30 km/h Märsta-Stockholm C
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
30 km/h Märsta-Stockholm C
På grund av hjulskada och befarat spårfel måste pendeltågen på sträckan Märsta - Stockholm C nu gå med högst 30 km/h. Det blir en spännande dag i pendeltågstrafiken...
Re: 30 km/h Märsta-Stockholm C
Men om ett tåg har hjulskada, varför måste alla tåg köra i 30 då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tåget har gått med kraftig hjulplatta, och då finns en viss risk att rälsen spruckit/slagits sönder. Av säkerhetsskäl sätter man då ned hastigheten till 30 km/h tills dess att sträckan har synats av.bruse skrev:Men om ett tåg har hjulskada, varför måste alla tåg köra i 30 då?
Aha!
Tänk om vi på Banverket slapp dessa trafikutövare som förstörde vår fina järnvägsanläggning!
Tänk om vi på Banverket slapp dessa trafikutövare som förstörde vår fina järnvägsanläggning!

-
Som alltid skulle det vara skönt att slippa kunderna och bara skicka ut fakturor, dock brukar folk kräva att man ska leverera något om man tar betalt.bruse skrev:Aha!

Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Från sl.se:
Egentligen borde det stå:Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01
Tredje dagen jag är hemma vrålsjuk, jag har långtråkigt. Enda nöjer är sarkastiska inlägg på diverse forum. Hav överseende, jag är snart frisk igen.En av våra entreprenörer har tyvärr kört sönder statens järnvägsanläggning, varför tågen är försenade.

Och som vanligt hänger trafikinfo inte med i verkligheten. Några tåg är uppe i 50 min försening nu...<em>bruse</em> skrev:Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Förseningar på cirka 20 minuter för pendeltåg 36 mot Södertälje på grund av tekniskt fel på banan sträckan Märsta till Stockholms central. Uppdaterat: 2009-05-29 13:01

Vilket - när man väntar på att få sätta sig på ett tåg - torde betyda ca 5 minuters väntan. För man står väl inte och låter tre tåg passera innan man går på det tåget som skulle gått en viss tid. Kanske är så de tänkt - men inte allt för uppenbart.kildor skrev:Och som vanligt hänger trafikinfo inte med i verkligheten. Några tåg är uppe i 50 min försening nu...<em>bruse</em> skrev:Från sl.se:
Pendeltåg Södertälje-Märsta-linjen 36: Förseningar
I dag är jag glad att jag inte bor i Upplands Väsby - där min bror bor - och jobbar i Stockholm - som han gör...
Professionell tyckare
Tyvärr är det inte så enkelt. Till att börja med så blev det ett stort glapp före det första tåget som fick gå med nedsatt hastighet. Därefter har tågen iof kommit med någorlunda vettiga mellanrum, men resan in till stan tar å andra sidan betydligt längre tid än vanligt, i nuläget ca 35-60 minuter längre än normalt. Denna omloppsförlängning klarar inte de planerade fordons- och personalomloppen av, vilket innebär att man kommer få ställa in en del tåg på vissa sträckor, främst mellan Södertälje hamn och Södertälje centrum.Kantorn skrev:Vilket - när man väntar på att få sätta sig på ett tåg - torde betyda ca 5 minuters väntan. För man står väl inte och låter tre tåg passera innan man går på det tåget som skulle gått en viss tid.
Nu är banan avsynad och hastigheten återställd. Ser ut som om rusningstrafiken kommer gå som vanligt.
Du menar med förseningar?kildor skrev:Nu är banan avsynad och hastigheten återställd. Ser ut som om rusningstrafiken kommer gå som vanligt.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.
Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
Ofta baxnar man ju över deras rapportering och påståenden, om man själv sitter inne med fakta
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.
Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
Ofta baxnar man ju över deras rapportering och påståenden, om man själv sitter inne med fakta

Tja... den här hjulplattan var på 170 mm enligt uppgift (vid hjulplattor över 60 mm ska banan avsynas), så det fanns nog fog för att "hetsa upp sig".leifd skrev:Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Pendeltågen kan inte köra på ytterspåren eftersom dom då inte kommer in till plattform. Och köra dubbelriktad pendeltågstrafik i 15-minuterstrafik på enkelspår är knappast genomförbart. Dessutom skulle tågen ändå behövt gå in på det skadade spåret vid tågmöte vilket skulle resultera i en 30-nedsättningorder oavsett. Det skulle således inte gått fortare, och det förefaller som att den trafiklösning som faktiskt tillämpades var den bästa med tanke på förutsättningarna.leifd skrev:Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.
Snarare tvärtom. SL:s trafikinformation underskattade omfattningen av störningarna och angav 20 min försening när det i själva verket rörde sig om 40-50 min försening.leifd skrev:Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
kildor skrev:
Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.
Larmet till tkl kom redan vid 11.30-tiden. Det var efter syningen av X10:an som det framkom hur står skadan var och först då gick larmet ut om avsyning av banan. Således ytterligare en timme extra.
//Rojje
Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt.
-Per

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Det där får du gärna utveckla lite...Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt.![]()
-Per
OK, det tog alltså cirka en timma att lokalisera och mäta hjulplattan på fordonet?rojje skrev:kildor skrev:
Larmet till tkl kom redan vid 11.30-tiden. Det var efter syningen av X10:an som det framkom hur står skadan var och först då gick larmet ut om avsyning av banan. Således ytterligare en timme extra.
//Rojje
Om uppgiften 170 mm stämmer så måste det ha varit rejäla slag på hjulet. Det måste ha studsat till rätt bra för de resenärer som satt i närheten av den axeln....
Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.kildor skrev:Det där får du gärna utveckla lite...Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt.![]()
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Absolut. Vissa tåg vände/nyutrustades på Stockholm C, och vissa tåg vände i Södertälje hamn för att rädda omloppen. Det var även mycket användbart igår kväll när det inträffade en olycka i Stuvsta. Då vände tågen i Älvsjö respektive Huddinge.Per Lind skrev:Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.
På vilket sätt hade en enriktningsvagn klarat detta lättare menar du? Du som framhåller deras förträfflighet?Per Lind skrev:Det finns en del inom spårvägsdebatterna som tycker att tvåriktningsvagnar är så förträffliga för dom kan vändas överallt så fort det blir fel eller stopp.kildor skrev:Det där får du gärna utveckla lite...Per Lind skrev:Vad bra det är med tvåriktningsvagnar som kan vändas överallt.![]()
-Per
-Per
Dessutom är det lite skillnad på spårväg som har medelhastighet typ 20-30 km/h och pendeltåg där medelhastigheten ligger på typ 100. Eller nåt.
Professionell tyckare