Ja. ny BETA mobiltjänst kommer att lanseras. ev efter påsk. Håll utkik på http://www.sl.secharmander skrev:jag hade för mig att mobil.sl.se hade någon form av realtidsinformation likt sl.se, men det gäller troligen fortfarande bara blåbussarna och alla spårbundna trafikslag.
Äntligen blir SL moderna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Äntligen blir SL moderna
Re: Äntligen blir SL moderna
Om man ändå har informationen om bussarnas körväg elektroniskt så är det rätt lätt att - med rätt kunskap och rätt mjukvara - justera detta "hur lång tid sträckan brukar ta att köra" efter alla möjliga och omöjliga parametrar. De mest relevanta är väl veckodag, när röda dagar infaller, väderlek o.s.v., men en gissning är väl att man kommer rätt långt på att gissa att en buss körtid ligger rätt nära medianen för de senaste X antal bussarnas körtid. Vad gäller trafikljus så om de inte har prioritering eller om de har viss prioritering men med "reaktionstid" så kan ju de anläggningarna eventuellt modifieras för att "berätta" om sitt tillstånd (d.v.s. hur lång tid det tar innan bussen får grönt) för det här systemet, så att systemet kan ta hänsyn till detta. Det är nog dock en överkursgrej.LÅ1 skrev:Inte en dag för tidigt!
Från dn.se:Man kan inte förutse olyckor så man kan ta med dem i beräkningarna!- Det kommer att visa en tid som bygger på att systemet vet exakt var bussen är och att körtiden fram till hållplatsen beräknas utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra. Men det går inte att förutse olyckor eller annat som stoppar trafiken, betonar Ann-Sofie Chudi.![]()
![]()
Men man gör beräkningarna "utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra". Samma tider i juli som i november? Samma tider tisdag som fredag (eller söndag)? Samma tider runt kl 17 som runt kl 23? Jag tror och hoppas man anpassar beräkningarna efter alla de tre parametrarna! (Tid på året, veckodag och tid på dygnet.)
Ett önskemål från en kollektivtrafiknörd som också är lite statistiknörd är siffror på "godhetstal" för visningen för olika hållplatser (uppdelat på från vilken föregående mätpunkt fordonen kommer från). Om man åker hyffsat ofta från en viss hållplats så kan det kanske vara användbart eller åtminstone intressant att veta hur mycket visningen "slår fel" när det är olika antal minuter kvar. Jag kan inte svära på om det är så idag, men förut var det så att visningen på hållplatsläget för östergående vagnar på Södra Hamngatan i Brunnsparken i Göteborg var märkbart olika beroende på om vagnarna kom från Kungsportplatsen eller Domkyrkan. (minuterna tickade rätt exakt när de kom från kungsportplatsen, medan de sista minuterna kunde bli riktigt långa när vagnarna kom från Domkyrkan. Man kanske kan gissa helt fräckt att alla platser inte har nån KomFram-detektering, och vagnar från Kungsportplatsen har bara haft ett hållplats-stopp (där bussar och vagnar har separata hållpaltslägen) efter att KomFram-systemet används för att få kör vid korsningen av Allén/Parkgatan, medan vagnar från Domkyrkan har också passerat Grönsakstorget efter att KomFram-systemet gett dem kör i vägkorsning, och till råga på allt så kommer åtminstone vagnarna (normalt, när Viktoriabron inte är avstängd) från två håll och hur de nästlas samman är väl inte helt förutsägbart heller.
Det skulle vara intressant att veta hur många "mätpunkter" det finns, och var de sitter. Jag gissar helt fräckt att det sitter mätpunkter på alla ställen där vagnarna begär "kör" i signal och/eller begär ett visst växelläge, men finns det fler mätpunkter?
Var kommer SL att ha sina mätpunkter? Kommer de kanske köra nåt system med GPS ombord på bussarna och nån slags radiokommunikation (via det däringa BussPc) kanske? *spekulerar*
Re: Äntligen blir SL moderna
Jag har ingen koll på Stockholmområdet, men jag har fått intrycket av att på bussar och spårvagnar i Göteborg så verkar man ha nån slags elektronisk turlista som visar exakt hur fordonet ligger i förhållande till tabellen.LÅ1 skrev:Men turlistorna som förarna kör efter har väl inte tider för alla hållplatser?
Nja, om alla busslinjer ska få systemet så är det ju helt klart en slags nyhet.ragge skrev:Menar du att andra huvudstäder har elektroniska skyltar för alla linjer? På alla hållplatser? Imponerande i så fall.bruse skrev:Kanske SL kan börja lira i samma liga som andra huvudstäder runt om i världen?
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
I annat fall är det ju inget nytt, eftersom, som redan konstaterats, blåbussarna har haft det länge.
Mobiltelefon och via internet är väl rätt rimliga gissningar. I Göteborg finns det hållplatser som saknar display men som kan kollas via nätet/mobil.ragge skrev:För övriga ca 6750 hållplatser (eller vad det blir) som inte får elektronisk skylt tror jag dock att vi inom snart kan förvänta oss ett annat alternativ, som redan finns för andra trafikslag, i "en ficka nära dig".
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Äntligen blir SL moderna
SL, liksom Malmö, har radioöverförd detektion vid trafiksignaler och GPS-medierad positionering av fordonen. Inga fasta slingor i backen således (som hos KomFram). Min erfarenhet säger att KomFram-tekniken är, om än enklare rent tekniskt, så också mer tillförlitlig. Eller vad säger ni Göteborgare?M_M skrev:
Var kommer SL att ha sina mätpunkter? Kommer de kanske köra nåt system med GPS ombord på bussarna och nån slags radiokommunikation (via det däringa BussPc) kanske? *spekulerar*

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Äntligen blir SL moderna
Någon som hört något mer om detta?Magnus_J skrev:Ja. ny BETA mobiltjänst kommer att lanseras. ev efter påsk. Håll utkik på http://www.sl.se
Re: Äntligen blir SL moderna
Jag undrar också.
Att inte Tvärbanan finns med bland realtidsinfon är för mig en gåta
Att inte Tvärbanan finns med bland realtidsinfon är för mig en gåta
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Äntligen blir SL moderna
Som redan nämns så är det så att SL sedan länge har GPS-mottagare i samtliga bussar, men informationen från dem har bara varit tillgänglig för oss pöbeln på stombusslinjerna, om man inte är ombord för det är också detta som styr utropen och den invändiga hållplatsskylten. Så vitt jag vet finns det ingen annan lokaliseringsmekanism utan det är enbart GPS-baserat.M_M skrev:Var kommer SL att ha sina mätpunkter? Kommer de kanske köra nåt system med GPS ombord på bussarna och nån slags radiokommunikation (via det däringa BussPc) kanske? *spekulerar*
Kommunikationen mellan fordon och den fasta världen sker med ett eget Tetra-nät.
/ragge s
Re: Äntligen blir SL moderna
Det jag menade var att elektroniska hållplatsskyltar har ju funnits ett bra tag på vissa linjer, så därför var det knappast så att SL inte "lirade i samma liga" som andra (huvud?)städer eller att de inte var "moderna" ur detta avseende. Tillgängligheten för informationen är säkert bättre och/eller mer utbyggt i somliga andra städer, det betvivlar jag inte en sekund. Precis som det säkert finns städer där det är sämre.M_M skrev:Nja, om alla busslinjer ska få systemet så är det ju helt klart en slags nyhet.ragge skrev:Menar du att andra huvudstäder har elektroniska skyltar för alla linjer? På alla hållplatser? Imponerande i så fall.bruse skrev:Kanske SL kan börja lira i samma liga som andra huvudstäder runt om i världen?
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
I annat fall är det ju inget nytt, eftersom, som redan konstaterats, blåbussarna har haft det länge.
Jag tycker dock att den intressantaste nyheten är när man kan få informationen _innan_ man börjar gå till hållplatsen. Förhoppningsvis finns alltså även det inom kort.
/ragge s
Re: Äntligen blir SL moderna
Ja, visst är det konstigt att tekniken inte bara behöver uppfinnas, utan också måste installeras?Bussmicke skrev:Jag undrar också.
Att inte Tvärbanan finns med bland realtidsinfon är för mig en gåta

- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Äntligen blir SL moderna
Å andra sidan har ju realtidsinfo funnits på IDTS-skyltarna i 10 år nu på TvB, vilket det inte funnits på adra busslinjer än innerstadens stombusslinjer... FInns t-banans realtidr på hemsidan?daniel_s skrev:Ja, visst är det konstigt att tekniken inte bara behöver uppfinnas, utan också måste installeras?Bussmicke skrev:Jag undrar också.
Att inte Tvärbanan finns med bland realtidsinfon är för mig en gåta
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Äntligen blir SL moderna
http://sl.se/templates/RealTimePage.aspx?id=4154Ulrik Berggren skrev:FInns t-banans realtidr på hemsidan?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Äntligen blir SL moderna
Sedär, t o m RB har realtid men inte SB. HUr många stationer längs RB har då IDTS-skyltar... Tväris har väl på vartenda hpl? SL är i a f konsekventa i sin inkonsekvensdaniel_s skrev:http://sl.se/templates/RealTimePage.aspx?id=4154Ulrik Berggren skrev:FInns t-banans realtidr på hemsidan?

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Äntligen blir SL moderna
Vad betyder egentligen IDTS? Nåja, det finns elektroniska plattformsskyltar här och var på RB. Det är dock inte tillgången på skyltar som styr möjligheten att ha realtidsinformation, utan tillgången på tillförlitliga uppgifter om tågförseningar. På RB tror jag att denna information överförs automatiskt från trafikledningens övervakningssystem till skyltsystemet, men så är det inte på SB (trots att både skylt- och trafikledningssystem är samma som på RB). Det skulle visserligen gå att införa motsvarande koppling på SB som på RB, men man behöver nog tänka till lite mer om det ska vara någon mening med det. (Följdförseningar behöver beräknas automatiskt, vilket de såvitt jag vet inte gör på RB. Med en så kort bana som SB är skulle det annars vara alltför vanligt att det visas en beräknad ny tid som flyttas fram med en minut för varje minut som går...)Ulrik Berggren skrev:Sedär, t o m RB har realtid men inte SB. HUr många stationer längs RB har då IDTS-skyltar... Tväris har väl på vartenda hpl? SL är i a f konsekventa i sin inkonsekvens
Re: Äntligen blir SL moderna
Fast det har väl varit/är fortfarande tidtabellstider som visas? Inte vad jag menar med realtidsinfo iaf..Ulrik Berggren skrev:Å andra sidan har ju realtidsinfo funnits på IDTS-skyltarna i 10 år nu på TvB, vilket det inte funnits på adra busslinjer än innerstadens stombusslinjer... FInns t-banans realtidr på hemsidan?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Äntligen blir SL moderna
Är du helt säker på det? Vad säger herr JDS?mickeb skrev:Fast det har väl varit/är fortfarande tidtabellstider som visas? Inte vad jag menar med realtidsinfo iaf..Ulrik Berggren skrev:Å andra sidan har ju realtidsinfo funnits på IDTS-skyltarna i 10 år nu på TvB, vilket det inte funnits på adra busslinjer än innerstadens stombusslinjer... FInns t-banans realtidr på hemsidan?


/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Äntligen blir SL moderna
Ja det är ju en bra fråga det här, hur man ska styra realtidsinfo.
Ska man gå efter buss-pc:n? Och ska man i så fall gå efter var bussen är och vad förarens PC visar för tid. Då blir det för övrigt missvisande då PC:n har tider för alla hållplatser, något som inte presenteras för föraren på något vis och som nämnts tidigare, så kan man ligga sent några minuter och sen plötsligt är man tidig.
Eller ska man gå efter hur lång tid det brukar ta? Och i så fall, vad händer den dagen då det ligger en 24m långtradare på vägen?
Intressant dilemma. Fast enklast vore ju att inte installera och vänta till regeringen avreglerat och SL går i graven. Sen kan de 78 bolag som tar över ha varsitt system.
Ska man gå efter buss-pc:n? Och ska man i så fall gå efter var bussen är och vad förarens PC visar för tid. Då blir det för övrigt missvisande då PC:n har tider för alla hållplatser, något som inte presenteras för föraren på något vis och som nämnts tidigare, så kan man ligga sent några minuter och sen plötsligt är man tidig.
Eller ska man gå efter hur lång tid det brukar ta? Och i så fall, vad händer den dagen då det ligger en 24m långtradare på vägen?
Intressant dilemma. Fast enklast vore ju att inte installera och vänta till regeringen avreglerat och SL går i graven. Sen kan de 78 bolag som tar över ha varsitt system.
Bantekniker
Re: Äntligen blir SL moderna
Såja, trots allt handlar det i grund och botten om att visa en tidtabellsenlig tid, korrigera den för kända förseningar, och i lyxvarianten även för förväntade förseningar. De första två uppgifterna klarar realtidssystemet på Tvärbanan, den tredje är jag lite osäker på (här ingår exempelvis kvarstående försening efter vändning, och merförsening till följd av ändrade möten vid enkelspårsdrift). Det är väl också den tredje funktionen som utgör en utmaning i busstrafiken, och där antar jag att man behöver använda något slags statistiska metoder för att beräkna hur förseningar utvecklas, medan man i spårtrafiken kommer väldigt långt med ren logik. (Det vore intressant att ta del av en beskrivning av buss-systemet, finns det en?)
Re: Äntligen blir SL moderna
BussPC, har alla bussar det installerat?
och så har jag några frågor om SL Access för att vara säkrare
Är det verkligen gratis att ta för sig ett kort från spärren/SL center?
Hur aktiverar man den?
Är det verkligen möjligt att ha flera "tjänster" på ett s.k. "smartkort"?
(t.ex årskort för SL, Sj-biljett mot Göteborg och retur, Citybikes säsongkort samt en 1v. turistkort i Västtrafik i SL Accesskortet)
Kan man koppla den till ett Mitt SL-konto och liknande?
och så har jag några frågor om SL Access för att vara säkrare
Är det verkligen gratis att ta för sig ett kort från spärren/SL center?
Hur aktiverar man den?
Är det verkligen möjligt att ha flera "tjänster" på ett s.k. "smartkort"?
(t.ex årskort för SL, Sj-biljett mot Göteborg och retur, Citybikes säsongkort samt en 1v. turistkort i Västtrafik i SL Accesskortet)
Kan man koppla den till ett Mitt SL-konto och liknande?
Re: Äntligen blir SL moderna
Daniel säger att det är realtidsinfo, då är det så. För han har alltid rättUlrik Berggren skrev:Är du helt säker på det? Vad säger herr JDS?mickeb skrev:Fast det har väl varit/är fortfarande tidtabellstider som visas? Inte vad jag menar med realtidsinfo iaf..Ulrik Berggren skrev:Å andra sidan har ju realtidsinfo funnits på IDTS-skyltarna i 10 år nu på TvB, vilket det inte funnits på adra busslinjer än innerstadens stombusslinjer... FInns t-banans realtidr på hemsidan?![]()

Hade bara för mig att jag läst att det var ren tidtabellsinformation. Och de gånger jag sett den räkna ner, blanka tiden som om en vagn stod inne och sedan börja räkna på nästa utan att någon vagn synts till stödde den tankegången.
Re: Äntligen blir SL moderna
Det händer tydligen rätt ofta att systemet tappar kontakten med vagnarna, eller kanske snarare med den symboliska representationen av vagnarnas positioner, och då blir det nog på det viset?mickeb skrev:Hade bara för mig att jag läst att det var ren tidtabellsinformation. Och de gånger jag sett den räkna ner, blanka tiden som om en vagn stod inne och sedan börja räkna på nästa utan att någon vagn synts till stödde den tankegången.