er for øvrig anordnet slik at første veksel fra Nesttun er motorisert og lar fører velge hvilken plattform som skal betjenes, mens de tre andre er fjærende - enkelt og greit.

Bybanen får en akillehæl i at det kun finnes tre mulige hensettingssteder for defekt materiell eller innsatsvogner. Foruten plattformen i sentrum har vi depotet på Kronstad og endeholdeplassen på Nesttun. Derfor spekuleres i om man kan gjenopprette vendesløyfen (slingan) på Minde på et senere tidspunkt, det vil i tillegg være kjærkomment for betjening av trafikken til Brann Stadion på kampdager da vendekapasiteten ved Wergeland er begrenset pga. ATP.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av M_M »

JiSC skrev:Øyplattform ble diskutert i en tidlig fase men droppet, så vidt jeg husker pga. sporgeometrien. Ytterligere en faktor er at banen forhåpentligvis skal forlenges nordover om noen år og da blir denne holdeplassen i realiteten tatt ut av bruk for annet enn muligens ekstravogner. Forgreningen nordover vil ta av til venstre i bildet og følge Christies gate - Vågsalmenning - Torget.

Holdeplassen skal drives slik at høyre plattform i retning Nesttun blir den ordinære for av- og påstigning mens den til venstre skal ta seg av mulige ekspressavganger samt tjene som hensettinggspor for innsatsvogner eller defekt materiell. Det er bestilt billettautomater til begge plattformer så driftsmessig har det lite å si hvilken man velger men for passasjerene sin del er det enklest å forholde seg til én påstigningsplattform. Sporkrysset inn mot endeholdeplassen er for øvrig anordnet slik at første veksel fra Nesttun er motorisert og lar fører velge hvilken plattform som skal betjenes, mens de tre andre er fjærende - enkelt og greit.
Aha! Ja, om man ändå ska göra en utbyggnad så kan man då flytta ena biljettautomaten till de utbyggda spåren, så det är nog inte slöseri med dubbla automater nu.
JiSC skrev:Bybanen får en akillehæl i at det kun finnes tre mulige hensettingssteder for defekt materiell eller innsatsvogner. Foruten plattformen i sentrum har vi depotet på Kronstad og endeholdeplassen på Nesttun. Derfor spekuleres i om man kan gjenopprette vendesløyfen (slingan) på Minde på et senere tidspunkt, det vil i tillegg være kjærkomment for betjening av trafikken til Brann Stadion på kampdager da vendekapasiteten ved Wergeland er begrenset pga. ATP.
Aha! Det verkar svårt att hitta plats för extra spår. Men vid Minde kanske man skulle kunna anlägga ett vändspår som är så långt och går fritt från övriga spår så att man både kan vända och ställa upp någon/några vagnar här?
JiSC
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 23:35
Ort: Bergen
Kontakt:

Re: En bildekavalkade fra Bybanen i Bergen

Inlägg av JiSC »

Det er nok dessverre vanskelig å anlegge vendespor da det er veldig trangt om plassen. Man vurderer å gjenopprette slingan på Minde i stedet. Kurveradien er ca. 20 meter som er akkurat innenfor de absolutte minimumskravene for Stadler-vognene, men det blir ingen holdeplass i slingan da det ikke er langt nok rettspor. Vendemuligheten er ønsket pga. fotballkamper ved Brann Stadion blant annet. Saken er ikke særlig diskutert men vil nok dukke opp når driften krever det, om et års tid eller så.
Skriv svar