30 km/h Märsta-Stockholm C

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

På grund av hjulskada och befarat spårfel måste pendeltågen på sträckan Märsta - Stockholm C nu gå med högst 30 km/h. Det blir en spännande dag i pendeltågstrafiken...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av bruse »

Men om ett tåg har hjulskada, varför måste alla tåg köra i 30 då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Men om ett tåg har hjulskada, varför måste alla tåg köra i 30 då?
Tåget har gått med kraftig hjulplatta, och då finns en viss risk att rälsen spruckit/slagits sönder. Av säkerhetsskäl sätter man då ned hastigheten till 30 km/h tills dess att sträckan har synats av.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av bruse »

Aha!

Tänk om vi på Banverket slapp dessa trafikutövare som förstörde vår fina järnvägsanläggning! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tranquility
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
Ort: Stockholm

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av Tranquility »

bruse skrev:Aha!

Tänk om vi på Banverket slapp dessa trafikutövare som förstörde vår fina järnvägsanläggning! :D
Som alltid skulle det vara skönt att slippa kunderna och bara skicka ut fakturor, dock brukar folk kräva att man ska leverera något om man tar betalt. ;)
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av bruse »

Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Egentligen borde det stå:
En av våra entreprenörer har tyvärr kört sönder statens järnvägsanläggning, varför tågen är försenade.
Tredje dagen jag är hemma vrålsjuk, jag har långtråkigt. Enda nöjer är sarkastiska inlägg på diverse forum. Hav överseende, jag är snart frisk igen. :lol:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

<em>bruse</em> skrev:Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Och som vanligt hänger trafikinfo inte med i verkligheten. Några tåg är uppe i 50 min försening nu... :shock:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:
<em>bruse</em> skrev:Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Och som vanligt hänger trafikinfo inte med i verkligheten. Några tåg är uppe i 50 min försening nu... :shock:
Vilket - när man väntar på att få sätta sig på ett tåg - torde betyda ca 5 minuters väntan. För man står väl inte och låter tre tåg passera innan man går på det tåget som skulle gått en viss tid. Kanske är så de tänkt - men inte allt för uppenbart.

I dag är jag glad att jag inte bor i Upplands Väsby - där min bror bor - och jobbar i Stockholm - som han gör...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

Kantorn skrev:Vilket - när man väntar på att få sätta sig på ett tåg - torde betyda ca 5 minuters väntan. För man står väl inte och låter tre tåg passera innan man går på det tåget som skulle gått en viss tid.
Tyvärr är det inte så enkelt. Till att börja med så blev det ett stort glapp före det första tåget som fick gå med nedsatt hastighet. Därefter har tågen iof kommit med någorlunda vettiga mellanrum, men resan in till stan tar å andra sidan betydligt längre tid än vanligt, i nuläget ca 35-60 minuter längre än normalt. Denna omloppsförlängning klarar inte de planerade fordons- och personalomloppen av, vilket innebär att man kommer få ställa in en del tåg på vissa sträckor, främst mellan Södertälje hamn och Södertälje centrum.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

Nu är banan avsynad och hastigheten återställd. Ser ut som om rusningstrafiken kommer gå som vanligt.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Nu är banan avsynad och hastigheten återställd. Ser ut som om rusningstrafiken kommer gå som vanligt.
Du menar med förseningar? :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4675
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av leifd »

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.

Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
Ofta baxnar man ju över deras rapportering och påståenden, om man själv sitter inne med fakta :mrgreen:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

leifd skrev:Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Tja... den här hjulplattan var på 170 mm enligt uppgift (vid hjulplattor över 60 mm ska banan avsynas), så det fanns nog fog för att "hetsa upp sig".
leifd skrev:Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.
Pendeltågen kan inte köra på ytterspåren eftersom dom då inte kommer in till plattform. Och köra dubbelriktad pendeltågstrafik i 15-minuterstrafik på enkelspår är knappast genomförbart. Dessutom skulle tågen ändå behövt gå in på det skadade spåret vid tågmöte vilket skulle resultera i en 30-nedsättningorder oavsett. Det skulle således inte gått fortare, och det förefaller som att den trafiklösning som faktiskt tillämpades var den bästa med tanke på förutsättningarna.

Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.
leifd skrev:Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
Snarare tvärtom. SL:s trafikinformation underskattade omfattningen av störningarna och angav 20 min försening när det i själva verket rörde sig om 40-50 min försening.
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av rojje »

kildor skrev:
Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.

Larmet till tkl kom redan vid 11.30-tiden. Det var efter syningen av X10:an som det framkom hur står skadan var och först då gick larmet ut om avsyning av banan. Således ytterligare en timme extra.

//Rojje
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av Per Lind »

Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Det där får du gärna utveckla lite...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

rojje skrev:
kildor skrev:
Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.

Larmet till tkl kom redan vid 11.30-tiden. Det var efter syningen av X10:an som det framkom hur står skadan var och först då gick larmet ut om avsyning av banan. Således ytterligare en timme extra.

//Rojje
OK, det tog alltså cirka en timma att lokalisera och mäta hjulplattan på fordonet?
Om uppgiften 170 mm stämmer så måste det ha varit rejäla slag på hjulet. Det måste ha studsat till rätt bra för de resenärer som satt i närheten av den axeln....
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av Per Lind »

kildor skrev:
Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Det där får du gärna utveckla lite...
Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av kildor »

Per Lind skrev:Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
Absolut. Vissa tåg vände/nyutrustades på Stockholm C, och vissa tåg vände i Södertälje hamn för att rädda omloppen. Det var även mycket användbart igår kväll när det inträffade en olycka i Stuvsta. Då vände tågen i Älvsjö respektive Huddinge.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C

Inlägg av Kantorn »

Per Lind skrev:
kildor skrev:
Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt. :roll:
-Per
Det där får du gärna utveckla lite...
Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
-Per
På vilket sätt hade en enriktningsvagn klarat detta lättare menar du? Du som framhåller deras förträfflighet?
Dessutom är det lite skillnad på spårväg som har medelhastighet typ 20-30 km/h och pendeltåg där medelhastigheten ligger på typ 100. Eller nåt.
Professionell tyckare
Skriv svar