När spårtaxientusiasten slutade le
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
När spårtaxientusiasten slutade le
Dagens nummer av Nacka Värmdö Posten har en rolig artikel om spårbilar (när förespråkarna för dessa fordon började bli aktiva för cirka 35 år sedan talade man oftast om spårtaxi).
Centerpartiet i Värmdö kommun har bestämt sig för spårbilar eftersom det är "nytt, miljövänligt och effektivt". En reporter har därför i Uppsala "testat åkattraktionen som ska lösa Värmdös trafikproblem". Och "nej, det är inte Gröna Lunds Insane..." utan en provbana som "är mer professor Balthazar än high tech". Knubbiga små vagnar skramlar fram, och den leende VD:n bjuder på en tur. Men "plötsligt hörs ett skrikande, skärande ljud och en av vagnarna stannar". När en annan vagn sedan stannar på samma ställe har VD:s leende försvunnnit.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Langt-k ... re-resor-/
Centerpartiet i Värmdö kommun har bestämt sig för spårbilar eftersom det är "nytt, miljövänligt och effektivt". En reporter har därför i Uppsala "testat åkattraktionen som ska lösa Värmdös trafikproblem". Och "nej, det är inte Gröna Lunds Insane..." utan en provbana som "är mer professor Balthazar än high tech". Knubbiga små vagnar skramlar fram, och den leende VD:n bjuder på en tur. Men "plötsligt hörs ett skrikande, skärande ljud och en av vagnarna stannar". När en annan vagn sedan stannar på samma ställe har VD:s leende försvunnnit.
http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Langt-k ... re-resor-/
/Gunnar Ekeving
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
"När spårtaxientusiasten slutade le"
Det mest skrämmande är att kommunalrådet verkar ha svalt SIKA:s propagandamaterial med hull och hår. Hans Lindqvist har bestämt sig för spårbilar mellan Värmdö och Slussen, och menar att andra spårtrafiklösningar inte är aktuella eftersom de skulle ta längre tid att bygga
Samtidigt säger VD:n på Vector (de som driver testbanan) att en bana mellan Värmdö och Slussen ligger långt bort i tiden.
Kan inte kommunerna lägga sin energi på något vettigare istället?

Det mest skrämmande är att kommunalrådet verkar ha svalt SIKA:s propagandamaterial med hull och hår. Hans Lindqvist har bestämt sig för spårbilar mellan Värmdö och Slussen, och menar att andra spårtrafiklösningar inte är aktuella eftersom de skulle ta längre tid att bygga

Kan inte kommunerna lägga sin energi på något vettigare istället?
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Ska tiotusentals Värmdöbor åka varsin sån där spårtaxi till Slussen? Först åker man på en egen liten bana från sin håla, fram till "stambanan" och där ska alla dom här taxiarna åka på rad och trängas runt 8 på morgonen? Vad är skillnaden mellan att alla åker varsin eldriven bil på en bana uppe i luften, mot om alla åker varsin bensindriven bil på en asfaltsbana på marken? Det finns en risk att trafikflödet inte kommer vara lika bra som det är på barnprogrammet "Familjen Jetson", som skildrar en utopisk framtidsmiljö.kildor skrev:"När spårtaxientusiasten slutade le"![]()
Det mest skrämmande är att kommunalrådet verkar ha svalt SIKA:s propagandamaterial med hull och hår. Hans Lindqvist har bestämt sig för spårbilar mellan Värmdö och Slussen, och menar att andra spårtrafiklösningar inte är aktuella eftersom de skulle ta längre tid att byggaSamtidigt säger VD:n på Vector (de som driver testbanan) att en bana mellan Värmdö och Slussen ligger långt bort i tiden.
Kan inte kommunerna lägga sin energi på något vettigare istället?
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Politiker med den här inställningen är väl antingen förda bakom ljuset eller så driver de på detta enbart för att förhala något annat, gissar jag... Vad har Värmdö-(c) egentligen för åsikter om kollektivtrafik sådär i allmänhet?
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Stockholm City skriver om detta i dag! "Värmdö är framtiden på spåret (Citat ur artikeln: "Värmdö kan bli först i landet med spårbilstaxi. Om tre år ska första etappen av banan stå klar.")
Ytterligare en artikel!
Ytterligare en artikel!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Ingen som tänkt på varför det inte lanserats tidigare?
Professionell tyckare
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Spårtaxi har lanserats tusen gånger redan. Att det aldrig hänt något i praktiken beror på att det är ett system som kombinerar personbilens nackdelar med tunnelbanans. Och Värmdö är väl en mycket snack och lite verkstad-kommun?Kantorn skrev:Ingen som tänkt på varför det inte lanserats tidigare?
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Det är alltid lätt om andra ska betala. Men varför skulle någon annan än Värmdös skattebetalare lägga sina pengar på dessa tosserier? Ta inte mina skattepengar bara, oavsett om de just nu befinner sig hos Hästsvansen eller i Bryssel.
Av Värmdös 37000 invånare lär väl i bästa fall 20000 vara skattebetalare. 100.000 kr var blir det om banan kostar 2 miljarder. Vill Värmdös invånare sätta sprätt på pengarna så är det väl ok.
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Hela konceptet är ju f ö helt korkat. Skulle vilja se en sån här bana efter säg 20 års drift med underhåll av anläggning och sunkiga vagnar. Det vore inget annat än kapitalförstöring att lägga en enda krona på detta.
Av Värmdös 37000 invånare lär väl i bästa fall 20000 vara skattebetalare. 100.000 kr var blir det om banan kostar 2 miljarder. Vill Värmdös invånare sätta sprätt på pengarna så är det väl ok.
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Hela konceptet är ju f ö helt korkat. Skulle vilja se en sån här bana efter säg 20 års drift med underhåll av anläggning och sunkiga vagnar. Det vore inget annat än kapitalförstöring att lägga en enda krona på detta.
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Kan det vara så fräckt att allt är ett sätt att förhala alla eventuella planer på Värmdö-anslutning till spårväg i Nacka?
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Det som vanligtvis sker när spårtaxisnacket kommer igång är att en död hand läggs på ofta långt framskridna planer och visioner på goda kollektivtrafiklösningar bara för att diverse duperade politiker vill verka framåtsträvande. Sen tar det åratal innan man kommer till sans och åstadkommer något med konventionell teknik. Tyvärr ofta så sent att man tydligt ser att det man åstadkommit var en lösning på gårdagens problem.
- Var hörde jag "Det bästa är det godas fiende"?
- Var hörde jag "Det bästa är det godas fiende"?
/Lars B
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Tror nog vi vid det här laget börjat inse att detta bara är vissa "sk. forskares" sätt att skaffa fram lön til sin egen plånbok ytterligare några år.
Att man samtidigt sabboterar en vettig utveckling av andra seriösa trafiklösningar, såväl konventionell spårttrafik som utvecklad gummihjulstrafik.
Sorgligt att detta får fortgå år efter år ochg dessutom med statliga forskarpengar (eller vad de nu kommer ifrån).
Det måste finnas ett sätt att få någon vettig människa i ledande ställning i detta land att inse att de finns folk som skor sej på sk. forskning, forskning utan värde, så at det går att få dessa många pengar att gå till något annat, men vettigt.
Kanske skulle man föreslå Anders Borg att han verkar för att SIKA läggs ner av besparingsskäl t.ex ??
Att man samtidigt sabboterar en vettig utveckling av andra seriösa trafiklösningar, såväl konventionell spårttrafik som utvecklad gummihjulstrafik.
Sorgligt att detta får fortgå år efter år ochg dessutom med statliga forskarpengar (eller vad de nu kommer ifrån).
Det måste finnas ett sätt att få någon vettig människa i ledande ställning i detta land att inse att de finns folk som skor sej på sk. forskning, forskning utan värde, så at det går att få dessa många pengar att gå till något annat, men vettigt.
Kanske skulle man föreslå Anders Borg att han verkar för att SIKA läggs ner av besparingsskäl t.ex ??
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Problemet är att man inte vet vad som är vettigt förrän efteråt - och i många fall LÅNGT efteråt. I och för sig kan ju jag också tycka att det borde vara rätt färdigforskat på just spårtaxi vid det här laget, men det är inget bra skäl till att strypa investeringarna i forskning.leifd skrev:Det måste finnas ett sätt att få någon vettig människa i ledande ställning i detta land att inse att de finns folk som skor sej på sk. forskning, forskning utan värde, så at det går att få dessa många pengar att gå till något annat, men vettigt.
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
daniel_s skrev:Problemet är att man inte vet vad som är vettigt förrän efteråt - och i många fall LÅNGT efteråt. I och för sig kan ju jag också tycka att det borde vara rätt färdigforskat på just spårtaxi vid det här laget, men det är inget bra skäl till att strypa investeringarna i forskning.leifd skrev:Det måste finnas ett sätt att få någon vettig människa i ledande ställning i detta land att inse att de finns folk som skor sej på sk. forskning, forskning utan värde, så att det går att få dessa många pengar att gå till något annat, men vettigt.
Jo, nog har du rätt i att man inte vet innan vad som är vettigt. Möjligen då med undantag att man nu borde veta att spårtaxi INTE är vettigt.
Att strypa det som SIKA forskar om, är nog en hel del, verkar alltid vara ganska tveksamma saker, allafall då de skrivs om i de tidningsartiklar som blir resultatet av deras pressreleaser.
T.ex. skulle nog pengarna göra mer nytta i forskning om prostatacancer

Re: När spårtaxientusiasten slutade le
OBS! FÖRBJUDET INLÄGG! OBS!leifd skrev:
T.ex. skulle nog pengarna göra mer nytta i forskning om prostatacancer
Håller med.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Mitt intryck är att de flesta tokerierna härrör från tidningsartiklarna, inte från föremålet för artiklarna. Om jag läser en tidningsartikel, eller ännu hellre en notis från riksförvanskaren TT, om en nyligen publicerad forskningsrapport är min tumregel nuförtiden att alltid gå till källan och kolla vad som egentligen står i rapporten. Medierna är sällan intresserade av att återge rapporternas slutsatser utan plockar hellre saker ur sitt sammanhang och vantolkar medvetet för att få till en dramatisk rubrik.leifd skrev:Att strypa det som SIKA forskar om, är nog en hel del, verkar alltid vara ganska tveksamma saker, allafall då de skrivs om i de tidningsartiklar som blir resultatet av deras pressreleaser.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Förvisso..... rätt de du säger.Anders Norén skrev:Mitt intryck är att de flesta tokerierna härrör från tidningsartiklarna, inte från föremålet för artiklarna. Om jag läser en tidningsartikel, eller ännu hellre en notis från riksförvanskaren TT, om en nyligen publicerad forskningsrapport är min tumregel nuförtiden att alltid gå till källan och kolla vad som egentligen står i rapporten. Medierna är sällan intresserade av att återge rapporternas slutsatser utan plockar hellre saker ur sitt sammanhang och vantolkar medvetet för att få till en dramatisk rubrik.leifd skrev:Att strypa det som SIKA forskar om, är nog en hel del, verkar alltid vara ganska tveksamma saker, allafall då de skrivs om i de tidningsartiklar som blir resultatet av deras pressreleaser.
Anders
Ändå, grundproblemet är att jag och många andra som har tekniskt kunnande inom trafikområdet (framför allt spårtrafik) har svårt att se att man någonsin skulle lyckas bygga något hållbart och fungerande av detta. Man lyckas ju med knapp nöd och näppe, bygga den sedan länge beprövade tekniken på ett sådant sätt så att den fungerar. Tillåt mej då, att vara mycket tveksam till dessa leksakskonstruktioner.
I exemplet Värmdö, handlar det ju säkert om några tusen, kanske tiotusen spårbilar om man ska få kapacitet som motsvarar behovet, om man nu ska bygga ut detta till ett verkligt nät. Att köra småbilar på något som i linjenät motsvarar en eller ett par spårvagnslinjer, ser jag inte någon vits med.
Tänk er då detta i full snöstorm och 15 minusgrader...... Där kan man nog snacka kaos. Eller ska man ha bussar att sätta in då ?
Hyfsat tunga fordon tar sig ju oftast fram allafall, liksom de klarar att bromsa i halka också.
Sen får man forska hur mycket man vill, svensk naturlig vinter lär man inte rå på och de är där vi nog har de värsta problemen. För att nu inte tala om underhåll och städning och skadegörelse och tusen andra saker som ingen forskare tänker på.
Borde det inte en gång för alla gå att få stopp på de där tokerierna ??
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Nu finns lite videoklipp från spårbilsprojektet på Heathrow - en miljö där konceptet faktiskt kan passa rätt bra:
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
En spännande fråga är väl om det i praktiken går snabbare att åka med sånadär än att bara åka på sånadär transportband (som är typ "rulltrappa utan trappa")?kildor skrev:Nu finns lite videoklipp från spårbilsprojektet på Heathrow - en miljö där konceptet faktiskt kan passa rätt bra:
En annan variant är väl att helt fräckt ha ett gäng personer som jobbar med att parkera och köra fram bilar?
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Ytterligare en provtur i Uppsala: http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-A ... ?from=puff
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Hur tänker Nacka kommun ordna tryggheten i detta spårtaxisystem? Ett system som består av ett större antal korta plattformar normalt placerade på en eller två våningars höjd över markytan. Förmodligen med in- och utgång enbart i en ända av plattformen. Vad gör en person som väntar på sin spårtaxi om en eller flera drogade eller berusade individer plötsligt dyker upp på denna plattform och spärrar vägen till in- och utgången och sedan börjar ofreda eller försöker göra än värre saker med personen i fråga. Hoppa från plattformen? En effektiv övervakning för att förhindra sådana incidenter kan bli oerhört kostsam om den ens går att åstadkomma. Risken är stor att hela systemet efter ett tag kommer i vanrykte och blir helt utan passagerare. Således blir en enda gigantisk felinvestering.