T-bana till Karolinska lagd på is
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
T-bana till Karolinska lagd på is
Enligt uppgift så kommer SL:s styrelse lägga förlängningen av Gröna Linjen till Karolinska på is tills vidare. Istället ska man utreda vidare alternativen buss eller spårvagn. Jag misstänker väl att det kommer bli buss även fast man kan ju hoppas att det blir spårvagn. Det är ju bara att bygga vidare på Cityspårvagnen genom att låta en "arm" länkas från den planerade linjen i korsningen Flemminggatan/S:t Eriksgatan och dra linjen över S:t Eriksbron och vidare ut mot Karolinska, snabbt och bekvämt samttidigt som man får spårvagn direkt till Sergels Torg från Karolinska. Eller har jag för livlig fantasi! 

Re: T-bana till Karolinska lagd på is
Planerar man bara att senarelägga bygget så blir det med största sannolikhet buss, tyvärr! Och sedan lägger man ner hela projektet med T-bana, i smyg!
När det gäller spårväg så skulle en förgrening vid Flemminggatan X S:t Eriksgatan ger kortast separat spårsträcka, men Vasagatan norrut skulle ge fler fördelar, om man bara ser till att det fungerar vid (nya) Norra Stationsområdet. Dessutom passerar man Citybanans station vid Odenplan.
När det gäller spårväg så skulle en förgrening vid Flemminggatan X S:t Eriksgatan ger kortast separat spårsträcka, men Vasagatan norrut skulle ge fler fördelar, om man bara ser till att det fungerar vid (nya) Norra Stationsområdet. Dessutom passerar man Citybanans station vid Odenplan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Eftersom SL anser att trafikvolymen motiverar tunnelbana fram mot 2020 verkar det dumt att bygga spårväg.
(Om en tänkt spårväg dessutom skall hänga ihop med Cityspårvägen kommer den förmodligen inte att vara i drift så många år tidigare...)
/TKO
(Om en tänkt spårväg dessutom skall hänga ihop med Cityspårvägen kommer den förmodligen inte att vara i drift så många år tidigare...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Risken finns väl, men vad skjuts bygget upp från? Jag har för mig att Cederschiöld hade med t-banan dit innan 2020, men mer exakt än så?LÅ1 skrev:Planerar man bara att senarelägga bygget så blir det med största sannolikhet buss, tyvärr! Och sedan lägger man ner hela projektet med T-bana, i smyg!
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Undrar om det bara är en "fint" att säga att tunnelbanan läggs på is - sedan "utreder" man buss eller spårvagn och kommer fram till att spårvagn är det bästa alternativet, därefter "glömmer" man helt tunnelbanealternativet. (Jag kan väl få drömma) 

-
Mycket möjligt, dock är tunnelbana att föredra då man får bort trafiken från marknivå och således kan utnyttja den begränsade markytan mer effektvit.Patrick skrev:Undrar om det bara är en "fint" att säga att tunnelbanan läggs på is - sedan "utreder" man buss eller spårvagn och kommer fram till att spårvagn är det bästa alternativet, därefter "glömmer" man helt tunnelbanealternativet. (Jag kan väl få drömma)
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!

Re: T-bana till Karolinska lagd på is, det mesta lägg på is!
Efter detta så infinner sej en stilla undran om det kommer att byggas ens en meter nytt spår för kollektivtrafiken i Stockholm under den här mandatperioden... eller ens beslutas!
Ja! För om man inte ens kan bygga lite tunnelbana för en ziljard per kilometer, hur ska då spårväg någonsin kunna komma i fråga?TKO skrev:Efter detta så infinner sej en stilla undran om det kommer att byggas ens en meter nytt spår för kollektivtrafiken i Stockholm under den här mandatperioden... eller ens beslutas!

Om majoriteten vill bygga spårväg så är det väl bara att fatta ett sådant beslut. Det har man INTE gjort!daniel_s skrev:Ja! För om man inte ens kan bygga lite tunnelbana för en ziljard per kilometer, hur ska då spårväg någonsin kunna komma i fråga?TKO skrev:Efter detta så infinner sej en stilla undran om det kommer att byggas ens en meter nytt spår för kollektivtrafiken i Stockholm under den här mandatperioden... eller ens beslutas!
Minoriteten i SL:s styrelse vill fortfarande bygga tunnelbana till KS.
(För övrigt undrar jag om ditt utrop "Ja!" betyder att det kommer att byggas, eller åtminstone beslutas om byggnad av, någon meter nytt spår för kollektivtrafiken i Stockholm under den här mandatperioden?)
Mitt "Ja!" var avsett att instämma i ditt påstående "en stilla undran infinner sig". Huruvida det även döljer något annat, kommer nog aldrig att med visshet kunna fastställasTKO skrev:(För övrigt undrar jag om ditt utrop "Ja!" betyder att det kommer att byggas, eller åtminstone beslutas om byggnad av, någon meter nytt spår för kollektivtrafiken i Stockholm under den här mandatperioden?)

Jag får leva med det... !daniel_s skrev:Mitt "Ja!" var avsett att instämma i ditt påstående "en stilla undran infinner sig". Huruvida det även döljer något annat, kommer nog aldrig att med visshet kunna fastställasTKO skrev:(För övrigt undrar jag om ditt utrop "Ja!" betyder att det kommer att byggas, eller åtminstone beslutas om byggnad av, någon meter nytt spår för kollektivtrafiken i Stockholm under den här mandatperioden?)
/TKO
En liten konspirationsteori som "slog" mig idag!
Kan det vara så att Tunnelbana får SL själv bekosta byggnationen av - dyrt för SL (och Landstinget)
Buss kostar inte mycket att komma igång med - lite hållplatsstolpar och kurer mm - liten kostnad för SL (och Landstinget)
Spårvagn upphandlar man på samma sätt som man tänker göra med Cityspårvagnen, entreprenören bekostar bygge och drift - ingen kostnad för SL (och Landstinget)
Jippy - skippa Tunnelbanan och inför Buss eller Spårvagn! Tänk vad smart, inga stora kostnader för SL och alla blir nöjda!

Kan det vara så att Tunnelbana får SL själv bekosta byggnationen av - dyrt för SL (och Landstinget)
Buss kostar inte mycket att komma igång med - lite hållplatsstolpar och kurer mm - liten kostnad för SL (och Landstinget)
Spårvagn upphandlar man på samma sätt som man tänker göra med Cityspårvagnen, entreprenören bekostar bygge och drift - ingen kostnad för SL (och Landstinget)
Jippy - skippa Tunnelbanan och inför Buss eller Spårvagn! Tänk vad smart, inga stora kostnader för SL och alla blir nöjda!

Ja alla utom dom som ska åka till Karolinska...Patrick skrev:En liten konspirationsteori som "slog" mig idag!
Spårvagn upphandlar man på samma sätt som man tänker göra med Cityspårvagnen - ingen kostnad för SL (och Landstinget)
![]()
![]()
![]()
![]()
(Om det fanns något sätt att få spårväg i Stockholm som inte kostade vare sej SL eller staden ett öre så är jag säker på att det skulle plingat i varenda gathörn vid det här laget!

När jag åker till Karolinska (i o f s inte så ofta gudskelov) vill jag åka Spårvagn!TKO skrev:Ja alla utom dom som ska åka till Karolinska...Patrick skrev:En liten konspirationsteori som "slog" mig idag!
Spårvagn upphandlar man på samma sätt som man tänker göra med Cityspårvagnen - ingen kostnad för SL (och Landstinget)
![]()
![]()
![]()
![]()
(Om det fanns något sätt att få spårväg i Stockholm som inte kostade vare sej SL eller staden ett öre så är jag säker på att det skulle plingat i varenda gathörn vid det här laget!)

Det där med att entreprenören betalar bygge och drift har man ju inte "tänkt" på tidigare så det är väl därför det inte "plingar i varendra gathörn ännu".

-
Det är ändå skattepengar som betalar, enda skillnaden är att man sprider ut kostnaden på flera år istället.Patrick skrev:
När jag åker till Karolinska (i o f s inte så ofta gudskelov) vill jag åka Spårvagn!![]()
Det där med att entreprenören betalar bygge och drift har man ju inte "tänkt" på tidigare så det är väl därför det inte "plingar i varendra gathörn ännu".
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
!

Det är som att köpa på avbetalning... och det blir ju som alla vet väldigt billigt i längden!Tranquility skrev:Det är ändå skattepengar som betalar, enda skillnaden är att man sprider ut kostnaden på flera år istället.Patrick skrev:
När jag åker till Karolinska (i o f s inte så ofta gudskelov) vill jag åka Spårvagn!![]()

Är det inte lite det politik går ut på? Åstadkom något nu och ta hand om dina föregångares "baksmällor"....
Med reservation för tyckfel.
Kanske det!TonyM skrev:Är det inte lite det politik går ut på? Åstadkom något nu och ta hand om dina föregångares "baksmällor"....

Även om "åstadkom något nu" helt verkar ha fallit i glömska, åtminstone när det gäller spårtrafikinvesteringar...
/TKO
Mer på samma tema
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2775735.svd
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2775735.svd
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
-
Innan den (parti)politiska pajkastningen går för långt är det kanske bäst att påpeka att det inte bara är t-banegrenen till Karolinska som drabbas. Praktiskt taget allt som inte är påbörjat verkar ju t.v. gå i stå, även Tvärbanans Solnaförlängning (se även notis om detta från Trivectors Lätta Spår-hemsida).
Samt att det, om t-banegrenen till Karolinska läggs på is av ekonomiska skäl, inte verkar så troligt att man satsar på annan typ av spårtrafik.
Mvh.
Björn
Samt att det, om t-banegrenen till Karolinska läggs på is av ekonomiska skäl, inte verkar så troligt att man satsar på annan typ av spårtrafik.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????