London - vad bör man inte missa!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

London - vad bör man inte missa!

Inlägg av M_M »

Hej forumet!

Jag och min sambo åker till London, vi kommer fram sent på natten mellan fredagen den 22:a och lördagen den 23:e, och åker hem på söndagen den 31:a maj.

Vi har ännu inte 100% bestämt var vi kommer bo, men det lutar åt Croydontrakten och därmed kommer vi skaffa travelcard som gäller mist på zon 1-5 (det blir nog 1-6, det skiljer bara £3 eller så per person för en hel vecka, fast det beror väl på om vi kommer på nåt ens teoretiskt tänkbart resmål i zon 6 eller inte. Man "måste" ha travelcard snarare än pay-as-you-go om man håller till i Croydontrakten, åtminstone om man vill kunna åka med tågen istället för lång bussresa + tunnelbana via Brixton eller croydon tram link + tunnelbana via Wimbledon (vilket man nog mest bara vill göra nån enstaka gång).

Sträckor med trevlig utsikt skulle nog uppskattas av min sambo som inte är ett dugg intresserad av spår/tågmupperi...

Jag har också startat en tråd med ungefär samma frågeställning på postvagnen:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=142228
Hoppas det är okej att jag kör samma "utfrågning" på flera forum, det är ju inte sådär jättevanligt med "tipsa mig inför resan"-trådar.
Silverpilen

Re: London - vad bör man inte missa!

Inlägg av Silverpilen »

Gillar ni att bli skrämda borde ni gå till London Dungeon.
Inte direkt som ett vanligt spökhus, men ändå kul.
Det ligger vid London Brigde.
http://www.thedungeons.com/en/london-du ... ml#content :D :D :mrgreen:
Hade inte så bra koll på lokaltrafiken när jag var där. Var inte lika intresserad då... :(
Leve Spårvägen!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Lokaltrafikmuseet vid Covent Garden är ju lite besöksvärt, inte så "intressekrävande" som Spårvägsmuseet. Covent Garden är alltid värt ett besök! (Och då tänker jag det inbyggda torget eller vad man ska kalla det.)
Professionell tyckare
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

hmmm
kans lite pinsamt att jag inte kan ge dig lite mer kott pa benen for din resa da jag
just nu jobbas hos NwR i London just nu.

fragade en lokal "anorak" har nere men det var inget direkt fantastikts
waterloo international station kommer att bli waterloo station snart.
north pole depot haller pa att stangas.

Diverse renovering sker av croydon tram just nu i efter dyningarna av att tfl har tagit over.

de extra bro fundamenten som inte har anvants pa ett tag vid Blackfriars kommer snart att fa spar
over sig igen. vet inte om det kan vara intressant.

hela London bridge kommer att goras om inom nagra ar och da forsvinner bla det gamla
tagskjulstaket over den laga delen av stationen. taket ar minnesmarkes skyddad sa det kommer att forradsstallas
men de flesta har tror inte att det nagonsinn kommer att komma upp igen.

Farringdon station haller pa att byggas om, strackan mellan farringdon och city thameslink kommer att dubbel utrustas med bade
stromskena samt OLE(svenska hjanrnan fungerar inte for tillfallet).

burrogh market (som din sambo kanske vill besoka) kommer att fa en nya viadukt over sig sa ett par hus kommer att
rivas men det kanske inte ar nagot att ta kort pa....

nar det galler att ta kort sa ar man ganska "twitchy" nu mera, den nya lagen som t.ex. innebar att man kan fa 10 ars fangelse om man fotar en polis eller
andra liknanande individer har nog inte hjalpt.
http://www.bjp-online.com/public/showPa ... age=839141
http://www.bjp-online.com/public/showPa ... age=856968

annars sa ar ankomsten till London Bridge mot soder kanske maffig.

/London_Dan
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Nu kanske inte svenskaturistmal i London star sa hogt pa din lista.
men kan rekommendera ett besok hos restaurang Garbo, aller cafe småland vid waterloo station, ett cafe med 4 ståplatser enkomm....

for mer om svenskt i london
http://www.londonsvenskar.com

/Dan

PS personligen tycker jag att westminister subway station ger en lite udda stammning i hur den ar byggd och kan var avart ett besok om man inte har varit dar.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Greenwhich är ett trevligt utflyktsmål och en bra ursäkt att åka DLR, som dessutom ger lite trevlig utsikt på sina håll. På vägen tillbaka kan ni byta vid Canary Wharf och passa på att åka den nybyggda delen av Jubilee Line. Yttre delarna av District Line kan vara trevliga att åka, men det får ni ju på köpet om ni åker via Wimbledon. Är man sportintresserad så kan man ju åka ut till Wembley som har utmärkta spårförbindelser. Ett Harry Potter-fan kanske också uppskattar ett besök på Kings Cross: :wink:
Plattform 9 3/4 på King's Cross
Plattform 9 3/4 på King's Cross
platform934.jpg (40.75 KiB) Visad 3051 gånger
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

En sak du inte bör missa är väl flyget/tåget/båten hem... :) men det är väl för självklart.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

TonyM skrev:En sak du inte bör missa är väl flyget/tåget/båten hem... :) men det är väl för självklart.
Varför det?

:wink: /Jörgen G
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg vil anbefale Docklands med førerløse sporvogner og masse moderne og spesiell arkitektur.
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

jo DLR är ju lite annorlunda. speciellt om man sitter i främsta vagnen första raden så att man kan se bra framåt.
Sedan har ju DLR towergateway öppnat igen efter något år? av att ha varit stängd, massor av banderoller när jag
gick förbi där denna vecka.

Ett möjligt foto tillfälle(går själv alltid i motsatt riktning) är att runt 8-9 på morgonen ställa sig på norra sidan av london bridge
och ta ett kort på "the exodus" från London bidge...ett vackert lämmeltåg konstant under en timmes tid 5 i bred vandrande över bron....

slutligen(har glömt säga detta i dse två tidigare inläggen men iom någon rekommendera london bridge dungeons....)
burger king ger ut rabattkuponger, halva priset på inträde hos följande:
legoland windsor, the dungeons, madam tussauds, thorp park samt några andra ställen också

-Dan
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Jörgen_G skrev:
TonyM skrev:En sak du inte bör missa är väl flyget/tåget/båten hem... :) men det är väl för självklart.
Varför det?

:wink: /Jörgen G
Missar du ditt färdmedel hem blir det omöjligt att komma tillbaka - om du inte tar nästa förstås.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Ah - då förstår jag!

:D /Jörgen G
Skriv svar